Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens Randonneur of 6X Tour versus Koga Roadrunner - Forum Wereldfietser

Stevens Randonneur of 6X Tour versus Koga Roadrunner

Halo,
Na veel leeswerk en testen ben ik er nog niet helemaal aan uit, vandaar mijn post. Ik ben op zoek naar een fiets die voor 2 dooleinden kan dienen:
1. Dagtochten (60-100km): om vlot en sportief/snel mee te rijden
2. Fietsreizen (+/- 60-80 km per dag) vnl op asfalt grond, maar specifiek waar kan ik niet zeggen (heb reeds Denemarken en Bulgarije gedaan).
De fietsen die ik getest heb: 1. Stevens Randonneur and Avantgarde lite (echte trekfietsen): mijn gevoel hierbij is dat ze niet sportief en vlot genoeg rijden.
2. Stevens 6x lite (tour): rij ik op zich heel graag mee, leuke fiets, maar de vraag is of die voor fietsreizen wel geschikt is?
3. Koga Roadrunner: heb ik zelfde gevoel bij van de 6x lite, rijd ik graag mee, maar ik hoor 2 dingen hierover dat Koga heel goed is, maar dat componenten minder zijn, dus wat moet ik daarvan denken? Want er is toch wel groot prijsverschil tussen stevens sx en de koga roadrunner
4. Optie 4 zelf in elkaar laten steken (maar dan kan ik hem niet testen dus dat vind ik wat een riscio)
5. Cube Delhi RF: wil ik graag testen maar na alle dealers te bellen en cube aan te schrijven heb ik hem nog niet gevonden :(.

Zo begrijp je mijn twijfel? Ik zou graag een beslissing gaan namen, want wil kunnen vertrekken. Kan mij iemand zijn mening geven? Is een stevens 6x capable om fietsreizen mee te doen? Of zijn er nog anderen waar ik naar moet kijken?

Dankjewel alvast!

Sara
Koga is relatief duur, en Stevens juist scherp geprijsd. Lees dit ook eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
voor dezelfde doelen als jij, is bij mij de keuze gevallen op een Jan Janssen Millennium.
Ik heb deze nu ongeveer 1 jaar. Totaal 7.000 km, waarvan het grootste gedeelte woon-werk en recreatie (dagtochten) verkeer en één fietsvakantie (B&B naar B&B). Alle hoofdonderdelen zijn goed, alle losse onderdelen is op bezuinigd (batterij verlichting, bel en handvatten). Als je dit weet en de prijs (met dit in je achterhoofd) vergelijkt met bijvoorbeeld een Santos, vond ik dit geen probleem.

Jan Janssen kan je gedeeltelijk zelf samenstellen, wat ikzelf een groot voordeel vind. De mijne is afgemonteerd met LX en Magura remmen.

edit: je vraag gaat over twee andere fietsen, maar wilde dit toch graag met je delen ;-)
Saar schreef:Ik ben op zoek naar een fiets die voor 2 dooleinden kan dienen:
Wat een prachtige woordspeling!
[...]2. Fietsreizen (+/- 60-80 km per dag) vnl op asfalt grond, maar specifiek waar kan ik niet zeggen (heb reeds Denemarken en Bulgarije gedaan). [...]
2. Stevens 6x lite (tour): rij ik op zich heel graag mee, leuke fiets, maar de vraag is of die voor fietsreizen wel geschikt is?
Ik ken de fietsen die je overweegt niet zelf, dus kan je geen direct advies geven, maar misschien is het handig om nog iets meer over je fietsreizen te vertellen, m.n. over de bepakking en je zit. Het klinkt alsof je twijfelt over de 'degelijkheid' van de 6xlite voor zwaarder gebruik? Hoeveel bepakking heb je, ga je met tent en kookspullen fietsen of rijd je met een verschoninkje van hotel naar hotel? En zit je graag sportief voorover, of relaxed rechterop? Welke handposities wil je? (Alleen een recht stuur zou voor mij te weinig zijn, ik zou er minstens barends bij willen maar dat is natuurlijk makkelijk aan te passen.) Je dagafstand geeft daarvoor wel enige indicatie, maar zeker weten is beter dan raden.

