Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent: Vaude Chapel 3P of toch iets anders? - Forum Wereldfietser

Tent: Vaude Chapel 3P of toch iets anders?

Tot nu toe hebben wij altijd tot grote tevredenheid gekampeerd met onze MSR Velo (die inmiddels is versleten) en daarna met een MSR Hubba Hubba. Nu onze dochter geboren is zijn we echter op zoek naar een andere tent. Natuurlijk willen we niet teveel gewicht meeslepen, maar we houden wel van wat extra ruimte, ook naast het slaapgedeelte, zeker bij slecht weer en zéker nu we een derde persoon(tje) erbij hebben.

We zijn niet zo weg van de meeste tunneltenten. Een optie zou kunnen zijn om te kiezen voor b.v. een MSR Mutha Hubba of een MSR Holler + tarp/wing (helaas past de gearshed van MSR niet op de Mutha Hubba...). We zagen echter ook de Vaude Chapel 3P en zijn hiervan wel gecharmeerd. Veel extra ruimte, toch niet heel zwaar + raampjes voor een wat ruimtelijker gevoel. We kunnen ons voorstellen dat we hier wel een aantal jaren mee vooruit kunnen. Hij is echter nogal aan de prijs (730 euro) en we kunnen maar weinig ervaringen met de tent vinden.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze tent en denken jullie dat 'ie z'n geld waard is? Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom. Alvast bedankt!
Ervaring met dat model heb ik niet (is te nieuw). Als alternatief kun je wel denken aan een Tentipi Onyx 5 light.
Ik heb de voorloper daarvan (toen het nog Moskoselkåtan heette), en ben daar behoorlijk enthousiast over. Het gewicht zonder grondzeil is ca. 3,5kg. Als je 2 fietsen bij hebt, kun je zelf een lichtgewicht grondzeiltje (plastic) aan één kant van de kåta-stok gebruiken en aan de andere kant (zonder grondzeil) je fietsen plaatsen. Daardoor slaap je aan één zijde en kunnen de fietsen aan de andere zijde de tent in.
's Ochtends kun je je springend omkleden, in mijn ervaring heb je door de steile wanden geen binnentent nodig, in m'n eentje kan ik 'm in 10 minuten opzetten (ondanks dat het daadwerkelijk een 5- á 6-persoons tent is) en door de vele afspanmogelijkheden is windkracht 8 aan de Noorse kust geen probleem.

Er is overigens ook een kant-en-klaar grondzeil voor verkrijgbaar van 1,1 kg, maar mijns inziens is de kracht van deze tenten dat ze zó groot zijn dat alles binnen kan (ook de fietsen).
Wij hebben net ook een chapel 3p gekocht,nog niet mee gekampeerd maar wel in de woonkamer opgezet.De binnentent is goed ruim,de grote apsis ziet er geweldig uit.Er zijn nog nauwelijks berichten van ervaringen met deze tent te vinden;ik had een bericht gelezen,iemand had er een paar dagen regen mee gehad en de tent hield zich prima.Heb ook geinformeerd bij Vaude ,die zeggen dat de tent qua wind nogal wat kan hebben.De windgevoeligheid is onze grootste angst bij deze tent.
Bij het binnen opzetten leek het erop dat de stokken te lang zijn maar de buitentent is polyamid gecoated met silikonen en dat betekent dat de stof sterk rekt bij vocht.De onderste randen van de apsis zouden wat dieper boven de grond mogen zijn,hier is de afstand aan de grote kant.
Wij hebben deze tent genomen omdat we geen andere tent hebben gevonden die de eigenschappen heeft die wij willen::langslaper,hoge apsis en luifel die wijd open kan,en gewicht 3,5 kg.
groetjes manni
@Robbertjan: de tentipi lijkt ons ook een interessante tent, daar gaan we ook nog verder naar kijken. In ieder geval een bijzondere optie!

@Manni: leuk om te horen dat iemand anders hier deze tent (al) heeft! Wij zijn ook erg benieuwd hoe de tent zich in de wind houdt. Goed om te horen dat Vaude daar vertrouwen in heeft, maar er gaat natuurlijk niks boven gebruikerservaringen. :wink:
Hebben jullie toevallig ook de footprint erbij gekocht? En zo ja, bedekt deze ook de voortent of alleen het slaapgedeelte? Lijkt ons in verband met condens en de kleine wel een voordeel. We kunnen ook niet helemaal goed zien of er aan de achterkant ook ventilatie zit. En op sommige afbeeldingen lijkt er in de voordeur een raam te zitten, maar op andere weer niet...

