Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Randonneur obv Intec T6 frame - Forum Wereldfietser

Randonneur obv Intec T6 frame

Ik ben van plan een klassieke randonneur als vakantiefiets op te gaan bouwen. Ik wil met deze fiets weekendjes en een keer een weekje weg in Europa. Aangezien ik een wielrenner en cyclocrosser ben, is de keus gevallen op een randonneur op basis van een Intec T6 frame (zelfde als Poppink en Fort), zie;

http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=25002

Dit frame komt qua geometrie het best overeen met mijn andere fietsen, waar ik perfect op zit. Het bagage streefgewicht is rond 15 kilo inclusief tassen, Ik zelf ben 1.92m lang en weeg 83 kg. Wat vinden jullie van onderstaande onderdelen keuze?

Afbeelding
DrCannondale schreef:Ik ben van plan een klassieke randonneur als vakantiefiets op te gaan bouwen. Ik wil met deze fiets weekendjes en een keer een weekje weg in Europa. Aangezien ik een wielrenner en cyclocrosser ben, is de keus gevallen op een randonneur op basis van een Intec T6 frame (zelfde als Poppink en Fort), zie;

http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=25002

Dit frame komt qua geometrie het best overeen met mijn andere fietsen, waar ik perfect op zit. Het bagage streefgewicht is rond 15 kilo inclusief tassen, Ik zelf ben 1.92m lang en weeg 83 kg. Wat vinden jullie van onderstaande onderdelen keuze?

Afbeelding
wat zal de fiets in totaal wegen? kilo of 15? 15kg bagage erbij, nog wat drinken en eten en kleding aan tijdens het fietsen, zit je totaal op ca 35kg? Plus nog je lichaamsgewicht is 83+35=118kg. Alleen jij kan bepalen of 30-25 dan een voldoende groot verzet is..... evt. uit te breiden naar 30-29. Met een XT achterderailleur, een cassette met groter bereik of eventueel een nog lichter draaiend crankstel (atb-crankstel) zou je met nog iets meer souplesse een steile helling kunnen beklimmen. Aan jou de keus of de shimano 105 groep voldoende is of dat je toch beter af bent met een LX groep (en buiscommandeurs).
Bedankt AB voor je reactie, je hebt wel een punt.

De 12-25 cassette heb ik gekozen voor 'vlakke' ritjes en deze is in drie minuten te verwisselen voor een bergverzet. Over het crankstel ga ik nog eens nadenken, want bijvoorbeeld een 46/36/26 maakt de fiets wel veelzijdiger. Er zijn crankstellen te koop die gecombineerd kunnen worden met een 105 groep, maar ik moet even zoeken naar een geschikte qua prijs.
Ik zie niet zo goed wat er klassiek aan deze opzet is; wat suggesties:

