Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
Voor de efficiency voor de lezer is het handiog er even bij te vermelden dat deze camera een vaste lens heeft van 18,5 mm (28 mm equivalent). Dat maakt de markt voor deze camera flink kleiner.
De beeldkwaliteit is inderdaad zoals te verwachten van een DX/APSC-sensorformaat camera met vaste lens anno 2013 heel erg goed.
Leon
@ Leon
...
Ik zie dat die compact camera's behoorlijk veel kosten. oa. die Ab aanprijst.

Zijn er ook compact camera's met een goede kwaliteit voor een aantrekkelijk bedrag, ik denk dan aan rond de 300 euro? Of heb je dan een camera met teleurstellende resultaten/mogelijkheden?
[als je een spiegelreflex gewend bent]


Henk

kunst en fietswerk
Ja AB is een liefhebber :D
Voor 300 euro krijg je aardig wat, maar geen wonderen. Je tevredenheid is altijd afhankelijk van wat je er mee wil en de concessies die je wilt doen. Ik ben tevreden met mijn binnenzakcamera van 85 euro (adviesprijs 150) voor het doel waar ik het ding voor gebruik, maar het is uiteraard geen vergelijk met de beeldkwaliteit van mijn spiegelreflex. Het verschil is echter op beeldschermformaat bij goede licht- en andere omstandigheden niet te zien, zeker niet als je wat vervorming corrigeert. Lichtafval kun je ook corrigeren maar die is nu erg hip, dus die laat ik zitten, als ik het al niet versterk.

Tips:
* Koop een topmerk. Waar je een camera koopt maakt niet echt uit, als er iets is kunnen ook goede winkels alleen maar met het doosje schuiven en ben je overgeleverd aan het adres waar het doosje naar toe gaat.
* Een camera met een iets grotere sensor levert beter beeld dan een even dure camera waar het geld zit in een 30x optische zoom. Prioteiten zijn je eigen keuze. Prijzen van camera's zijn tot op de laatste paar euro aan elkaar gekoppeld, dus als de camera's even duur zijn heeft de ener net wat de andere niet heeft en betaal je dat met een andere eigenschap. Helaas worden grotere sensoren graag duur betaald want ze zijn erg geliefd.
* Overjarige modellen zijn een risico, sensors worden immers elk jaar beter. Een cameraatje voor half geld dat net uit de collectie is kan daarbij wel erg gunstig zijn.
* Test zodra je de camera gekocht hebt onder perfecte lichtomstandigheden alle instelbare resoluties. De kans dat je bij een compact in de hoogste resolutie (12 à 18 MPix) meer detail ziet dan op de een na hoogste (8 of zo) is vrij klein.
* Iets dergelijks geldt voor filmen, maar ik waag me hier niet op dat gladde ijs.
* Als afmetingen niet boeien koop je voor 300 euro of minder een mooie tweedehands spiegelreflex. Dan kun je ook raw-fotograferen wat qua beeldkwaliteit veel oplevert terwijl de rawmogelijkheid bij nieuwe compacts een dure optie is.
Leon
Ja, wat mij betreft zijn die er wel, met een paar kanttekeningen. Zo ben ik tegenwoordig behoorlijk content met een tweedehands Olympus XZ-1, vorig jaar gekocht voor ongeveer 200 euro, nadat ik jaren een dSLR heb meegesleept. Ik denk dat ie (in de opruiming) nu hier en daar wel nieuw voor 300eu te vinden moet zijn.
Waarom ik er blij mee ben?
-Het zoomlensje is relatief lichtsterk en heeft een (voor mij) bruikbaar bereik, en je kunt in sommige situaties nog redelijk met de scherptediepte spelen. (De XZ-1 en 2 doen dit met een kleinere sensor trouwens beter dan de Sony RX-100 doordat de lens lichtsterker is aan de tele-kant.) Dat hele scherptedieptegebeuren is ook een ingewikkeld verhaal: als je een dSLR met kitlens gewend bent zul je er amper op achteruit gaan, maar als je (zoals ik) een tas vol met 50/1.7's en 85/2's enzo mee had wordt het een ander verhaal.
-RAW foto's: nooit gedoe met de witbalans, meer mogelijkheden voor nabewerking.
-een eerlijke resolutie: 10MP geloof ik, dus niet te grote bestanden zonder extra detail.

