Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tassendragers voor en achter zonder bagagedrager - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tassendragers voor en achter zonder bagagedrager

Jemig, ik heb jullie wel stof gegeven om het weekend door te komen!!
Als jullie nu discussiëren, dan probeer ik mijn bus tussen de lijntjes te houden :-)
De fiets op het plaatje van AB, ziet er net zo uit, als de fiets die ik bij bike4travel zag staan.
Mij lijkt het een goede oplossing.
De tent hoeft niet op de bagagedrager, maar kan toch ook om je frame vastgezet worden!
applemeisje schreef:De tent hoeft niet op de bagagedrager, maar kan toch ook om je frame vastgezet worden!
Aha, een minimale achterdrager.

Ik ben benieuwd waar de tent vastgeet kan worden, de meeste vrouwen hebben immers geeen o-benen.

En waar gaan de voortassen aan waar je het over hebt?
Het wordt onnodig ingewikkeld allemaal. Geen dragers, wél tassen. Tent aan het frame...
Wat is er mis met de conventionele dragers van bijv. Tubus?
Een achterdrager met horizontaal rekje is juist heel handig omdat daar je tent op kan, simpel onder de snelbinder. Deze snelbinder is ook handig om een regenjas of e.d. onder te proppen zodat je dat binnen handbereik hebt.
Ik denk dat er weinig prijsverschil zit in de drager zonder rekje en de drager met rekje.
Daar ben ik het wel mee eens. Een gewone achterdrager is handig en functioneel. Zoals ik eerder al schreef heeft die lichte Santos drager wel praktische beperkingen.
Een tent kan inderdaad aan de bovenbuis van het frame vastgemaakt worden (met of zonder Bikebuddy), maar dan mag de diameter van het pakket toch niet veel meer dan 10 cm zijn. Kortom, dat betekent een heel minimalistisch tentje. Hetzelfde geldt eigenlijk als je de klassieke manier kiest om zonder grote achtertassen en een grote drager te fietsen: een Carradice Camper Longflap zadeltas (wel met iets van een Nitto R10 steun/dragertje). Het kan, maar het is heel minimaal, en dat heeft consequenties voor je comfort, voor de aard/prijs van je kampeeruitrusting, en voor de omstandigheden en het seizoen waarin je kunt kamperen.
Maar wees gerust: er zijn ook heel mooie simpele gewone dragers. Als je niet teveel meeneemt is de Tubus Fly heel elegant, en als het iets meer moet zijn de Tubus Vega.
Wim
Wim schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Een gewone achterdrager is handig en functioneel. Zoals ik eerder al schreef heeft die lichte Santos drager wel praktische beperkingen.
Een tent kan inderdaad aan de bovenbuis van het frame vastgemaakt worden (met of zonder Bikebuddy), maar dan mag de diameter van het pakket toch niet veel meer dan 10 cm zijn. Kortom, dat betekent een heel minimalistisch tentje. Hetzelfde geldt eigenlijk als je de klassieke manier kiest om zonder grote achtertassen en een grote drager te fietsen: een Carradice Camper Longflap zadeltas (wel met iets van een Nitto R10 steun/dragertje). Het kan, maar het is heel minimaal, en dat heeft consequenties voor je comfort, voor de aard/prijs van je kampeeruitrusting, en voor de omstandigheden en het seizoen waarin je kunt kamperen.
Maar wees gerust: er zijn ook heel mooie simpele gewone dragers. Als je niet teveel meeneemt is de Tubus Fly heel elegant, en als het iets meer moet zijn de Tubus Vega.
Wim
Ik bel wel even met Marco de Wit van Bike4travel of hij tijdens de Wereldfietsbeurs op 24 maart duidelijk uitleg kan geven welke fiets bedoeld wordt en wat de voor- en nadelen zijn.
Overigens vind ik dat een normale achterdrager en lowriders gewoon op een vakantiefiets thuishoren. Zonder deze essentiele onderdelen voor een lange reis ziet mijn vakantiefiets er maar kaal uit.
grundig schreef:
Sterker nog, ik vermoed dat 90% dat hier zo gemonteerd heeft.
Geloof je toch hopelijk zelf niet hè.. :?:

Slappe constructies heeft geen hond wat aan daarbij vinnik het altijd handig om wat rotzooi bovenop te kunnen stouwen.. Zowel voor als achter :wink:
Na uitleg van applemeisje blijkt dat ik haar niet snapte, en jij mij niet, omdat jij applemeisje wel goed inetrpreteerde. Snap je:)?

