Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagage koersfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bagage koersfiets

Waarom zijn die dikkere bandjes nodig? Ik weeg 75kg + bagage is wss iets meer dan 80kg.
Zelfs gewone fietswielen moeten dat toch zonder problemen kunnen houden denk ik.
Ga maar eens met 40km/h afdalen over een hobbelend bospad met grind met 23mm banden. Overigens geen probleem als je alleen op asfalt wil fietsen, maar... wil je dat?
the_tiger schreef:Waarom zijn die dikkere bandjes nodig? Ik weeg 75kg + bagage is wss iets meer dan 80kg.
Zelfs gewone fietswielen moeten dat toch zonder problemen kunnen houden denk ik.
Het gaat niet om de fiets maar om de fietser. Een bredere band is comfortabeler, rolt lichter op een slechte weg en heeft meer grip. En dat telt naarmate je meer uren maakt en met lagere intensiteit trapt. En je kunt opeens fluitend over bospaden rijden
* Tubus Fly = helemaal mee eens.
* Achterop monteer ik vaak mijn Arkel Tailrider.
* Eventueel voorop een map case (ook een Arkel) of gps.
* Rugzak zeker niet mee, daar heb ik vorig jaar VS erg veel spijt van gehad!
* Heb tegenwoordig ook een hangmattentje ter beschikking, daar ga ik van het voorjaar eens mee experimenteren.

Daarmee kun je bijna de hele wereld wel aan (mits je op z'n tijd een wasmachine weet te vinden)

Helaas willen de plaatjes niet zo van mijn kant, anders laat ik je graag een foto van mijn beladen fietsje zien.
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om over een paar weken naar Zwitserland te fietsen. Op m'n Carbon racefiets wel te verstaan. (inclusief carbon zadelpen en carbon zadelrails.. :twisted: )

De reis zal denk ik zo'n 5 à 6 dagen duren en ik zal slapen in hostels. Ik zal dus niet zo heel erg veel bagage nodig hebben.

Na het lezen van dit topic heb ik maar besloten om te gaan voor eVent Compression Dry Sacks om m'n spullen in te stoppen vanwege het lage gewicht. Ik vroeg me nu echter wel af of al m'n carbonnen onderdeeltje dit gaan overleven.. Zou het slim zijn om een alu zadelpen te kopen?
bwuk schreef:Hoi allemaal,

Ik ben van plan om over een paar weken naar Zwitserland te fietsen. Op m'n Carbon racefiets wel te verstaan. (inclusief carbon zadelpen en carbon zadelrails.. :twisted: )

De reis zal denk ik zo'n 5 à 6 dagen duren en ik zal slapen in hostels. Ik zal dus niet zo heel erg veel bagage nodig hebben.

Na het lezen van dit topic heb ik maar besloten om te gaan voor eVent Compression Dry Sacks om m'n spullen in te stoppen vanwege het lage gewicht. Ik vroeg me nu echter wel af of al m'n carbonnen onderdeeltje dit gaan overleven.. Zou het slim zijn om een alu zadelpen te kopen?
Gezien de krachten die je al op de zadelpen uitoefent door op je zadel te zitten, denk ik dat die paar kilo extra met vriendelijke spanbandjes weinig indruk zullen maken. Ik zou hoogstens wat tape om de pen draaien, om er voor te zorgen dat de bandjes niet door de toplaag schuren
Ok, bedankt.

Één antwoord van een ingenieur voldoet voor mij al. :wink:

Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen van dit tassen-systeem!
Waar zijn de frametassen? :-)
Ook te krijg bij Singlespeed.nl en past een shitload aan stuff in. Ik rij tegenwoordig (ook op m'n tourfiets) niet meer zonder: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... f0283100f2 In warme landen vinden we het een erg praktische manier om 4 liter water gemakkelijk te vervoeren. Als het minder warm is zitten er allerlei snacks, gereedschap, waterfilter etc. in.

Op de racefiets voor in NL gebruiken wij de zadeltas van Revelate Designs (past alle kleding etc in), een frametas, een stuurtas (een 'drol' maar dan minder vol gevuld dan op de mtb zodat je nog goed bij de shifters kunt) met daaroverheen/daarvoor nog het stuurtasje van Revelate Designs of de ortlieb stuurtas (Spiegelreflex) en dan kun je ook nog evt een rugtas meenemen (geen probleem voor korte tochten, maar wee tnie tof dat prettig is als je lang weggaat).
Door de frametas heb ik geen ruimte meer in m'n frame voor bidons, maar die hang ik nu op aan m'n voorvorken (beide kanten 1, zie foto boven). Dit vind ik praktisch werken, maar ik drink dan ook niet al rijdend (maar dan zou een camelbak ook beter werken denk ik).

Alpkit verkoopt trouwens tegenwoordig ook frametassen etc.
ps. je kunt ze ook zelf maken als je wat handig bent met de naaimachine :-)
Oh ja, ik zweer bij m'n Osprey rugtas: Talon 22. Deze zit echt als gegoten op de fiets en is zeer licht maar toch robuust. Het ventilatiesysteem op de rug werkt bij mij ook vrij goed + als je wilt kun je er een camelbak indoen, daar is een apart vakje voor.

https://www.google.nl/search?q=Osprey+T ... 40&bih=731
We gaan wss ook een kleine frametas meenemen. Zo een grote kost ook weer een pak geld en het lijkt mij niet ideaal voor afdalingen of momenten met zijwind.

