Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordeel lowrider t.o.v traditionele voordrager - Forum Wereldfietser

Voordeel lowrider t.o.v traditionele voordrager

De vraag ontstaat omdat de lowrider zich niet mooi horizontaal laat monteren op de voorvork van een Santos STR 01 randoneur uitvoering( rechte vork zonder montage punten), waardoor de voortassen schuin hangen op de lowrider.
Rijdt het aanmerkelijk anders met lowrider dan een hoge voordrager of is dit ook een "mode" verschijnsel.
Ik heb namelijk een oude jaren '80 voordrager die wel prima gemonteerd kan worden.
Graag advies over de soorten dragers!
Het kan dat het met bagage hoog niet lekker of stabiel fietst, dat is zover ik weet dé reden om lowriders uitgevonden te hebben. Maar als je zo'n ding hebt zou ik het gewoon eens testen.
We zijn benieuwd naar het resultaat.
Misschien heb je een foto van de huidige situatie? Wie weet zijn er nog mensen met nuttige ideeën.
Leon
Morgen maak ik een foto van de fiets met de gemonteerde lowrider, wellicht dat dit de situatie wat verduidelijkt!
Low rider is niet zo'n gelukkige naam, de essentie van zo'n drager is dat de massa van de bagage kort op de draaiingsas hangt. Het stuurt dus lichter. Bij de bagage boven het wiel en dus verder naar voren hebben de kilo's meer invloed op de besturing
Zijn de scheefhangende voortassen uit je verhaal in je bezit of zijn het hypotetische voortassen? (Waarvan je terecht concludeert dat ze op een scheve drager scheef gaan hangen. Daar kan weinig logica tegenop.) Want hoge dragers zijn niet voor alle tassen geschikt.

Ik heb een hoge voordrager op mijn randoneur en ik vind het niet echt een probleem. Het eerste jaar had ik er Karimor-voortasjes opzitten, ging prima maar ze waren zo lek als een mandje. Daarna heb ik Ortlieb frontrollers gekocht, maar die vind ik te groot. Ze passen vooral niet lekker op zo'n rekje. Ik heb er ook altijd wel redelijk lichte dingen in gedaan, minder dan 2 kilo per tas, en had nooit last van hinderlijk stuurgedrag. Het dragertje loopt wel een beetje naar binnen toe naar voren, waardoor de tassen niet helemaal paralel aan het wiel lopen en de voorpunt soms tegen de spaken tikte bij hobbelige wegen.

Mijn nieuwe plan is nu om zelf voortasjes van het formaat Karimor te maken met materialen van extremtextil, zodat dat weer waterdicht is. Het zijn kleinere tasjes en ik zou ook wel iets anders kunnen doen, maar ik vind het altijd fijn om a) het gewicht een beetje te verdelen tussen voor en achter en b) makkelijk bij dingen te kunnen. Met een pakzak op mijn achterdrager kom ik ook wel uit, maar is het altijd zo'n gedoe om even iets te pakken.
Afbeelding

De voordrager is op alle mogelijke manieren gemonteerd, maar krijg deze met geen mogelijkheid horizontaal gemonteerd, maar is deze schuinte problematisch?
schooten schreef:Afbeelding

De voordrager is op alle mogelijke manieren gemonteerd, maar krijg deze met geen mogelijkheid horizontaal gemonteerd, maar is deze schuinte problematisch?
Heb je links niet rechts gemonteerd en VV?
Ik heb het op beide manieren geprobeerd om het beste resultaat te krijgen, maar ...... dit is de beste oplossing.
Het probleem is waarschijnlijk toch dat de voorvork maar 1 punt heeft waar de drager met een bout op de vork gemonteerd kan worden, tevens het spatbord montage punt.
Er zijn blijkbaar meer mensen die moeite hebben met de montage van deze XLC Front Low Rider. : Crazyguyonabike heeft er aan geknutseld om te voorkomen dat vooras niet meer bereikbaar zou zijn...
Alleen moeten ze volgens het plaatje inderdaad andersom, zoals Marten al suggereerde.
schooten schreef:Ik heb het op beide manieren geprobeerd om het beste resultaat te krijgen, maar ...... dit is de beste oplossing.
Het probleem is waarschijnlijk toch dat de voorvork maar 1 punt heeft waar de drager met een bout op de vork gemonteerd kan worden, tevens het spatbord montage punt.

Je probleem is dat de voorvork recht is. Normaliter is er een sprong in de vork gebogen waardoor de bovenste bevestiging verder naar achteren kan. Monteer je deze drager dan schuift dit punt naar voren en helt de drager voorover
m-gineering schreef:
schooten schreef:Ik heb het op beide manieren geprobeerd om het beste resultaat te krijgen, maar ...... dit is de beste oplossing.
Het probleem is waarschijnlijk toch dat de voorvork maar 1 punt heeft waar de drager met een bout op de vork gemonteerd kan worden, tevens het spatbord montage punt.

