Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis Rome, Schwalbe marathon plus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsreis Rome, Schwalbe marathon plus

De Marathon Racer vouwband heeft perfecte eigenschappen voor een verharde tocht.
Een snelle band met toch een hoge lekbescherming ( volgens schalbe.de )

Voor wat de test dan ook maar waard is, in de test van de fietserbond is vooral de hoge lekbescherming een opvallend positief punt van de Marathon Racer.

Ik gebruik zelf nog de draad-versie 40-622. Mijn volgende setje wordt ook een vouw 40-622 Marathon Racer
Wim schreef:50 mm Schwalbe Big Apple (in de dure Evolution Line versie), maar nooit een Marathon Plus, en tegenwoordig ook geen gewone Marathon meer, met zo'n dikke rubber laag. De Marathon Plus is zowat massief, dat rijdt van geen kanten, en is erg oncomfortabel en onveilig. Lekke banden zijn een onterechte fobie: ze komen ook met lichtere snellere banden bijna nooit meer voor (mits je niet zo krenterig bent dat ze ze helemaal op wilt rijden). De Big Apple is comfortabel, snel en degelijk genoeg voor zo'n tocht. Als je durft kan het ook nog lichter en sneller. Ik rij tegenwoordig meestal met banden zonder enige lekbescherming, en heb toch al duizenden kilometers geen lekke banden gehad.
Wim
waarom zouden deze banden onveilig zijn? Deze banden schijnen wel erg duurzaam zijn. Een vriend van mij heeft er inmiddels naar eigen zeggen tussen de 40.000 en 50.000 lekvrije kilometers mee gefietst. Hij voelt zich overigens niet onveilig met deze banden.
jeroen_ schreef:
Wim schreef:50 mm Schwalbe Big Apple (in de dure Evolution Line versie), maar nooit een Marathon Plus, en tegenwoordig ook geen gewone Marathon meer, met zo'n dikke rubber laag. De Marathon Plus is zowat massief, dat rijdt van geen kanten, en is erg oncomfortabel en onveilig. Lekke banden zijn een onterechte fobie: ze komen ook met lichtere snellere banden bijna nooit meer voor (mits je niet zo krenterig bent dat ze ze helemaal op wilt rijden). De Big Apple is comfortabel, snel en degelijk genoeg voor zo'n tocht. Als je durft kan het ook nog lichter en sneller. Ik rij tegenwoordig meestal met banden zonder enige lekbescherming, en heb toch al duizenden kilometers geen lekke banden gehad.
Wim
waarom zouden deze banden onveilig zijn? Deze banden schijnen wel erg duurzaam zijn. Een vriend van mij heeft er inmiddels naar eigen zeggen tussen de 40.000 en 50.000 lekvrije kilometers mee gefietst. Hij voelt zich overigens niet onveilig met deze banden.
Ik heb geleerd om, na het volgens van discussies op diverse fora, bandentopics te beschouwen als puur persoonlijke voorkeuren die worden gepresenteerd als feiten. Rij wat je wil. Je komt er echt wel.
Wim schreef:Lekke banden zijn een onterechte fobie
Dat is afhankelijk van het aantal lekke banden. Ik garandeer je dat je na 20 lekke banden in 2000 km ook enigszins ongerust rondtrapt.
Leon
Ik noem een Marathon Plus onveilig omdat de band zo stug is dat je op klinkers etc aan grip inboet.
Dat er verschillen zijn tussen banden is een feit. Een band kan niet in alles goed zijn. Wat je dan kiest is een persoonlijke voorkeur.
Wim
jeroen_ schreef: waarom zouden deze banden onveilig zijn? Deze banden schijnen wel erg duurzaam zijn. Een vriend van mij heeft er inmiddels naar eigen zeggen tussen de 40.000 en 50.000 lekvrije kilometers mee gefietst. Hij voelt zich overigens niet onveilig met deze banden.
Hoe zachter het rubber, des te meer grip, vooral als het nat is. Dus als een band extreem lang mee gaat zal de wegligging wel kind van de rekening zijn
m-gineering schreef:
jeroen_ schreef: waarom zouden deze banden onveilig zijn? Deze banden schijnen wel erg duurzaam zijn. Een vriend van mij heeft er inmiddels naar eigen zeggen tussen de 40.000 en 50.000 lekvrije kilometers mee gefietst. Hij voelt zich overigens niet onveilig met deze banden.
Hoe zachter het rubber, des te meer grip, vooral als het nat is. Dus als een band extreem lang mee gaat zal de wegligging wel kind van de rekening zijn
Veilgiheid van een band ivm wegligging is niet alleen afhankelijk van het rubber maar ook van profiel.
Ik heb de plusband op mijn stadsfiets en om hem onveilig te noemen gaat me te ver; sterker nog: hij loopt stroef dus erg hard kun je er niet lang mee fietsen. Ik kan er best mee door de bocht. De doelgroep fietst er bovendien zelden harder dan 20 km/u mee en vaker nauwelijks boven de 15.
Banden die ik onveilig vond knapten elke 2500 km kapot of raakten om de haverklap (100 km) lek. Gelukkig nooit in een afdaling meegemaakt.
Leon
m-gineering schreef:
jeroen_ schreef: waarom zouden deze banden onveilig zijn? Deze banden schijnen wel erg duurzaam zijn. Een vriend van mij heeft er inmiddels naar eigen zeggen tussen de 40.000 en 50.000 lekvrije kilometers mee gefietst. Hij voelt zich overigens niet onveilig met deze banden.
Hoe zachter het rubber, des te meer grip, vooral als het nat is. Dus als een band extreem lang mee gaat zal de wegligging wel kind van de rekening zijn
ok helder, bedankt voor de uitleg.
m-gineering schreef:
jeroen_ schreef: waarom zouden deze banden onveilig zijn? Deze banden schijnen wel erg duurzaam zijn. Een vriend van mij heeft er inmiddels naar eigen zeggen tussen de 40.000 en 50.000 lekvrije kilometers mee gefietst. Hij voelt zich overigens niet onveilig met deze banden.
Hoe zachter het rubber, des te meer grip, vooral als het nat is. Dus als een band extreem lang mee gaat zal de wegligging wel kind van de rekening zijn
Ja precies, want met meer grip nemen wrijving en slijtage ook toe.
Ik zie eigenlijk geen reden om de schwalbe marathon racer evolution niet te nemen, snel, veel grip, lekbestendig, maar helaas geen lange levensduur, als is 4 op een schaal van 6 ook niet heel slecht denk ik. Iemand tips waar deze aan te schaffen? Nemen jullie altijd reserve banden mee op reis??