Dus nee, ik geloof mijn stelling niet meer. En ik snap het ook niet meer:). Maar volgens mij kan applemeisje, als ze da "AB-dragers" kan monteren, ook de "gewone" dragers monteren. Of ontbreekt het haar aan boutgaten bij de schuine achtervorkbuizen?
Afbeelding
Marco de Wit schreef:Afbeelding
Op Tweede Paasdag geeft Marco de Wit een demonstratie van deze fiets met tassen maar zonder dragers aan het einde van de Paastocht bij het Centraal Station van Utrecht. Aan de Jaarbeurskant bij de liften. Je kunt daar ook een proefritje maken
Benieuwd hoe die (nieuwe?) zadeltas van Ortlieb bevalt. Waarom niet ook een bevestiging aan het zadel, zodat je een beetje een driehoeksbevestiging krijgt?
Beetje concurrent van Carradice Bags - SQR Tour
Afbeelding

Vond ook nog een zelfbouwprojectje (beetje zoals die van Leon) om van een stuurtas een zadeltas te maken: http://unfoldandcycle.com/tag/ortlieb/

Wat betreft dat nieuwe tassendragersysteem die je ook bij Santos terugvindt, wat is daar het voordeel van?? Lager zwaartepunt? Lichtere drager? En waarom zo'n systeem combineren met voortassen?
AB schreef: En waarom zo'n systeem combineren met voortassen?
Omdat anders je anders je voorwiel niet op de grond kunt houden als je berg-op gaat? Zwaartepunt van die achtertassen zit misschien een stukje lager dan normaal, maar ook een stuk meer naar achteren.

(edit) hmm of bedoel je met "zo'n systeem" die zadeltas?
PeterFokkinga schreef:
AB schreef: En waarom zo'n systeem combineren met voortassen?
Omdat anders je anders je voorwiel niet op de grond kunt houden als je berg-op gaat? Zwaartepunt van die achtertassen zit misschien een stukje lager dan normaal, maar ook een stuk meer naar achteren.
Maar zo'n drager pas je toch niet toe in combinatie met voortassen? Het lijkt me ook het zwiepen van het achterwiel bevorderen, wat dan weer niet bevorderlijk is voor een stabiel stuurgedrag. Hopelijk valt het mee, maar in combinatie met voortassen ga je toch niet op gewicht bezuinigen door voor zo'n drager te kiezen?
Deze dragers zien er leuk uit (zeker op de Santos) maar goed beschouwd zijn ze een stuk minder praktisch dan een normale (Tubus Cargo etc) drager. Een Avaghon is niet echt het lichtste van het lichtste (uit ervaring, rij zelf op een 26.0) dus ik heb zo mijn twijfels dat grammenjagers hier voor vallen.

Deze dragers, met een stel front rollers erop (achterop dus) en een stuurtasje is een mooie combo voor een tocht in Europa langs B&B's en hostels (en een enkeling kan ermee naar de camping...). Maar ik denk toch dat de meeste kopers van zo'n fiets met meer bagage op vakantie gaan.
bert sitters schreef:...deze fiets met tassen maar zonder dragers...
Ik kan haast niet wachten tot ik weer eens naar Bike4Travel moet, kan ik gaan kijken hoe die tassen toch zo netjes naast de wielen blijven zweven! :wink:

Carl
Marco de Wit schreef:Afbeelding
Beide witte tassen zitten scheef en de stuurtas zit absurd hoog. Wat is dat oranje ding?

Het lijkt me ook niet lekker fietsen met alleen rechts tassen :wink:

Ik heb wel eens van die zadeltasdragers bekeken in de dikke Rosecatalogus en het viel me op dat ze zwaarder (!) waren dan een lichte drager (fly).

Leon
Volgens mij is het oranje ding het prijskaartje :D :D :D
hester b. schreef:Volgens mij is het oranje ding het prijskaartje :D :D :D
Haha, nu herken ik het :D
Maandag zal ik er meer uitleg over geven.

Marco
1 APRIL! :lol:
bert sitters schreef:1 APRIL! :lol:
Gelukkig... :shock: :roll: :oops: