Additionally, paste this code immediately after the opening tag: -- - Forum Wereldfietser

--

--

--

Je hoort er goede dingen over, en ik was zelf van plan mijn vrouw erop te tracteren. Als je toch een nieuw stuur gaat kopen zijn er allerlei mogelijkheden. Een licht gebogen riser bar brengt je stuur wat verder omhoog (ik vind de brede Thorn comfort bar erg prettig op onze tandem: www.sjscycles.com). Wat ik zelf (maar dan niet op de tandem) het plezierigst vind is een randonneur racebocht. Het meest geprezen stuur is dan de TTT Morphe (neem een lekker brede). Wel moet je dan andere remhandles hebben (Dia Compe 287V zijn de enige raceremhandles die werken met V brakes), en crosscommandeurs (aan het einde van je stuur) om mee te schakelen. Het is een wat duurdere oplosing, en je moet ervan houden, maar ik zweer bij een racebocht.
Wim

Hoi!

Ik heb die barends ook, maar ben er niet geheel tevreden over. Het schijnt dat het afstellen heel nauwkeurig luistert en dat is mij dus blijkbaar niet gelukt... :(

Ik heb wel apart barends erop gezet.. ik kan niet zonder!

Bij een volgende upgrade van m'n fiets denk ik dat ik de leren San Marco handvaten eens ga uit proberen!

Succes met je keuze!

El & El

Voordeel van zo'n vlinderstuur is natuurlijk wel dat 'ie veel verschillende houdingen toestaat. En dat is belangrijk om vermoeienissen op een lange dag tegen te gaan. Ik vind het tegelijkertijd geen gezicht, het associeert me met de grijze golf fietsvierdaagse-mensen, ik vind er vaak wat teveel beweging (gekraak) in zitten, en ik vind het "teveel stuur" voorop. Maar dit is dus allemaal persoonlijk.
Ik zit ook te wachten op die Ergon MR2 grepen, maar die komen waarschijnlijk pas deze maand beschikbaar. Die zonder "hoorntjes" voelden goed, dus die met hoorntjes nog beter? Het oppervlak waarop je steunt is groter, maar het laat minder verschillende posities toe dan een vlinderstuur en zelfs minder dan met mijn oude "ossekop", dus het is nog even afwachten of dit de ideale bar-end is, maar ik hoop van wel....

Groet, M.

Ik even wat andere topics op dit forum gesprokkeld. Ik was zelf ook geïnteresseerd in andere grepen. Mijn vrouw klaagt al naar een paar kilometer over tintelende vingers, dus tijd om eens rond te kijken.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2832
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1824
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1684

Sjirk

--

--

Hoi Dhammika,

Die Ergons die je in handen hebt gehad, waren dat de MR1 (met kleine hoorntjes) of de MR2 (met grote hoorntjes)? Op die laatste zit ik al weken te wachten, maar de importeur had aangegeven dat ze pas in november beschikbaar kwamen, en het zou me meevallen als dat zo snel is gelukt. Anders ga ikzelf straks ook langs mijn fietszaak!

Groet, M.

--

--

Hoi Dhammika,
Nou ja, ik heb geen kolenschoppen van handen hoor, maar ik wacht dan toch nog maar even op die MR2! :) Het is allemaal ook wel flink persoonlijk, ja. Zo ben ik een man, en jij toevallig een vrouw?

Gr. M.

