Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor fiets is dit? - Forum Wereldfietser

Wat voor fiets is dit?

Deze fiets staat op een Zweedse marktplaats met de tekst "Hollandse wedstrijd race ligfiets uit de jaren 50" en nu schijn ik als fietsende hollander te moeten weten wat voor merk dit is, tja.. eh.. :? ik zou het echt niet weten dus roep ik jullie hulp maar in. Enig idee?

http://www.blocket.se/gallivare?q=liggc ... &l=0&md=th

Grtjs, Yopie

Afbeelding
Zo te zien voorwiel aandrijving en achterwiel besturing. Verder heb ik echt geen idee.
Wim
Wim schreef:Zo te zien voorwiel aandrijving en achterwiel besturing. Verder heb ik echt geen idee.
Wim
Is het geen fiets waar je op je buik op ligt? En dan stuurt met die kleine staafjes bij het sturende wiel?
Travelmaster schreef:
Wim schreef:Zo te zien voorwiel aandrijving en achterwiel besturing. Verder heb ik echt geen idee.
Wim
Is het geen fiets waar je op je buik op ligt? En dan stuurt met die kleine staafjes bij het sturende wiel?
Dit is een ' prone recumbent' of in goed nederlands een buikligger. Geen idee wie hem gemaakt heeft, maar het is vast geen fabrieksfiets. In de 70-80 er jaren was er ook even een oprisping in deze bouwwijze, ik zie er niet direct 50-er jaren in maar de foto is niet zo duidelijk

Afbeelding
Onze held Graeme Obree heeft vorig jaar ook een oprisping gehad. Hij wilde meedoen met het kampioenschap hardfietsen in Battle Mountain, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan.

Ah, ik lees net dat hij het dit jaar wil wil proberen.
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef:
Wim schreef:Zo te zien voorwiel aandrijving en achterwiel besturing. Verder heb ik echt geen idee.
Wim
Is het geen fiets waar je op je buik op ligt? En dan stuurt met die kleine staafjes bij het sturende wiel?
Dit is een ' prone recumbent' of in goed nederlands een buikligger. Geen idee wie hem gemaakt heeft, maar het is vast geen fabrieksfiets. In de 70-80 er jaren was er ook even een oprisping in deze bouwwijze, ik zie er niet direct 50-er jaren in maar de foto is niet zo duidelijk

Afbeelding
en onze medeligfietsers maar pochen over extra longcapaciteit..... deze gast drukt zijn borstkast echter helemaal in (lijkt het).... kan ie uberhaupt nog wel ademhalen? Of slikt ie zoveel epo dat ademen eigenlijk niet eens meer nodig is??
Een echte buikschuiver :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Deze man heeft waarschijnlijk de kniebeschermer uitgevonden :)
Moet er niet aan denken wat er gebeurd al het wiel omslaat of je op een andere manier valt....
Lennart-Tampico schreef:Moet er niet aan denken wat er gebeurd al het wiel omslaat of je op een andere manier valt....
Zou een gewone fiets (waar het hoofd veel hoger zit) dan zoveel veiliger zijn? Als men zuiver kijkt naar het risico dat men loopt bij een valpartij (dus ik zwijg over de kans op een valpartij of aanrijding, dat is een andere discussie die reeds elders is gevoerd), dan gaat er niets boven een gewone ligfiets.

Renaat
Leuk dat haarnetje. En zou de fiets door Superia gebouwd zijn? Aaah nostalgie.......
m-gineering schreef:Dit is een ' prone recumbent' of in goed nederlands een buikligger. Geen idee wie hem gemaakt heeft, maar het is vast geen fabrieksfiets.
Bedankt voor alle reacties, vooral Marten natuurlijk!
henkfietst52 schreef:Een echte buikschuiver :wink:
Ja, maar hoe zeg je dat nu weer in het Zweeds? Een polderkanon? :?
Maar het is "crotch rocket" in het engels dus na wat gegoogle kwam er "skrevraket" uitrollen en wordt het "en självbyggd-skrevraket-cykel." :D

Vond een filmpje van een buikfietser, wel een erg aparte manier van fietsen:
http://www.youtube.com/watch?v=juMXlr5_ ... detailpage

En deze, over ligfietsen in de lucht. Zou dat de toekomst worden?
http://www.youtube.com/watch?v=n27B9xtZ ... detailpage

Kwam ook deze "fietser" tegen. Lijkt mij niet erg comfortabel (rugpijn?), heuvelopwaarts zal flink zweten zijn en heuvelafwaarts is waarschijnlijk dodelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=1xjxg1Y7 ... =fvwp&NR=1
Die laatste lijkt me toch een wat lastige variant op het loopfietsje dat we laatst voor onze kleinzoon aanschaften .. De keuze daarin is verbluffend overigens.
Ik ken als eigenaar van een Zweeds huis de Zweedse marktplaats www.blocket.se wel, maar fietsen met je lichaam helemaal horizontaal, terwijl je je hoofd rechtop moet staan, is dat wel erg pijnlijk voor je nekspieren....
Je kan trouwens niets kopen of bestellen via Blocket, zonder vermelding van je eigen Zweedse persoonsnummer, zeg maar wat in Nederland BSN, voorheen Sofi is.