Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenkwestie, maxxis overdrive - Forum Wereldfietser

Bandenkwestie, maxxis overdrive

Ls.

Ik bezit sinds kort een Koga Globetraveller omdat de jaren wat gaan tellen en ik het gestuiter van een echte racefiets zat begon te worden.

Deze fiets rijdt fantastisch maarrrrrrr, hij staat op 32mm Maxxis Overdrive banden en ik heb het idee dat die de pret wat bederven.

Voor mijn gevoel hebben deze dingen de rolweerstand van een tank en ik ben dan ook zoekende naar iets anders.

Ik rij voornamelijk op straat in Nederland, soms een zand of gravelpaadje..

Mijn vraag is dus, wat is wijsheid om er onder te zetten en rijdt 37 beter dan 32 in zo'n geval ?
Zoekfunctie al gebruikt? Gegarandeerd uren leesplezier.

Renaat
Revanho schreef:Zoekfunctie al gebruikt? Gegarandeerd uren leesplezier.

Renaat
Ja dat heb ik en ook de diverse linkjes naar test etc. maar ik vertrouw meer op ervaring van anderen...en ik lees nergens iets over die Maxxis dingen...

(Van 23mm racebandjes weet ik na tig jaar wel genoeg maar dit soort fietsen en banden is ff nieuw voor me zeg maar...)
Monteer de breedste band die in je frame past. Panaracer Pasela zonder anti lek is dan erg comfortabel en snel.
Wim
Wim schreef:Monteer de breedste band die in je frame past. Panaracer Pasela zonder anti lek is dan erg comfortabel en snel.
Wim
Zonder antilek doet me altijd voor komen dat ik constant banden sta te lappen..of valt dat mee..
Ik heb hier de afgelopen tijd een aantal banden zonder antilek in gebruik genomen vanwege het rijplezier. Een daarvan (een Compass 26x1.75) zit op mijn vakantiefiets en heeft er al iets van 2000 km opzitten zonder lek, en dat deels over tamelijk ruwe gravelpaden etc, en ook door de stad. De souplesse van die band is een openbaring.
Lekke banden zijn statistisch een groot probleem, omdat je steekproef eigenlijk nooit groot genoeg is.
Wat is de breedste maat die past in je frame? Banden zonder antilek doen het vooral goed in de bredere maten. Dat geeft wat minder kans op een lekke band, en doordat je bredere banden minder hard hoeft op te pompen heb je meer profijt van de souplesse van het karkas.
Wim
dus dat rijdt echt beter dan die kevlar gevulde boomstammen ? 8)

ik heb een 2005 of 2006 Koga GTR en zo te zien gaat er wel tot 40 of nog wat meer in ...

rij nu met 32 overdrives dus maar ik blijf het "plakdingen" vinden die op de juiste druk ( 5atm.) ook nog eens stevig stuiteren, niet zo erg al mijn oude racertjes maar toch, iets meer comfort mag wel, graag zelf...
Ja heus, vooral de bredere maten. Als je het eng vindt kun je ook voor een Pasela zonder antilek monteren, en achter eentje met Tourguard antilek. De meeste lekke banden gebeuren immers aan de achterkant.
Wim
Eng is het woord niet maar ik gebruik de fiets inmiddels voor alles van woon werk tot avondtochtjes tot een dagje weg in het weekend en ik heb gewoon een schurfthekel aan plakken als ik 's morgens vroeg ofzo aan het werk moet snap je.. ;-)
Ik ken maxxis banden van op gazelle stadsfietsen (dat is 35-622 dus waarschijnlijk niet exact hetzelfde model). (niet de eerste band, wel de band die onze lokale fietsenboer erop zet) Wie die dingen ontworpen heeft weet ik niet maar:
- ze slijten ongelooflijk snel (5000 km en het profiel is weg)
- ze rijden zwaar (de uitdrukking die je gebruikt kan ik onderschrijven)
- ze vallen klein uit, waardoor je heel wat demping die je zou mogen verwachten niet hebt.

Wim heeft ongetwijfeld gelijk dat die super soepele Pasela/Compass banden erg goed zijn, maar ze zijn ook relatief duur voor de gewone woon-werk fiets. Er zijn ook oplossingen gewoon in het midden spectrum waar je voor "weinig" geld een band hebt die van het type -installeer en vergeet- is. De gewone Schwalbe marathon is echt een openbaring na die Maxxis banden die ik al heb getest. Wil je meer uitgeven dan vindt je zeker iets naar je smaak bij Continental of Schwalbe. Beschouw e-bike ready eerder als een waarschuwing dan een verkoopsargument, verder kan er weinig fout gaan :-).
Wim schreef:Monteer de breedste band die in je frame past. Panaracer Pasela zonder anti lek is dan erg comfortabel en snel.
Wim
+1, maar dan met Schwalbe Marathon Supreme of Marathon Racer. Beiden op basis van eigen ervaring, snel en redelijk licht. Lekbescherming kost wat grammen, niet door kevlar, maar vanwege het dichtgeweven synthetisch weefsel dat deze banden zowel soepel, lekbestendig en licht, maar ook aardig aan de prijs maakt. 42mm zal toch wel passen? Er zijn nu ook banden van 47mm.
Brede banden rijden over scherpe voorwerpen heen, in plaats van erin. Bandenspanning, afhankelijk van je gewicht, ligt veelal onder de 3 bar. Bij 50mm op 2-2,5 bar. Rijdt zalig.
Mijn woon werk fiets is een Koga uit 1988 met smalle bandjes (maximaal 32 mm) en daarom wilde ik iets soepels. Daarom heb ik ook daar Pasela's, maar wel de Tourguard versie met antilek (evenmin ooit lek gereden). In het algemeen zou ik voor een woon werk fiets inderdaad voor iets tamelijk degelijks kiezen. Marathon Racer of Big Apple lijkt me echter ruim degelijk genoeg. Maar goed, het ging hier dacht ik niet om een woon werk fiets. Zo althans heb ik de vraag geinterpreteerd. En dan heb ik graag iets heel soepels.
Wim
Ik snap je, ik heb veel meer fietsen maar omdat deze zo donders fijn rijdt gebruik ik hem voor alles (misschien dump ik zelfs mijn racer wel, ben het gestuiter wel zat eigenlijk) en daarom zoek ik een goede snelle allroundband, persé de goedkoopste hoeft niet..wel sneller ;-)

Lees ook veel goed over Vittoria Rando Hyper...lijkt me ook wel wat, bospaadjes etc. zijn niet zo mijn ding, asfalt en klinkers wel ;-)