Gr geoffrey
Ik heb ze van bike components.de
Ik neem nooit een reserve buitenband mee, maar ik fiets verhard in Europa.
Voor de woestijntijgers in de buitengewesten van Exotië gelden denkelijk andere regels en andere banden.
En zal ik dan de 1.5 of 1.75 nemen en wat zijn de voordelen?
Dit is een draadband. Zie Ebay voor lagere prijzen: http://www.ebay.de/itm/Faltreifen-SCHWA ... 19d9957399
geoffreyvandermaat schreef:Ik zie eigenlijk geen reden om de schwalbe marathon racer evolution niet te nemen, snel, veel grip, lekbestendig, maar helaas geen lange levensduur, als is 4 op een schaal van 6 ook niet heel slecht denk ik. Iemand tips waar deze aan te schaffen? Nemen jullie altijd reserve banden mee op reis??
Reservebanden verkopen ze overal*, die hoef je dus niet mee te nemen.

* zelfs in Exotië
Heb zelf de marathon racer en ben er erg tevreden over. Heb hem nu een jaar opzetten en heb er de groene weg naar de middellandse zee mee gefietst en ben net terug van een week fietsen in de Yorkshire Moors en de Yorkshire Dales. Daarbij heb ik ook onverhard gereden en met flink wat water.

Ik vind het een fijne band omdat hij soepel is, lekker licht loopt en voldoende grip biedt. Daarbij moet vermeld worden dat hij op de onverharde stukken wat aan grip inboet en soms wat gaat sliden met het achterwiel. Dat is niet erg, je moet gewoon wat langzamer fietsen en dan heb je daar ook weer grip mee. Wat ook een interessante optie kan zijn is de Schwalbe little big ben. Schijnt iets meer profiel te hebben.

Gr Paul
Ik heb nu zo'n 5000 km met mijn Schwalbe Marathon Plus (32-622) gereden, met en zonder bepakking. Het is een lekkere band en ziet er nog steeds prima uit (profiel). Loopt erg ligt (mits tot max bar opgepompt) en heb in die periode nooit een lekke band gehad. Je kan zorgeloos een stad inrijden. Het is inderdaad wel een stugge band, het omleggen is geen pretje. Maar zolang je niet over kinderkopjes rijdt valt het discomfort erg mee. Ook ben ik nooit onderuit gegaan door te weinig grip. Asfalt, straatstenen, tegels, gravel, schelpenpaadjes en harde zandpaadjes, het reed allemaal prima. Dus voor naar Rome lijkt het me een prima en zorgeloze band.
Net terug uit Rome, heb de tocht op Schwalbe Marathon racer 32 mm gedaan zonder een lekke band, heb een paar dagen veel regen gehad. De banden zijn comfortabel en zeer zeker veel soepeler dan de stugge Marathon plus banden die ik voorheen gebruikt heb.

Henk

kunst en fietswerk
Travelmaster schreef:
jeroen_ schreef:
Wim schreef:50 mm Schwalbe Big Apple (in de dure Evolution Line versie), maar nooit een Marathon Plus, en tegenwoordig ook geen gewone Marathon meer, met zo'n dikke rubber laag. De Marathon Plus is zowat massief, dat rijdt van geen kanten, en is erg oncomfortabel en onveilig. Lekke banden zijn een onterechte fobie: ze komen ook met lichtere snellere banden bijna nooit meer voor (mits je niet zo krenterig bent dat ze ze helemaal op wilt rijden). De Big Apple is comfortabel, snel en degelijk genoeg voor zo'n tocht. Als je durft kan het ook nog lichter en sneller. Ik rij tegenwoordig meestal met banden zonder enige lekbescherming, en heb toch al duizenden kilometers geen lekke banden gehad.
Wim
waarom zouden deze banden onveilig zijn? Deze banden schijnen wel erg duurzaam zijn. Een vriend van mij heeft er inmiddels naar eigen zeggen tussen de 40.000 en 50.000 lekvrije kilometers mee gefietst. Hij voelt zich overigens niet onveilig met deze banden

Ik heb geleerd om, na het volgens van discussies op diverse fora, bandentopics te beschouwen als puur persoonlijke voorkeuren die worden gepresenteerd als feiten. Rij wat je wil. Je komt er echt wel.

Helemaal mee eens
Ik zweer bij continentel travel contact.

Ik fiets nu al naar alle tevredenheid 2000 km zonder een keer lek. Je moet de band alleen wel goed op spanning houden. Ik heb de banden pas twee keer bijgepompt.

In Nederland kost die band 32 euro maar bij Rose Versant slechts 23 euro. Tel uit je winst.

Mario