door
Wilco » zo 01 jan, 2006 21:01
Het een en ander is uiteraard afhankelijk van je persoonlijke situatie, maar naar mijn idee is de nieuwe ziektekosten verzekering in Nederland een verbetering.
Naar mijn weten is er niet zoveel gewijzigd. Ook in het verleden was je als belastingplichtige in Nederland verplicht je tegen ziektekosten te verzekeren. Dat kon ziekenfonds zijn, maar ook een particuliere verzekering zijn. De relatief lage kosten van de globbetrotterverzekeringen zijn ook gebaseerd op deze verzekering in Nederland. Op het moment dat er een issue was, ernstige ziekte of ongeval, werd je zo snel mogelijk gerepatrieerd en was de kous af voor de globbetrotterverzekering. Zonder ziektekostenverzekering in Nederland had je dan een probleem. Als je 'niets' had kon dit opgelost worden door een uitkering aan te vragen bij de sociale dienst, maar als je niet aan de voorwaarden voldeed (teveel vermogen, bv eigen huis) moest je de kosten zelf betalen. Mensen die dus goed verzekerd wilden zijn zonder afhankelijk te zijn van de bijstand route waren verplicht in een particuliere verzekering af te sluiten naast de globbetrotterverzekering.
In het huidige systeem heeft iedereen de basisverzekering, maar ook nu kun je volgens mij gewoon afmelden en geen premie betalen. De vraag is echter of je dat moet willen. Het voordeel van het huidige systeem is dat je een aanvullend pakket kunt nemen waarmee je wereldwijd verzekerd bent tegen medische kosten en repatriering. Op het moment dat je je baan opzegt betaal je alleen de relatief bescheiden nominale premie en geen inkomensafhankelijke premie.
Wat er dan nog overblijft is je bagage die je eventueel moet verzekeren. Dit gaat echter om relatief bescheiden bedragen. Zeker als je bedenkt dat de dekking voor de fiets minimaal is in standaardreisverzekeringen en iets vergelijkbaars geld voor foto-apparatuur en electronica. Je zult je dan dus af moeten vragen of de premie, het gezeur over bonnetjes en gehanteerde kortingen vanwege afschrijvings e.d. opwegen tegen het verlies van een paar fietstassen (oude vuile) kleding en mogelijk een kampeeruitrusting. Zeker als de premie hoog is het een naar mijn mening een acceptabel risico.
mvg
Wilco