En: op wat voor fiets(en) reed je je eerdere reizen? Wat beviel je daaraan en wat niet?

Hoe meer info, hoe beter de mensen die er wel verstand van hebben je kunnen adviseren. :wink:

Veel succes gewenst met de keuze,

Carl
Dankjewel voor de antwoorden.

De fiets waar ik Denemarken en Bulgarije gedaan heb is een Oxford Kingston D24V maat 57. Ben ik daar blij mee, nee? Dat is een goede stadsfiets, maar eens in de bergen in Bulgarije was dat gewoon afzien! Hoewel dat een fantastische reis was! Wat is er niet goed aan? Niet sportief genoeg! Ik rij nu een 2 tal jaar en nu is het wel elk wknd dat ik er opzit. Doordat ik hem niet goed vond ben ik overgeschakkelijk naar mijn citybike van mijn communie (gek é? maat 50), ik rij daar elke dag van trein station naar mijn werk mee dat is een 3 km. Maar onlangs heb ik er 250 km mee gedaan. Veel sportievere fiets en het ging vooruit!

Als ik op reis ga is het met fietszakken achterop met basis van kleding, tent, matje, kookgerei eten enzo moet ook mee. Moet wel zeggen dat ik met mijn reisgenoot altijd samen ga een jongen die vaker meer gewicht neemt als me. Ik denk dat ik op een maximum van 20 kilo ga komen. Over 2 weken ga ik bv 4 dagen naar Elzas, maar dat is zonder tent, daar camperen maar elke dag trektochtjes. Maar in augustus wil ik misschien wel terug richting Bulgarije (prachtig land) of naar Noorwegen of Schotland gaan fietsen. En idee is om volgend jaar mss paar maand door Europa te trekken.

Wat ik niet goed vond aan de oxford? Volgens mij is hij te groot, hij fiets niet vlot, schakkelt niet goed, gaat niet vooruit.

Heb vandaag 30 km gedaan met een stevens 7xsx maat 55 mannenframe. Rijd heel vlot, maar ik zat er wat te diep op (ondanks stuur op hoogste stand stond en zadel meest van voor), dus ik veronderstel dat 55 te groot is. Ik kreeg last van mijn schaderbladen (niet extreem, maar genoeg om te weten dat ik dat geen weken volhou).

Lighouding is dus er tussen in, zuo moeten knn afwisselen eigelijk.

Heb je zo al wat meer informatie?
Alvast bedankt voor de hulp! Ik wil geen foute koop doen deze keer gelijk die oxford (hoewel ik toen nog niet wist dat ik dit allemaal er wou mee gaan doen :)
Hoi, de Cube Delhi rf kun je proberen bij Sector2bikes in Elst (Utrecht). Daar heb ik 'm ook geprobeerd. Fijne winkel met goed advies.
Saar schreef:Ik ben op zoek naar een fiets die voor 2 dooleinden kan dienen:
1. Dagtochten (60-100km): om vlot en sportief/snel mee te rijden
2. Fietsreizen (+/- 60-80 km per dag) vnl op asfalt grond, maar specifiek waar kan ik niet zeggen (heb reeds Denemarken en Bulgarije gedaan).
De fietsen die ik getest heb: 1. Stevens Randonneur and Avantgarde lite (echte trekfietsen): mijn gevoel hierbij is dat ze niet sportief en vlot genoeg rijden.
2. Stevens 6x lite (tour): rij ik op zich heel graag mee, leuke fiets, maar de vraag is of die voor fietsreizen wel geschikt is?
Je hebt het verschil tussen een tochjesfiets en een reisfiets inderdaad precies ontdekt. Een reisfiets o.a. moet stevig genoeg zijn om met bagage stabiel te rijden en moet vaak een langere achtervork hebben om de tassen ruimte te geven. Hoe stevig dat moet zijn hangt vooral af van het totaalgewicht en de maat (bij grotere framematen moet meer aandacht aan de stijfheid worden besteed). Een tochtjesfiets wil je graag iets soepeler en voor de meesten mag ook iets sportiever in geometrie zijn.
Wat je zoekt wordt dus hoe dan ook een compromis. Waar het mogelijke optimum voor je ligt moet je inderdaad proberen; met bagage en zonder. Of je koopt 2 fietsen :D
Leon
Die stevens 6X tour lite heeft op het eerste zicht geen beperkingen tov de randonneur. Op zich is het wel vreemd dat je de randonneur niet goed vond rijden, want er zijn weinig structurele verschillen. Het verschil zal dus moeten zitten in de banden en je houding, ik vraag me af of je die niet kan afregelen zodat je er ook goed op zit.

