Aangezien er geen subforum Fiets & Infrastructuur bestaat, dan maar in kletspraat.
Waar het natuurlijk ook thuis hoort
Afgelopen weekend een nieuwe bottleneck ontdekt in de categorie mooie, nieuwe, kostbare fietspaden, ontoegankelijk voor niet doorsnee fietsen.
(1) Achterweteringseweg, knooppunt 93, Korssesteeg
Doodlopende weg (L8), uitgezonderd fietsers.
Na 2,3 km.: onverplicht fietspad (G13)
Na 2,8 km.: fietspaaltje
Na 4,1 km.: hek!
Dit hek is niet te passeren voor:
Vakantiefietser met bagage, tandem, fiets met aanhanger, ligfiets, invalidenwagen, sommige ouderen met slechts één bagagetas achterop, rolstoel, sommige kinderwagens.
Dit hek bevat een afzonderlijke passage voor paarden. Deze passage (verhoogd liggende horizontale balk) is voor sommige bromfietsen gemakkelijker te passeren dan de fiets passage met een volgepakte fiets.
(2) Exact hetzelfde hek staat op de Ruigenhoeksedijk ingang Recreatiegebied Ruigenhoek.
(3) Dirck A. Lambertszkade (Loenderveense Plas). Wordt gebruikt door een knooppuntroute. Hek aan de oostzijde (Oud Loosdrecht).
In alle gevallen is de constructie uitgevoerd in de vorm van een fuik: vanuit de ene richting kun je probleemloos tot aan het hek fietsen. Waar je vervolgens in de fuik loopt.
De keuze is nu: of 8,2 km. omrijden (in het geval van Korssesteeg), of een onredelijke inspanning leveren om de fietsen over het hek te krijgen.
(4) Een dergelijke constructie bestaat ook rond de Maarseveenseplassen: Essenpad eindigt met een hek op de Gageldijk. Ondanks dat hier zelfs een knooppuntenroute overheen loopt.
Hier wordt echter aan de westzijde van het Berkepad wél gewaarschuwd door een informatiebord.
(5) Ook de Kanaaldijk is toegankelijk voor fietsers. Oók knooppuntenroute. Met in het midden een hek. Niet te passeren voor bovengenoemde soorten fietsen.
Dit hek is soms op slot en meestal niet. Maar het is dus vooraf altijd onzeker of dit hek probleemloos gepasseerd kan worden.
(6) Tenslotte de Boterwal. Ook hier een fuik aan de oostzijde (Oud-Aa).
Is het onredelijk om te verwachten dat je met een fiets die aan de wettelijke eisen voldoet (niet breder dan 75 cm. indien normale tweewielige fiets) toegang hebt tot een fietspad?
Of het fietspad normaal kunt verlaten?
Of een fietssluis kunt passeren zonder eerst alle bagage van de fiets te moeten nemen?
Ik wil best begrijpen dat het tegenhouden van bromfietsen en scooters hoge prioriteit heeft, maar is het redelijk dat dit ten koste gaat van de iets minder "normale" fietser?
Wat mij opvalt:
Ik ken ongeveer 5 problematische locaties in Nederland, buiten Utrecht.
In het buitenland ken ik er ongeveer 10, waarvan de helft in Engeland.
In Utrecht ken ik er dus 6, waarmee Utrecht in mijn, scheve, steekproef behoorlijk is oververtegenwoordigd. In zeer negatieve zin.
Voor alle duidelijkheid.
Het probleem is wat mij betreft niet opgelost door het plaatsen van een informatiebord dat aangeeft dat de doorgang voor sommige fietsers geblokkeerd is.
Evenmin is het opgelost door aan beide zijden een hek te plaatsen. Zoals de gemeente Oud Loosdrecht ooit in een reactie richting ANWB suggereerde. Hiermee wordt het probleem alleen maar verdubbeld.
Voor Kanaaldijk, Korssesteeg en Ruigenhoek geldt bovendien dat dit uit toeristisch oogpunt redelijk noodzakelijke fietsverbindingen zijn tussen, bijvoorbeeld, de nieuwe fietsbrug over de A2 (Rijnveldsche Pad, Maarssenbroek) en bijvoorbeeld, Lage Vuursche.
Gewoon niet druk om maken?
Speciale tag toevoegen aan OpenFietsMap om anderen te waarschuwen voor onaangename verrassingen? De Tovenaar zal daar niet vrolijk van worden als er wéér een nieuwe POI in het leven geroepen wordt die niet past binnen het Garmin keurslijf.
Boze brief aan @recreatiemiddennederland.nl? O nee, vriendelijke brief, uiteraard
Fietserbond?
