Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets naar Valence - TGV of andere mogelijkheden? - Forum Wereldfietser

Fiets naar Valence - TGV of andere mogelijkheden?

Dag fietsers,

We willen in september een paar dagen door de Provence fietsen. Het plan is om per trein vanuit Brussel naar Valence te gaan, om dan naar Aix-en-provence te fietsen en daar de TGV terug te nemen.

Ik lees veel tegenstrijdige informatie over het meenemen van fietsen op de TGV. Gedemonteerd in een hoes lijkt altijd wel te kunnen, en op sommige TGV's zou men de fiets ongedemonteerd aan een haak kunnen hangen, mits betaling, wat uiteraard veel handiger is.
Weet iemand of dat van toepassing is op deze verbinding? Ik kan nog geen dienstregeling terugvinden voor september. Mail naar de klantendienst van TGV europe heeft (nog) geen antwoord opgeleverd.
Vertrek vanuit Lille zou ook een optie kunnen zijn.

Iemand tips of suggesties? (ook voor de fietsroute zijn die welkom!)

Hartelijk bedankt!
Freek
1. De beste info kun je krijgen van de Treinreiswinkel. Hoewel Bert Sitters op dit forum een hele goede tweede is.Maar de TRW kan in de database van de SCNF zien wat beschikbaar is. En slimme medewerkers boeken soms om problemen heen. Goud waard
.
2. ik heb niet precies het antwoord, maar wel een deeloplossing: TGV naar Lyon en dan óf een boemel (TER), óf een TGV naar Valence. Die boemels rijden vaak en je hoeft geen kaartje voor je fiets te kopen. Hij hoeft ook niet uit elkaar.
Bedankt! Ik heb de Treinreiswinkel een mail gestuurd. Hopelijk kunnen zij al zien wat er voor september beschikbaar is, op de website kan je dat pas 3 maand op voorhand zien.
Beste Freek,

Altijd handig om even je woonplaats te vermelden. Waar in Belgie woon je?
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF had altijd een boetiek in Brussel, in de Louizagalerij. Ik weet niet of die er nog steeds is.
In de TGV's die van Brussel-Zuid vertrekken kunnen geen ongedemonteerde en onverpakte fietsen mee. Op de lijn Parijs, Lyon, Avignon, Maseille rijden veel dubbeldeks-TGV's en daarin kunnen ook geen ongedemonteerde fietsen mee.
Er gaan nachttreinen van Luxemburg naar Nice. Buiten het vakantieseizoen alleen in de weekenden. In deze treinen kunnen fietsen mee. Wel reserveren en toeslag 10, - Euro.
Bedankt Bert voor je antwoord!
We wonen alle 4 ergens anders in Belgie, vandaar dat het eigenlijk niet echt uitmaakt van welk station we vertrekken, daar geraken we wel.
Maar als ik het goed begrijp gaan we sowieso de fietsen moeten demonteren, aangezien we in de week reizen buiten het vakantieseizoen.
Tenzij de treinreiswinkel nog met een antwoord komt.
Ik vermoed dat de SNCF boetiek nog steeds bestaat, zal er bij gelegenheid eens binnenspringen.
Wel een beetje jammer, ik had naar aanleiding van http://www.velo.sncf.com/?velo-voyager=tgv gehoopt dat het wel zou kunnen.
Iemand een tip voor zo'n transporttas/hoes?
Dank!
Op http://www.tgv.com/fr/reservez-votre-billet kan je onderaan (drop-down menu) ook de PDF dienstregelingen van de TGV's raadplegen. Waar een fietssymbooltje bijstaat, daar kan de fiets mee (indien er nog plaats is). Uit ervaring blijkt dat deze fiches echter niet altijd 100% accuraat zijn, maar het kan handig zijn bij het uitstippelen van een route.
Nuttige info, bedankt lebelge!
Net antwoord gekregen van TGV-Europe: Ook zij verwijzen mij door naar Treinreiswinkel! :D
wij hebben die nachttrein geboekt van luxemburg naar marseille.
dachten om nadien telefonisch de fietsen te kunnen bijboeken, maar dit blijkt niet te kunnen.
we moeten onze tickets annuleren en dan opnieuw boeken, direct met fietsen erbij.
Volgens de helpdesk zou je dat online kunnen (die fietsen inboeken bij bestelling), maar dat kan ik nergens vinden. heeft iemand hier ervaring mee??
Bedankt!!
Ik heb dit traject toevallig vorige week gedaan, in de omgekeerde richting (ik schrijf het dus even omgekeerd op).

