Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beurs centraal in Nederland? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Beurs centraal in Nederland?

Henrie schreef:
PietV schreef:
Henrie schreef:Dan zijn, pak 'm beet, Amersfoort, Apeldoorn en Zwolle beter bereikbaar, met intercity-treinen.
Op de fiets maakt het niets uit. De fiets is altijd intercity. Bussum, Amersfoort, Apeldoorn of Zwolle is mij om het even. Piet.
Ja, prima. En vanuit Zeewolde is het qua afstand waarschijnlijk nog te overzien ook. Vanuit Twente/Groningen/Limburg is het niet te doen. Niet voor een dagje beursbezoek althans. Maar Robertjan had het over bereikbaarheid per OV, niet per fiets...
Bussum is per trein uitstekend bereikbaar. Op zondagen stopt daar 4 x per uur een trein. Ook parkeren in Bussum is geen probleem.

Piet.
Wim schreef:Ik vind het een perfecte locatie. Eerdere locaties in Rotterdam waren voor veel mensen lastiger, en voldeden ook niet meer omdat ze te klein waren. Er zijn niet zoveel plekken in Nederland waar je makklijk een dergelijk evenement kunt houden. Er moet genoeg plek zijn, het mag niet duur zijn, en je moet er zowel met de auto als met het ov redelijk goed kunnen komen. Veel beter dan dit is er niet denk.
Wim
Wim vindt dit een perfecte locatie en Wim komt wél uit Groningen!
Verder wil mijn dank en bewondering uiten voor die paar mensen van de vereniging de Wereldfietser die met veel inzet als vrijwilliger deze leuke activiteit op deze uitstekende locatie organiseren!
Vergis ik mij nu, of zijn het vooral de mensen die 'vanuit de auto' denken die klagen over bereikbaarheid?! :twisted:

Renaat
Revanho schreef:Vergis ik mij nu, of zijn het vooral de mensen die 'vanuit de auto' denken die klagen over bereikbaarheid?! :twisted:

Renaat
Ik wou net zeggen dat ik het milieuaspect nog mis in de discussie 8)
Het milieuaspect is vooral belangrijk om aan te denken voor de bezoekers, want een aantal vrijwilligers (én informanten/exposanten) zal met de auto (moeten) komen.

Als ik zelf de vroegste trein pak vanuit het prachtige en Bourgondische Bergen op Zoom, zou ik pas rond 10.30 uur aanwezig kunnen zijn. Terwijl ik geacht wordt er om 9.30 uur te zijn. Voor mij dus helaas geen trein (wél de trein zou de vereniging wat reiskosten besparen), maar ik heb wel iemand voorgesteld om mee te rijden. :wink:
Of wat ik zou kunnen doen is met de auto naar Roosendaal rijden om daar de trein van 6:45 uur te pakken. Aangezien het op zondag is, heb ik daar geen zin in. :wink:
Robertjan schreef:Het milieuaspect is vooral belangrijk om aan te denken voor de bezoekers, want een aantal vrijwilligers (én informanten/exposanten) zal met de auto (moeten) komen.

Als ik zelf de vroegste trein pak vanuit het prachtige en Bourgondische Bergen op Zoom, zou ik pas rond 10.30 uur aanwezig kunnen zijn. Terwijl ik geacht wordt er om 9.30 uur te zijn. Voor mij dus helaas geen trein (wél de trein zou de vereniging wat reiskosten besparen), maar ik heb wel iemand voorgesteld om mee te rijden. :wink:
Of wat ik zou kunnen doen is met de auto naar Roosendaal rijden om daar de trein van 6:45 uur te pakken. Aangezien het op zondag is, heb ik daar geen zin in. :wink:
Robertjan, je hoeft je niet te verdedigen. Soms is een automobiel de enige praktische optie, maar veel vaker zijn er wél uitstekende andere mogelijkheden.
PietV schreef:Bussum is per trein uitstekend bereikbaar. Op zondagen stopt daar 4 x per uur een trein. Ook parkeren in Bussum is geen probleem.

