door
DriesO » wo 22 mei, 2013 16:47
waltertje schreef:Alles op gelijke druk is inderdaad belachelijk. Testkees stelt dat de Kojak door de mand valt als zijnde een langzame band. Op 4 bar terwijl er 6 à 6,5 in moet. Verrassend.
Zo'n meting is toch een ideale basis om de verschillende bandopbouw/technologie te vergelijken van banden met dezelfde breedte?
Als de Marathon het voor (ongeveer) dezelfde bandbreedte beter doet (28,80 Watt rolweerstand bij 25 km/h) dan de Kojak (33,10 Watt) aan 4 bar, dan zal aan 6 bar (wat beide banden aankunnen) en glad wegdek de vergelijking toch evenzeer in het voordeel van de Marathon uitdraaien?
[EDIT: Blijkbaar is de Kojak toch veel gevoeliger voor druk dan de huidige generatie Marathon (greenguard), in die zin dat volgens de tests van Wim Schermer bij de minimale en de middenste druk de Kojak beduidende trager rolt dan de Marathon, en dat verschil bij de maximale druk bijna verdwenen is:
http://2.bp.blogspot.com/-uS4emYASc9A/U ... B27-11.jpg]
m-gineering schreef:
De rolweerstand is hier gemeten op een vlakke stalen rol. Ik denk dat stugge banden vooral door de mand vallen als de weg ruw of hobbelig wordt.
Wat de test gemeten heeft, is dat de bandopbouw van de Marathon, ondanks de grote veerkracht bij het induwen, bij de voortdurende vormverandering van het rollen toch minder energie verliest dan de Kojak, bij voor de rest gelijke testomstandigheden.
Mijn ingenieursgevoel zegt dat relatief weinig energieverlies bij vormveranderingen door het rollen ook betekent dat er relatief weinig energieverlies zal zijn bij vormveranderingen van Marathons door oneffenheden van de weg, in vergelijking met een andere bandtechnologie (Kojaks).
Of zoals het Testkees het stelt:
Opvallend zijn de relatief lage rolweerstand voor De Marathon Plus en de Marathon. Dit zijn banden met een dikke antileklaag. Veel fietsers denken daardoor dat deze banden zwaar zullen rollen. Dat blijkt niet uit de test.
De rolweerstand van de Schwalbe Marathon Racer en de Kojak is wel opvallend hoog. Hoger dan veel fietsers denken.
De harde, dunne leklaag zorgt dus voor duidelijk meer rolweerstand (bij deze bandenspanning). De Vredestein banden rollen licht maar hebben een matige lekbescherming. De Continental banden rollen allemaal opvallend zwaar.
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... bandentest
Deze test bevat de meest concrete meetresultaten die ik vond. Hebben jullie objectieve info om deze test tegen te spreken?