Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33 - Forum Wereldfietser

Magura HS33

Van de hydraulische HS33 bestaan er 2 uitvoeringen: de gewone en de FirmTech. Bij de gewone is het gebruikelijk een 'booster' te installeren om vorkuitbuiging te vermijden (heb ik ergens gelezen ...). Deze uitvoering is compatibel met V-brakes. De FirmTech, die meestal aan de achterzijde van de vork wordt gemonteerd, heeft geen booster nodig maar op een fiets met deze remmen kunnen dan weer geen V-brakes worden gemonteerd.
Nu mijn vragen:
- welke versie is te verkiezen voor een nieuwe vakantiefiets?
- waarom worden op een vork met FirmTech geen bevestigingen voor V-brakes aan de voorzijde voorzien?
Bedankt voor alle antwoorden.

- welke versie is te verkiezen voor een nieuwe vakantiefiets?
Voor een vakantiefiets de firmtech (stijf en lichter dan een shima remmenset). Voor een wereldfiets de "normale" versie maar dan met een extra booster (uitwisselbaarheid is optimaal, je kan overstappen op normale remmen indien nodig)

- waarom worden op een vork met FirmTech geen bevestigingen voor V-brakes aan de voorzijde voorzien?
Waarom zou je dat willen? De firmtech is juist bedoeld als de ultime lichte en uiterst stijve remmenset.

Marco Meijerink schreef: Waarom zou je dat willen? De firmtech is juist bedoeld als de ultime lichte en uiterst stijve remmenset.
Om de voordelen van firmtech te combineren met deze van de gewone versie: een lichte, stijve set die toch de mogelijkheid biedt om in geval van panne (wereldfiets) V-brakes te monteren.

begrijp ik.
het probleem is dan alleen dat je op de voovork nokken moet monteren waardoor het gewicht weer toeneemt.
Voor vakantie/wereldfietsers wellicht niet zo'n groot probleem maar voor (wedstrijd)mountainbikers wel. Dat is de reden waarom een firmtech-vork geen nokken heeft.
goed, het verhaal is helder, nou heb ik een op maat gemaakte fiets en wil overstappen van deorext v brakes naar hydrolische remmen. volgens mij is het dan het makkelijkste om over te stappen op velgremmen.

is de hs33 daarvoor geschikt?

Zeker, althans de gewone, en niet de Firmtech. Zelf vind ik de gewone voor vakantiefietsen het meest geschikt. Gaat er iets kapot, en lukt het niet de boel te reparenen (dat is wat ze altijd als een nadeel van hydraulische remmen noemen) dan kun je altijd en overal een simpele v brake kopen, en er zonder probleem opzetten.
Mijn vrouw heeft HS33's op haar fiets (ze doet het in haar broek bij afdalingen), en er komt nooit meer iets anders op. Wat een kracht, en wat een prachtige modulatie (ook zonder booster). De remkracht wordt in de praktijk nu niet beperkt door de rem, maar door de weerstand van de band op de weg (leve de brede banden). Juist door de goede modulatie kun je, als je een beetje gevoel daarvoor hebt, het randje van die wrijvingsweerstand opzoeken. Mijn vrouw is geloof ik volledig over haar angst heen. Zelf heb ik liever een racestuur, en dus wordt het op mijn volgende vakantiefiets zeker een HS66.
Wim