Additionally, paste this code immediately after the opening tag: AA batterijen opladen via dynamo? - Forum Wereldfietser

AA batterijen opladen via dynamo?

Hallo allemaal..

Ik ben rustig mijn mtb aan het ombouwen tot trekkingfiets..Aangezien ik volgend jaar 3 maanden onderweg ga zijn heb ik toch wel wat stroom nodig om AA batterijen van mijn camera en gps op te laden.. De gsm gaat uit overdag, maar het zou handig zijn om hier ook iets voor te vinden.

Ik heb via de zoekfunctie al gezocht en kom ofwel op powerpacks uit, ofwel op solar laders. Maar de betrouwbaarheid van solar laders lijkt me niet groot.. En powerpacks geraken ook uitgeput.

Heeft misschien iemand ervaring met het plaatsen van een dynamo(geen naafdynamo) en deze omgebouwd tot lader? Indien dit lukt, hoe moet het dan?
Gaat de wand van de banden zo niet overmatig slijten?

Indien dit idee niets is, wat is dan aan te raden?

Alvast bedankt!
ravercolnago schreef: Heeft misschien iemand ervaring met het plaatsen van een dynamo(geen naafdynamo) en deze omgebouwd tot lader? Indien dit lukt, hoe moet het dan?
Gaat de wand van de banden zo niet overmatig slijten?

Indien dit idee niets is, wat is dan aan te raden?
Als je ergens in investeert, dan lijkt me een naafdynamo toch echt aan te raden. Waarom wil je geen naafdynamo? (Ook voor veel minder geld dat die voor een Son, zijn er naafdynamo's van behoorlijke kwaliteit.)

Renaat
Ik snap het feit dat dit misschien het best werkt..

Maar ik heb geen zin om een volledig (nieuw) wiel om te laten bouwen tot een naafdynamo...

Ben nog student dus wil de kosten zo beperkt mogelijk houden :wink:
Revanho schreef:Als je ergens in investeert, dan lijkt me een naafdynamo toch echt aan te raden. Waarom wil je geen naafdynamo? (Ook voor veel minder geld dat die voor een Son, zijn er naafdynamo's van behoorlijke kwaliteit.)
Sommigen zijn wel behoorlijk zwaar; ik heb 605 gram bespaard door een goedkope maar overigens prima shimanonaafdynamo te ruilen voor een doodgewone naaf. Gezien de vele discussies over lichtgewicht hier wel een argument. Voor 600 gram besparing wordt op andere fronten behoorlijk veel geld uitgegeven,
Leon
Mij lijkt het dat als je een gewone dynamo zult moeten ombouwen dat je daar ook wel de nodige kosten aan zult hebben... En zeker met een gewone dynamo "aan" lijkt me dat niet al te prettig om zo te moeten rond (meningen kunnen verschillen uiteraard).
Zoals reeds gezegd, naafdynamo en "the plug" zouden dat klusje kunnen klaren, maar dat kost je wel wat centen.


het eenvoudigst en goedkoopst (wel minst hippe oplossing, weet ik) lijkt me nog steeds dat je gewoon je ladertje meeneemt en dan op jeugdherberg, camping, restaurant of... je batterijtjes oplaad. Wij hebben dat jaren zo gedaan en werkte prima :)
Ombouwen? Er komt geen ombouwen aan te pas. Een bandroldynamo werkt precies zo als een naafdynamo. Dus je volgt gewoon dezelfde werkwijze als met een naafdynamo. En als je op termijn wat centen te besteden hebt, vervang je eventueel de dynamo door een naafdynamo.

.tsooJ
ombouwen was mss niet onmiddellijk het juiste woord, ik bedoel maar de de spanning die uit de dynamo komt (naaf of gewoon) een wisselspanningssignaal is die sterk varieert in frequentie (traag vs snel rijden). Dus je zult toch iets van omvormer moeten hebben (iets bouwen cfr the plug) om van die wisselspanning een bruikbaar gelijkspanningssignaal te hebben die je kunt gebruiken om batterijen op te laden. Het lijkt me een mooi electronica zelfbouwprojectje, maar of dit het allemaal waard is betwijfel ik ten zeerste.

Oftewel investeer je oftewel doe je het "the basic way".
Misschien bestaat het al...
maar technologisch moet het toch mogelijk zijn een systeem te maken waarbij de fietser zelf bepaalt (evt. in enkele stappen) hoeveel energie er van de dynamo in een op te laden accu gaat (accu maakt deel uit van het systeem als buffer). Zo kan ie zelf ook de mechanische last van de dynamo bepalen: als je aan 6km/u een berg opfietst heb je geen behoefte aan extra belasting. Bij het bergaf gaan, kan er echter niet voldoende energie onttrokken worden uit de beweging. De dynamo is dan de beperkende factor. Daarvoor zouden er dus krachtiger dynamo's moeten ontwikkeld worden. Krachtiger dynamo zal vermoedelijk wel zwaardere dynamo betekenen. Qua elektronica valt dit wel te maken. Initiëel valt dit misschien wel op te lossen met meerdere dynamo's aan je fiets te hangen, maar dit komt het mechanisch energierendement niet ten goede: beter is één grotere dynamo.
Gevolg is dan ook dat je met een wisselende energielevering zit waardoor je niet kunt voorspellen wanneer je batterij opgeladen is. Anderzijds kun je de belasting aanpassen aan de noodzaak naar energie. Als je die bepaalde dag drie fotobatterijen en een ipad wilt opladen zul je harder moeten trappen.