De sea to summit zak heeft wel nog extra banden nodig om stabiel te zijn. Dit is een probleem dat ik nog moet oplossen.
Ja, ik heb hem idd zelf gemaakt (materiaalkosten zijn +- 20 euro per tas) voor onze beide fietsen. Van wind heb ik nog geen last gehad, maar heb ook nog geen lange afdalingen met de racefiets gehad (enkel NL'se polder :-)

Voor die straps kun je misschien ook zelf materiaal bestellen (extremtextil.de) en dan laten vastnaaien door een naaiwinkeltje en dan zelf weer sealen?
Ziet er super uit Matthie! Zo ga ik het ook doen de volgende rit.
Maar waarom die grote benzine fles? Ik gebruikte op mijn rit naar Rome voor het eerst gas, had aan 2 blikjes, 250 ml voldoende. (Gezien van Bert Sprang)
Ik haat ook die stomme Ortliebtassen maar heb nog geen goed alternatief gevonden voor op het stuur.
Hoe houdt die beugel zich van Carradice met dat gewicht?


Op mijn rit naar Rome is m'n fietsmaatje er de tweede week bij gekomen, hij fietste voor het eerst op een Speziallized Roubaix, carbon. Achterwiel aan de ene kant radiaal en aan de pignon kant gevlochten gespaakt. Voorwiel radiaal gespaakt.

Hij had een dragertje dat op de steekas en met beugeltjes met ringen en tussen vulling op de staande achter vork gemonteerd was. Slechts 2 kleine achter tasjes en een tentje op de drager.
Zijn banden maat was 25 mm.
Tentje, Terra Nova laser competition.
Gew. Bepakking ongeveer 11 kilo. Zonder dagelijks eten.

Al met al scheelde het enorm in gewicht tov mijn Avaghon, en was goed te merken vooral tijdens de vele korte klimmen, daar stond ik letterlijk geparkeerd. :(

Zelf zou ik nooit voor carbon gaan en ook niet met een rugzak, maar dat is heel persoonlijk. Mijn maat reed super over de vele bergen die we onder de wielen kregen, hij is wel 10 kilo lichter dan ikzelf overigens.

Henk

kunst en fietswerk
Da's geen brandstoffles maar een sigg bidon van 1L voor drinkwater; een gewone bidon had ook gekund natuurlijk maar ik vond deze wel hip ;-).

Die beugel/zadeltas drager van caradice geeft geen krimp terwijl de tas toch aardig vol zat en redelijk wat op en neer geslingerd heeft; draaglast is max 10kg (bagman standard expedition) volgens caradice.
@Henk: Ik heb ook niks met de Ortlieb stuurtassen. Heb na een tijd zoeken toen de stuurtassen van Arkel gevonden, ben al jaren erg blij mijn Big Bar Bag. Heeft een reis om de wereld plus nog heel veel extra's zonder probleem doorstaan. Zelfde voor het draagsysteem. Ze hebben trouwens ook een kleinere versie.

http://www.panniers.com/eu_e/all-catego ... r-bag.html
@ Eelco, Ik heb de link onder mijn favorieten gezet, ziet er goed uit.

Henk

kunst en fietswerk
Eelco schreef: * Eventueel voorop een map case (ook een Arkel) of gps.
Bevalt die mapcase een beetje?
http://www.panniers.com/eu_e/mapcase.html
http://www.brauns.com/gc/gc_item.exe?K=ARK-MAPCASE
henkfietst52 schreef:Ik haat ook die stomme Ortliebtassen maar heb nog geen goed alternatief gevonden voor op het stuur.
Excuus als dit teveel off-topic wordt, maar waarom vind je Gilles Berthoud stuurtassen geen 'goed alternatief'? Jan Heine zweert erbij, en ik neem aan dat jij ze wel kent en ze dan bewust afgewezen hebt... Ik overweeg de investering te doen, maar het is nogal wat voor een tas, dus hoor graag wat ervaringen :)
Ik heb tijdens mijn laatste tripje een waterdichte zak van alpkit gebruikt. Deze bleef met 2 bandjes perfect zitten aan mijn zadel/zadelpen. Verder had ik 2 frametasjes, maar ik had geen tent (wel bivvy en slaapzak). Ik denk dat je met een wat grotere frametas, iets aan je stuur en evt een rugzak een eind moet kunnen komen. Ikzelf heb goede ervaringen met de Ergon BD2 rugzak.

Klik voor een link naar het topic van mijn tripje.
@ urje

Ja ik ken die tassen, [heb er zelfs een in de schuur op het schap staan], maar het nadeel daar weer van is dat ze op een klein voor-dragertje komen te staan en met een decaleur bevestigt moeten worden.
Past niet op elke fiets, en echt licht is die tas niet.

Ik hou het nu op de Carradice tas achterop, stuurtasje komt later wel.

Handicap wat ik heb is... dat het ook mooi moet zijn. :|

Als je interesse hebt in die GB tas???

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef: Als je interesse hebt in die GB tas???
Wellicht! -> PB :)