Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspad ontoegankelijk voor niet doorsnee fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietspad ontoegankelijk voor niet doorsnee fiets

@Marten: dat ligt in dit geval niet bij de wegbeheerder, maar bij de wetgever. Die bepaalt deze regeltjes... :roll:

Melanie Schultz-Van Haegen aanschrijven?
ANWB is dan wel een heel erg behulpzame organisatie. Wat vroeger de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond was, is tegenwoordig de Koninklijke Toeristenbond ANWB. Het toerisme in eigen land is één van hun speerpunten in de komende ~10 jaar. Hen mobiliseren om aandacht te vragen voor dit soort toeristische problemen? Laat de slagboommakers maar met een oplossing komen, of weet iemand dé fysieke oplossing om scooters te weren en toch tandems-met-karretje door te kunnen laten?

Overigens omdat er dus vele gemeenten en ook een provincie in dat Recreatieschap zitten, is dus niet één gemeente verantwoordelijk. Wellicht is het recreatieschap wel bereid om een andere maatregel te plaatsen, maar waarschijnlijk dan wel met allerlei mitsen en maren. (Zoals: mits niet te duur, mits aangetoond dat het werkt, maar het moet wel snel/makkelijk toegankelijk zijn voor hulpdiensten zonder dat zij wéér een andere sleutel of procedure nodig hebben of moeten kennen.)

@Piet: het kan zijn dat ik me vergis, maar moet bij deze constructie niet een bordje staan "eigen weg"? En moet de weg, ter voorkóming dat het een VHOVO-weg wordt, niet 1x per 10 jaar volledig afgesloten worden? (*Denkt met afschuw terug aan het vak Verkeersrecht. :roll: *)
Robertjan schreef:@Marten: dat ligt in dit geval niet bij de wegbeheerder, maar bij de wetgever. Die bepaalt deze regeltjes... :roll:
ga je me echt vertellen dat je alleen een optisch transparant hek over de weg mag plaatsen als je het in een schutkleur verft?
Ik had het over jouw hele rij beslismomenten en keuzes, jij over het onzichtbare hek. :wink: En nee, de keuze voor een onzichtbaar hek is niet in de wet vastgelegd. Maar 'zichtbaarheid' is een onderwerp waar sowieso veel te weinig studie naar is gedaan, naar mijn mening.
Robertjan schreef:Maar 'zichtbaarheid' is een onderwerp waar sowieso veel te weinig studie naar is gedaan, naar mijn mening.
Over hoe projecten lopen des te meer:
Afbeelding
Robertjan schreef:en toch tandems-met-karretje door te kunnen laten?
Jammer dat je het probleem reduceert tot één specifiek voorbeeld.
En bovendien een slecht voorbeeld, want wij weten dat je met tandem-met-karretje dit soort problemen moet verwachten. Lijkt me bijna logisch en onvermijdelijk.
Maar... 100% van de vakantiefietsers wordt geraakt en zoals Elstar schrijft: ook een trekkingfiets zonder bagage moet al meerdere keren steken.
Sorry, volgende keer zal ik een uitputtende lijst van merken en typen van potentiële gebruikers, uit heden en verleden, opsommen teneinde mijn reactie te onderbouwen. :roll: Uiteraard in drievoud ter controle ex-ante en ex-poste, zowel digitaal, als analoog, als telepathisch.
Graag, dank je.
De zoektocht naar een oplossing begint immers met een juiste probleemomschrijving.
Ik zal mijn eerdere reactie herformuleren voor de liefhebbers.