Hoe zit het eigenlijk met de elektrische fietsen? Zijn die in staat energie te recupereren al dalend en zo hun accu terug bij te laden? Welke type motoren zijn dat? Indien het genre AC- of stappenmotoren zijn, zijn de lichtste daarvan misschien ook bruikbaar als dynamo.

Maar zoals anderen ook al vermeldden is het een zekere kost (extra gewicht, extra kosten, extra plaats op de fiets,...) om iets te doen dat je op vele plaatsen gemakkelijker kunt doen door het ladertje in een stopcontact te steken.
Hier vind je een goed artikel...

http://www.peterwhitecycles.com/ewerk.asp
Interessant. Mooi dat je wat instellingen kunt doen.

[waarschuwing tech-talk]
Maar ik vraag me af hoe het juist werkt: de stroominstelling: is het gewoon een beperking/beveiliging van de uitgangsstroom?
Is het toestel ook in staat om bij elke snelheid een optimalisatie te gaan doen van het werkingspunt van de dynamo, net zoals bij zonnepanelen gedaan wordt?

Ik verklaar me nader: als je een alternator (dynamo) of zonnepaneel gaat belasten gaat de stroom toenemen en de spanning ervan zakken. Als je weinig stroom vraagt blijft de spanning hoog, maar is het afgeleverd vermogen (stroom x spanning) laag. Vraag je heel veel stroom, zakt de spanning zo in (uiteindelijk kan die ook nul worden) dat het product stroom x spanning weer laag is, dus is er weer weinig afgeleverd vermogen.
Op de stroom-spannings-karakteristiek (voor elke snelheid zal dat een andere kromme zijn) is er een punt (zone) waar het product stroom x spanning het grootste is (op de grafiek is dat het punt op de kromme van waaruit je de rechthoek met grootste oppervlakte kunt tekenen). Het komt er voor de elektronica op neer om een zodanige stroom af te nemen, zodat het product van door de dynamo afgeleverde stroom x spanning, vermogen dus, maximaal is.

[/waarschuwing tech-talk]

Mijn vraag is dus: werkt zo'n toestel op deze manier?
Inderdaad behoorlijke techtalk maar ik heb vroeger ook ooit LTS zwakstroom gedaan :) dus kan het wel een beetje volgen.

Ik gebruik deze zelf met een kleine oplaadbare accu die ik als buffer gebruik. De SON dynamo in combinatie met de E-werk laat dus de accu op en van daaruit laat ik m'n apparaten weer op.

Ik heb de ervaring dat ik met +/- 80 Km fietsen met een gemiddelde snelheid van 22 Km per uur de accu half oplaad.
Met een volledige gevulde accu kan ik twee keer m'n iPhone opladen.

Dus 80 Km fietsen om een volledig lege iPhone 5 weer helemaal op te laden.
Xyuny schreef:Mijn vraag is dus: werkt zo'n toestel op deze manier?
Een omvormer aan de dynamo stabiliseert de spanning, en maximeert de stroomsterkte.

On topic: aan een dynamo moet je een omvormer hangen om hem te kunnen gebruiken om electronica op te laden. Zo'n omvormer kun je voor weinig geld zelf bouwen: http://forumslader.de (Achtung: Deutsch!)
Maar een dynamo op je band levert te weinig vermogen om serieus op te laden. Daarvoor zul je toch echt een naafdynamo moeten gebruiken.
"Serieus" is een beetje subjectieve kwalificatie. Met een banddynamo za het allemaal heus wel werken, alhoewel je inderdaad wellicht wat meer zal moeten fietsen voor hetzelfde resultaat.

Mooie is, dat de dynamo een geheel apart onderdeel in het geheel is, en dus later gerust kan worden vervangen door een ander type zonder de hele installatie aan te passen.

.tsooJ
Erg bedankt voor het vele meedenken hier!

Het is dus mogelijk, maar het moet praktisch ook haalbaar zijn. Ik wil niet steeds afhankelijk zijn van stopcontacten..

Ik ga me eens verdiepen in de duitse tekst. Ik heb wel al bedragen gezien van een ombouwkit rond de 100 euro? Mijn Duits is niet bijster goed dus moet wel even vertalen:D

Toch ook even terugkomen op solarladers. Asadventure verkoopt bijvoorbeeld dit:

http://www.asadventure.com/benl/a-solar ... olour=5806

Ziet er interessant uit, maar werkt dit wel? Zou ik hier 2 aa batterijen mee opgeladen krijgen op 2 dagen tijd?

Groeten :)
Als ik had geweten hoe lang 2 AA batterijen meegaan in mijn Etrex 20 was ik nooit aan een naafdynamo met alles erop en eraan begonnen.
Ik heb voor dezelfde overweging gestaan. En ook op het probleem van niet voldoende spanning bij lage snelheid/stilstaan en het gezeur dat dat met gps of smartphone kan geven.

Uiteindelijk een keer bij Eric in de winkel wezen kijken in Amsterdam. Die was er sterk voor om gewoon een externe accu mee te nemen en al het gedoe verder te laten.

Gezien de kosten ed uiteindelijk gewoon maar gekozen bij ouderwets oplaadbare batterijen te blijven. 6-8AA's mee, eenvoudige, lichte kleine oplader, en dan moet het wel lukken. Deed het een aantal jaren geleden ook al prima, en iedere twee weken was er toch wel een mogelijkheid dat ik ergens bij een stopcontact sliep. Ga ik nu dus ook maar weer doen. Dat scheelt pas echt gewicht..