Additionally, paste this code immediately after the opening tag: outdoor GPS Aldi? - Forum Wereldfietser

outdoor GPS Aldi?

Hallo,

Ik zie in de aanbiedingen van volgende week een outdoor gps in de BElgische Aldi. Nu vind ik er echter niet veel informatie over.
http://nl.aldi.be/aldi_outdoornavigatie ... 11671.html
Zou dat iets zijn voor fietsreizen in Europa. De prijs van een gps heeft me tot nu toe weerhouden er een aan te schaffen... maar voor deze prijs zou ik het er wel voor over hebben. Nu ken ik eigenlijk weinig van gps-systemen... zou dit iets kunnen zijn.

Deze gps heeft opens streetmaps, gewone batterijen, uitbreidbaar met miro-sd en aanvaardt gps bestanden.

Alle info welkom!
Voor 11 euro meer heb je een Garmin Etrex 20. ALs je een smartphone hebt kun je ook daarop navigeren, mits je op de een of andere manier de stroomvoorziening kunt regelen.
Wim
Het toestel wat bij de Aldi wordt aangeboden is een mij onbekend merk, vraag me dan ook af of er voor dit toestel wel kaarten op de markt verkrijgbaar zijn.(als je wilt uitbreiden) Garmin is toch 1 van de marktleiders op het gebied van de outdoor GPS waardoor er bv voor kaarten veel mogelijkheden zijn. Persoonlijk zou ik niet snel voor een smartphone kiezen daar deze niet waterdicht zijn, maar dat is een keuze!! Ook de batterijen hiervan zijn snel leeg wat je met een outdoor gps minder hebt. (werken op penlights). Het toestel heeft een touchscreen scherm, mijn ervaring hiermee is dat het scherm slecht zichtbaar is als de zon schijnt.

groeten Peter
Medion is zeker geen verkeerd merk cq bedrijf. In het begin zijn ze met computers begonnen, volgens een hoop mensen was dat ook niets. De service en ondersteuning die ze toen al gaven konden heel wat gerenomeerde merken nog niet in de schaduw staan. Die lui weten precies wat een consument wil. Garmin zijn echter Amerikanen we zitten hier om geld te verdienen.
Wat mij opviel Garmin heeft een scherm met 176X220 de Medion 240X400 lijkt mij een stuk beter en het aantal kleuren Garmin 65.000 en Medion 65.536 :lol: :lol: :lol:
Er zijn overigens ook schokbestendige en waterdichte smartphones, zoals de Sony Experia Go.
Wim
De etrex 20 was inderdaad mijn eerste keuze, maar ik heb schrik dat het scherm te klein is.

Medion scherm is 3 inch, de etrex 2,2. Dit zou de hoofdreden zijn.

Blijkbaar wordt er voornamelijk met opensource maps gewerkt met de medion. Nu sou ik dit ook doen met een Garmin, omdat die kaart toch wel heel erg duur zijn.

Een smartphone is mijn ding niet, ik heb een gewone gsm die maar 1 keer per week moet worden opgeladen worden...

Ik red het wel al 30 jaar op de fiets zonder gps, de enkele keren dat ik een gps gemist heb zijn vooral op het einde van de dag verkeerd rijden...
peterkd40 schreef: vraag me dan ook af of er voor dit toestel wel kaarten op de markt verkrijgbaar zijn.(als je wilt uitbreiden)
Is gewoon uit te breiden met OpenFietsMap kaarten !!
Michael W schreef:
peterkd40 schreef: vraag me dan ook af of er voor dit toestel wel kaarten op de markt verkrijgbaar zijn.(als je wilt uitbreiden)
Is gewoon uit te breiden met OpenFietsMap kaarten !!
Hij bedoelt die van de Aldi Michael, en dat kan niet (genoemd worden OSM kaarten maar mij is niet bekend hoe die eruit zien of hoe je ze op dat apparaat kunt zetten).
Wel voor de Garmin uiteraard.
De tovenaar schreef:Hij bedoelt die van de Aldi Michael, en dat kan niet (genoemd worden OSM kaarten maar mij is niet bekend hoe die eruit zien of hoe je ze op dat apparaat kunt zetten).
Wel voor de Garmin uiteraard.
Maandag gaan we ze ff bellen Minko !! :wink:
het is een zij :D
nee hoor, het is onzijdig
OP http://www.medion-assistant-shop.com/nl/ staat ook de handleiding van de begeleidende software, hier wordt gesproken over kaart materiaal in PSF-bestanden... wat dit inhoud weet ik niet, misschien de kenners hier wel?

Ik vind in de handleiding zo gauw verder niks over het laden van OSM kaarten op de sd schijf.
Ik ben een zij... (zie bericht tovenaar).

Intussen heb ik een korte review gevonden op een duitse site

http://www.pocketnavigation.de/2013/05/ ... 7-outdoor/

Maar voor wat betreft die kaarten is het Duits iets te Chinees voor mij
Sorry Manis, maar ik citeerde een opmerking van Peter.

Ik denk dat die Medion onder Windows CE draait, een verouderd besturingssysteem. De Openfietsmap doet het zeker niet op de Aldi, maar diverse andere OSM apps wel. Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Windows_Mobile

Lijkt me geen eenvoudige klus om dat allemaal uit te pluizen tenzij je handig bent op IT gebied.
De tovenaar schreef:Ik denk dat die Medion onder Windows CE draait, een verouderd besturingssysteem.
Technische Daten
* 7,62 cm/3" TFT-Touchscreen
* (mit 65.536 Farben und 240 × 400 Pixeln)
* Samsung 533 MHz Prozessor
* SiRFstarIII™ GPS-Empfänger
* 8 GB integrierter Speicher
* 128 MB RAM
* WinCE 5.0 basierend

Wel duidelijk dat ze graag ook verdienen aan het updaten enzo 8)
Ik vraag me stiekem af of die SiRFstar III-ontvanger niet verouderd is. Heeft de huidige generatie Garmins geen SiRFstar IV- of V-ontvanger? Garmin is daar zelf ook niet erg duidelijk over... :roll:
De geïntegreerde opslagruimte van 8GB is natuurlijk fantastisch, maar... Is dat de vrije ruimte of moet daar alle software (zoals WinCE 5.0) nog van afgetrokken worden?
Als ik er zo snel naar kijk lijkt de aldi gps behoorlijk veel op de garmin Dakota 20. De garmin is trouwens niet veel duurder en kan overweg met ofm kaarten (medion weet ik niet), maar heeft geen batterijen + oplader, 8gb geheugen, en stuurhouder erbij.

Verder ontbreekt er de nodige detailinfo (welke kaarten, batterijgebruik lijkt maar 8 uur te zijn?, routering, etc.) om echt een goed oordeel te geven. Maar 30 dagen geld terug bij de Aldi, dus halen en even uitproberen lijkt mij een goed idee.
Misschien kun je nu ook eens kijken op de site van Futurumshop...die geven nu flinke korting op diverse gps en!! http://www.futurumshop.nl/buitensport/g ... 6-zondag-B
[quote="manis"]De etrex 20 was inderdaad mijn eerste keuze, maar ik heb schrik dat het scherm te klein is.

Hoi ik dacht ook dat dit scherm te klein zou zijn, maar het voldoet echter prima (+/- 65cm).
Zowel voor mijn werk als vor mijn kinderen koop ik geregeld MEDION computers bij de ALDI. Vrijwel altijd degelijk spulen voorzien van geen rommel en met de nieuwste toepassingen. En een uittekende telefonische helpdesk en maar liefst drie jaar garantie.