Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tempoverschil met partner - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tempoverschil met partner

Ja leuke reacties op een probleem dat er wat mij betreft eigenlijk niet is. Meestal fiets ik ook sneller dan mijn partner, vooral bergje op. Wij hebben dezelfde oplossing bedacht als Marjan. Ik heb de meeste zware spullen in voor en achtertassen, mijn partner heeft alleen 2 achtertassen met de lichte zaken. Dan ben ik bergje op meestal nog steeds wat sneller maar wat geeft dat. Je wacht op elkaar, maakt wat vaker foto's en zorg vooral dat je elkaar niet uit het oog verliest een klein spiegeltje kan wat dat betreft handig zijn. Je hebt toch geen haast het is vakantie.

Ronald van der Perk
gios schreef:Ik ga op fietsvakantie met m'n kinderen. Dan moet ik vaaaaak wachten hoor!
En er zijn ook genoeg mensen die juist om die reden niet met hun kinderen willen fietsen. :wink:
Ronald van der Perk schreef:Je hebt toch geen haast het is vakantie.
Dat is maar net wat je in je vakantie wilt doen.
De één kan gewoon lekker willen doortrappen terwijl de ander juist heerlijk wilt neuzelen en soms gaat dat gewoon niet samen. Als je bv eindelijk een week vakantie krijgt en je helemaal hebt verheugd om eens lekker flink op de pedalen te staan wil je liever niet een veel langzamere partner die graag bij terrasjes stopt. Of andersom: je wilt rustig door stadjes fietsen, af en toe stoppen, hier een broodje en daar een drankje, dan zit je ook niet te wachten op een trappelende partner in vol fiets ornaat.

@Marie, ben je misschien een dromerige fietser, zo eentje die heerlijk dromerig met een gelukzalige glimlach op d'r fiets zit en dan vergeet te trappen?
Zo één ken ik namelijk ook. Op vlakke wegen en met harde tegenwind trapt ze mij er vrolijk uit maar zodra de omgeving saai wordt begint ze te dromen en zakt gelijk de snelheid tot een wiegend slaapliedje. Dat is pas een echte droommeid! 8)
Mijn vrouw fietst véél meer dan ik en is sneller dan ik, zeker in het begin van een reis en aan het begin van een dagetappe, wat in verre buitenlanden en zuidelijk Europa op hellingen nog wel eens tot de nodige lollige opmerkingen en gebaren in mijn richting leidt. Ik heb gelukkig een heel brede rug. We hebben een stilzwijgende afspraak dat ieder zijn eigen tempo fietst op de wat lastiger stukken; als er een voortdurend moet forceren door te langzaam of te snel te fietsen krijg je geheid irritaties. Alleen bij harde wind tegen houden we elkaar uit de wind (eh... zij meestal mij). Dit alles impliceert dat de snelste bij twijfelachtige afslagen en op de top van (flinke) hellingen op de ander wacht. Als je die afspraak niet redelijkerwijs met elkaar kunt maken, denk ik dat je niet met elkaar moet gaan fietsen want vooral voor de langzamere partner wordt ook het fietsen zelf dan buitengewoon frustrerend.
Pas wel op dat je elkaar niet ongemerkt voorbij fietst omdat de een net de bosjes in is en de ander de fiets over het hoofd ziet... Dit is ons nog maar eenmaal overkomen maar de verwarring is dan groot. Gelukkig hebben we tegenwoordig twee telefoons mee.
Een tandem lijkt me verschrikkelijk, dan zit je letterlijk aan elkaar vast. Hoe moet dat in godsnaam als eentje een foto wil maken en de ander wil doorfietsen? Daar ga je toch niet steeds over discussiëren?
Om het verschil in kracht op te vangen is een tandem ideaal. Om te filmen bijna ideaal. Fiets je omhoog kan je ook filmen het beeld gaat wel meer schudden.
Bedankt voor alle reacties, stof tot nadenken! Om op vragen te anwoorden:

Ik fiets min of meer aan 15-19 km/h, terwijl mijn vriend vlotjes aan 25 km/h fietst.
Bij het naar boven fietsen wordt het verschil nog groter.

Mijn vriend zou graag wat meer afstand kunnen afleggen of minder uren willen fietsen voor dezelfde afstand. En hij zou graag wat uitdagendere routes doen, maar dan is ons tempoverschil dus nog groter dan gewoonlijk. (Vorig jaar Normandiëroute gedaan en vonden we erg saai na een paar dagen, was dan ook voornamelijk plat platteland)

De bagageverdeling is als volgt: hij front en backrollers, stuurtas en tent, ik enkel backrollers. Daar is dus niet veel marge meer. Mijn bandjes zijn Schwalbe marathon plus, geen idee of die snel zijn. ik denk ook dat ik misschien mijn positie wat ga aanpassen, mijn vriend zit meer gebogen dan ik (dus sneller?). Zijn fiets is wel wat nieuwer en meer gebouwd voor snelheid dan de mijne, (Koga Lightrunner vs Travellerlady).

