Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nogmaals banden - Forum Wereldfietser

Nogmaals banden

Testkees van de Fietsersbond heeft een test gedaan van 24 banden.
De resultaten kun je hier lezen

Opmerkelijk vond ik dat bij metingen gebleken is dat de Schwalbe Marathon en de Plus niet veel meer rolweerstand hebben dan andere banden. Op het forum wordt dat vaak anders ervaren maa hier is het officieel gemeten.
Leuk vind ik dat de Big Apple's, die ik net op mijn fiets gemonteerd heb, er redelijk goed uitkomen.
En het blijkt dat wij slordig zijn met het op de juiste druk brengen van de banden. De meeste Nederlanders fietsen met te zachte banden. En dat levert veel meer weerstand op dan een verkeerde bandkeuze kan doen :wink:
HansvanderVeeke schreef:Testkees van de Fietsersbond heeft een test gedaan van 24 banden.
De resultaten kun je hier lezen

Opmerkelijk vond ik dat bij metingen gebleken is dat de Schwalbe Marathon en de Plus niet veel meer rolweerstand hebben dan andere banden. Op het forum wordt dat vaak anders ervaren maar hier is het officieel gemeten.
De rolweerstand is hier gemeten op een vlakke stalen rol. Ik denk dat stugge banden vooral door de mand vallen als de weg ruw of hobbelig wordt.

(leuke tip trouwens)
Om mijn velgen liggen de Vittoria Randonneur bandjes, bevallen idd zeer goed.
De sneste uit de test. Een onbekende band, maar een aanrader voor iedereen die een snelle, lichte, comfortabele band zoekt met redelijke lekbestendigheid
Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Om mijn velgen liggen de Vittoria Randonneur bandjes, bevallen idd zeer goed.
De sneste uit de test. Een onbekende band, maar een aanrader voor iedereen die een snelle, lichte, comfortabele band zoekt met redelijke lekbestendigheid
Heb je wel de Hyper-versie? Over de gewone Vittoria Randonneur (zoals inmiddels ook op mijn achterwiel ligt) zijn ze minder positief:
Lekbestendigheid is nog wel redelijk, maar rolweerstand slecht. Niet verwarren met de veel betere Hyper!
@ Reinier Heb je wel de Hyper-versie? Over de gewone Vittoria Randonneur (zoals inmiddels ook op mijn achterwiel ligt) zijn ze minder positief:
Het zijn de 28 mm Vittoiria Randonneur, geen Hyper versie.

Het antie leklaagje is me ook veel waard, ik fiets er brevetten mee en heb een hekel aan lekrijden. [wie niet? :wink:] Tot nu toe bevallen mij de bandjes goed moet ik zeggen, ik fietste op Schwalbe, maar de Vittoria's zijn soepeler vind ik.


Henk

kunst en fiets werk
m-gineering schreef:
HansvanderVeeke schreef:Testkees van de Fietsersbond heeft een test gedaan van 24 banden.
De resultaten kun je hier lezenOpmerkelijk vond ik dat bij metingen gebleken is dat de Schwalbe Marathon en de Plus niet veel meer rolweerstand hebben dan andere banden. Op het forum wordt dat vaak anders ervaren maar hier is het officieel gemeten.
De rolweerstand is hier gemeten op een vlakke stalen rol. Ik denk dat stugge banden vooral door de mand vallen als de weg ruw of hobbelig wordt.
Of inplaats van glad staal stroef asfalt of asfalt met steentjes.
Leon
Ander punt aan de test is dat alle banden, ongeacht de dikte met een druk van vier bar zijn opgepompt, Zowel de ballonbanden als de 55 mm dikke big apple, net als de relatief dunnere 32 mm brede Grandbois. Ballonbanden zal je natuurlijk niet zo snel met zo'n hoge bandenspanning rijden.
m-gineering schreef:De rolweerstand is hier gemeten op een vlakke stalen rol.
Michaj schreef:Ander punt aan de test is dat alle banden, ongeacht de dikte met een druk van vier bar zijn opgepompt.
Snurk, daar zakt je broek toch van af? Doe dan gewoon geen test.
Alles op gelijke druk is inderdaad belachelijk. Testkees stelt dat de Kojak door de mand valt als zijnde een langzame band. Op 4 bar terwijl er 6 à 6,5 in moet. Verrassend.

Grtjs,
Walter - die niet kan klimmen zonder ontbijt
HansvanderVeeke schreef: Opmerkelijk vond ik dat bij metingen gebleken is dat de Schwalbe Marathon en de Plus niet veel meer rolweerstand hebben dan andere banden. Op het forum wordt dat vaak anders ervaren maa hier is het officieel gemeten.
Inderdaad opmerkelijk .. Nadat ik mijn afgereden vredestein pm verving door de standaard marathon had ik echt het gevoel lood in de benen te hebben. Mijn metertje bleef ook 1 km lager aanwijzen. Wel kon ik harder door de bochten omdat de band meer grip had. In mijn traject zit een heuveltje en de vrije uitrol naar beneden zakte van 27 naar 25. Dus alle laboratoriumtests ten spijt: de rolweerstand in de praktijk is echt groter.
gartnl schreef:
HansvanderVeeke schreef: Opmerkelijk vond ik dat bij metingen gebleken is dat de Schwalbe Marathon en de Plus niet veel meer rolweerstand hebben dan andere banden. Op het forum wordt dat vaak anders ervaren maa hier is het officieel gemeten.
Inderdaad opmerkelijk .. Nadat ik mijn afgereden vredestein pm verving door de standaard marathon had ik echt het gevoel lood in de benen te hebben. Mijn metertje bleef ook 1 km lager aanwijzen. Wel kon ik harder door de bochten omdat de band meer grip had. In mijn traject zit een heuveltje en de vrije uitrol naar beneden zakte van 27 naar 25. Dus alle laboratoriumtests ten spijt: de rolweerstand in de praktijk is echt groter.
Weet je nog welke generatie Marathon dit was?
Als ik het goed heb, is de versie met Greenguard er nog maar [heel recent]. Dat maakt het iets moeilijker om ervaringen uit heden en verleden te vergelijken.
waltertje schreef:Alles op gelijke druk is inderdaad belachelijk. Testkees stelt dat de Kojak door de mand valt als zijnde een langzame band. Op 4 bar terwijl er 6 à 6,5 in moet. Verrassend.
Zo'n meting is toch een ideale basis om de verschillende bandopbouw/technologie te vergelijken van banden met dezelfde breedte?
Als de Marathon het voor (ongeveer) dezelfde bandbreedte beter doet (28,80 Watt rolweerstand bij 25 km/h) dan de Kojak (33,10 Watt) aan 4 bar, dan zal aan 6 bar (wat beide banden aankunnen) en glad wegdek de vergelijking toch evenzeer in het voordeel van de Marathon uitdraaien?

[EDIT: Blijkbaar is de Kojak toch veel gevoeliger voor druk dan de huidige generatie Marathon (greenguard), in die zin dat volgens de tests van Wim Schermer bij de minimale en de middenste druk de Kojak beduidende trager rolt dan de Marathon, en dat verschil bij de maximale druk bijna verdwenen is:
http://2.bp.blogspot.com/-uS4emYASc9A/U ... B27-11.jpg]
m-gineering schreef: De rolweerstand is hier gemeten op een vlakke stalen rol. Ik denk dat stugge banden vooral door de mand vallen als de weg ruw of hobbelig wordt.
Wat de test gemeten heeft, is dat de bandopbouw van de Marathon, ondanks de grote veerkracht bij het induwen, bij de voortdurende vormverandering van het rollen toch minder energie verliest dan de Kojak, bij voor de rest gelijke testomstandigheden.
Mijn ingenieursgevoel zegt dat relatief weinig energieverlies bij vormveranderingen door het rollen ook betekent dat er relatief weinig energieverlies zal zijn bij vormveranderingen van Marathons door oneffenheden van de weg, in vergelijking met een andere bandtechnologie (Kojaks).

Of zoals het Testkees het stelt:
Opvallend zijn de relatief lage rolweerstand voor De Marathon Plus en de Marathon. Dit zijn banden met een dikke antileklaag. Veel fietsers denken daardoor dat deze banden zwaar zullen rollen. Dat blijkt niet uit de test.

De rolweerstand van de Schwalbe Marathon Racer en de Kojak is wel opvallend hoog. Hoger dan veel fietsers denken. De harde, dunne leklaag zorgt dus voor duidelijk meer rolweerstand (bij deze bandenspanning). De Vredestein banden rollen licht maar hebben een matige lekbescherming. De Continental banden rollen allemaal opvallend zwaar.
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... bandentest
Deze test bevat de meest concrete meetresultaten die ik vond. Hebben jullie objectieve info om deze test tegen te spreken?
HansvanderVeeke schreef:Opmerkelijk vond ik dat bij metingen gebleken is dat de Schwalbe Marathon en de Plus niet veel meer rolweerstand hebben dan andere banden. Op het forum wordt dat vaak anders ervaren maa hier is het officieel gemeten.
Deze heel andere testopzet stelt dezelfde tendenzen vast als de test van de Fietsersbond:
Ook de 'gewone' Marathon met Greenguard doet het heel goed. Deze band loopt bij 4.0 bar al mooi licht. 5.0 bar heeft ook hier geen enkele zin. De Marathon is terecht een heel fraaie allround band die bij 4.0 bar meer dan 10% lichter loopt dan de Kojak.
[...]
De Schwalbe Kojak wil alleen licht lopen als ie tot 6 bar wordt opgepompt.

[OPMERKING: de 5 bar komt hier overeen met de aanbevolen maximale bandendruk bij de 47-50 mm banden voor velomobielen die hier getest zijn].
http://wimschermer.blogspot.be/2012/11/ ... -2012.html
DriesO schreef:
gartnl schreef:
HansvanderVeeke schreef: Opmerkelijk vond ik dat bij metingen gebleken is dat de Schwalbe Marathon en de Plus niet veel meer rolweerstand hebben dan andere banden. Op het forum wordt dat vaak anders ervaren maa hier is het officieel gemeten.
Inderdaad opmerkelijk .. Nadat ik mijn afgereden vredestein pm verving door de standaard marathon had ik echt het gevoel lood in de benen te hebben. Mijn metertje bleef ook 1 km lager aanwijzen. Wel kon ik harder door de bochten omdat de band meer grip had. In mijn traject zit een heuveltje en de vrije uitrol naar beneden zakte van 27 naar 25. Dus alle laboratoriumtests ten spijt: de rolweerstand in de praktijk is echt groter.
Weet je nog welke generatie Marathon dit was?
Als ik het goed heb, is de versie met Greenguard er nog maar sinds 2011. Dat maakt het iets moeilijker om ervaringen uit heden en verleden te vergelijken.
Marathon Greenguard hs420 uit najaar 2012. Druk 4,5 bar, maat 28x1,5, op een oude Burco.
Heeft me al aardig wat hoofdbrekens gekost, maar er is echt niks mis met de naven. Voor mijn gevoel is het loopvlak ingesmeerd met stroop.
Zal hem toch wel vervangen binnenkort, ook al omdat er van dat groene spul uitpuilt ..