De Koga is vooral duurder, ik zie niet meteen een reden waarom ie fundamenteel beter zou zijn. Wel heeft ie een verende vork, wat comfortabeler is dan het massieve ding dat stevens monteert, maar ik dacht wel te hebben gelezen dat die feathershock vering met lowriders vrij snel speling begint te vertonen.
janvaneldik schreef:Hoi, de Cube Delhi rf kun je proberen bij Sector2bikes in Elst (Utrecht). Daar heb ik 'm ook geprobeerd. Fijne winkel met goed advies.
En wat zijn jouw bevindingen hiervan? Want in utrecht geraken is pas voor over maand en dan is misschien meeste al weg?
Leon schreef:
Saar schreef:Wat je zoekt wordt dus hoe dan ook een compromis. Waar het mogelijke optimum voor je ligt moet je inderdaad proberen; met bagage en zonder. Of je koopt 2 fietsen :D
Leon
Inderdaad heb ik ook al gedacht, ik koop er 2, maar gezien ik 2 jaar geleden een miskoop heb gedaan, ga ik toch voor de compromis deze keer:)
EnriceV schreef:Die stevens 6X tour lite heeft op het eerste zicht geen beperkingen tov de randonneur. Op zich is het wel vreemd dat je de randonneur niet goed vond rijden, want er zijn weinig structurele verschillen. Het verschil zal dus moeten zitten in de banden en je houding, ik vraag me af of je die niet kan afregelen zodat je er ook goed op zit.
Ik denk dus ook dat het de afstelling is, want er is niet veel verschil van. Het stuur wat lager zetten bij de randonneur geeft al onmiddellijk een sportievere houding, dus mss dat ik daar wel mee kan spelen, waardoor ik het kan aanpassen. Ook de banden zijn iets minder sportief dan de 6x, maar veel zal het niet verschillen. Dus mijn plan was nu de randonneur te gaan passen, verschillende maten en verschillende afstelling stuur/zadelhoogte. En wrs hopelijk rij hij dan op dezelfde manier als de 6x.
Ik ben erg benieuwd naar wat je uiteindelijk gekocht hebt?
Daar ben ik ook benieuwd naar en mocht je nog niets gekocht hebben ga ook eens kijken bij Avaghon en de fietsvakantiewinkel (Surley). Volgens mij zijn dit ook fietsen die aan je compromis voldoen.

Mocht je meer tijd hebben dan zou ik kijken naar ene op maat gebouwde fiets. Nu weet ik niet precier wat de Koga kost maar vermoed dat dan de prijzen dicht bij elkaar liggen.
Ik heb voor dezelfde doeleinden een Avaghon gekocht, die bevalt me geweldig!
Je zou een VSF t500/700 nog in overweging kunnen nemen. Ik heb enige tijd geleden een t500 aangeschaft. Deze bevalt erg goed. Gisteren teruggekomen van onze rit vanuit Basel. De fiets heeft zich goed gehouden. Kan makkelijk 15-20 kilo bagage aan, ook prima om hele stukken offroad mee te fietsen en een fiets om flink mee door te rijden. Prijs en kwaliteit ook erg goed te noemen.

Succes met je keuze.