Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat ik geleerd heb tijdens afgelopen trip - Forum Wereldfietser

Wat ik geleerd heb tijdens afgelopen trip

Hallo wereldfietsers,

Na een aantal korte trips door Nederland in juni mijn eerste kleine Europa trip gemaakt. Van Voorhout naar Basel via de Benjamise route (eerste etappe Rome). Hoewel ik dacht dat de voorbereiding goed was toch een aantal zaken geleerd deze trip. Volgende keer een beter regenjack, die ik nu bij me had ademende niet/nauwelijks waardoor ik binnen de kortste keren alsnog nat werd. Mijn eenpersoonstentje was toch wel heel erg krap (wel lekker licht). Het 2 persoonstentje dat ik onderweg aanschafte was lekker goedkoop maar zo ook de kwaliteit, volgende keer investeer ik in een echt goede tent. Een slaapzak en een fleece deken nam teveel pakruimte in. Wat betreft bagage, de volgende keer blijft de spijkerbroek en het tweede pannetje thuis. ook de tubes honing en jam (een van elk is wel genoeg). Teva's neem ik waarschijnlijk ook niet meer mee, gewoon van die lichte eenvoudige slippertjes die je voor 3 Eur bij de Action koopt.

Wat hebben jullie geleerd tijdens je laatste trip om de volgende nog beter te maken??
Ik leerde dat ik me goed ingelezen had. en dat de meeste van mijn spullen gewoon voldeden. En eigenlijk zo goed dat ik voor de komende reis naar Engeland niets radicaals ga veranderen! Nou ja, ik heb de tassen wat anders opgehangen en eigenlijk wil ik nog een andere regenbroek, maar dat gaat niet meer gebeuren denk ik. Ik vind de echte goede nu simpelweg te duur.
-Na 10 jaar ging mijn tent lekken door delaminatie van de pu-coating. Volgende keer dus eerder een nieuwe tent kopen of een van silnylon.
- minder is veel beter, lichter is echt veel fijner. Dus geen fleece maar een thermoshirt, geen teva's maar teenslippers, inlezen en alle overbodige zooi thuislaten, alle kleding (t-shirts, broeken, onderbroeken, sokken etc.) wegen en de lichtste meenemen, donzen slaapzak, licht matje, etc. Qua ruimte heb ik lichter niet nodig (zie volgende punt, lichter betekent vaak ook kleiner), maar qua fietsen is het wel veel fijner.
-Het genot van extra ruimte (voortassen) blijkt voor mij op te wegen tegen het extra gewicht van 1 kg (lichte drager + tassen): lekker ruim alles in de tas gooien, geen stuffzakken, 'natte cel' voor de natte zooi, niet zuinig doen bij de boodschappen qua drank etc, meer gebalanceerde fiets, ...
Natuurlijk wel oppassen dat de extra ruimte niet gevuld wordt met rotzooi. Gewicht vind ik dodelijk voor het fietsplezier.
- een gps (in wat voor vorm dan ook) vind ik heel erg prettig. Nooit meer de weg zoeken, veel achtergrondinfo bij de hand. Bespaart ook een hoop gewicht voor mij.
Afgelopen weekend geleerd voor m'n vakantie naar Schotland:
Tóch maar de tent buitenop de bagagedrager i.p.v. in de 'natte tas'. Dan zou ik meer dan genoeg ruimte moeten hebben voor alle eten en drinken van dat moment.
Ook geleerd: spatborden zijn niet nodig als je achterop je drager al iets hebt zitten wat de modder tegenhoudt.
En weer iets geleerd over combinaties van cassette/freewheel+ketting+derailleurs+shifters.

Toch fijn om even iets uit te testen voordat je een nieuwe opzet/nieuw materiaal wilt.
... je laten verrassen door het land, de mensen, ... voorbereiding is nodig maar teveel neemt je vrijheid weg. Wij beslissen 's avonds de bestemming voor de volgende dag en het kan dat die dan nog eens veranderd als we een leuke afslag tegenkomen. Hoe minder je meeneemt hoe meer plaats je hebt om de dingen die je toch nog zou nodig hebben te kopen en mee te nemen.

Persoonlijk vind ik het dan ook een gemiste kans dat veel mensen hier op het forum eten meenemen op vakantie. Elke streek heeft zijn eigen gebruiken en smaken en net dat kan zo leuk zijn aan op reis gaan. Als we zelf koken, dan kijken we altijd wat er populair is en kopen dat ook (zolang het maar duidelijk is dat het eetbaar is). Eventueel kan je aan een oudere vrouw altijd vragen hoe je het moet klaarmaken, wat ongetwijfeld uitloopt in een grappig gebarentaal-engels-frans-... gesprek en het samen kijken naar foto's van haar kleindochter.
Afgelopen weekend geleerd dat het verstandig is in Italie om eerst te checken of campings nog wel bestaan, dan wel open zijn. Dit weekend stond ik twee dagen achtereen na een half uur klimmen voor een dichte deur. Aangezien campings in de regio nogal spaarzaam waren was ik genoodzaakt in een katholiek rustoord, gerunt door nonnen, en in een hotel te overnachten. Gelukkig waren die niet al te ver verwijderd van mijn beoogde campings. Je laten verassen kent ook grenzen...
Mijn eerste echt 'les' was om geen boeken meer meen te nemen. Geen reisgids en ook geen dwarsligger (4 van die dingen maakt ook gewicht). Op een tablet passen honderden boeken en een volle hard schijf weegt evenveel als een lege.

De tweede belangrijk les is de fiets te kiezen waar je echt graag op rijdt. Kies eerst de fiets en dan het land uit waarin je wil fietsen. Als je graag op asfalt fietst, kies dan geen bestemming uit met bagger en butswegen. Ook al lijkt je dat land net nog zo mooi en interessant maar wellicht kun je het dan beter bezoeken zonder fiets.
Benito schreef:... Je laten verassen kent ook grenzen...
Je laten verrassen ook:)!
Travelmaster schreef:
Benito schreef:... Je laten verassen kent ook grenzen...
Je laten verrassen ook:)!
gerunt komt wel door de spellingscontrole?
Bij mij wel:)! En daarvan krijg ik geen associaties met een uit de hand gelopen BBQ... :P !
Als er geen camping in de omgeving is, dan heb ik in Italië altijd zonder problemen iemand gevonden bij wie we de tuin mochten kamperen. In erg rustige dorpen is het soms vooral problematisch als er geen vlakke grond te vinden is. Zo zijn we een keer doorverwezen naar de grond rond de kerk (mocht van de pastoor), een andere keer hebben we een parking gebruikt (met het geluk dat we toen een tent hadden die ook kon opgezet worden zonder piketten).