Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ontzettend vervelende tik - Forum Wereldfietser

Ontzettend vervelende tik

De hele winter geen last gehad maar sinds gisteren is hij er weer, de "tik".
Het begon tijdens onze vakantie naar Berlijn vorig jaar.
Je hoort de tik iedere keer als ik de rechter pedaal iets over horizontaal naar beneden heb. Maakt niet uit in welke versnelling in trap. De cranks lopen niet aan aan, het gebeurt alleen als ik met kracht trap.
Ik dacht eerst aan mijn R.naaf (die overigens lekt) maar sinds gisteren vermoed ik dat het ergens bij/uit de trapas vandaan komt. Ik heb op de site van M-gineering gekeken en dat sterkt mijn vermoeden.
De tik wordt ook doorgegeven naar mijn voeten en frame.
Wat me opvalt is dat ik in de winter nergens last van had. Misschien dat temperatuur ook een rol speelt?

Er zit een vierkante trapas in.
Is het zinvol om de trapas er uit te (laten) halen en te vervangen?
Of moet ik het misschien ergens anders in zoeken.
Alles kan. Je zult eerst moeten zoeken en dan datgene veranderen wat tikt. Je kunt ook eerst alles proberen te vervangen, vergeet je schoenen niet, maar dan ben je alleen de lieveling van de fietsenmaker en premier Rutte.
Met m-gineering heb je al een heel goede lijst. Als je op dit forum op tik zoekt heb je nog veel meer; onlangs was er nog een ellenlange lijst met tips op een vraag van iemand met heltzelfde probleem.
Veel succes,
Leon
Ik had zo'n zelfde probleem op mijn ATB. Net na het hoogste punt van de rechtertrapper gaf hij bij krachtzetten een behoorlijke tik. Je hoorde hem door het hele frame. Ik heb uiteindelijk de hele fiets gecheckt. Eerst de wielen, ketting, trapas enz. Allemaal geen enkel probleem mee. Het bleek uiteindelijk de trapper. Het lager hiervan was kapot. Deze klikte dus bij een bepaalde stand opeens een stukje verder.
Dit was niet te voelen met je voeten maar de trapper gaf het door aan het frame. Aangezien dit van alu was hoorde je het nogal. Met nieuwe trappers was het geluid weg. De trapper voelde je ook een beetje ruw draaien en hoorde je als je hem dicht bij het oor hield.
Ik heb ooit eenzelfde probleem gehad en dat was toen de zadelpen. Die ik heb ik toen schoongemaakt, terug ingevet en toen was de tik weg. Het geluid leek toen wel uit de crank ofzo te komen.

Ik heb nu wel een gelijkaardig probleem. Alleen als ik een colletje oprijd met een lichte versnelling (dus niet met volle kracht) heb ik ook een tik wanneer ik kracht zet met mijn linkerbeen. Het is ook niet de trapper want die heb ik al eens vervangen.
Je schrijft dat de tik terug is. Dat betekent dus ook dat de tik eerder op mysterieuze wijze is verdwenen. Enig idee wat toen de oorzaak was dat de tik verdween.

Het lastige met tikken en kraken dat het veel oorzaken kan hebben. Ik zou beginnen met de crank weer eens vast op de trapas te zetten. Als dat niet werkt een ander pedaal monteren en kijken of die dan verdwijnt. Wat het ook kan zijn is, dat de bladboutjes enigszins los zitten. Dat veroorzaakte bij mijn fiets een kraak. En daar heb ik ook lang naar moeten zoeken.
bergbeklimmer schreef:Je schrijft dat de tik terug is. Dat betekent dus ook dat de tik eerder op mysterieuze wijze is verdwenen. Enig idee wat toen de oorzaak was dat de tik verdween.
.
De tik verdween toen het kouder werd. Ik dacht dat het misschien met uitzetten/krimp te maken heeft of met olie die dikker wordt?
Pedalen sluit ik uit want die heb ik gisteren vervangen.
Maar.... ik heb net nog even naar de fiets gekeken, de ketting nagelopen en opgemeten. Tot mijn schrik zag ik dat de ketting behoorlijk versleten is (opgemeten).
En dat terwijl de ketting er nog geen half jaar op zit en vast niet meer dan 3000 km heeft gedraaid. :shock: Het is een KMC X1 ketting
En nu bedenk ik me dat de tik de vorige keer wel eens verdwenen kon zijn nadat ik de nieuwe ketting er had opgezet. Aangezien ik de ketting toch moet vervangen is dat gelijk het moment om te kijken of met deze wissel de tik ook is verdwenen.
Overigens komt er ook geluid van het zadel maar dat staat los van de gewraakte tik.
Ik zou het persoonlijk niet zoeken in de ketting maar uitsluiten kun je het ook niet.
Je beschrijft dat je de tik steeds hoort wanneer je het rechter pedaal iets horizontaal naar beneden hebt.
Je moet het denk ik zoeken in pedaal, trapas, zadelpen, stuurpen, kettingblad bouten.
Al deze onderdelen loshalen, schoonmaken,opnieuw voorzien van montagepasta en goed vastzetten.
Doe het stapsgewijs en ik denk dat het probleem dan wel verholpen is.
Succes!

