Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadel pijn overgang sportfiets-trekkingbike - Forum Wereldfietser

zadel pijn overgang sportfiets-trekkingbike

Beste wereldfietsers.

Mijn naam is Pascal van Dam en ben een fanatieke fietser.
Ik fiets onverhard met Mtb en asfalt met racefiets menige km's per week.
Nu wil ik graag wat meer uitdaging en heb besloten om op fietsvakantie te gaan en de daarvoor benodigde attributen aan te schaffen. Ik ben begonnen met een fiets en ben al fanatiek bezig om mijzelf op dit type fiets in te fietsen.
Conditioneel gaat het goed al is geestelijk best een andere manier van fietsen.
Nu heb ik mij in één ding heel erg verkeken en dat is fietshouding en t zadel.
Doordat ik op mijn trekkingbike een wat andere houding zit dan op mijn sportfietsen heb ik toch zo'n ongelooflijk last van het zadel.
Nu dacht ik, aangezien ik nooit zadelpijn heb, ik zet het zadel van mijn Mtb op mijn trekkingbike maar na een goede 65 km vonden mijn billen ofwel botten het ook voldoende en loop nu tegen het punt hoe verder? wat is een prijs/kwalitatief goed zadel voor een fietsvakantie of wie heeft er meer ervaring hierin.Graag hoor ik van u de diverse adviezen waar ik als groentje nu tegen aan loop.

Wel wil ik de wereldfietser bedanken als site want wat een inspiratie en prachtige verhalen.

Alvast bedankt voor uw input
PascalvanDam schreef:Beste wereldfietsers.

Mijn naam is Pascal van Dam en ben een fanatieke fietser.
Ik fiets onverhard met Mtb en asfalt met racefiets menige km's per week.
Nu wil ik graag wat meer uitdaging en heb besloten om op fietsvakantie te gaan en de daarvoor benodigde attributen aan te schaffen. Ik ben begonnen met een fiets en ben al fanatiek bezig om mijzelf op dit type fiets in te fietsen.
Conditioneel gaat het goed al is geestelijk best een andere manier van fietsen.
Nu heb ik mij in één ding heel erg verkeken en dat is fietshouding en t zadel.
Doordat ik op mijn trekkingbike een wat andere houding zit dan op mijn sportfietsen heb ik toch zo'n ongelooflijk last van het zadel.
Nu dacht ik, aangezien ik nooit zadelpijn heb, ik zet het zadel van mijn Mtb op mijn trekkingbike maar na een goede 65 km vonden mijn billen ofwel botten het ook voldoende en loop nu tegen het punt hoe verder? wat is een prijs/kwalitatief goed zadel voor een fietsvakantie of wie heeft er meer ervaring hierin.Graag hoor ik van u de diverse adviezen waar ik als groentje nu tegen aan loop.

Wel wil ik de wereldfietser bedanken als site want wat een inspiratie en prachtige verhalen.

Alvast bedankt voor uw input
Zet je trekkingbike zadel eens op je mtb of racefiets..... kun je checken of het aan het zadel ligt of aan de andere fietshouding (van je trekkingbike). Zo te lezen ligt je klacht ten grondslag aan een andere fietshouding. Misschien fiets je nu iets rechter op, waardoor er meer gewicht op je zitvlak komt. Kwestie van tijd geven en gewenning. Of anders proberen iets meer de fietshouding van je race/mtb kopieren.

Fietshouding/zadel/geometrie..... het blijft soms even puzzelen.
Voor mij persoonlijk is zadelpijn het best uit te stellen met een combinatie van een koersbroek met dikke padding en een Brooks leren zadel, in mijn geval een 'imperial' met uitsparing in het midden ter voorkoming van afknelling van essentiële zenuwbanen.
Werkt goed.
Zonder leren Brooks zadel fiets ik geen afstanden.
Is je snelheid gelijk, bij een hogere snelheid is de druk op je zitvlak lager.
Ik fiets afstanden met een Selle Royal Respiro zadel type sportief. :wink: :lol:
De meeste wereldfietsers gebruiken een leren Brooks zadel, vaak geveerd. Maar dat wil niet zeggen dat hier ook voor jou de oplossing ligt. Mijn eerste gedachte is toch dat je houding anders is, en dat je meer rechtop zit dan op de racefiets of de mtb. Dat maakt nogal uit. Het is altijd lastig. Zelf krijg ook ik eerder zadelpijn op mijn stadsfiets met tamelijk recht stuur (en met 170 mm breed Brooks Champion Flyer zadel) dan op mijn vakantiefiets met racestuur en 155 mm Brooks professional zadel. Bij een zit die meer rechtop is hoort een breder zadel, maar op mijn stadsfiets is dat blijkbaar nog niet genoeg. Je kunt ook proberen je houding meer te laten lijken op die op je andere twee fietsen. Dat althans is wat ik ga proberen.
Wim
Ik wil iedereen bedanken voor jullie reacties.

Ik heb voor nu van alles geprobeerd, het zadel van mijn mtb op de trekking, zadel naar achter, stuur omlaag, stuur naar voren maar loop tegen hetzelfde aan.
Om nu rigoreus een beslissing te maken heb ik mijn fiets ingeruild tegen een model van Cube wat bijna tegen MTB aan ligt en deze word nu op mijn maten aangepast en opgetuigd.

Blijkelijk heeft alles te maken met mijn manier van fietsen kwa houding en kan op een meer naar voren leunende houding ook beter mijn tempo en hartslag reguleren. omdat ik al jaren sportief fiets heb ik denk ik iets te naïef gedacht over het overstappen naar een trekkinbike.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties en wie weet komen we elkaar nog eens tegen,zie je een blonden bos wilde krullen voorbij komen dan heb je kans dat ik dat ben.

Gr Pascal