Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoud (idworx off rohler, 3,5 jaar oud) - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

onderhoud (idworx off rohler, 3,5 jaar oud)

Afbeelding
Gister even de elfsteden met de OR in randonneursmodus gereden. Wow, wat rijden die Kojaks lekker (50mm, 4.5bar). Dat gaat echt nog een stuk soepeler en sneller dan Big Apples. Driehonderd kilometer op de teller, geen kramp in de spieren, trefzeker op klinkers, veeroosters en natte afdalinkjes (gaasterland!). Vijfentwintig gemiddeld, 12h exact op de fiets, inclusief stempel/brug/eet/plas/ambulance/stoplicht/medaillepauzes en menig wielrennertje voorbijgevlogen of lekker in het zog meegezogen. Benieuwd hoe lang ze het uithouden. Wel een beetje last van de rug en nu stijve benen (het was de eerste 300). Volgende keer maar even aan avondwandeling maken om het zuur uit de benen te werken. Het comfort van die banden heeft wel geholpen, op racebandjes onder de racefiets had ik ongetwijfeld meer discomfort gevoeld tijdens en na de fietstocht.

De regen in de tweede helft van de 11steden en de nog zwaardere regen richting thuisfront zorgde er wel voor dat mijn voor- en achterlicht het niet meer deed. Inmiddels is de fiets ietsje opgedroogd en de contactpuntjes van de SON naaf en de contactstekkers van het electrodraad met Kontakt 60 behandeld en komt er weer ietsjepietsje licht richting achterlicht. De Edelux voorlamp krijgt met schokken weer een klein beetje licht. Ik heb het gevoel dat het probleem zit bij de stekkertjes die met de SON-naaf contactpunten verbonden zijn. Iemand een goede tip om dat weer een beetje regenproof te krijgen? Moeten de stekkertjes bijvoorbeeld omhoog gericht staan, zodat het water niet in de draad kan sluipen en daar kan corroderen?
Goed bezig; met derailleurs, 28 inch wielen, géén bagagedrager, géén naafdynamo en 35mm kojaks had je minder energie nodig gehad terwijl het even comfortabel fietst! (iig stukken beter dan op 23mm krengen) ;-)
Matthie9000 schreef:Goed bezig; met derailleurs, 28 inch wielen, géén bagagedrager, géén naafdynamo en 35mm kojaks had je minder energie nodig gehad terwijl het even comfortabel fietst! (iig stukken beter dan op 23mm krengen) ;-)
jajaja, maar dan kan ik er met een bandenwissel geen tractor van maken!
Daarom moet je ook een 28"-er in je arsenaal hebben ;-)
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Goed bezig; met derailleurs, 28 inch wielen, géén bagagedrager, géén naafdynamo en 35mm kojaks had je minder energie nodig gehad terwijl het even comfortabel fietst! (iig stukken beter dan op 23mm krengen) ;-)
jajaja, maar dan kan ik er met een bandenwissel geen tractor van maken!
er zijn ook Marathon plus banden in smalle maten, dan komt dat tractorgevoel heus wel ;)
AB schreef: De regen in de tweede helft van de 11steden en de nog zwaardere regen richting thuisfront zorgde er wel voor dat mijn voor- en achterlicht het niet meer deed. Inmiddels is de fiets ietsje opgedroogd en de contactpuntjes van de SON naaf en de contactstekkers van het electrodraad met Kontakt 60 behandeld en komt er weer ietsjepietsje licht richting achterlicht. De Edelux voorlamp krijgt met schokken weer een klein beetje licht. Ik heb het gevoel dat het probleem zit bij de stekkertjes die met de SON-naaf contactpunten verbonden zijn. Iemand een goede tip om dat weer een beetje regenproof te krijgen? Moeten de stekkertjes bijvoorbeeld omhoog gericht staan, zodat het water niet in de draad kan sluipen en daar kan corroderen?
De stekkers op de naaf mogen overal heen wijzen, daar moeten ze tegen kunnen. Wel is het belangrijk dat de stekkers aan de kabel goed om de geleider en de isolatie zijn gekrompen. Als het achterlicht een massakontakt heeft is de juiste poling ook belangrijk (massa aan massa) Vet in de stekers is prima, dan schuiven ze ook beter

Begin bij storingen met het lostrekken van de achterlichtstekker, als dat helpt moet je het daarin zoeken
m-gineering schreef:er zijn ook Marathon plus banden in smalle maten, dan komt dat tractorgevoel heus wel ;)
:D +1
m-gineering schreef:
AB schreef: De regen in de tweede helft van de 11steden en de nog zwaardere regen richting thuisfront zorgde er wel voor dat mijn voor- en achterlicht het niet meer deed. Inmiddels is de fiets ietsje opgedroogd en de contactpuntjes van de SON naaf en de contactstekkers van het electrodraad met Kontakt 60 behandeld en komt er weer ietsjepietsje licht richting achterlicht. De Edelux voorlamp krijgt met schokken weer een klein beetje licht. Ik heb het gevoel dat het probleem zit bij de stekkertjes die met de SON-naaf contactpunten verbonden zijn. Iemand een goede tip om dat weer een beetje regenproof te krijgen? Moeten de stekkertjes bijvoorbeeld omhoog gericht staan, zodat het water niet in de draad kan sluipen en daar kan corroderen?
De stekkers op de naaf mogen overal heen wijzen, daar moeten ze tegen kunnen. Wel is het belangrijk dat de stekkers aan de kabel goed om de geleider en de isolatie zijn gekrompen. Als het achterlicht een massakontakt heeft is de juiste poling ook belangrijk (massa aan massa) Vet in de stekers is prima, dan schuiven ze ook beter