Jan
Toevallig had ik zelf ook een "tik"... :(

Mijn fiets tikte bij de pedaalstand links onderin, bij het krachtzetten.

Ik dacht eerst aan de crank idd, later het stuur, maar volgens mij heb ik het net gevonden, de voornaaf zat niet helemaal vast in de padden, hopelijk is het nu verholpen.

De "tik" bij mezelf is helaas niet meer aan te doen. :|


Henk

kunst en fietswerk
Ook bij mij was het een pedaal. Omschrijving klinkt overeenkomstig aan mijn "tik".

Succes met zoeken.
Jan van den Berg schreef:Je moet het denk ik zoeken in pedaal, trapas, zadelpen, stuurpen, kettingblad bouten.
Al deze onderdelen loshalen, schoonmaken,opnieuw voorzien van montagepasta en goed vastzetten.
Eerst even nalopen of er eentje misschien gewoon wat los zit is ook een idee.
Leon
Bij mij bleek het te komen doordat ik de pedalen zelf niet strak genoeg had aangedraaid, nadat ze er tijdens een vlucht af moesten. Dat deed ik overigens expres omdat ik bang was, ze anders niet los te krijgen voor de terugreis.

Gerd
Update

Ik heb vandaag de cranks gedemonteerd, de pedalen, de meeste schroeven voorzien van montagepasta, een nieuw voorblad gemonteerd en een nieuwe ketting.
Wat me opviel bij het monteren van de rechtercrank is dat die zonder gereedschap vrij gemakkelijk en vrij ver op de vierkante as schoof. De linkercrank kwam namelijk lang niet zover. Ik heb de crankbouten met alle kracht vastgezet.

Blij dat alles was gelukt ben ik een stukje gaan fietsen en ja hoor, gelijk die tik weer....
Het zadel heb ik uitgesloten want ik ben op de bagagedrager gaan zitten en de tik bleef. Maar de tik was niet constant, af en toe verdwijn hij, soms wat harder dan weer zachter...

Ik denk nu aan twee dingen; de rechtercrank is iets "uitgehold" waardoor hij niet meer stevig op de as vastgezet kan worden òf is het misschien iets met de R.naaf?

De trapas zelf lijkt overigens prima in orde, geen speling, geen geluid, draait lekker soepel.

Als ik morgen tijd heb schuif ik de linkercrank eens op de rechteras om te kijken of deze er minder ver op schuift.
Franke schreef:Blij dat alles was gelukt ben ik een stukje gaan fietsen en ja hoor, gelijk die tik weer....
I rest my case...

>met alle kracht vastgezet
Hopelijk ben je geen type dokwerker. Het kan kapot hoor.

http://www.m-gineering.nl/data.htm#aanhaalmomenten >>> 35 - 50 Nm

50 Nm = 500 N * 10 cm = 50 kgf * 10 cm, dus het kan gelukkig wat hebben.

Leon
Maar als de tik in het lager van het padaal zit, heeft het de-en later monteren toch weinig zin?
Leon schreef:
Franke schreef:Blij dat alles was gelukt ben ik een stukje gaan fietsen en ja hoor, gelijk die tik weer....
I rest my case...