- Kies DT Revolution 2/1.8 spaken
- Exal LX17 is een veel betere keuze als (achter)velg voor een randonneur fiets (nog goedkoper ook)
- Neem geen hollowtech II trapas/crankstel
- Zet er een lange kooi mtb derailleur op als je met oog op de toekomst keuze wil
- Als je STIs wil, overweeg travel agents voor echte v-brakes (wel kwetsbaar, ook mogelijk: losse v-brake remgrepen en barend shifters/buiscommandeurs).
Dit is een leuk plan. Ik hou wel van zulke fietsen. Dit is een mooi frame en een Shimano groep die zowel goed is als betaalbaar. Maar ik zou een paar dingen anders doen.
1 Bredere banden. Voor dit doel en met jouw gewicht zou ik echt opbouwen rond een echte 37 mm band als de Panaracer Pasela (die is ook echt 37 mm) of de banden van andere merken die nominaal 40-42 mm zijn maar in werkelijkheid ook iets van 37 mm. Ook de voor dit najaar aangekondigde Conti Topcontact Winter II 42 mm zal iets van 37 mm worden en geeft 's winters meer grip, maar ook meer snelheid en comfort (hij blijft soepeler). Bredere banden geven meer comfort, en meer grip op bospaadjes etc. Een brede snelle band als de Pasela is niet langzamer dan een smallere, zelfs eerder sneller. Dan moet je ook gelijk andere remmen hebben. Ik zou voor cantilevers gaan. Shimano heeft sinds kort weer mooie bredere cantilevers in hun cross assortiment (net als Tektro). Zet er Koolstop blokjes in en het remt prima. Bij bredere banden horen ook bredere spatborden. SKS 45 mm Longboards geven meer bescherming en passen nog net bij 37 mm banden. Echt mooi en degelijk zou de lange versie van de Gilles Berthoud metalen spatborden zijn.
2 Het verzet is echt te zwaar. De simpelste manier is cranks nemen met een 110/74 mm steek ipv racecranks met 130/74. Dan ben je ook gelijk af van die weinig degelijke Hollowtech II onzin. Neem gewoon een klassieke vierkante as, dan doe je er vele malen langer mee. Zelfs een goedkope Shimano UN 52/53/54/55 gaat langer mee. Mijn suggestie zou zijn Sugino XD cranks. Klassiek mooi en dus passend bij zo'n randonneur, redelijk lage q, degelijk, in vele lengtes te krijgen, en ook best betaalbaar. Achter zou ik voor al het andere dan een ritje in de polder een 12-30 monteren.
3 Tubus Cargo drager is overkill voor dit gebruik. Een Tubus Vega is stijf en degeljk genoeg voor zo weinig bagage (ik heb er hier eentje), lichter, goedkoper en eigenlijk mooier op zo'n fiets. Een wat extremer (retro) alternatief is een Gilles Berthoud voortas en Carradice Camper Longflap zadeltas, op Nitto voordrager en R10 achterdrager. Alleen voor ultralight kampeerders, met een aardig budget.
4 Op zo'n fiets hoort denk ik ook een naafdynamo en verlichting. Een shimano LX past prima bij dit niveau, maar een Son is natuurlijk mooier. Dan kun je 's avonds na het eten nog een rondje maken, kun je op een tocht eens wat later aankomen, kun je de fiets als winter trainingsfiets gebruiken, en kun je eventueel allerlei electronica opladen.
5 Bij sturen etc kun je het beste aansluiten bij wat je op je andere fietsen hebt. Dat beperkt de kans op blessures. Ik heb een Nitto Noodle bar in 46 cm op mijn fiets voor het steviger werk en een gelijk afgestelde 44 mm Noodle bar op mijn snelle fiets. Dat voelt erg vertrouwd. Ik zou bij jouw (en mijn) gewicht een zadelpen met twee bouten willen. Een-bouts pennen blijven bij mij nooit goed zitten.

Veel plezier, en post een plaatje als het klaar is.
Wim
DrCannondale schreef:Bedankt AB voor je reactie, je hebt wel een punt.

De 12-25 cassette heb ik gekozen voor 'vlakke' ritjes en deze is in drie minuten te verwisselen voor een bergverzet. Over het crankstel ga ik nog eens nadenken, want bijvoorbeeld een 46/36/26 maakt de fiets wel veelzijdiger. Er zijn crankstellen te koop die gecombineerd kunnen worden met een 105 groep, maar ik moet even zoeken naar een geschikte qua prijs.
Dat is eenvoudig: bijna alle crankstellen zijn te combineren met de 105 groep. Redelijk geprijsd: Stronglight Impact Triple, voor €70,- te vinden in genoemde bladcombinatie bij www.xxcycle.fr . Wordt op JIS-trapassen gemonteerd, ik dacht 115mm, bij een dunne zitbuis of derailleurklem is 113mm aan te raden. Tip: laat de winkel tevoren bevestigen dat de geadverteerde uitvoering zoals op de website inderdaad geleverd gaat worden. Anders kun je voor verrassingen komen staan.
Matthie9000 schreef:Ik zie niet zo goed wat er klassiek aan deze opzet is; wat suggesties:

- Kies DT Revolution 2/1.8 spaken

Dat zijn de maten van DT Swiss Competition. Revolution (2.0/1.5/2.0) is beslist ongeschikt.
sjefke schreef:
Matthie9000 schreef:Ik zie niet zo goed wat er klassiek aan deze opzet is; wat suggesties:

- Kies DT Revolution 2/1.8 spaken

Dat zijn de maten van DT Swiss Competition. Revolution (2.0/1.5/2.0) is beslist ongeschikt.
Oeps, die (comp) bedoel ik ook!
Bedankt voor jullie input en nog even een reactie terug:

1) De titel is inderdaad niet goed. Het is eerder een moderne randonneur. Inmiddels aangepast.

2) DT Champion zijn volledig 2mm. Dat moet sterk genoeg zijn.

3) Cantliverremmen hebben nu eenmaal niet het beste remvermogen. Met remblokjes valt wel het een en ander te verbeteren, maar perfect wordt het m.i. nooit. V-brakes zijn stukken beter, maar aangezien ik geen travel agent wil gebruiken is de keuze gevallen op mini v-brakes. Dit heb ik mede gedaan op basis van deze link:

http://forums.roadbikereview.com/cycloc ... 46309.html

Mocht het geen succes zijn dan raak ik ze wel weer kwijt.

