Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marathon Supreme slijtage - Forum Wereldfietser

Marathon Supreme slijtage

Ik heb op mijn Santos 2.8 van fabriek af 42mm Schwalbe Supremes liggen. Ik heb deze bijna een jaar, maar wegens een fysiek probleem heb ik nog niet echt veel kilometers gemaakt vorig jaar.... Er staan nu een 600km op de teller denk ik.

Echter ik stel vast dat mijn banden een slijtage vertonen die ik nooit eerder op een andere fiets of andere banden heb gezien - zeker niet bij zo'n kleine km stand. Over een grote lengte van band komen er kleine scheurtjes. Zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moet ik dit normaal vinden? Ik rijd veel met weinig bepakking (1 achtertas en een stuurtas), dus heb mijn banden niet kei-keihard staan omdat iets minder spanning toch wel wat meer comfort geeft. De slijtage is vooral vooraan, doch ook in mindere mate achteraan.

Wat denken jullie? Moet ik hiermee nr de dealer? Of kan dit geen kwaad. Vind het wat vreemd om dit nu al te zien.
Ik exact hetzelfde meegemaakt met mijn Supreme banden,meteen na aankoop zag ik scheurtjes. Ik ben er uiteindelijk gewoon op gaan fietsen en doe dit nu al 17.000 km op dezelfde banden.
Ik zou me derhalve niet al te druk maken :wink:
Ik vind er toch wel een rare ribbel op zitten.
Het kan geen kwaad om dat alvast aan de dealer te laten zien.
Leon
Leon schreef:Ik vind er toch wel een rare ribbel op zitten.
Het kan geen kwaad om dat alvast aan de dealer te laten zien.
Leon
De banden zijn door Schwalbe opgeruwd. Als je ga rijden worden ze alleen op het loopvlak gladder, wat de ribbel verklaart.
Jan van den Berg schreef:Ik exact hetzelfde meegemaakt met mijn Supreme banden,meteen na aankoop zag ik scheurtjes. Ik ben er uiteindelijk gewoon op gaan fietsen en doe dit nu al 17.000 km op dezelfde banden.
Ik zou me derhalve niet al te druk maken :wink:
+1
Op mijn Koga zaten deze ook, ook met deze scheurtjes. Na 2,5 jaar (ruim 17.500KM) heb ik ze vervangen door de Marathon Mondial, omdat ik een ander profiel nodig had. Heb 1 van de oude Supremes nu als noodband in mijn tas zitten. Ik zou zeggen geen zorgen maken en veel KM's gaan maken.
Volgens mij zitten de scheurtjes precies op de overgang van het loopvlak naar het karkas en kunnen ze geen kwaad. Netjes is natuurlijk anders. Bij mijn 50 mm Supremes heb ik dit nog nooit waargenomen, misschien omdat die een wat rondere vorm hebben dan de 42 mm?
Ook hier schwalbe supreme banden. Weliswaar een van de eersten 3 jaar geleden. Al vrij snel kwamen er scheurtjes op de band, zowel op het loopvlak als in de wang. Maar nu ben ik al dik 16.000 km verder zonder enig probleem. Ze lijken die afstand nog eens aan te kunnen.

Wat je op de foto ziet is volgens mij geen slijtage, maar is dit zo in de fabriek gedaan. Is het aan de andere kant hetzelfde?
Hmm, nee is niet helemaal hetzelfde aan de andere kant. Ook niet zo achteraan. Lijkt me sterk dat dit van fabriek af is, was in begin toch niet.

Maar gewoon verder fietsen dus als ik het zo hoor. :)
laagvlieger schreef:Ook hier schwalbe supreme banden. Weliswaar een van de eersten 3 jaar geleden. Al vrij snel kwamen er scheurtjes op de band, zowel op het loopvlak als in de wang. Maar nu ben ik al dik 16.000 km verder zonder enig probleem.

Zelf heb ik een soortgelijke ervaring met een Schwalbe Supreme uit 2009. De eerste tekenen van slijtage verschenen snel. Toch leek de band 4 jaar later nog lang niet versleten, al was het profiel duidelijk minder geworden.
Ze lijken die afstand nog eens aan te kunnen.
Daar zou ik maar niet op rekenen. Na 19 duizend km (eerst 11 000 km om het voorwiel, daarna nog 8000 achter) kreeg ik een lekke band. In de binnenband zat een miniscuul gaatje. Oorzaak onbekend: ook na grondige inspectie van de binnenkant van de Supreme vond ik niets bijzonders. Na het plakken van de binnenband heb ik de oude Supreme, die nog in orde leek, weer om de velg gedaan, wat opvallend makkelijk ging. Een paar dagen later begon er iets aan te lopen. Het bleek de Supreme te zijn, die een bobbel had gekregen. Ook nu was er geen beschadiging te zien. Ik heb hem opnieuw om de velg gelegd, wat aanvankelijk goed leek te lukken. Bij het oppompen van de binnenband kreeg de Supreme toch weer een bobbel, alsof hij te soepel was geworden. De nieuwe Supreme die ik daarna monteerde, bleek een stuk strakker om de velg te zitten.
keesswart schreef:Na 19 duizend km (eerst 11 000 km om het voorwiel, daarna nog 8000 achter) kreeg ik een lekke band. In de binnenband zat een miniscuul gaatje. Oorzaak onbekend: ook na grondige inspectie van de binnenkant van de Supreme vond ik niets bijzonders. Na het plakken van de binnenband heb ik de oude Supreme, die nog in orde leek, weer om de velg gedaan, wat opvallend makkelijk ging. Een paar dagen later begon er iets aan te lopen. Het bleek de Supreme te zijn, die een bobbel had gekregen. Ook nu was er geen beschadiging te zien. Ik heb hem opnieuw om de velg gelegd, wat aanvankelijk goed leek te lukken. Bij het oppompen van de binnenband kreeg de Supreme toch weer een bobbel, alsof hij te soepel was geworden. De nieuwe Supreme die ik daarna monteerde, bleek een stuk strakker om de velg te zitten.
Ok, duidelijk dat er na zoveel km dus plots een einde kan komen zonder dat het profiel versleten is. Maar 19.000 km met een band zonder problemen, dat is gewoon netjes. En dan zijn de hoge prijzen van deze banden (marathon serie) gewoon verantwoord.

Ik zou met de mijne graag de 20.000 km overschrijden. Klinkt gewoon goed. Het is een kwestie van nog enkele maanden ... Hoeveel omwentelingen zouden dat zijn, een hoop!

Even berekend: ruw geschat een slordige 10 miljoen omwentelingen in best ruwe en slordige omstandigheden. Ik ben benieuwd of mijn volgende band - Marathon Racer - dezelfde afstand aankan ...
Als je een bobbel op de buitenband krijgt zijn er karkasdraden gebroken. Dat heeft niet veel te maken met levensduur of lekken door puntige voorwerpen als doorns.
Als je een band correct gebruikt (correcte druk, geen scherpe rotsen zoals stoepranden rammen maar netjes erover wippen, niet door grote glasscherven rijden etc.) breken karkasdraden van een goede band niet.
Leon
[quote="laagvlieger" Ik ben benieuwd of mijn volgende band - Marathon Racer - dezelfde afstand aankan ...[/quote]

Dat kan je vergeten, na 4000 is deze op iig de 20 inch versie van deze band, nu moet ik er wel bij vertellen dat deze zo'n beetje het slechtste asfalt wat je je maar voor kan stellen voor de kiezen heeft gehad. En ja de druk was niet te laag.