Weet trouwens iemand ook of je deze tent ergens in een winkel opgesteld kunt zien? We zouden hem natuurlijk erg graag een keer in het echt willen zien...
We hebben geen footprint gekocht,denken erover om er een van tyvec zelf te maken;is goedkoper en we denken erover om dan een footprint voor de binnentent te maken en een voor de apsis extra:Die footprint in de apsis wordt veel sneller vies want daar leef je op,die zouden we dan extra schoon kunnen maken.We willen ivm condens wel een footprint in de apsis.
Er zijn links en rechts ramen in de apsis,niet aan de buitendeur.De ramen zijn als ze open zijn met vliegengaas,ziet er goed uit.In de achterkant is ook een raampje met vliegengaas,dus we denken dat er genoeg lucht doorheen gaat,de binnentent is dun polyester.We zijn ook benieuwd hoe het allemaal gaat,maar bij deze temp. blijft het bij dromen en hopen op beter weer!
Hoi Manni, bedankt voor de info weer! Langzaam maar zeker krijgen we meer zicht op de tent. Nu nog een plek vinden waar we hem in het echt kunnen zien. En inderdaad, hopen op mooi (warmer!) weer. Groeten, Gerco
Hey,

Ik ben misschien van plan om een vaude chapel 3 te kopen, samen met men vriendin. Dit omwille van de bovengenoemde voordelen.

Ik vroeg me echter af: De hoge rand aan de apsis, is dit storend? Kan er veel wind onder en kan je dit oplossen?

Hoe staat de tent in de wind? Hebben jullie ergens reviews gevonden?

dank alvast mensen!

Evert
Deze tent is weliswaar erg interessant voor wie een hoge voortent wil hebben, maar is geen echte driepersoons. Er passen gewoon geen drie standaard matjes naast elkaar in. En als je een kind hebt moet je jezelf wel in alle ernst de vraag stellen of het bij eentje gaat blijven (ook al is dat nog zo moeilijk te zeggen).
Zelf hebben wij met ons eerste kind geimproviseerd met een geleende tent. Toen de tweede geboren werd hebben we snel een Hilleberg Keron 4 GT gekocht. Wat mij betreft is dat de ideale gezinstent, ook al is die inderdaad peperduur.
Wim
Hoi!
We zijn de Chapel gaan bekijken op een tentenshow en hebben besloten deze tent toch niet te kopen. We twijfelden erg over hoe de tent zich zou houden in de wind en daarnaast vinden we hem toch wel erg duur. Er stonden daar ook veel Hilleberg tenten en voor ietsje meer geld koop je dan naar ons idee een kwalitatief veel betere tent. Maar we zijn niet zo dol op tunneltenten dus die vielen toch ook af.
Maar... snel daarna kwamen we er achter dat Eureka hun Veloci tent onlangs een upgrade hebben gegeven: grotere binnentent en een stuk lichter geworden. Nu passen wij daar precies in met z'n drieën en hebben daarnaast een grote voortent met veel ramen. De tent doet ons denken aan onze geliefde MSR Velo, is een stuk goedkoper dan de Chapel dus wij hebben hem onlangs besteld. Hopelijk een goede keuze!
Gerco
Maar wat is er dan mis met tunneltenten? Ze zijn misschien niet ideaal in het hooggebergte of met een meter sneeuw, maar verder hebben ze de beste verhouding tussen gewicht en ruimte. Zo'n Hilleberg staat in eeen vloek en zucht, en blijft inderdaad staan als de rest van de camping tegen de vlakte gaat.
Wim
Helemaal niks mis mee, natuurlijk! Alleen... wij houden erg van de ruimtelijkheid van deze tenten (MSR Velo, Vaude Chapel en Eureka Veloci) en worden er op de een of andere manier erg blij van :D . In vrijwel alle tunneltenten voelen we ons wat opgesloten, ook al is daar rationeel vast van alles tegenin te brengen.
Ja want tunneltenten geven de meeste ruimte. Kortom, ik snap het niet.
Wim
Ruimtelijkheid heeft naar mijn idee niet alleen te maken met het feitelijke aantal kubieke meters, maar ook met of je goed naar buiten kunt kijken en niet meteen op je knieën moet om iets uit je tent te pakken...
De Hilleberg Nammatj 3 GT vinden we trouwens echt een prachtige tent en we hebben er lang over getwijfeld. Maar uiteindelijk voelde hij gewoon niet aan als 'onze tent'. Veel beter kan ik het niet omschrijven. :wink:
Wim schreef:Deze tent is weliswaar erg interessant voor wie een hoge voortent wil hebben, maar is geen echte driepersoons. Er passen gewoon geen drie standaard matjes naast elkaar in.
Dit is echt iets om rekening mee te houden. Wij gingen voor een driepersoons tent en in praktijk bleek dat de tent die wij uitgezocht hadden geen drie smalle slaapmatjes naast elkaar passen. Helaas, maar wij "moesten" dus naar een vierpersoonsmodel voor ons drietjes. Het is een tunneltent geworden Nallo4GT en we hebben nu een zee van ruimte.
Dit is een terugkerend probleem bij veel merken. In werkelijkheid zijn die tenten soms ook nog eens 5-10 cm smaller dan aangegeven. Je moet ze echt met een centimeter nameten. Hilleberg is als een van de weinige wel realistisch, maar lijkt dus soms wat zwaarder.
Wim
Wij zijn net terug van een week kamperen met de Vaude chapel 3p.
Voor ons(60 en 67 jaar) is dit een prima tent:hij wordt heel snel opgebouwd en is door de hoge apsis heel comfortabel en omdat je zo lekker in die tent zit als het koud is heb je minder behoefte aan een hotelkamer ,dus de hoge prijs haal je er snel uit.De hoge rand onderaan de apsis is geen probleem,en de tent heeft ook al een onweersbui en heel wat regen getrotseerd.Voor de stevigheid moeten wel alle scheerlijnen worden vastgezet.Een groot nadeel vinden wij de stof van de buitentent:polyamide.Houdt het vocht heel lang vast en als je ertegenaan komt kan het druppen.Wij hebben als de tent nat was geworden de binnentent er telkens uitgehaald als we de tent inpakten ,en dat was goed te doen; binnentent eruit en er weer in kost telkens 4 min.
Ik denk dat een Hilleberg stabieler en robuuster is,maar voor ons is de hoogte van en de ruimte in de apsis doorslaggevend.
Groetjes
Manni
Heel hard bedankt allemaal voor jullie input.