Misschien toch maar wat bijtrainen. Ik ben niet zo sportief maar wel nog steeds dol op fietsreizen :)
Ik heb ondervonden dat een iets andere fietshouding een verrassend groot effect kan hebben. Ik had altijd om een of andere reden de neiging mijn zadel extreem laag te zetten, maar dan kun je je spierkracht niet efficiënt op je pedalen overbrengen. Vooral op hellingen wordt dat al snel duidelijk. Ik heb mijn zadel met heel kleine stapjes tegelijk steeds hoger gezet en dat heeft zeker een positief effect gehad op mijn snelheid, zonder dat ik vermoeider raak. En zo kun je wel meer knutselen, denk ik.
Je vet je vriend bij tot hij een bmi heeft van 30?

Het meeste is in ieder geval al gezegd. Maar het valt me op dat alles behalve de bagage in je nadeel speelt. Hij heeft een snellere fiets, waarschijnlijk met snellere banden, zit dieper, heeft een betere basisconditie, ...

Of hij veel meer gewicht mee heeft hangt natuurlijk ook af van wat er in jouw tassen steek.

Er dwaalt op het internet (maar ik weet niet meer waar) ook een leuk testje rond om te zien of tandemrijden iets voor jullie is. Een tandem huren is natuurlijk ook een optie, dan wordt dat snel duidelijker.

Renaat
Dieper zitten is wel een oplossing maar heel hard schiet dat niet op. Als je dieper gaat zitten en zodoende 20% minder frontaal oppervlak kan creeren, dan ga je ongeveer 2kmh harder fietsen. Je zult fors meer vermogen moeten gaan leveren om je partner bij te houden. Let op: als je 2 keer zo hard wil fietsen moet je 8 keer (2 tot de macht 3) meer vermogen leveren. Een beetje rapper fietsen kost als snel veel meer vermogen.

Is een electrieke fiets niet een idee?
Ik ben fanatiek wielrenner, als ik in het weekend met mijn vader ga fietsen pak ik zijn vakantiefiets en hij pakt zijn racefiets. Dan houden we elkaar wat beter bij. Een (heel) ander type fiets is misschien ook nog een idee. Met minder bagage hoef je misschien ook minder dikke banden (als jullie niet offroad gaan tenminste) Ik heb op mijn stadsfiets 32mm durano banden, eigenlijk ook racefiets banden maar dan dikker. En daar ben ik zeer tevreden over. Zeker sneller dan marathon plus. En tot nu toe nog nooit lek gehad ondanks al het glas in de stad (afkloppen). Dat met een diepere zithouding waarbij sommigen beweren dat je buiten het feit van de lagere luchtweerstand ook meer vermogen mee kunt genereren en het zadel op de goede hoogte moet het zeker al een stuk schelen. Ligstuur nog een optie? Of ga ik nu te ver?
Oh en de bandjes lekker hard oppompen natuurlijk!
Die Marathon Plus banden zijn wel de meest slechte keus die je kunt maken v.w.b. rolweerstand en gewicht. Ze zijn niet stuk te krijgen maar zijn zwaar en stug. Je kunt beter overstappen op de Marathon Supreme of Racer. Dat scheelt je 500gram per band en ze rollen stukker lichter

Ronald van der Perk
Ik fiets min of meer aan 15-19 km/h, terwijl mijn vriend vlotjes aan 25 km/h fietst.
Bij het naar boven fietsen wordt het verschil nog groter.
Ik durf het hier bijna niet te zeggen en zelf ben ik er ook zeker niet voor te porren, maar deze situatie vraagt misschien toch om een e-bike. Een fiets met elektrische trapondersteuning dus.
marie881 schreef:Mijn vriend zou graag wat meer afstand kunnen afleggen of minder uren willen fietsen voor dezelfde afstand. En hij zou graag wat uitdagendere routes doen, maar dan is ons tempoverschil dus nog groter dan gewoonlijk.
En jij, wil jij dit ook? Je hebt het namelijk alleen over wat je vriend wilt.
marie881 schreef:De bagageverdeling is als volgt (...)
En hoe zit het met je eigen gewicht, overgewicht weegt nl ook.