_________________
Don Quichot
Waar het natuurlijk ook thuis hoort
Afgelopen weekend een nieuwe bottleneck ontdekt in de categorie mooie, nieuwe, kostbare fietspaden, ontoegankelijk voor niet doorsnee fietsen.
(1) Achterweteringseweg, knooppunt 93, Korssesteeg
Doodlopende weg (L8), uitgezonderd fietsers.
Na 2,3 km.: onverplicht fietspad (G13)
Na 2,8 km.: fietspaaltje
Na 4,1 km.: hek!
Dit hek is niet te passeren voor:
Vakantiefietser met bagage, tandem, fiets met aanhanger, ligfiets, invalidenwagen, sommige ouderen met slechts één bagagetas achterop, rolstoel, sommige kinderwagens.
Dit hek bevat een afzonderlijke passage voor paarden. Deze passage (verhoogd liggende horizontale balk) is voor sommige bromfietsen gemakkelijker te passeren dan de fiets passage met een volgepakte fiets.
(2) Exact hetzelfde hek staat op de Ruigenhoeksedijk ingang Recreatiegebied Ruigenhoek.
(3) Dirck A. Lambertszkade (Loenderveense Plas). Wordt gebruikt door een knooppuntroute. Hek aan de oostzijde (Oud Loosdrecht).
In alle gevallen is de constructie uitgevoerd in de vorm van een fuik: vanuit de ene richting kun je probleemloos tot aan het hek fietsen. Waar je vervolgens in de fuik loopt.
De keuze is nu: of 8,2 km. omrijden (in het geval van Korssesteeg), of een onredelijke inspanning leveren om de fietsen over het hek te krijgen.
(4) Een dergelijke constructie bestaat ook rond de Maarseveenseplassen: Essenpad eindigt met een hek op de Gageldijk. Ondanks dat hier zelfs een knooppuntenroute overheen loopt.
Hier wordt echter aan de westzijde van het Berkepad wél gewaarschuwd door een informatiebord.
(5) Ook de Kanaaldijk is toegankelijk voor fietsers. Oók knooppuntenroute. Met in het midden een hek. Niet te passeren voor bovengenoemde soorten fietsen.
Dit hek is soms op slot en meestal niet. Maar het is dus vooraf altijd onzeker of dit hek probleemloos gepasseerd kan worden.
(6) Tenslotte de Boterwal. Ook hier een fuik aan de oostzijde (Oud-Aa).
Is het onredelijk om te verwachten dat je met een fiets die aan de wettelijke eisen voldoet (niet breder dan 75 cm. indien normale tweewielige fiets) toegang hebt tot een fietspad?
Of het fietspad normaal kunt verlaten?
Of een fietssluis kunt passeren zonder eerst alle bagage van de fiets te moeten nemen?
Ik wil best begrijpen dat het tegenhouden van bromfietsen en scooters hoge prioriteit heeft, maar is het redelijk dat dit ten koste gaat van de iets minder "normale" fietser?
Wat mij opvalt:
Ik ken ongeveer 5 problematische locaties in Nederland, buiten Utrecht.
In het buitenland ken ik er ongeveer 10, waarvan de helft in Engeland.
In Utrecht ken ik er dus 6, waarmee Utrecht in mijn, scheve, steekproef behoorlijk is oververtegenwoordigd. In zeer negatieve zin.
Voor alle duidelijkheid.
Het probleem is wat mij betreft niet opgelost door het plaatsen van een informatiebord dat aangeeft dat de doorgang voor sommige fietsers geblokkeerd is.
Evenmin is het opgelost door aan beide zijden een hek te plaatsen. Zoals de gemeente Oud Loosdrecht ooit in een reactie richting ANWB suggereerde. Hiermee wordt het probleem alleen maar verdubbeld.
Voor Kanaaldijk, Korssesteeg en Ruigenhoek geldt bovendien dat dit uit toeristisch oogpunt redelijk noodzakelijke fietsverbindingen zijn tussen, bijvoorbeeld, de nieuwe fietsbrug over de A2 (Rijnveldsche Pad, Maarssenbroek) en bijvoorbeeld, Lage Vuursche.
Gewoon niet druk om maken?
Speciale tag toevoegen aan OpenFietsMap om anderen te waarschuwen voor onaangename verrassingen? De Tovenaar zal daar niet vrolijk van worden als er wéér een nieuwe POI in het leven geroepen wordt die niet past binnen het Garmin keurslijf.
Boze brief aan @recreatiemiddennederland.nl? O nee, vriendelijke brief, uiteraard
Fietserbond?
_________________
Don Quichot