Piet.
Ja, in Geerdijk ook. Dus dat zegt niet zo veel...

Op Apeldoorn stoppen zo'n 8 treinen (3 richtingen) per uur, op Amersfoort een stuk of 22 (5 richtingen), en op Zwolle 18 (7 richtingen). Als ik goed geteld heb tenminste...

Ps. het gaat me niet om dit specifieke evenement, maar in het algemeen. Heel vaak wordt een evenement onder het mom van bereikbaarheid, 'centraal gelegen', enz. in de Randstad gehouden, terwijl dat vaak drogredeneringen zijn...
bert sitters schreef:Robertjan, je hoeft je niet te verdedigen. Soms is een automobiel de enige praktische optie, maar veel vaker zijn er wél uitstekende andere mogelijkheden.
Sowieso vind ik niet dat iemand die met de auto gaat, zichzelf hoeft te verdedigen. Daar is iedereen vrij in...
Robertjan schreef:@Henrie
Daarom ook dat we de beurs precies tijdens de spits houden! :lol:
Oh, maar ik heb ook wel eens op zondagmiddag (!) bij Hoevelaken in de file gestaan... ;) En de keren dat ik daar op zondagmiddag ben geweest, zijn op de vingers van 1 hand te tellen...
Afgezien van die onzin, heb je wel een punt dat het net zo goed in Amersfoort gehouden kan worden. Ook dichtbij Utrecht en beduidend kleiner (dus goedkopere locaties?) dan de grote Randstadsteden. Maar in Bussum hebben we nu eenmaal een gunstige plek (prijs, voorwaarden) gevonden. Ook per auto goed bereikbaar: op de oudste snelweg van Nederland (A1) pak je afrit 7, bij de verkeerslichten linksaf, spoor over 1e rechts, rotonde rechts en dan je auto parkeren.
Dat het vlak bij de A1 ligt, had ik gezien, maar helaas zegt dat niet altijd wat. Ik ben een tijdje geleden een keer naar het Golden Tulip Hotel in Amersfoort gereden. Ligt ook pal aan de snelweg (A28). Het stuk over de A1, tot aan Hoevelaken was ongeveer 108km voor mij. Dat ging netjes in iets meer dan een uur (in de spits!). Het laatste stuk, vanaf Hoevelaken tot het hotel is een factor 10 minder en ging ook in ongeveer een uur...
Ook belangrijk: per OV vanaf ieder intercitystation in Nederland in max. ~ 2,5 uur bereikbaar. Ook vanuit Hengelo, Den Helder, Vlissingen, Maastricht, Groningen en Leeuwarden. Als Wereldfietser geven we toch de voorkeur aan duurzamere vormen van vervoer. Helaas kan dat niet altijd, maar ik stel dan zo vaak mogelijk meerijden voor.
Niet iedereen woont in de buurt van een intercitystation, dus een locatie in de buurt van een intercitystation lijkt mij per definitie handiger dan in de buurt van een stoptreinstation. Dat is voor vrijwel iedereen een extra overstap...