Ja, ben nu nieuwsgierig geworden. :)

Groetjes Yopie
Zo te zien is het verschil nu wel erg groot. Aan de gewichtsverdeling valt nog wel iets te doen: een paar kilo minder mee, en die allemaal bij jou weghalen ga je bij het klimmen zeker merken. Geef hem eventueel nog wat meer. En dan ja die banden. Zoals al opgemerkt zijn dit gewoon drijfankers. Monteer een stel 37 mm Pasela's en je gaat zeker 2 km sneller. En als je dan wat sneller gaat wordt het belang van een betere houding ineens ook groter. De luchtweerstand gaat harder meetellen, en je kunt ook zonder te overdrijven met een wat diepere zit beter kracht zetten.
Ik hoop dat al deze kleine maatregelen het verschil net zoveel zullen verminderen dat het vervolgens hanteerbaar is geworden.
Wim
bergbeklimmer schreef:Let op: als je 2 keer zo hard wil fietsen moet je 8 keer (2 tot de macht 3) meer vermogen leveren.
Dat is nieuw voor mij. Als ik mijn snelheid van 15 km/h naar 30 km/h wil verhogen, moet ik dan 8 keer meer vermogen leveren? Mij is geleerd dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid.

Piet.
PietV schreef:
bergbeklimmer schreef:Let op: als je 2 keer zo hard wil fietsen moet je 8 keer (2 tot de macht 3) meer vermogen leveren.
Dat is nieuw voor mij. Als ik mijn snelheid van 15 km/h naar 30 km/h wil verhogen, moet ik dan 8 keer meer vermogen leveren? Mij is geleerd dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid.

Piet.
Het is toch echt waar. Luchtweerstand neemt quadratisch toe met de snelheid maar het vermogen gaat tot de derde macht.

Q = cw * rho * A * V^3

Q vermogen in Watt (J/s)
cw is luchtweerstand coefficient (geen eenheid)
A aangestrooms frontaal oppervlak in m^2
rho massadichtheid van lucht (kg/m^3)
v de snelheid in m/s

Als je de eenheiden uitschrijft klopt het ook exact.
PietV schreef:
bergbeklimmer schreef:Let op: als je 2 keer zo hard wil fietsen moet je 8 keer (2 tot de macht 3) meer vermogen leveren.
Dat is nieuw voor mij. Als ik mijn snelheid van 15 km/h naar 30 km/h wil verhogen, moet ik dan 8 keer meer vermogen leveren? Mij is geleerd dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid.

Piet.
vermogen en weerstand zijn twee verschillende dingen...
... maar ook slechts de helft van de tijd, dus je hoeft maar vier keer zoveel te eten ;)
marie881 schreef:Hallo,
We hebben zelf al wat ideetjes in ons hoofd rondspoken (tandem Hase Pino, ik die wat moet gaan trainen?, met vrienden op reis gaan ipv met elkaar - wat radicaal!..)

Hoe lossen andere fietsende koppels dit op?

Ik kan me voorstellen dat het vaak niet zo'n probleem is, maar bij ons is het tempoverschil zodanig groot dat het niet meer echt leuk is.
Wij hadden hetzelfde probleem. Nadat de kinderen niet meer mee gingen zijn we een paar keer op vakantie gegaan allebei op onze eigen fiets en behalve tempoverschil vonden we het ook niet zo gezellig. Je fietst toch teveel achter elkaar.

Met de kinderen gingen we altijd met Hase Pinos op vakantie. We hadden er nog eentje staan en zijn daar samen mee op vakantie gegaan. Het is ons uitstekend bevallen en we fietsen al weer meer dan tien jaar samen op deze tandem.

Onze motieven om met de Pino op vakantie te gaan (en dat hoeft dus niet voor anderen te gelden):
- Bij ons is het tempoverschil opgelost
- We vinden het een stuk gezelliger, kunnen altijd met elkaar kletsen omdat je dicht bij elkaar bent. (als je het met elkaar oneens bent is het weer lastiger). Toen we op twee fietsen reden bleek dat we toch heel vaak achter elkaar moesten fietsen.
- Die voorop zit kan goed de gps, kaart, route etc in de gaten houden
- We hebben dezelfde beenlengte dus we wisselen regelmatig. Het is erg plezierig om in een andere houding te fietsen, je houdt het beter vol en kunt makkelijker langere afstanden afleggen
- Je hoeft maar 1 fiets mee te nemen en de Pino is toch wat hanteerbaarder dan een gewone tandem (onze mening) en niet veel langer dan een fiets. Vooral met de trein vinden we de Pino erg prettig om maar 1 fiets mee te nemen.

Hellingen zijn wat lastiger met de Pino. De Mont Ventoux hebben we maar opgegeven. We hebben toen maar de boswachtersroute genomen.

Verder moet je tegen wat belangstelling kunnen.

Succes met het fietsen
Yup, de luchtweerstand is kwadratisch, dus je te leveren vermogen gaat met de derde macht,