Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe weet je wat een gps waard is? - Forum Wereldfietser

Hoe weet je wat een gps waard is?

Ik zag op marktplaats een Garmin oregon 450t. Er stond bij z.g.a.n. maar op de bon stond van 17 mei 2010. Er zitten een paar wandel kaarten bij en de vraag prijs is 225 euro.

Mensen bedoelen met z.g.a.n. 3 jaar oud, maar weinig gebruikt.

Ik vroeg mij af hoe je nu weet wat de juiste prijs is.
(wat het je waard is.)

Ik bedoel alles heeft zijn afschrijving, maar hoe bereken je dat?

Mario
supermario schreef:Ik bedoel alles heeft zijn afschrijving, maar hoe bereken je dat?
Daar zijn geen vaste normen voor te noemen, maar na 1 jaar 50% eraf, volgende jaar 20% en daarna ieder jaar 10%. In 5 jaar dus eigenlijk niks meer waard en zeker met spullen die zo gauw verouderen als GPS-toestellen. 8)
Ik schrijf elektronica in 3 jaar af.
1e jaar 50%
2e jaar 30%
3e jaar 20%

maar ook wat een gek er voor geeft op marktplaats.
Hoi,

ik,zat net hiernaar te kijken:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 74&start=0

Geen verouderd toestel want wordt nog gemaakt.
Michael W schreef:maar na 1 jaar 50% eraf, volgende jaar 20% en daarna ieder jaar 10%. In 5 jaar dus eigenlijk niks meer waard
Wimmert schreef:Ik schrijf elektronica in 3 jaar af.
1e jaar 50%
2e jaar 30%
3e jaar 20%
Zo'n zuivere economische benadering is misschien handig voor bedrijven, maar als particulier vind ik het redelijk absurd. Want dan is die gps inderdaad na 3/5 jaar 'niets' meer waard. Maar als dat het geval is neem ik die toestellen met graagte na 3/5 jaar over voor nul euro.
M.a.w. goed werkende/niet versleten spullen blijven (soms langdurig) hun waarde behouden. En zolang zo'n gps nog doet wat ie moet doen, vind ik het onlogisch om te stellen dat die niets meer waard is. (Hoeveel fietsers zouden er jaarlijks duizenden kilometers afleggen op een fiets die 'niet meer waard is'?)

Renaat
Revanho schreef:M.a.w. goed werkende/niet versleten spullen blijven (soms langdurig) hun waarde behouden.
Ja zeker, maar het ging hier specifiek over gps-apparatuur en dat verouderd voorlopig nog waar je bij staat 8)
dat verouderd voorlopig nog waar je bij staat )
Net als pc!
Maar dat is iets anders.
Evolutie staat verre van stil, dit is dan het resultaat.

Ik denk,( ivm mijn eerder gepost bericht hier in dit topic) dat wanneer je een toestel koopt 2dehands dat nog wordt gemaakt, wel dit helemaal niet is verouderd.
Er is toch zoiets als firmware updates.

Verouderd zie ik dan als: "gebruikssporen" zoals krassen in scherm ed..meer
Dan is het kwestie van de aangeboden waar aan een kritischer blik te onderwerpen.

Nog ivm gps:
2dehands toestel dat uit productie is, zou ik nooit kopen.
benie schreef:
dat verouderd voorlopig nog waar je bij staat )
Net als pc!
Maar dat is iets anders.
Evolutie staat verre van stil, dit is dan het resultaat.

Ik denk,( ivm mijn eerder gepost bericht hier in dit topic) dat wanneer je een toestel koopt 2dehands dat nog wordt gemaakt, wel dit helemaal niet is verouderd.
Er is toch zoiets als firmware updates.

Verouderd zie ik dan als: "gebruikssporen" zoals krassen in scherm ed..meer
Dan is het kwestie van de aangeboden waar aan een kritischer blik te onderwerpen.

