Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks C17 testen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brooks C17 testen?

Op de foto's van de C17 ziet het dek er oneffen en niet glad uit. Zou dat geen schurende werking hebben op de broek van de berijder? Dat zou voor mij een goede reden zijn om het zadel niet te overwegen... Ik ben benieuwd naar de eerste testresultaten.
bah, brooks doet ook mee met de hype om alles te veranderen. Vaak leert de praktijk dat "verbeterde" producten slechter / minder duurzaam zijn. Volgens mij heet dit fenomeen "value engineering". Laat brooks hun huidige lederen zadels eerst eens verbeteren.
Beste Wereldfietsers,

Normaliter lees ik alleen jullie zeer interessante onderwerpen, weetjes en feiten. Een enkele keer geef ik wel eens commentaar. Maar nu moet ik toch het volgende even kwijt.
Gisteren ontving ik van Brooks een mailtje dat ik een van de 150 ipv 100 uitverkorenen ben om het nieuwe C17 Cambium zadel te mogen gaan testen. Dus er is inderdaad iemand op het forum die mag gaan testen. Naast Brooks zal ik ook jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Ik ben erg benieuwd of de C 17 iets toe gaat voegen aan het Brooks assortiment en of dat het een beter zadel zal zijn dan de B17.
Met de B17 heb ik zeer goede ervaringen. Een van deze zadels mag vanaf 15 aug dit jaar mee naar Santiago. Aan de C17 zal ik mijn achterwerk maar niet wagen op die trip.

Met vriendelijke groet, Jos
Ik ga de Cambium ook testen. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.
urje schreef:
Wimmert schreef:Ja dat weet ik zelf ook wel maar dat is nog geen antwoord op wat dit zadel zo bijzonder of anders maakt
Hordes fixie-hipsters zijn nu dolenthousiast dat ze met veganistische bio-Brooksproducten single-estate Rainforest Alliance espresso's en lokale broodjes falafel kunnen gaan halen natuurlijk!
(maar even serieus, ik vind 'nieuw' en 'Brooks' in één zin toch wel een beetje bijzonder, en ik ken zelf geen vergelijkbare zadels van andere merken.)
ik heb hier om gelachen
jeroen_ schreef:bah, brooks doet ook mee met de hype om alles te veranderen. Vaak leert de praktijk dat "verbeterde" producten slechter / minder duurzaam zijn. Volgens mij heet dit fenomeen "value engineering". Laat brooks hun huidige lederen zadels eerst eens verbeteren.
Dit is feitelijk een Selle Royal... Designed and made in Italy... De Italianen willen de merknaam zo veel mogelijk uitmelken en daar uiteraard geld aan verdienen. De Cambium heeft helaas niets te maken met Brooks Engeland, behalve de naam. En daar moet Selle Royal wel mee oppassen... Brooks made in China, Germany, Italy... Het wordt steeds minder geloofwaardig.

Ik ben toch wel nieuwsgierig en vind het zadel er best mooi uitzien.
Christophorus schreef:Dit is feitelijk een Selle Royal...
Kip, eieren, kind, waswater... :cry:
Brooks voelt wellicht de hete adem van GB… de constructie van die C17 is duidelijk degelijker en netter dan het "typisch Engelse" van de klassieke modellen. Het is te hopen dat we dat straks ook in de lederen zadels terugzien.

.tsooJ
Ik vind het zadel eerder passen bij een levensstijl, dan dat het praktisch zou zijn voor een vakantiefiets.
Een vrij smal en rond model. De constructie lijkt mij geschikt voor rijders tot 85 kg.

Je krijgt er zeker wel een flesje teak-olie bij om het cambium soepel te houden.

Piet.
Ik heb de C17Cambium (mijn nr G013) inmiddels al een dikke 300 km getest. Op zich is de kleur niet verkeerd als je ook qua kleur een licht frame hebt. Een andere kleur is niet beschikbaar. Ik zelf ben rond de 100 kg en tot op heden zakt het zadel nog niet door zodat je op de rails van het zadel komt te zitten. De eerste indrukken zijn niet negatief.
Het bovendek van het zadel maakt niet je broek kapot. De onderkant is van het zadel is van gevulkaniseerd rubber en dit laat helaas geen zweet door. Bij warm weer kreeg ik na 1,5 uur een natte kont en was het bovendek van het zadel nat. Het droogt niet snel. Bij mijn Brooks Flyer Select heb ik hier totaal geen last van, wat ook logisch is.
Qua zit zou ik voorlopig het zadel tussen de B17 en de Flyer in willen zetten, wat ook mede wordt veroorzaakt door het feit dat het zadel niet ingereden hoeft te worden.
Ook hoeft het zadel niet opgespannen te worden, enerzijds een voordeel. anderzijds misschien een nadeel gezien mijn gewicht. Ook kan het zadel gewoon in de regen staan, terwijl je dit bij leer niet moet doen. Conclusie het zadel behoeft geen onderhoud.
Voor een lange fietsvakantie zou ik persoonlijk tot op heden het zadel nog niet kiezen.
Ik weet niet hoe het rubber zich na verloop van tijd gaat gedragen.
Mijn voorlopige review heb ik inmiddels aan Brooks in Engeland doorgegeven. Tot op heden heb ik nog geen reactie van Brooks gehad.
Frits
Weet iemand wat het gewicht van het zadel is?
Bij deze mijn eerste ervaringen met de C17 Cambium:

Ik heb de lichtgekleurde versie ontvangen, erg kwetsbaar voor vuil en de donkere zal beter staan op mijn geanodiseerde Santos. Heb er nu ruim 500 km mee gereden ( in 3 ritten) en het comfort valt mij niet tegen. Ritten tot 4 uur geen probleem, daarna begint het wel wat oncomfortabeler te worden. Zitbotjes beginnen dan gevoelig te worden en het zweet kan niet weg dus natte kont, ondanks de koersbroek.

De vorm is erg Italiaans en ik ben het er mee eens dat dit zadel geen Brooks naam waardig is. Selle Royal is duidelijk bezig graantjes mee te pikken van het Brooks imago.En wat betreft de afwerking: Engels heeft ook zijn charme, de wereld is al clean genoeg.

Heb gisteren weer met mijn Santiago ros ( ook een Santos Trekking maar dan compleet opgebouwd voor de reis) gereden en de B17 is duidelijk comfortabeler en neemt dus wel zweet op.

Voorlopige conclusie: leuk zadel maar niet als vervanging van mijn B17's. Blijf de C17 testen tot half augustus en vertrek dan naar Santiago. Op B17 uiteraard.
Zou het zadel op dit moment niet zelf aanschaffen, is geen vervanging voor leder maar meer een koerszadel voor kortere ritten.. De prijs zal vermoedelijk ook wel vrij stevig kunnen zijn (afwachten maar).

Groetjes van mij, Jos
Bigsjors schreef: De prijs zal vermoedelijk ook wel vrij stevig kunnen zijn (afwachten maar).
Brooks laat geen marketing truuk onbenut : nu verkrijgbaar, de limited editie!


























Slechts 145 pond :roll:
m-gineering schreef:
Bigsjors schreef: De prijs zal vermoedelijk ook wel vrij stevig kunnen zijn (afwachten maar).
Brooks laat geen marketing truuk onbenut : nu verkrijgbaar, de limited editie!

Slechts 145 pond :roll:
Geen schrijffout? 14,50 pond lijkt mij voldoende voor dat plakkerige stuk plastic zadeldek. :D

Piet.
PietV schreef:
m-gineering schreef:
Bigsjors schreef: De prijs zal vermoedelijk ook wel vrij stevig kunnen zijn (afwachten maar).
Brooks laat geen marketing truuk onbenut : nu verkrijgbaar, de limited editie!

Slechts 145 pond :roll:
Geen schrijffout? 14,50 pond lijkt mij voldoende voor dat plakkerige stuk plastic zadeldek. :D

Piet.
Ik hoor het al, jij hebt verstand van zadels,maar niet van marketing ;)
Ik denk dat de Italianen inderdaad goed voet aan de grond hebben gekregen. Marketing verstaan ze als de beste, kwaliteit ho maar!!
Als de C 17 echt 145 euri moet gaan kosten dan is dat erg dik betaald. Kom net van mijn fiets met test C17 en ik heb na 4 uur fietsen toch stevige pijn aan mijn kont. Zitbotjes dus.Gisteren ook wel 3 1/2 uur op hetzelfde zadel gezeten maar toch.....
Voor die 145 euro weet ik in de Brooks stal toch wel veel betere zadels te vinden, maar als dit de toekomst gaat worden hou ik mijn hart vast en komt dhr Berthoud toch ook in zicht.

Groetjes van mij, Jos
Wacht maar, die nieuwe Brookzadels gaan als een trein :wink:
Leon schreef:Wacht maar, die nieuwe Brookzadels gaan als een trein :wink:
Als een Fyra :D

Piet.
Ik vind het wel een erg mooi ding maar ook erg duur en als je dan ook nog een natte kont krijgt is mij de lol er al af, ik hou het maar bij B17's, dan maar een paar avondjes inrijden ;-)