Lille-Europe - Parijs-Noord
Dan met de fiets door Parijs naar Parijs- Bercy
Parijs Bercy - Dijon
(daar gewildkampeerd op een verlaten camping)
Dijon - Lyon
Lyon - Valence
(eigenlijk nog tot Marseille en dan naar Nice)

De reden waarom we het op deze manier hebben gedaan was omdat het allemaal geweldig last minute was. Ik sluit dus niet uit dat als je het een beetje plant, je gemakkelijker kan rijden.

Enkel voor de trein (een TGV) van Parijs-Noord naar Lille moesten we de fiets betalen, maar de fiets kon er wel gewoon bij op. Voor de rest van onze reis was dit gratis.

Betreft fietsvervoer op de trein is het in heel Frankrijk erg gemakkelijk, enkel vanaf Parijs naar de noordelijke stations is dat wegens een of andere reden wat moeilijker.

Het probleem is gewoon dat de lange afstandstreinen, die alles wat sneller zouden maken, de TGV's dus, geen fietsen meenemen (die niet in een doos zitten).

Overigens alle lof voor het loketpersoneel van de SNCF. We hebben zowat half Frankrijk doorkruist met fiets en trein en hun behulpzaamheid is grenzeloos.
bentien schreef:wij hebben die nachttrein geboekt van luxemburg naar marseille.
dachten om nadien telefonisch de fietsen te kunnen bijboeken, maar dit blijkt niet te kunnen.
we moeten onze tickets annuleren en dan opnieuw boeken, direct met fietsen erbij.
Volgens de helpdesk zou je dat online kunnen (die fietsen inboeken bij bestelling), maar dat kan ik nergens vinden. heeft iemand hier ervaring mee??
Bedankt!!
Waar hebben jullie die tickets geboekt en welke wbsite hebben jullie geraadpleegd?
Fietsen in de TGV en nachttrein moeten samen met de passagier worden geboekt:alles staat op een kaartje en voor fietsers worden zit/slaapplaatsen geboekt in de buurt van de plaats voor de fiets.

Zou het gewoon via de Treinreiswinkel regelen.
We hebben onze tickets moeten omruilen en gaan nu met een gewone tgv en fietsen als handbagage mee.
We zijn nu dus wel nog op zoek naar fietshoezen...
Ofwel een hele lichte die we meenemen tijdens onze reis;
ofwel een maand achterlaten in het station van Marseille (weet iemand of dit kan?)
bentien schreef:We hebben onze tickets moeten omruilen en gaan nu met een gewone tgv en fietsen als handbagage mee.
We zijn nu dus wel nog op zoek naar fietshoezen...
Ofwel een hele lichte die we meenemen tijdens onze reis;
ofwel een maand achterlaten in het station van Marseille (weet iemand of dit kan?)
Ik gebruik voor dit doel de "bodybag" van http://www.groundeffect.co.nz
zie details: http://www.groundeffect.co.nz/product-d ... OD-BAG.htm
Vouw je heel gemakkelijk klein en plat op tot een dun a-viertje. Geen probleem om mee te nemen tijdens een tocht.
Voor je fiets als handbagage mee te nemen in de TGV moet ook het achterwiel eraf, het stuur los, je achterdrager en spatbord bij de as los, zodat je achter wat kunt kantelen en er een pakketje van kunt maken dat binnen 1.30 lengte blijft.
Ik gebruik deze hoes ook voor vluchten waarbij ik me fiets echt klein moet maken, omdat hij anders niet door de veiligheidsscan past.
Ik zag zojuist dit bericht over een nieuwe TGV van Basel naar Marseille:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... lle-145370

Nou wil het toeval dat deze trein prima aansluit op de CNL van Amsterdam. Nou alleen nog een toelating voor fietsen in deze TGV!


De trein stopt na Basel in Mulhouse-Belfort-Besancon-Dijon-Macon-Lyon-Avignon- en Marseille.

kun je dat even checken Bert?


grt Hans
yeshouse schreef:Ik zag zojuist dit bericht over een nieuwe TGV van Basel naar Marseille:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... lle-145370

Nou wil het toeval dat deze trein prima aansluit op de CNL van Amsterdam. Nou alleen nog een toelating voor fietsen in deze TGV!


De trein stopt na Basel in Mulhouse-Belfort-Besancon-Dijon-Macon-Lyon-Avignon- en Marseille.

kun je dat even checken Bert?

Goed nieuws: in deze TGV kunnen fietsen mee! Het aantal plaatsen is beperkt. Vooraf reserveren is verplicht.
Nog meer goed nieuws: de CityNightLine uit Amsterdam komt om 06:47 uur op Basel SBB aan. De TGV vertrekt om 07:27. Hiervoor moet je naar het Franse deel SNCF van dit station. Als de CNL geen vertraging heeft, heb je dus een mooie aansluiting.
De TGV is om 12:46 al op het eindpunt in Marseille.

Groetjes uit Dresden,

Bert

grt Hans