Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ?

149 berichten
Die Topcontact Winter II is inderdaad snel (maar alleen in de kou). Gewone Marathons zijn ook langzamer, en stug. Voor een 28 inch fiets met niet al te brede banden zou ik als je sneller wilt kiezen voor de 40 mm Marathon Racer, de Vittoria Hyper randonneur 40 mm of de Panaracer Pasela 37 mm. Die laatste is vermoedelijk overigens in werkelijkheid de breedste (en ik schat de snelste).
Wim
sjefke schreef:De Super Moto is van veel latere datum (ik dacht 2005), 60mm breed, uitsluitend als vouwband, zonder lekbescherming en derhalve een stuk lichter.
Voor wat het waard is: de Supermoto is van eerdere datum. Ze zaten namelijk bij aflevering in oktober 2003 op onze tandem. Geweldig lichtlopende band maar niet bepaald lekbestendig. Op de eerste serieuze tocht op natte straten hadden we gelijk twee lekke banden :cry:

Later gewisseld voor de Big Apple 60 mm en daarna de Supreme 50 mm. Die laatste bevalt het beste van de drie voor fietsvakanties waarbij we onverhard niet schuwen.
Wim schreef:Die Topcontact Winter II is inderdaad snel (maar alleen in de kou). Gewone Marathons zijn ook langzamer, en stug. Voor een 28 inch fiets met niet al te brede banden zou ik als je sneller wilt kiezen voor de 40 mm Marathon Racer, de Vittoria Hyper randonneur 40 mm of de Panaracer Pasela 37 mm. Die laatste is vermoedelijk overigens in werkelijkheid de breedste (en ik schat de snelste).
Wim
Vittoria heb ik slechte ervaring, snel en vaak lekke banden (kan uiteraard ook gewoon pech zijn geweest), denk dat ik de 40mm Marathon Racer's ga proberen. Lijkt me een snelle band met toch een beetje comfort.
mijn Supremes die ik voor mijn ligger gebruik zitten inmiddels op 9770,5 km, lekvrij en met nog aardig rubber en profiel.
Inmiddels al meerdere dagtochten gemaakt met de Big Apple, 26" x 2.00, Performance line. Blijven dus op de velg zitten voor mijn tocht door Spanje binnenkort. Rijden volgens mij toch wat lichter dan de Supremes vouwband (waar ik ook positieve ervaringen mee heb), ook minder contactgeluid en meer comfort.

Groet,

Arno
na iets meer dan 10.000 km is tijdens mijn laatste fietsvakantie de achterband gescheurd. (2e marathon supreme die bij mij scheurt) Ik ben toch wel behoorlijk teleurgesteld in de korte levensduur van deze band en heb er nu een gewone marathon onder zitten ter vergelijking. De voorband heeft inmiddels zo'n 13.000 km gemaakt en ziet er nog redelijk uit.
Heel uiteenlopende ervaringen, hoewel de meesten wel positief zijn. Deze zomer haalt mijn eerste setje (!) Supremes de 20.000 km. Geen centje pijn.
Heb net met de Sûpremes een 4000 km gereden en als ik al één band kan aanraden!
Modder, slijk, tot de trapas door het sop of bergaf tegen 75/u, het maakt allemaal niet zo veel uit voor de Sûpreme. Geen lekke band gehad ondanks het, met momenten, geaccidenteerd terrein.
Kost wat meer en is mss iets minder geruisloos, maar ik vertrek met niets anders meer op trektocht
Vorig jaar de tocht Amsterdam - Barcelona met 4 cm brede Supremes gereden. Zonder problemen en zeer tevreden met deze Supremes de diverse wegen bedwongen.
Dit jaar Málaga, Andalusië, naar Girona gereden, met Big Apple's van 5 cm breed. Ook zonder enig probleem. Maar....... Rijden de BA's zonder bagage als een speer, met bagage en op ruim 4,5 bar had ik het gevoel dat ik toch bleef plakken nu en dan. Normaliter rij ik met de BA's puur op de middelste profielbaan, in Spanje reed ik met bagage op zowel bedoelde middelste baan als delen van beide profielbanen er naast.
En dat maakt een verschil. Nu en dan had ik heimwee naar de Supremes. Inmiddels ook weer zonder bagage in NL gereden op de BA's, een genot wederom.

Ik ben dus in twijfel geraakt. Is het een probleem tussen mijn oren, had ik de banden nog harder moeten oppompen, heeft het te maken met het feit dat de BA 5 cm breed is en een Balloon band is en de Supreme 4 cm breed en dus minder Balloon, heb ik alleen maar slecht plak asfalt getroffen?
Ik had overigens minder bagagegewicht bij mij dan vorig jaar.

Kortom, de Supreme is nog steeds mijn reisfavoriet.

Groet,

Arno.