>met alle kracht vastgezet
Hopelijk ben je geen type dokwerker. Het kan kapot hoor.

http://www.m-gineering.nl/data.htm#aanhaalmomenten >>> 35 - 50 Nm

50 Nm = 500 N * 10 cm = 50 kgf * 10 cm, dus het kan gelukkig wat hebben.

Leon
Dokwerker... nee, ben 1,89, weeg 67 kg, ben niet beresterk maar wel taai :D
Maar als de tik in het lager van het padaal zit, heeft het de-en later monteren toch weinig zin?
Ik wil kijken of de linkercrank minder ver op de rechteras gaat of niet. Als deze minder ver gaat kan het zijn dat ik de crank moet vervangen maar misschien is het wel onzin wat ik hier zeg?
Ik heb al andere (oudere) pedalen gemonteerd maar zonder succes. Ik heb nog splinternieuwe Ergons liggen dus dat kan ik eerst nog proberen voordat ik de cranks er weer afhaal.
In de categorie 'me too': ik had mijn tikje in een fiets die ik al 10 jaar gebruikte. Had het altijd prima gedaan, niets aan de fiets veranderd het laatste jaar, dus rara wat is het zo ineens. Ook alles uit elkaar/vet erop/ander exemplaar tijdelijk erop/alles aandraaien etc. Gek werd ik ervan: pedalen, cranks, zadel, zadelpen, stuurpen, stuur, wielen, balhoofd, etc.
Natuurlijk pas als laatste de trapas eruit en opnieuw erin met vet+teflontape. En tik eruit :) . As zat er al 10 jaar in, nooit gedemonteerd, nooit getikt maar nu dus wel na 10 jaar. Opnieuw monteren met extra veel tape was blijkbaar nodig na al die jaren.
Kortom, suxs ermee en ga vooral pas nieuwe dingen kopen als je zeker weet dat de oorzaak daar ligt.
JaapG schreef:In de categorie 'me too': ik had mijn tikje in een fiets die ik al 10 jaar gebruikte. Had het altijd prima gedaan, niets aan de fiets veranderd het laatste jaar, dus rara wat is het zo ineens. Ook alles uit elkaar/vet erop/ander exemplaar tijdelijk erop/alles aandraaien etc. Gek werd ik ervan: pedalen, cranks, zadel, zadelpen, stuurpen, stuur, wielen, balhoofd, etc.
Natuurlijk pas als laatste de trapas eruit en opnieuw erin met vet+teflontape. En tik eruit :) . As zat er al 10 jaar in, nooit gedemonteerd, nooit getikt maar nu dus wel na 10 jaar. Opnieuw monteren met extra veel tape was blijkbaar nodig na al die jaren.
Kortom, suxs ermee en ga vooral pas nieuwe dingen kopen als je zeker weet dat de oorzaak daar ligt.
Had je na 10 jaar niet de behoefte om meteen maar een nieuwe trapas te monteren?
Travelmaster schreef:Had je na 10 jaar niet de behoefte om meteen maar een nieuwe trapas te monteren?
Als een goede as nog net zo draait als een oude zie ik daar ook weinig reden toe. Als een trapas goed in elkaar zit en nog goed gesmeerd is kan het best zijn dat de slijtage nagenoeg nul is geweest. Daarom gaan sommige trapassen meer dan 50.000 km mee terwijl andere binnen 5000 km de geest geven.
Leon
Nieuwe lagers (as is van titanium en er kunnen redelijk makkelijk nieuwe industrielagers op, deze as http://www.bikepro.com/products/bottom_ ... white.html) leek niet nodig: as liep nog erg mooi. En proberen zonder nieuwe lagers was niet zo veel werk en bespaarde me het kopen+verwisselen van de lagers. Ik was al zo lang bezig met uitproberen dat het eerst uitproberen zonder nieuwe lagers me ook niet meer uitmaakte, en dan kon ik meteen zien of het misschien niet aan de lagers lag maar misschien aan de as of de bevestiging.
Afijn, na het monteren van de as met veel vet en veel tape (belachelijk veel vet en tape zelfs, maar het overschot kwam er vanzelf uit :) ) was de tik weg. Dus ik denk dan maar dat het aan het monteren van de as lag.
De tik is verdwenen dankzij Bike4travel :!:

Afgelopen vrijdag ben ik met m'n fiets afgereisd naar Rotterdam om een lekkende R.naaf te laten repareren.
Ik had het tandwiel omgedraaid en dat heeft de lekkage veroorzaakt. Eigen schuld dus....
Een half uurtje later was het probleem verholpen. Maar niet alleen dat probleem want ze hebben meteen (ongevraagd) de trapas nagekeken want die bleek iets los te zitten. Ze hebben 'm er uitgehaald, schoongemaakt, voorzien van nieuwe pasta en goed vastgezet. Ook de stuurpen voorzien van pasta omdat die iets kraakte.

Echt klasse en op-en-top service en bovendien kosteloos.

Vanuit Rotterdam zijn we terug gefietst naar Deventer en de hele rit geen tik meer te horen. Geweldig!