Vandaag naar een tentenshow geweest, vele tenten bekeken en uiteindelijk voor de eureka veloci sul gegaan. We zijn benieuwd wat het dit jaar gaat geven. Ik vond de hoogte van de vaude chapel best ok, maar er stond vandaag heel wat wind en je zag die tent toch wel wat moeite hebben. De veloci had dit minder maar is wat minder qua kwaliteit ritssluiting. We zullen zien of we een degelijke keuze hebben gemaakt.

Dank!

Evert
Hallo Evert, ook ik ben voornemens een veloci sul aan te schaffen en ben erg benieuwd naar je ervaringen. Alvast twee vragen; is de tent op te zetten zonder haringen?
Blijft de bnnentent in de buitentent hangen met opruimen?
Gr. NKS
Dit onderwerp is weliswaar van 2013 maar voor ons zeer interessant. De vraag is uiteraard (onder meer voor Manni en Gerco_H) of er nog meer ervaringen met de Chapel 3P SUL en de Eureka Veloci SUL te melden zijn. Wij gebruiken momenteel een Macpac Citadel die qua ruimte, gewicht en vlot opzetten heel goed bevalt. Mijn echtgenote heeft echter na een ongeval last van haar onderrug waardoor het in- en uitkruipen uit deze tent belastend is geworden.

Als vervanger dachten we zelf aan een Hilleberg Kaitum 3GT vanwege de relatief ruime deuropening totdat we kort geleden opeens de Vaude Chapel "ontdekten". Gezien de lengte van mijn echtgenote lengte biedt de Chapel 100% stahoogte :wink:

Wij zijn zomer-fietskampeerders die met name naar Frankrijk (Vogezen) gaan dus heel extreme omstandigheden maken we niet mee. Maar een tent die goed waterdicht is en blijft staan met een stormpje is natuurlijk wel prettig. Zou een Chapel hieraan voldoen?
Hoi, wij hebben in 2013 60 nachten in devaude chapel 3p geslapen, dus hebben er inmiddels uitgebreide ervaring mee.De tent is heerlijk ruim en staat binnen korte tijd, voldoende windvast en regendicht.Nadeel is dat zich veel condens vormt, zodat het s morgens wel eens een beetje drupt inde voortent.Heb hier contact over gehad met de firma Vaude, zij zeggen dat je daarom indien mogelijk de luifel een beetje open moet laten.De binnentent is zo smal, dat er wel 2 60cm brede matjes inkunnen, maar voor de klerentassen is dan geen plaats meer. Alles bij elkaar zeer comfortabel, grootste voordeel is de hoge apsis, waarin je ook op stoeltjes heerlijk zit, grootste nadeel is de condens.
Groetjes,
Manni