De bron van het probleem ligt bij de regelgeving, welke in dit geval onder het departement van minister Schultz-Van Haegen valt van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Om de wens tot aanpassing van die regelgeving onder de aandacht te brengen, zal de toeristenbond waar een kwart van de Nederlandse bevolking lid van is (kortweg genoemd: ANWB), wellicht kunnen bijdragen. Het resultaat is mogelijk een programma van eisen waaraan een dergelijke wegafsluiting moet voldoen, waarbij diegenen die daar dagelijks mee bezig zijn (de 'slagboommakers') oplossingen kunnen verzinnen om het probleem op te lossen. Maar wellicht kunnen we hen helpen als iemand anders een oplossing voor -door Eric aangedragen probleem- heeft? Dat helpt immers vele toeristen in het land.
Ik verwacht wel dat een dergelijke verandering een langdurig proces kan worden.

Daarom kan een oplossing op kortere termijn zijn om bij de eigenaar c.q. beheerder van de weg, waar de wegafsluiting deel van uitmaakt, te vragen om een adequate oplossing. Ik kan me wel voorstellen dat zij ook een aantal eisen stellen aan de wegafsluiting, zoals bijvoorbeeld:
  • een betaalbare prijs;
  • juridisch onderbouwd;
  • aantoonbaar functioneel;
  • praktisch toegankelijk voor hulpdiensten, die al met genoeg uitzonderingen opgezadeld worden.
Hopelijk heb ik zo mijn reactie iets liever geformuleerd, ondanks dat er exact hetzelfde staat. :wink:
In de regelgeving is er altijd wel een stok om een fietser te slaan.
Daarom vind ik dat de stok "een wegbeheerder moet de weg veilig inrichten of niet", onder het genot van de slogan "geef je verstand eens voorrang", in het verkeer ook wel "Artikel 5" genoemd :wink: , vaker gebruikt moet worden.
Leon
Robertjan schreef:@Piet: het kan zijn dat ik me vergis, maar moet bij deze constructie niet een bordje staan "eigen weg"? En moet de weg, ter voorkóming dat het een VHOVO-weg wordt, niet 1x per 10 jaar volledig afgesloten worden? (*Denkt met afschuw terug aan het vak Verkeersrecht. :roll: *)
Voor zover ik me kan herinneren is een 10 jaren termijn alleen nog van toepassing in het Burgerlijk wetboek als erfdienstbaarheid bij verjaring op het recht van overpad.
http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

Of een weg al dan niet openbaar is wordt geregeld in de Wegenwet (1930). De verjaringstermijn van 30 en 10 jaar golden voor het inwerking treden van die wet in 1930. De termijn van 30 jaar geldt nog wel, wanneer een weg gedurende aaneengesloten termijn van 30 jaar niet meer toegankelijk is geweest voor een ieder. Elke gemeente houdt een wegenlegger bij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wegenlegger

Het meest ruime begrip wordt in de Wegenverkeerswet 1994 gebezigd: "Voor het openbaar verkeer opstaande weg".
Als het openbaar verkeer feitelijk gebruik kan maken van een weg of pad, dan is de Wegenverkeerswet 1994 en de daarbij behorende Reglementen van toepassing. Zelfs strand, ijsvlakten en tijdelijke omleidingen over akkers bij sneeuw etc inbegrepen. Eigendom of bordjes Eigen weg doen dan niet ter zake.

Piet.
m-gineering schreef:
PietV schreef:Wegbeheerders, die onder voorwaarden toestaan dat met een bepaald voertuig op een weg of pad mag worden gereden, kunnen niet rekenen op handhaving door politie. Mogen ze zelf doen met gediplomeerde en beëdigde Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA's).

Dus moet de wegbeheerder, voor toegang tot die weg, het fysiek onmogelijk maken dat bestuurder van andere voertuigen die weg kunnen berijden. Gelijk het plaatsen van (levensgevaarlijke) palen in het midden van fietspaden.

Voertuigsluizen ruimer maken levert overlast op. Op de maatvoering voor zwaar bepakte fietsen, fietsen met aanhangwagen of voor tandems, levert het overlast op door b.v. bromfietsers of vormen van criminaliteit.