Ik heb overigens niks tegen treinen hoor. Heb er jarenlang gebruik van gemaakt. Maar sinds ik een auto heb nog maar heel weinig. Een auto is toch vaak praktischer (behalve als je een grote stad in moet) en zeker comfortabeler. Nog afgezien van gezeul met spullen en de afhankelijkheid van de vaste vertrektijdstippen. Heb om laatst genoemde reden helaas een aantal keren een optreden in Ahoy, HMH en Westergasfabriek voortijdig moeten verlaten, omdat de laatste trein zo vroeg vertrok...
Ik heb voor morgen alle parkeerplaatsen binnen een straal van 1 km rond de beurs gepacht. Medewerkers en standhouders die met materialen komen krijgen vrijstelling. Alle anderen betalen een vast bedrag van 25 voor een parkeerplaats. :lol: :lol: :lol:
@Henrie
Nogmaals, dit specifieke evenement wordt -niet- in de Randstad gehouden. Dit evenement wordt daar gehouden waar:
  • de prijs en wederzijdse voorwaarden goed zijn;
  • liefst goed bereikbaar per OV;
  • wanneer deze niet overschaduwd wordt door andere beurzen (we kunnen zelfs gebruik maken van de Boekenweekgeschenk-treindag!);
  • informanten en, vooral, exposanten behoorlijke mogelijkheden hebben (aanreizen per auto vanwege hun expo-waren, ruimte in het gebouw om die spullen van auto naar stand te verplaatsen);
  • liefst ook nog op een zodanige plek dat er per OV vanuit het hele land geen excessieve reistijden zijn (nu max. 3 uur vanuit de uiterste intercitystations, uitgezonderd Zeeland).
Er is nog over te bediscussiëren of meerdere kleinere beurzen niet beter zou zijn. Echter zitten we de laatste jaren op rond de 500-600 bezoekers. Als je dat gaat verdelen over het land met meerdere beursjes (waardoor dichter in de buurt), dan denk ik dat de reisweerstand voor exposanten te hoog wordt.

Tot slot geeft ANWB-routeplanner aan GEEN files te verwachten morgenochtend. Ik snap niet waarom je daarop zo gefixeerd bent? Is dat een trauma sinds je met de auto rijdt?

Mocht je trouwens een interessante locatie weten voor volgend jaar, mag je natuurlijk altijd een suggestie doen. Maar ik heb je nu al een aantal keren zien schrijven waar de beurs liever -NIET- gehouden dient te worden, dus ik vermoed dat je zelf totaal geen idee hebt waar 'ie -WEL- gehouden zou kunnen worden. Daarom een advies tot het moment dat je een beter idee hebt: maak jezelf niet zo belachelijk. :wink:
Robertjan schreef:@Henrie
Nogmaals, dit specifieke evenement wordt -niet- in de Randstad gehouden. Dit evenement wordt daar gehouden waar:
  • de prijs en wederzijdse voorwaarden goed zijn;
  • liefst goed bereikbaar per OV;
  • wanneer deze niet overschaduwd wordt door andere beurzen (we kunnen zelfs gebruik maken van de Boekenweekgeschenk-treindag!);
  • informanten en, vooral, exposanten behoorlijke mogelijkheden hebben (aanreizen per auto vanwege hun expo-waren, ruimte in het gebouw om die spullen van auto naar stand te verplaatsen);
  • liefst ook nog op een zodanige plek dat er per OV vanuit het hele land geen excessieve reistijden zijn (nu max. 3 uur vanuit de uiterste intercitystations, uitgezonderd Zeeland).
Nogmaals, het gaat me niet om dit specifieke evenement, maar in het algemeen. Heel vaak wordt een evenement onder het mom van bereikbaarheid, 'centraal gelegen', enz. in de Randstad gehouden, terwijl dat vaak drogredeneringen zijn...
Er is nog over te bediscussiëren of meerdere kleinere beurzen niet beter zou zijn. Echter zitten we de laatste jaren op rond de 500-600 bezoekers. Als je dat gaat verdelen over het land met meerdere beursjes (waardoor dichter in de buurt), dan denk ik dat de reisweerstand voor exposanten te hoog wordt.

Tot slot geeft ANWB-routeplanner aan GEEN files te verwachten morgenochtend. Ik snap niet waarom je daarop zo gefixeerd bent? Is dat een trauma sinds je met de auto rijdt?
Nee hoor, ik heb eerder een trauma van de regelmatige vertragingen bij de NS, dan van files op de wegen, Je kent het wel: 5 minuten vertraging met de ene trein, daardoor je aansluiting missen en dus meteen een half uur later op je bestemming. Maar denk maar niet dat je je geld terugkrijgt van de NS. De vertraging was immers maar 3 minuten.