De nadelen:
-Minder flexibel. Ik ben blij met dit zoombereik, maar dat zal niet voor iedereen gelden. Om te spelen met scherptediepte moet je soms echt zoeken.
-Minder dynamisch bereik, dus ofwel witte luchten of zwarte schaduwen op zonnige dagen. Dit valt in de praktijk trouwens redelijk mee, zeker als je een beetje nabewerking doet.
-(iets) minder detail (maargoed, ik vind een foto die niet overtuigt op lagere resolutie toch geen goede foto)
-geen zoeker (wel los te koop), minder directe bediening en dus wat meer 'afstand' tussen mij, het apparaat, en de foto.

Een paar voorbeelden van de mogelijkheden van deze camera:
Afbeelding
P4060166 by urje, on Flickr
Indicatie van minimale scherptediepte bij portretten. Waziger achtergrond kan alleen door dichterbij het subject te staan (dit was van een meter of 3 denk ik).
Afbeelding
light by urje, on Flickr
Een landschap op een mistige ochtend, dus dit was allemaal tamelijk grijs. Door het contrast flink op te schroeven krijg je dit, wat mij betreft zeer acceptabel kwa detail en ruis (met een rechtermuisklik op de foto op m'n flickrpagina kun je de originele grootte zien)
Afbeelding
vistas by urje, on Flickr
De wadden met veel licht. Genoeg detail in zowel wolken en helmgras, wat mij betreft, maar deze zou wel mooier worden met een grotere sensor, denk ik.

Wat betreft het kopen van het nieuwste van het nieuwste: tja. soms leveren nieuwe ontwikkelingen inderdaad betere camera's, die dan kleiner zijn, prettiger werken, of betere foto's maken. Vaak heeft het net zo veel te maken met marketing (zie de 20MP compactcamera's), en 8 jaar geleden maakte ik ook prima digitale foto's die ik muurbedekkend heb afgedrukt en waar ik nog steeds met plezier naar kijk.
henkfietst52 schreef:
@ Leon
...
Ik zie dat die compact camera's behoorlijk veel kosten. oa. die Ab aanprijst.

Zijn er ook compact camera's met een goede kwaliteit voor een aantrekkelijk bedrag, ik denk dan aan rond de 300 euro? Of heb je dan een camera met teleurstellende resultaten/mogelijkheden?
[als je een spiegelreflex gewend bent]


Henk

kunst en fietswerk
Mijn docent fotografie gebruikt ook wel eens de s100 van Canon voor straatfotografie. Hij is nogal enthousiast over deze camera. Qua kwaliteit maar ook qua mogelijkheden tot handmatige aanpassingen. Volgens hem is het enige verschil met deze camera t.o.v. een spiegelreflex, dat je niet kunt spelen met (weinig) scherptediepte.

De s110 is de opvolger http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... Shot_S110/ Ik heb 'm voorbij zien komen voor 365 euro.
martie schreef:Mijn docent fotografie gebruikt ook wel eens de s100 van Canon voor straatfotografie. Hij is nogal enthousiast over deze camera. Qua kwaliteit maar ook qua mogelijkheden tot handmatige aanpassingen. Volgens hem is het enige verschil met deze camera t.o.v. een spiegelreflex, dat je niet kunt spelen met (weinig) scherptediepte.
Dat woord enige noopt natuurlijk tot een vergelijkend onderzoek. Bij straatfotografie lijkt me 800 asa een uitgangspunt. Vergelijken doe ik de s100 samen met de s110 tegenover de inmiddels bejaarde Nikon D300 en een D3100 waarvan je de body nieuw voor 300 euro kunt kopen. Watje ziet is een 100%-weergave van een klein deel van het beeld.
Afbeelding
Meer proberen?: http://www.dpreview.com/reviews/studio- ... 1615218955

De s100 zal best goed genoeg zijn voor zijn geld, daar niet van. Overdrijven lijkt me niet zinvol.
Leon schreef:Bij straatfotografie lijkt me 800 asa een uitgangspunt.
Tja, dat lijkt mij dan weer niet. Dat vroeger ISO 800 gebruikelijk was bij straatfotografie had alles te maken met scherptediepte van 135 film en het niet-zo-nauwkeurige zone-focussen. Die S100 kun je prima met het diafragma open schieten, waardoor je met dezelfde sluitertijd een lagere ISO-waarde kunt gebruiken.