Nog ivm gps:
2dehands toestel dat uit productie is, zou ik nooit kopen.
Hm, als je ziet wat er nog geboden wordt voor een gebruikte, maar in goede staat verkerende 60CSx, gaat de afschrijvingsregel niet helemaal op...
Travelmaster schreef:Hm, als je ziet wat er nog geboden wordt voor een gebruikte, maar in goede staat verkerende 60CSx, gaat de afschrijvingsregel niet helemaal op...
Maar dan noem je wel een robuust toestel waar je, als je met de beperkingen kan leven, nog wel 20 jaar plezier van kan hebben en dan is 100 euro natuurlijk een koopje (alhoewel ik het er niet voor zou geven) !! 8)
Michael W schreef:
Travelmaster schreef:Hm, als je ziet wat er nog geboden wordt voor een gebruikte, maar in goede staat verkerende 60CSx, gaat de afschrijvingsregel niet helemaal op...
Maar dan noem je wel een robuust toestel waar je, als je met de beperkingen kan leven, nog wel 20 jaar plezier van kan hebben en dan is 100 euro natuurlijk een koopje (alhoewel ik het er niet voor zou geven) !! 8)
Precies:). Laat ik nou net een 60CSx hebben... Die ik op termijn wel zal willen inruilen voor een 62.
Travelmaster schreef:Precies:). Laat ik nou net een 60CSx hebben... Die ik op termijn wel zal willen inruilen voor een 62.
Als je hem dan probeert in te ruilen bij aanschaf van een nieuwe 62 krijg je er ook bijna niks voor, dus zet je hem op Marktplaats en ben je erg blij met 75 tot 150 euro; zo gaat dat tegenwoordig !! :wink:
Ik heb onlangs ook een z.g.a.n. body van een DSLR gekocht voor een leuk zacht prijsje 8)
Ik heb even voor de grap bij waypoint gevraagd wat een 2e hands oregon 450t waard is. Dit was hun antwoord:

Als je bij ons een nieuwe koopt en die oude inruilt geven wij er 120 euro voor, als je de oregon 450t paticulier verkoopt van 3 jaar oud, mits natuurlijk goed werkend, kan je er nog wel 220/240 voor vragen, maar dan moet je wel snel zijn want de 450 gaat uit de productie en dan kan je er niet veel meer voor vragen.

Mario
De logica van de antwoorders hiervoor samenvattend heeft een apparaat - ik bedoel in het algemeen, niet alleen GPS-spul - dat nog een doel dient waar vraag naar is altijd een waarde, ondanks de leeftijd of voortschrijdende ontwikkelingen. De afschrijving gaat dan eerst naar die waarde toe, niet naat nul. Pas later als dat doel ook vervlogen is gaat de waarde naar nul, tenzij er curiosaverzamelaars zijn.
Leon
Het lijkt mij dat de alternatieven de waarde bepalen van het apparaat. Wat kost een nieuwe, en wat kan die dan? Wat vragen andere aanbieders van tweedehands GSP-en? Daarna komt de staat van het apparaat - hoe lang kan hij nog mee?

Ik denk niet dan een rekenkundige benadering hier van toepassing is, dat is meer iets voor de fiscaliteit.
supermario schreef:Ik heb even voor de grap bij waypoint gevraagd wat een 2e hands oregon 450t waard is. Dit was hun antwoord:

Als je bij ons een nieuwe koopt en die oude inruilt geven wij er 120 euro voor, als je de oregon 450t paticulier verkoopt van 3 jaar oud, mits natuurlijk goed werkend, kan je er nog wel 220/240 voor vragen, maar dan moet je wel snel zijn want de 450 gaat uit de productie en dan kan je er niet veel meer voor vragen.

Mario
Dan biedt je gewoon 100 euro om mee te beginnen en bij 150 trek je je terug (om ff heel concreet te zijn) :lol:
supermario schreef: maar dan moet je wel snel zijn want de 450 gaat uit de productie en dan kan je er niet veel meer voor vragen.
Dat is nog maar de gok bij Garmin. Het kan maar zo zijn dat de opvolger zodanig veel slechter is dat het vorige model opeens extra veel waard wordt :D
Ik heb laatst mijn 60CSX verkocht. Met alles wat ik er van had. Auto / fiets steun Kaarten. Auto oplader. Auto steun enzo.
Kreeg er 187 euro voor.
Was niet veel vond ik. Maar goed hij lag ook maar te liggen in de kast. En zelf had ik al 3 andere gpsen liggen.

De 60CSX is wel de beste tot nu toe voor geochachen
M276 schreef:Ik heb laatst mijn 60CSX verkocht. Kreeg er 187 euro voor.
Was niet veel vond ik.
Valt mij nog reuze mee; ik zag een 62s vandaag op MP voor 160 euro !!! :wink:
1 dag actief zeker :lol:
Vond het niet veel in vergelijking wat ik er toen voor betaald had.
En hoe vaak ik hem gebruikt heb.

650 betaald

gebruik 30 keer ofzo.

Maar ja het was een leuk hebbe dingetje. Maar als je er dan 4 hebt is het toch wat overbodig aan het worden :)

Edit:
Heb hem gevonden. 3 weken actief. Hij lijkt eerlijk. Dan moet ik idd niet klagen ;)