Hi,
De ene keer noem je het een X600, en de keer erna een X700. Maar goed, volgens mij maakt het niet uit voor wat betreft ombouw naar een racebocht. Daarvoor heb je een ander stuur nodig, dat spreekt vanzelf. Verder heb je andere derailleurschakelaars nodig, omdat de normale mtb schakelaars niet op een racebocht passen (andere diameter stuurbuis op de plek van de schakelaars). De makkelijkste en goedkoopste manier is commandeurs op de schuine frame buis naar beneden, zoals vroeger, of crosscommandeurs op het einde van je stuurbocht (erg handig). Je kunt ook race sti schakelende remgrepen nemen, maar die zijn duur, niet super betrouwbaar, en niet even goed met alle mtb derailleurs compatibel (achter gaat nog wel, voor is moeilijker). Zie de site van Marten Gerritsen (www.m-gineering.nl voor uitgebreide discussie en uitleg). Als je de veel betrouwbaardere Campagnolo shifters zou willen combineren met Shimano derailleurs is er de JTek Shiftmate die zowat elke combinatie mogelijk maakt. Verder heb je om dezelfde reden andere remhandles of andere remmen nodig: helaas zijn de meeste remhandles voor racebochten niet geschikt in samenwerking met v brakes (en die heb je zo te zien). De beste betalbare oplossing is dan de Dia Compa 287v die wel de juiste hoeveelheid kabel trekt. Wil je absoluut (dure) schakelende remhandels, dan zit je vast aan andere remmen (cantilevers voor raceremhandles). Ingewikkeld he? Kijk anders eens op de genoemde site van Marten Gerritsen, of die van amerikaans fiets guru Sheldon Brown: www. sheldonbrown.com
Er is nog een dingetje waar ik je voor moet waarschuwen: bij gebruik van een racebocht moet je frame meestal niet al te lang zijn, anders zit je zo ver naar voren uitgestrekt. Dat is wel eens een probleem met omgebouwde echte mtb's, maar ik vermoed dat die Navigators vrij kort zijn (ze gelden als comfort bikes).
Je comfort kun je zeker ook nog verbeteren door de breedste soepele band te monteren die tussen je frame en spatborden past. Een Big Apple zal wel niet passen, maar een Marathon 2006 42-622 zal met een beetje geknutsel wel moeten lukken, en heel misschien zelfs een 47-622 (al vrees ik van niet). De X 600 lijkt in dit verband makkelijker dan de X 700.
Wim

--

--

--

--

Ik heb een Snel Safari met een recht stuur en ergon-handgrepen zonder hoorntjes, maar in combinatie met de gebogen barends die al op de fiets zaten. Die geven me toch iets meer mogelijkheden dan alleen een hoorntje. Ik kan niet alleen mijn handen anders neerzetten (2 posities), maar ook iets verder naar voren reiken, zodat ook belasting op mijn rug wat varieert. De grepen bevallen goed.

Lisette

Ik blijf een vlinderstuur erg prettig vinden. Ten eerste door de diverse greepmogelijkheden.
Ten tweede door hetgeen door anderen hier als een nadeel genoemd wordt, n.l. dat er wat beweging in zit. Op slecht wegdek dempt een (in ieder geval mijn) vlinderstuur trillingen behoorlijk, zeker als je het ver van het bevestigingspunt vasthoud. En als het "kraakt": opnieuw monteren, met iets vet....... over!
Het ook genoemde nadeel dat het aanvoelt als een dunne pijp, ondanks dik foam ondervang ik door handschoentjes met een behoorlijk dikke gelvulling te gebruiken.
Het probleem dat het vlinderstuur te dichtbij komt (bij het klimmen b.v.) hangt natuurlijk af van de vorm van het stuur en de framegeometrie. Bij mijn Safari (en met mijn lichaamsbouw) heb ik dat probleem niet. Mocht dat probleem zich voordoen is het natuurlijk eenvoudig op te lossen door een wat langere voorbouw.

En dat het door sommigen geassocieerd wordt met de grijze golf fietsvierdaagse-mensen zal me toch echt roesten. Hoe het vervoermiddel eruit ziet interesseert me geen lor, als het maar functioneel is. Overigens is dat beetje haar dat ik nog heb nog grijs ook..... :wink:

Ha ha, Dick,...ik schreef toch al dat mijn associatie puur persoonlijk was? Overigens heb ik helemaal geen haar meer op mijn kop, behalve als ik mijn baard laat staan, en die wordt ook al hoe langer hoe grijzer! :wink:

--

--

Ik rijdt op het moment met de Ergon MP1 handvaten en vindt ze erg comfortabel. De ondersteuning van de handpalm neemt een hoop van de onaagename belasting weg. Ik rijdt nu zelfs zonder bar-ends, dus met maar een hand positie en dat gaat prima. Ook denk ik dat een iets naar binnen gebogen stuur de pols rechter houdt, wat ook weer beter is.

Die nieuwe MR2's zien er ook goed uit trouwens.

--

--

--

--