Maargoed, jouw punt is natuurlijk dat de beeldkwaliteit van zo'n dSLR hoe dan ook beter is. Ik denk ook dat dat waar is, maar zeker bij straatfotografie vind ik die fascinatie met (detail)kwaliteit een beetje raar: een goede straatfoto staat of valt zeker niet met de vraag of je op een horloge in het beeld kunt zien hoe laat het is...

Bij landschappen, wat denk ik een populairder onderwerp is onder fietsers, ligt dat wat anders, maar dan nog lijkt me het vergelijken van 100% opnamen op dpreview niet de manier om een camera te kiezen als het doel is om mooie plaatjes van je reis te maken. De vraag is of het goed genoeg is, niet of het beter kan. Toch?
Leon schreef:
martie schreef:Mijn docent fotografie gebruikt ook wel eens de s100 van Canon voor straatfotografie. Hij is nogal enthousiast over deze camera. Qua kwaliteit maar ook qua mogelijkheden tot handmatige aanpassingen. Volgens hem is het enige verschil met deze camera t.o.v. een spiegelreflex, dat je niet kunt spelen met (weinig) scherptediepte.
Dat woord enige noopt natuurlijk tot een vergelijkend onderzoek. Bij straatfotografie lijkt me 800 asa een uitgangspunt. Vergelijken doe ik de s100 samen met de s110 tegenover de inmiddels bejaarde Nikon D300 en een D3100 waarvan je de body nieuw voor 300 euro kunt kopen. Watje ziet is een 100%-weergave van een klein deel van het beeld.
Afbeelding
Meer proberen?: http://www.dpreview.com/reviews/studio- ... 1615218955

De s100 zal best goed genoeg zijn voor zijn geld, daar niet van. Overdrijven lijkt me niet zinvol.

Het woord "enige" slaat op de mogelijkheden van de camera, niet de kwaliteit. Alhoewel de kwaliteit van zijn foto's die hij met deze camera had gemaakt wel behoorlijk goed was.

Maar evengoed leuk onderzoek! Alleen welke lenzen zijn er bij de Nikon gebruikt? Dat kan ook nogal uitmaken, toch?
Leon schreef:Watje ziet is een 100%-weergave van een klein deel van het beeld.
Een vergelijk van 100%-weergaves is imho niet helemaal eerlijk. Bij camera's met veel mp's zie je dan immers een veel kleiner deel van het beeld dan bij camera's met weinig mp's. Het lijkt dan alsof de camera met weinig mp's verder is uitgezoomd (wat natuurlijk niet zo is). Daardoor lijken details al snel beter weergegeven, is mijn ervaring. Los daarvan, vind ik die details voor de meeste foto's (die ik maak) niet zo interessant... ;)
Goeie informatie hier, veel geleerd vanmiddag. :D

Die canon s110 staat me wel aan Martie!

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Goeie informatie hier, veel geleerd vanmiddag. :D

Die canon s110 staat me wel aan Martie!

Henk

kunst en fietswerk
Canon Powershot S110 (vanaf 314euro)
http://tweakers.net/product/318158/cano ... shot-s110/

Olympus XZ-1 (vanaf 246eurie)
http://tweakers.net/product/276351/olympus-xz-1/

Fujifilm X10 (vanaf 364)
http://tweakers.net/pricewatch/289647/f ... zwart.html

Heb zelf sinds kort een Sony RX100. Moet er nog erg aan wennen, al die toeters en bellen en fn-knopjes of menuverwijzingen. Het lensje kent nogal wat lichtafval wat bij panorama-fotografie bij blauwe luchten nogal lastig stitched. Ook het LCD-scherm is niet te lezen bij zon in de rug (helaas geen optische zoeker).
Het cameraatje is wel ontzettend handzaam klein en simpel op te laden via de pc (usb-5V aansluiting). Met een usb-werk moet ie eenvoudig op te laden zijn. Wat ik voor lange tochten door onherbergzame gebieden wel een pluspunt vindt (nu nog die usb-werk bestellen ;)).

voorbeeld panorama (3 foto's aan elkaar gestitched)
Afbeelding

detail (100%)
Afbeelding
AB schreef:
bert claes schreef: Hoe heb je deze foto genomen AB?
vanuit mijn tentje!
Intervalopname met een automatische tussenpauze van 2 minuten.
Belichtingstijd 30sec op F/8, iso 800
Lens Nikkor 35/2, camera D700 op een gorillapod
en dan een vijftal opnames in photoshop overelkaar leggen (layermodus op Screen als ik me goed herinner).
Het zou mooier zijn moest je gefocust hebben op oneindig en een interval van 1minuut max hebben genomen.. Dan zijn de startrails meer aaneensluitend..
henkfietst52 schreef:Die canon s110 staat me wel aan Martie!