Je probleem is dat de voorvork recht is. Normaliter is er een sprong in de vork gebogen waardoor de bovenste bevestiging verder naar achteren kan. Monteer je deze drager dan schuift dit punt naar voren en helt de drager voorover
Ik heb het zelfde probleem met mijn Tubus Ergo, is het dan geen oplossing om naar een lasser te gaan, en de oogjes van de voordragen te later verplatsen? Of komen hier dan weer nadelen met zich mee?
Misschien moet Santos maar eens normale vorken gaan monteren. Rechte vorken zijn ook nog eens verschrikkelijk oncomfortabel. Of als ze zulke vorken willen blijven monteren de nokjes op een bruikbare plaats monteren. Het is helemaal niet ongebruikelijk daarvoor busjes voor of achter de vork te maken.
Wim
Wim schreef:Misschien moet Santos maar eens normale vorken gaan monteren. Rechte vorken zijn ook nog eens verschrikkelijk oncomfortabel. Of als ze zulke vorken willen blijven monteren de nokjes op een bruikbare plaats monteren. Het is helemaal niet ongebruikelijk daarvoor busjes voor of achter de vork te maken.
Wim
Als je bij Santos een voorvork met passende lowrider wil hebben krijg je een gebogen vork met passende lowrider.
Als je echter liever voor een 'stoere' vork zonder oogjes kiest kan dat ook. Achteraf een -goedkope- lowrider monteren kan dan tegenvallen,
T.Goossens schreef:Ik heb het zelfde probleem met mijn Tubus Ergo, is het dan geen oplossing om naar een lasser te gaan, en de oogjes van de voordragen te later verplatsen? Of komen hier dan weer nadelen met zich mee?
Als een goede lasser een redelijke uurprijs (+materiaal) vraagt wil je de prijs niet weten en als een lasser een heel leuke prijs vraagt wil je het resultaat niet meemaken.
Een oplossing is om zelf stropjes op de juiste plaats om de drager te maken en die met een soort verlenging op de juiste plek te fixeren.
Misschien zijn er wel onderdelen te koop die dit doel kunnen dienen.
Leon
Leon schreef:
T.Goossens schreef:Ik heb het zelfde probleem met mijn Tubus Ergo, is het dan geen oplossing om naar een lasser te gaan, en de oogjes van de voordragen te later verplatsen? Of komen hier dan weer nadelen met zich mee?
Als een goede lasser een redelijke uurprijs (+materiaal) vraagt wil je de prijs niet weten en als een lasser een heel leuke prijs vraagt wil je het resultaat niet meemaken.
Een oplossing is om zelf stropjes op de juiste plaats om de drager te maken en die met een soort verlenging op de juiste plek te fixeren.
Misschien zijn er wel onderdelen te koop die dit doel kunnen dienen.
Leon

Denk niet dat de getoonde drager zoveel reserve heeft dat je daar verstandig aan doet. Een tas in de spaken wens je niemand toe.

Een Tubus Smarti of een drager van Old Man Mountain die de remnokken gebruiken moet wel te monteren zijn
Wim schreef:Misschien moet Santos maar eens normale vorken gaan monteren. Rechte vorken zijn ook nog eens verschrikkelijk oncomfortabel.
Dat je niks met Santos hebt is prima. Maar deze opmerking suggereert dat Santos geen goede fietsen kan maken.
Toch kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat er op dit forum een paar tevreden Santosbezitters zijn (met een recht gemonteerde) low-rider.
m-gineering schreef:Als je bij Santos een voorvork met passende lowrider wil hebben krijg je een gebogen vork met passende lowrider.
Peter
Peter M schreef:
Wim schreef:Misschien moet Santos maar eens normale vorken gaan monteren. Rechte vorken zijn ook nog eens verschrikkelijk oncomfortabel.
Dat je niks met Santos hebt is prima. Maar deze opmerking suggereert dat Santos geen goede fietsen kan maken.
Toch kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat er op dit forum een paar tevreden Santosbezitters zijn (met een recht gemonteerde) low-rider.
m-gineering schreef:Als je bij Santos een voorvork met passende lowrider wil hebben krijg je een gebogen vork met passende lowrider.
Peter
Ik vraag me af of getoonde fiets überhaupt nog in het assortiment van Santos zit. Bij mijn weten worden er in het algemeen gewoon gebogen vaste vorken gebruikt, bij de vakantiefietsen.
Travelmaster schreef:Ik vraag me af of getoonde fiets überhaupt nog in het assortiment van Santos zit. Bij mijn weten worden er in het algemeen gewoon gebogen vaste vorken gebruikt, bij de vakantiefietsen.
Onder vakantiefietsen wel, maar onder toerfietsen staat wel deze.
Dat Santos goed in staat is heel goede fietsen te maken weten we allemaal.
Leon
Leon schreef:
Travelmaster schreef:Ik vraag me af of getoonde fiets überhaupt nog in het assortiment van Santos zit. Bij mijn weten worden er in het algemeen gewoon gebogen vaste vorken gebruikt, bij de vakantiefietsen.
Onder vakantiefietsen wel, maar onder toerfietsen staat wel deze.
Dat Santos goed in staat is heel goede fietsen te maken weten we allemaal.
Leon
en als je dan in de configurator op lowrider klikt wordt de vork gratis omgewisseld ;)
m-gineering schreef:
Leon schreef:
Travelmaster schreef:Ik vraag me af of getoonde fiets überhaupt nog in het assortiment van Santos zit. Bij mijn weten worden er in het algemeen gewoon gebogen vaste vorken gebruikt, bij de vakantiefietsen.
Onder vakantiefietsen wel, maar onder toerfietsen staat wel deze.
Dat Santos goed in staat is heel goede fietsen te maken weten we allemaal.
Leon
en als je dan in de configurator op lowrider klikt wordt de vork gratis omgewisseld ;)
Ah, kijk aan, hij wordt dus nog gemaakt.