Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boot naar centrum Istanbul? - Forum Wereldfietser

Boot naar centrum Istanbul?

Hoi, wij zijn op weg naar Istanbul, maar willen de drukke wegen naar het centrum vermijden. We hebben op de wiki van wereldfietser gelezen dat er verschillende bootverbindingen zijn naar het centrum van Istanbul, maar kunnen niet achterhalen waar deze vandaan vertrekken. We willen graag een boot paken vanaf de Zwarte Zee/Noordkant Bosporus. Wie is hiervan op de hoogte en kan ons hierbij helpen/adviseren?

Groeten,

Paul
Mijn Turkse collega's Basak, Secil en Alex kunnen je daar alles vertellen.

Stuur ze even een mail in het Engels (ze spreken vloeiend Engels, Duits, Grieks en ...Turks :wink: ).

Hier zijn hun contactgegevens: http://www.vakantiefietser.nl/contact/
Ik heb vorig jaar de ferry van Pendik (Istanbul) naar Yalova genomen, maar dat is de andere kant op. Misschien heb je iets aan deze site.
Hoi Paul Fietsreis,

Ja, dat is inderdaad mogelijk. Er is een openbaar-vervoer boot/"bus"dienst, zeer goedkoop, en de perfecte manier om hartje centrum te geraken! Hoewel ik nooit met de fiets in Istanboel ben geweest, lijkt me een rit door groot Istanbul (13 mln inw.) naar het centrum inderdaad af te raden. Zeker indien je lokaal niet bekend bent, naast extreem druk ook nog eens (zeker) voor fietsers gevaarlijke verkeersomstandigheden.
Mvgr. Mike

Uit de Lonely Planet:
The most popular way to explore the Bosphorus is by ferry. Most day-trippers take the Eminönü-Kavaklar Boğaziçi Özel Gezi Seferleri (Eminönü-Kavaklar Bosphorus Special Touristic Excursions) ferry up its entire length. These depart from the Boğaz Hattı dock (dock No 3) at Eminönü daily at 10.35am. From June to September, there are extra services at noon and 1.35pm. A ticket costs YTL12.50 return, YTL6.50 one-way. The ferry stops at Beşiktaş, Kanlıca, Yeniköy, Sarıyer, Rumeli Kavağı and Anadolu Kavağı (the turnaround point). It is not possible to get on and off the ferry at stops along the way using the same ticket.
Fietsen in Istanbul zelf is prima mogelijk. Van de buitenwijk naar het centrum gaat ook als je dit in de spits doet, je bent als fietser dan veel sneller als het bijna stilstaande autoverkeer.
Grootste probleem is van buiten de de stad naar binnen, veel wegen zijn al omgetoverd tot snelwegen en voor een simpele fietser levens gevaarlijk. Zelf heb ik dit met de trein gedaan veilig en redelijk goedkoop.

Groet,
Paul Snoeij
Wij zijn jaren terug langs de Bosporus naar Poloneskoy gefietst. Dat was heel goed te doen. Op Google maps zie ik nog steeds kleine wegen. Wellicht is het een optie? We hebben wel vanuit het centrum de boot van Europa naar Azië over de Bosporus genomen om de grote bruggen te meiden. Die boten gaan de gehele dag. Veel plezier nog in Istanbul!