Henk

kunst en fietswerk

Mooi zo! Mocht je deze daadwerkelijk gaan kopen dan ben ik wel benieuwd naar een review. :wink:
Henrie schreef:
Leon schreef:Watje ziet is een 100%-weergave van een klein deel van het beeld.
Een vergelijk van 100%-weergaves is imho niet helemaal eerlijk. Bij camera's met veel mp's zie je dan immers een veel kleiner deel van het beeld dan bij camera's met weinig mp's. Het lijkt dan alsof de camera met weinig mp's verder is uitgezoomd (wat natuurlijk niet zo is). Daardoor lijken details al snel beter weergegeven, is mijn ervaring.
Dat klopt inderdaad Henrie. Alleen vond ik het verschil tussen de S110 en de D300s dramatisch genoeg om dat fors te overrulen.
Leon
martie schreef:
henkfietst52 schreef:Die canon s110 staat me wel aan Martie!

Henk

kunst en fietswerk

Mooi zo! Mocht je deze daadwerkelijk gaan kopen dan ben ik wel benieuwd naar een review. :wink:
Ik ook :)
Ik overweeg ook om deze camera aan te schaffen, maar ben nog oriënterende.
Ik heb ook nog een Canon S95, een voorloper van de S100. Wat hier nog niet aan bod kwam, vind ik, is een veel kleiner dynamisch bereik van de sensor in vergelijking met mijn Olympus E-P5 en Canon D7. Eigenlijk vind ik dit de grootste tekortkoming van dat toestel (ja, ik gebruik de Raw-beelden), en toch wel heel belangrijk bij landschapsfotografie. Wellicht zijn zijn opvolgers al wat beter geworden.

Anderzijds is dit toestel zeker zijn geld waard en van alle compactjes die ik ooit had (4-tal) steekt die met kop en schouders erbovenuit.
Mijn kleine camera is een Canon IXUS117HS, in de opruiming gekocht voor 85 euro. Omdat hij dezelfde sensor heeft als de IXUS115 die in America Canon ELPH 100HS heet kon ik hem met de dpreview comparison tool vergelijken met de hier besproken S100 en S110. De verschillen vind ik opvallend klein. Mijn conclusie: een kleine sensor blijft een kleine sensor met alle nadelen qua dynamisch bereik, ruis en lensdiffractie omdat de lensjes zo klein zijn.
Nog een groot nadeel van kleine cameraatjes is dat er vaak geen (!) diafragma in zit. Vaak fotografeer je altijd met open diafragma, dat alleen van getal verandert als je zoomt of dat kleiner gesimuleerd wordt met een grijsfilter. Logisch wel, want bewegende dingen zijn kwetsbaar en ze moeten echt heel klein zijn bij f=5 mm / 2.8 als grootste opening.
Leon

Leukste aan een compact is de macrostand. Gistermiddag:
Afbeelding
Net in de stad even de Samsung WB850f in de hand gehad, moet zeggen dat het niet slecht is die camera. http://www.samsung.com/nl/consumer/phot ... B850FBPBE1

Behoorlijke zoom/groothoek, maar ook macro echt scherp.

In de winkel voor 299 euro, via internet voor 249 euro.

Iemand ervaring met deze camera?


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Net in de stad even de Samsung WB850f in de hand gehad, moet zeggen dat het niet slecht is die camera. http://www.samsung.com/nl/consumer/phot ... B850FBPBE1

Behoorlijke zoom/groothoek, maar ook macro echt scherp.

In de winkel voor 299 euro, via internet voor 249 euro.

Iemand ervaring met deze camera?


Henk

kunst en fietswerk
vergelijk um even met de samsung ex2f (293euro)
http://tweakers.net/pricewatch/320444/s ... zwart.html
AB schreef:
henkfietst52 schreef:Samsung WB850f
vergelijk um even met de samsung ex2f (293euro)
http://tweakers.net/pricewatch/320444/s ... zwart.html
Totaal andere lenzen en daarmee andere toepassingen. Waarom zou je deze twee willen vergelijken, en wat probeer je tegen Henk te zeggen?