Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bevestiging lowrider - Forum Wereldfietser

bevestiging lowrider

Mijn fiets heeft een voordrager van Tubus Duo. Deze zit in een stalen vork.
Vanwege transport moest ik deze er af halen. Het bleek dat er nogal wat spanning op de drager zat. Verkeerd gemonteerd in de verkeerde oogjes ?
Maar goed, het demonteren ging goed en ik besloot de drager meteen goed te zetten. Met de nodige voorzichtigheid dit gedaan. Helaas bleek dat ik een van de schroefjes door kon blijven draaien. Dit was in een oogje welke halverwege de vork zit, aan de buitenkant. (bij een Duo zit er ook een aan de binnenkant). Het aan het schroefje zelf is niets te zien, dus ik vrees dat er iets met de schroefdraad is in het oogje. Het bijzondere is dat de drager wel stevig vast blijkt te zitten, ik kan er goed aan sjorren. Het doordraaien van de schroef kan maar telkens met een bepaalde weerstand.
Maar ik vrees wel dat dit bij vaker demonteren niet goed zal gaan.
Volgens mij komen dit soort dingen vaker voor, hoe worden die over het algemeen opgelost ?
Fiets: VSF T400 die in modeljaar 2011 met een DUO was uitgerust.
Ben benieuwd.
Marc
Als een boutje doldraait, is of het boutje dol, of de draad in de vork. Je hoopt op het eerste.

Bij moeilijke dragers als de Duo zet je eerst het achterste boutje losjes vast, dan de buitenste, en als laatste pas het onderste (waarbij je vaak moet sjorren). Een inbussleutel waar je het boutje recht op kunt steken en waarmee je kunt sturen zodat je niet scheef enmet gevoel het gat indraait is daarbij onmisbaar.
Als de draad in het nokje kapot is, dan kun je een langere inbusbout gebruiken en deze aan de achterkant vastzetten met een zelfborgende moer.
gios schreef:Als de draad in het nokje kapot is, dan kun je een langere inbusbout gebruiken en deze aan de achterkant vastzetten met een zelfborgende moer.
Sowieso geen slecht optie. Als de bout mocht breken, en dat is mij 2x overkomen, kun je de resten er makkelijker uithalen.

Peter
kalevala schreef:(bij een Duo zit er ook een aan de binnenkant).
Als het boutgat aan de binnenkant van de vork precies in lijn zit met dat aan de buitenkant, kun je dan een lange bout gebruiken zodat je uiteindelijk geen draad nodig hebt? Wel moet je dan oppassen de vork niet te pletten, dus niet te vast aandraaien. Zeker zelfborgende moertjes gebruiken; ik vermoed dat die al aan deze VSF zitten.
Als boutjes van voordragers er uit dreigen te vallen tijdens het fietsen kun je als noodoplossing onderweg de zaak zekeren door een lang stuk dun touw er omheen te vlechten (dwz. om vork en drager). Dat is uiteraard niet iets waar je vele jaren mee vooruit wilt.
Leon
dat van die langere inbusbout klinkt niet gek. Hoe zit het met de mogelijke oplossing om de draad opnieuw te draaien zodat er een 6mm boutje in kan. Niet dat ik dat zelf zou doen hoor, maar als idee. Of is daar in het nokje geen ruimte voor ?
Je kunt proberen er M6 draad in te tappen: boren met de goede maat boor (geen 6mm) en er dan M6 draad in tappen. Of het in het nokje past is lastig in te schatten zonder het nokje te zien :? . Maar meestal moet dat wel lukken omdat het verschil tussen M5 en M6 maar 1mm in diameter is.
Dingen om nog op te letten:
- je kunt ook eerst eens de draad met een M5 tap eens optappen. Misschien lukt dat net goed genoeg om M5 boutjes te blijven gebruiken.
- past een M6 boutje door de Tubus heen?
- de 'bout door voorvok heen' oplossing is eigenlijk veel beter. Kun je zelfs een extra sterke bout gebruiken. Zoals al gezegd: niet te lomphard aandraaien.
- als de nood aan de man komt kun je altijd nog een M5 blindklinkmoer gebruiken. Niet ideaal maar te overzien.
JaapG schreef:Maar meestal moet dat wel lukken omdat het verschil tussen M5 en M6 maar 1mm in diameter is.
boormaat voor het gat waar je een m5 bidonmoer insoldeert is 5.9 of 6mm!

Afbeelding
m-gineering schreef:
JaapG schreef:Maar meestal moet dat wel lukken omdat het verschil tussen M5 en M6 maar 1mm in diameter is.
boormaat voor het gat waar je een m5 bidonmoer insoldeert is 5.9 of 6mm!
Mmmmmm, als je dan heel recht en precies in het midden boort zou het net goed moeten gaan :roll:, of zelfs dan niet (boormaat M6 is 5mm). Niet doen dus. Of doen als voorbereiding voor een M5 blindklinkmoer (soort van noodoplossing), maar probeer dan vooral eerst de 'bout door voorvork heen' oplossing.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga voor de bout-door-de-vork oplossing, is het veiligst om te doen, zowel qua werkzaamheden en risico op mislukking als ook de zekerheid dat de Duo ook echt vast zit.
Marc
JaapG schreef:
m-gineering schreef:
JaapG schreef:Maar meestal moet dat wel lukken omdat het verschil tussen M5 en M6 maar 1mm in diameter is.
boormaat voor het gat waar je een m5 bidonmoer insoldeert is 5.9 of 6mm!
Mmmmmm, als je dan heel recht en precies in het midden boort zou het net goed moeten gaan :roll:, of zelfs dan niet (boormaat M6 is 5mm). Niet doen dus. Of doen als voorbereiding voor een M5 blindklinkmoer (soort van noodoplossing), maar probeer dan vooral eerst de 'bout door voorvork heen' oplossing.
tuurlijk kun je er een 5mm boor door jassen, een M5 tap lukte ook al. En M6 tap heeft echter een buitendiameter van.......6mm, dus als je de tap er doorheen draait snij je de bus open. En zelfs als er nog wat blijft hangen, zal het wel niet erg stevig zijn.

Blindklinkmoeren m5 hebben een boormaat 7mm, zo'n gat zelf in een voorvork boren moet ik iedereen afraden
Het is opgelost bij Bike4travel: het oogje aan de buitenkant is 5 mm uitgeboord en een inbusbout van 45mm door de vork gedraaid. Het risico van het instan laten van de schroefdraad aan de buitenkant is dat de schroefdraad aan in het oogje aan de binnenkant precies zo moest uitkomen dat de bout zonder problemen door kon draaien. De betr bout heeft voor een deel geen schroefdraad dus ook in het schroefdraadloze buitenoog is geen speling waarneembaar. Mooie oplossing wat mij betreft