Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lowrider plaatsen, bout afgebroken. - Forum Wereldfietser

Lowrider plaatsen, bout afgebroken.

Dit is mijn eerste post op het forum. Laat ik meteen maar met een vraag beginnen.

Onlangs ben ik op een korte vakantie geweest met mijn nieuwe VSF-XXL fiets. Na deze vakantie toch maar voortassen gekocht.
Ik dacht: die Tubus Duo Lowrider, die zet ik zelf wel even op mijn nieuwe fiets.

- Wat is er gebeurd?
De schroefdraad bovenaan aan de binnenkant van de vork liep niet lekker. Ik kreeg er met geen mogelijkheid een bout in. De door mij gekozen oplossing: van buitenaf een lange bout door de voorvorkpoot heen draaien om de schroefdraad aan de andere kant te bereiken. Dit om te proberen om de draad van de andere kant open te draaien.
Het idee leek leuk maar de aluminium bout brak af. De afgebroken bout zit wel vast in beide gaten. De bout steekt aan beide kanten niet uit en geeft dus geen houvast. Ook is er aan beide kanten geen ruimte om een andere bout in te draaien.
:oops:
Ben zaterdag naar mijn fietsenmaker geweest om mijn zonden op te biechten.
Werd vriendelijk te woord gestaan met een suggestie over uitboren en het opnieuw plaatsen van schroefdraad.

Zou vanmiddag fiets gaan afgeven. De medewerker die ik vanmiddag sprak gaf aan dat boren geen optie was en dat de garantie vervalt als je verkeerd in het frame boort. Mijn fietsenmaker geeft aan dat hij geen goede boren boren heeft om de bout goed uit te kunnen boren.

- Er zijn een aantal opties waar ik nu aan denk.

1 een klein gaatje boren in de M5 bout en hier een imbus- of torxbitje inslaan Dan proberen de bout weer terug te draaien. Dit is een precisiewerkje, misschien kunnen andere fietsenmakers of metaalbewerkers dit wel?
Iemand suggesties voor een goede fietsenmaker/ metaalbewerker in Groningen?

Als dit mislukt is het alternatief:
Uitboren en een bout door de vorkbuis heen aan de andere kant vastmaken met een M5 blindklinkmoer. Een probleem bij het uitboren wordt wel de binnenkant van de voorvork uitboren omdat die lastiger benaderbaar is.

2 Helemaal niet aan beginnen. Fiets behandelen als een fiets zonder bevestigingspunten voor lowrider. Tubus Duo verpatsen en een Tara kopen met eventuele adapterdopjes.

3 Nieuwe voorvork bestellen. Kost misschien 100 euro maar dat zou maar zo langer dan 3 weken kunnen gaan duren. Ik wil over 3 weken graag weg met voortassen aan de lowrider.

Iemand suggesties of alternatieven?

Jeroen
Een aluminium bout?

Optie 1 lijkt me toch prima te doen, met een Dremel o.i.d.

Maar wat het oorspronkelijke plan betreft: weet je zeker dat schroefdraad aan binnen- en buitenkant in de vork zo op elkaar aansluiten dat de bout lekker door beiden gaat?

Bij een VSF wil er overigens nog wel eens lak in de schroefdraadopening zitten. Mogelijk veroorzaakte dat het probleem.
steekt het echt niet uit? anders klein gleufje zagen in het boutje met ijzerzaag en met platte schroevendraaier uitdraaien.
Standaard optie (behalve uitboren en torx erin rammen) is uitboren en een linkse tap erin draaien. Tap draait zich vast en omdat hij links is draai je de schroef eruit.
Het boren gaat in het algemeen prima in alu, in rvs wordt het vaak te lastig, zeker in een m5 die al zo klein is.

Als je een bout niet in schroefdraad krijgt gedraaid moet je een tap gebruiken om nieuwe draad te tappen. De bout kan anders breken.

Tav de blindklinkmoer kijk ook eens naar http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=20197. Risicovol idee. De twee schroefdraden hoeven ook helemaal niet in elkaar verlengde te liggen zowel radiaal als axiaal. Daarom moeten ze uitgeboord worden als je er 1 bout doorheen wilt.

Suxs ermee, zoek vooral een goede metaalbewerker op want dit is geen werk voor de doorsnee lbs. En een tara is ook een prima drager.
Er zijn ook setjes te koop waarmee je een onwillige bout (of waar de kop van is afgebroken) er wel uit krijgt. Zelf heb ik die van boa de grabit, en dit heeft me al een aantal keer geholpen. Kost je ongeveer 15 euro en is iig bij een ijzerwaren speciaalzaak wel te krijgen.
Als de boutjes er uit zijn zul je de draad waarschijnlijk wel opnieuw moeten laten tappen, of anders een tara met losse bevestigingsmaterialen.
Zo'n grabit is een boor aan de ene kant, een links tap aan de andere kant. Gelet op de prijs ...kwaliteit. En suxs ermee.
In de buurt van Groningen heb je in Kiel-Windeweer framebouwer/fietsenmaker m-gineering http://www.m-gineering.nl zitten, welke een uitgebreid assortiment aan metaal bewerkingsgereedschap heeft en de kennis dit goed te gebruiken.
Kiel-Windeweer lijkt me met stip optie 1; soms is het fijn om in Groningen te wonen. Ik gebruik al een tijd mijn Tara.
Leon
Ik zou het advies van Koekie opvolgen en naar framebouwer/fietsenmaker m-gineering <http://www.m-gineering.nl> gaan:wink:
Absoluut. Dan zie je gelijk de locatie van de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser, en ontdek je dat je van Marten echt wat kunt leren.
Wim
Bedankt voor jullie advies. De bout is geen inderdaad geen aluminium maar toch staal.
Heb vanmiddag gebeld en ga morgen even langs in Kiel-Windeweer. :D

groet

Jeroen
Martin zal ongetwijfeld een "linkse tap" (extractor)gebruiken en het klusje wel klaren
Hou ons op de hoogte
Marten heeft de vastzittende bout in het geheel uitgeboord. Hiervoor moest de voorvork verwijderd en goed gefixeerd worden. Daarna is er heel precies in het midden van de bout geboord en zijn de restjes er ook uitgepeuterd. De schroefdraad is zo intact gebleven.

Al met al een mooi klusje en klasse afgehandeld ! :D

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips. De lowrider zit er inmiddels goed op.

Ik zal me binnenkort opgeven voor de reparatiecursus.

Jeroen
Goed te horen. veel succes
Wellicht ga ik ook nog eens op curssus