4) Crankstel wordt een 46-36-26 met een vierkante as. Exact type heb ik nog niet bepaald, maar o.a. Meilenweit heeft genoeg keuze en dan kan ik die gelijk laten monteren. Scheelt mij weer werk.

5) De Tubus Cargo wordt vervangen door een Tubus Vega.

6) Ik kies bewust niet voor verlichting. Ik heb namelijk niet het plan in het donker te fietsen. Daarnaast wil ik een lampje meenemen die ik zowel in de tent als op de fiets kan gebruiken in geval van b.v. tunnels of intredende duisternis.

7) Ik kies inderdaad ook altijd voor een zadelpen met twee bouten. Ik heb slechte ervaringen met de 1 bouts varianten.

8 ) Ik wou eerst gaan voor Schwalbe Marathon Supreme banden. Maar eigenlijk wilde ik tevens een band met minder profiel. Op basis van deze links gekozen voor de hypers:

http://globike.net/showflat/Number/521932/page/1

Leuk om het verschil in breedte te zien in de foto's!

http://www.fietsersbond.nl/node/5907

Misschien dat ik nog wel ga voor een 37mm.

Als alles meezit ga ik woensdag naar Meilenweit om te kijken naar het frame.
Shimano maakt sinds kort ook V-brakes voor cyclocross (race-STI). Tikje langer dan de Tektro RX-5, en daarmee iets meer ruimte voor banden (en spatborden).

.tsooJ
DrCannondale schreef: 2) DT Champion zijn volledig 2mm. Dat moet sterk genoeg zijn.
Dat zijn ze zeker, maar double butted spaken zijn voor een paar cent extra een betere keuze omdat die bij kortdurende krachtwerkingen beter meerekken en de velg minder te verduren krijgt.
DrCannondale schreef:4) Crankstel wordt een 46-36-26 met een vierkante as. Exact type heb ik nog niet bepaald, maar o.a. Meilenweit heeft genoeg keuze en dan kan ik die gelijk laten monteren. Scheelt mij weer werk.
Ik heb een kant en klare (vierkantas) triple 24-36-48 van velo-orange op mijn randonneur en kan die van harte aanbevelen; betaalbaar en prima als verzet voor een snelle reisfiets (en hij is nog mooi ook), http://www.m-gineering.nl heeft nog één liggen.
Die velo-orange is zeker erg mooi en de prijs is ook nog eens goed. Ik heb echter mijn zinnen gezet op zwarte onderdelen, dus ben ik op zoek naar zwarte cranks en bladen. Ik ben een aantal mogelijkheden aan het bekijken, zoals een middleburn x-type of Sugino XD met zwarte bladen. De cranks van de Sugino XD laat ik dan zwart anodiseren. En er zijn vast nog wel andere mogelijkheden, dus mocht je iets weten, dan hoor ik graag.
DrCannondale schreef: 4) Crankstel wordt een 46-36-26 met een vierkante as. Exact type heb ik nog niet bepaald, maar o.a. Meilenweit heeft genoeg keuze en dan kan ik die gelijk laten monteren. Scheelt mij weer werk.
Genoeg keuze? Zeer beperkt is het woord!
Nouja alles is goed mogelijk, maar als je sugino met losse bladen gaat opbouwen wordt dat wel prijzig ja
Oudere (Biopace) Shimano MTB cranks zijn ook 110/74 BCD.

.tsooJ
Sugino XD's zijn ook in zwart verkrijgbaar, trouwens. (Leuke google-uitdaging :wink: )
Alien schreef:Oudere (Biopace) Shimano MTB cranks zijn ook 110/74 BCD.

.tsooJ
Ook die zonder biopace, en ook in zwart te krijgen (heb er zelf 1).
Ja, maar latere (jaren negentig) modellen zijn 94/58 BCD. Let daar wel even op.

.tsooJ
Alien schreef:Ja, maar latere (jaren negentig) modellen zijn 94/58 BCD. Let daar wel even op.

.tsooJ
precies, heel begerenswaardig voor een vakantiefiets, want er kan een lekker kleine 20 of 22 op! (BCD 74=26T)
Maar dan wil je niet de bladen al in 110/74 gekocht hebben!

Ook wordt het opletten met de voorderailleur: minimum buitenblad (volgens Shimano) voor de meeste racederailleurs is 48T. Paar tandjes eraf zal vast nog wel lukken, maar dan moet je toch echt over op MTB voorderailleurs, en die werken weer niet met race-STI.

.tsooJ