Ik sta niet zo vaak in een file, omdat ik de Randstad zo veel mogelijk mijd, want daar staan nou eenmaal de meeste files...
Mocht je trouwens een interessante locatie weten voor volgend jaar, mag je natuurlijk altijd een suggestie doen. Maar ik heb je nu al een aantal keren zien schrijven waar de beurs liever -NIET- gehouden dient te worden, dus ik vermoed dat je zelf totaal geen idee hebt waar 'ie -WEL- gehouden zou kunnen worden. Daarom een advies tot het moment dat je een beter idee hebt: maak jezelf niet zo belachelijk. :wink:
Het zal mij in dit specifieke geval eigenlijk worst zijn waar de beurs gehouden. Maar Bouwradius heeft over heel Nederland locaties, dus daar zit vast wel een andere mogelijkheid bij. Of een willekeurig conferentiehotel, of zalencentrum, of sportcentrum, enz. in Harderwijk, Apeldoorn of Amersfoort bijvoorbeeld...
Als het je niet om dit specifieke evenement gaat, waarom stuur je dan geen e-mail naar het ministerie van Binnenlandse Zaken i.p.v. je hier zo voor aap te zetten?
Henrie schreef:Het zal mij in dit specifieke geval eigenlijk worst zijn waar de beurs gehouden. Maar Bouwradius heeft over heel Nederland locaties, dus daar zit vast wel een andere mogelijkheid bij. Of een willekeurig conferentiehotel, of zalencentrum, of sportcentrum, enz. in Harderwijk, Apeldoorn of Amersfoort bijvoorbeeld...
Hoi Henrie, jij weet het allemaal zo goed, dus kom maar met een concreet voorstel.
Wij zijn met regelmaat al jaren op zoek naar lokaties die voldoen aan de criteria o.a. die Robertjan noemt. Daar zijn al veel mensen mee bezig geweest en ook in het forum meermaals in het verleden hulp gevraagd en gekregen (zoek maar eens terug, dan zie je tevens dat ook ieder jaar door een enkeling wordt geklaagd over de ligging). Maar nagenoeg altijd viel de lokatie af, bijv. vanwege de prijs, en anders zeker vanwege de ligging.
Wij kunnen het gewoon nooit goed doen, er zullen altijd mensen klagen dat het weer te ver is.
Jammer, ik had eigenlijk niet moeten reageren, maar het ergerde me deze keer zodanig dat ik me tot een reactie heb laten verleiden.
Raar toch, mensen die 'relatief afgelegen' gaan wonen want de grootstedelijke drukte willen vermijden, maar dan wel klagen dat organisatoren van evenementen daar onvoldoende rekening of dat ze met de auto uren in de file staan.

Renaat
jimvandenberg schreef: Jammer, ik had eigenlijk niet moeten reageren, maar het ergerde me deze keer zodanig dat ik me tot een reactie heb laten verleiden.
Tja, de beste stuurlui staan aan wal. Op zich niet zo erg, maar als die hard beginnen roepen, dan wordt het wel vervelend.

Mijn hoedje af voor mensen die volledig vrijwillig zoveel tijd en energie steken in het organiseren van zulke evenementen.

Renaat
Ik vond het een terechte opmerking van 'frank en diane'. Daarom reageerde ik hier, Maar ik zal in het vervolg mijn mening wel voor me houden, want bij een klein beetje kritiek zijn er meteen mensen die zich op hun pik getrapt voelen...

Veel plezier op de beurs allemaal...
Als moderator:
Alles is nu wel gezegd, daarom sluit ik als moderator dit topic. Mocht er iemand toch nog een aanvulling hebben, stuur dan een mail naar forum@wereldfietser.nl. Dan kan het moderatie-team dat in overweging nemen.