Begin bij storingen met het lostrekken van de achterlichtstekker, als dat helpt moet je het daarin zoeken
Maar hoe kan regen zo'n grote invloed hebben? Werkt water dan als een soort isolator? Toen het droog was deed de dynamo en het lampje het nog prima.
Water geleid juist gevaarlijk goed.
Wim
Wim schreef:Water geleid juist gevaarlijk goed.
Wim
Dat is een hinderlijk ongenuanceerd antwoord.
Als het er om gaat om een apparaat te laten werken dan geleidt water erg slecht, zeker als er weinig zouten in opgelost zitten. Steek maar eens een ohmmeter in een glas water.
Als het er om gaat om een schok op te lopen is het een ander verhaal. Urineer maar eens tegen de schrikdraad. (NIET ECHT DOEN)
Leon
Wim schreef:Water geleid juist gevaarlijk goed.
Wim
Kan het ook aan de schakelaar van de edelux liggen? Dat werkt met een magneetje toch?.... Aan de andere kant, heb zo vaak in de regen gefietst, nooit een probleem.
Matthie9000 schreef:Goed bezig; met [...] 35mm kojaks had je minder energie nodig gehad terwijl het even comfortabel fietst!
Akkoord met alles, behalve de banden. Zie deze test:
De kojak heeft de reputatie van een snelle band. Ten onrechte want het was de langzaamste band van Schwalbe uit de test.
http://www.fietsersbond.nl/node/5907
Zijn plus en min niet toevallig omgewisseld?
Heb ik ook een keer gehad merkte het pas tijdens een plensbui.
DriesO schreef:
Matthie9000 schreef:Goed bezig; met [...] 35mm kojaks had je minder energie nodig gehad terwijl het even comfortabel fietst!
Akkoord met alles, behalve de banden. Zie deze test:
De kojak heeft de reputatie van een snelle band. Ten onrechte want het was de langzaamste band van Schwalbe uit de test.
http://www.fietsersbond.nl/node/5907
dit is weer een rolweerstand op gladde rol test, en die resultaten laten zich niet 1:1 naar de praktijk vertalen waarbij de weg niet superglad is
Ervaring hebbende met beide banden: kojaks en helaas marathon (plus), heb ik er een beetje moeite mee om die test heel serieus te nemen :wink: .
Matthie9000 schreef:Ervaring hebbende met beide banden: kojaks en helaas marathon (plus), heb ik er een beetje moeite mee om die test heel serieus te nemen :wink: .
Op zich kloppen de testen wel, maar de aannames dat de test de situatie in de werkelijkheid goed benaderd is niet correct.
Bicycle quarterly deed een boel uitrolproeven met een fiets, een fietser en een echt wegdek en kwam op (toenemende rolweerstand,

Vittoria corsa cx 25-622
Grandbois 32-622
Conti ultra gator 23-622
Pasela 37-622
mara racer 30-622
mara hs 368 40-622

Zo'n priktest heeft ook maar een beperkte waarde, de gemiddelde lekke band ontstaat doordat een scherp steentje aan het loopvlak plakt en met een aantal omwentelingen naar binnen wordt gewalst. De 'kleefkracht' aan het loopvlak en de druk van het steentje op het vochtige rubber tellen ook mee
Gister nog even 70km met de OR Randonneur gereden, halverwege begon het licht weer te branden in het zonnetje
Vanochtend stond er een duidelijke hoeveelheid condens in het lampje. Dus dat zal de reden zijn waarom het lampje het niet doet. Spatwaterdicht geldt kennelijk alleen als je de spatborden op de fiets houdt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Komt wel redelijk overeen met wat Jan Heine hier schrijft.
http://janheine.wordpress.com/2012/02/1 ... ux-lights/

Mijn model Schmidt Edelux is van december 2009. Duidelijk garantiegevalletje als je het mij vraagt. Hopelijk zijn hun nieuwe modellen wel spatwaterdicht. Wel weer een gedoe, naar de dealer, voorlicht demonteren, wachten op nieuw voorlicht, dat weer monteren.... pfff. Misschien is even de fohn eropzetten en de boel dichtvetten een snellere oplossing. :?
PS

De 50mm Kojaks rijden echt een stuk soepeler en sneller dan 50mm Big Apples, heerlijk bandje.
AB schreef: Afbeelding


Mijn model Schmidt Edelux is van december 2009. Duidelijk garantiegevalletje als je het mij vraagt.
als je het mij vraagt ook ;)
Hopelijk zijn hun nieuwe modellen wel spatwaterdicht.
is helaas geen spatwater, maar condens/warm/koud etc
Wel weer een gedoe, naar de dealer, voorlicht demonteren, wachten op nieuw voorlicht, dat weer monteren.... pfff. Misschien is even de fohn eropzetten en de boel dichtvetten een snellere oplossing. :?
Was het maar zo simpel. Je kunt de lamp niet uit elkaar halen om te drogen, want de ruit moet op de juiste wijze aangedrukt worden. (te los is lek, te strak=krak) Schmidt heeft daar een meetklok voor. Nieuwere versies hebben een verbeterde seal rond het snoer
Niet dat je hier wat aan hebt (maatje te klein) http://www.ligfiets.net/news/4437/resul ... ingen.html het gaat hier over het verschil van een F-lite en een Kojak, het verschil is echter wel behoorlijk groot, hoe zich dat naar andere banden vertaalt is afwachten.

Peter