Piet.
dit is een hele rij beslismomenten en keuzes, en de gekozen oplossing is een keuze uit velen. Als een fietser zich dood moet rijden tegen een onzichtbaar hek om te voorkomen dat hij een keer door een brommer wordt ingehaald lijkt het mij dat iemand zijn prioriteiten niet op een rij heeft.
Het aantal afwegingen om een gebied beperkt open te stellen zijn breed. Rust en groen zijn in natuurgebieden doorslaggevend. Als kenbaar gemaakt wordt dat bij nacht het pad gesloten is, dan is verlichting en (retro)reflectie een storende factor. Kosten en onderhoud spelen ook een sterke rol in het geheel.

Het CROW, Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek, kan nog zoveel aanbevelingen doen, maar Water-, Polder, Veen- en Recreatieschappen stellen eigen regels.
Ingevolge de Wegenverkeerswetgeving houdt de wegbeheerder alleen rekening van het toegestane verkeer op weg of pad. Dan is er voor fietsers weinig of niets geregeld.

Als het fout gaat wordt de zaak getoetst aan het algemeen gevaar- en/of hinderartikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Bij tijdelijke afsluitingen en/of omleidingen wordt bij uitzondering gebruik gemaakt van artikel 427 sub 2° van het Wetboek van Strafrecht.
Hij die niet zorgt dat een door hem of op zijn last op een openbare weg gedane op- of uitgraving of een door hem of op zijn last op de openbare weg geplaatst voorwerp behoorlijk verlicht en van de gebruikelijke tekens voorzien is.

Ik hou het op goede fietsverlichting.

Piet.
Het fietspad op de voorgrond is niet aangesloten op de Argenteau-brug over het Albertkanaal bij Herstal (België). Ik moest afstappen om naar de brug te lopen. Was het asfalt soms op en de zaak maar verder vergeten? Foto 10 juni 2013.

Afbeelding
Hallo Martin,
Ik ken deze brug goed, ik kom er regelmatig. Ik vermoed dat de brug uit de tijd is dat een brug gewoon paden had voor voetgangers e.d. omdat bruggen altijd paden hebben voor voetgangers e.d., maar dat de wegbeheerder die de aansluitingen moest maken geen idee had wie er anders dan automobilisten over zouden moeten en ze de aansluitingen dus maar achterwege gelaten hebben. Dat is in de praktijk ook geen probleem want daagse fietsers zijn er echt extreem weinig in dit gebied en wielrenners gaan toch over de rijbaan.

Streetviewfoto: http://maps.google.com/maps?q=hermalle& ... 26,,0,0.12

Om fetsers als jij en ik te faciliteren heeft men pasgeleden in oostelijke richting (de andere) als wel een opgaand paadje gemaakt dat je als je je best doet opmerkt aals je van die kant komt. Het paadje lijkt meer op een trottoir, is van hobbelig aan elkaar geplakt asfalt en eindigt nog erger. Zo gaat dat daar.

Leon
Eerlijk gezegd dacht ik toen ik daar fietste dat dat paadje een voetpad was en dat fietsers over de weg moesten (realiseer ik me achteraf).
arnob schreef:Eerlijk gezegd dacht ik toen ik daar fietste dat dat paadje een voetpad was en dat fietsers over de weg moesten (realiseer ik me achteraf).
Klopt, het was niet als fietspad aangegeven, maar er was veel verkeer dat ik voor mijn eigen veiligheid het pad links (vanuit Visé komend) over de brug heb genomen. Maar toch levert dit een komische foto op!
Martin,

Je bent in ieder geval een pro-actief fietser!
Leuke situaties om te zien. (minder om tegen te komen).
Hier in de omgeving niet dit type erge situaties. De enige dingen zijn
de vrij grove veeroosters. Dit is op de normale fiets wel te doen
maar op racefietsen enz behoorlijk oncomfortabel.
Onhandig zijn de opeens random neergezette paaltjes af en toe.
Kom je de bocht om staat er opeens een paaltje.....