Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks B-17 - Al voorzien - Forum Wereldfietser

Brooks B-17 - Al voorzien

Ik ben nog altijd op zoek naar het ideale zadel en bedacht me dat ik de B-17 van Brooks, wat waarschijnlijk een van de meest populaire zadels bij de wereldfietsers is, nog nooit geprobeerd heb. Met andere Brooks zadels heb ik wel ervaring (de Conquest - goed, maar toch net niet ideaal), maar de B-17 is toch net weer wat breder en dat kan het verschil maken.
Ik kan er wel weer 80 euro tegenaan gooien, maar misschien heeft iemand er toevallig nog eentje liggen die toch alleen maar stof ligt te vergaren. Zo ja, dan neem ik hem graag van je over. Het moet dan wel de 175 mm brede versie zijn (standaard), de imperial uitvoering mag ook, kleur maakt me niet zoveel uit (Hoewel, die groene versie is wel erg lelijk.)


Edit - Ik heb er inmiddels een gevonden.
In principe is een Flyer een B17 met veren.
Wim
Hou er rekening mee dat een 'tweedehands' Brooks is ingereden door iemand anders, met een andere kont. Dat betekent, dat het zadel de vorm van zijn/haar berijder heeft aangenomen. Of dat vervolgens met jouw kont matcht valt te proberen, maar is natuurlijk de vraag. Ook, zoals ieder zadel, is en blijft een Brooks volgens mij een zadel wat moet passen bij je: de een vindt het geweldig, de ander kan er maar niet aan wennen. Mijn eigen Brooks B-17 heeft nu zo'n 4000 km. kunnen wennen aan mijn derrière (of die derrière aan het zadel), maar net zoals jij zegt: goed, maar net niet ideaal. Mocht je een zadel vinden voor een mooi prijsje, kun je hem natuurlijk altijd een tijdje proberen. Mocht het net niet ideaal wezen, geen man (of vrouw) overboord. En wie weet vind je het geweldig :D
Ik vermoed dat goede tweedehands brookszadels dichter bij de vorm van de berijder zitten dan nieuwe, ik heb er zelf ook twee in gebruik er ik vind er niets mis mee.
Wel moeten ze goed gebruikt (droog), onderhouden (heel af en toe wat vet) en zonodig bijgesteld zijn. Helaas vallen er veel door de mand.
Leon
Lenny2 schreef:.... Mocht je een zadel vinden voor een mooi prijsje, kun je hem natuurlijk altijd een tijdje proberen. Mocht het net niet ideaal wezen, geen man overboord. En wie weet vind je het geweldig :D
Precies, dat was ook mijn idee.
B-17 heeft het zelfde dek als de Flyer.
Flyer heeft alleen veren.

Het klopt dat de B-17 de meest popu zadel is in tourfiets land.

Het is handig om even te zeggen op welke fiets je rijd en hoe je je stuurpen heb staan.

En waarom is het NET niet? Waar krijg je last?

Als je deze vragen beantwoord kunnen vele mensen je een redelijk advies geven welke het beste bij jou kont past ;) Uiteraard is het en blijft het een persoonlijk iets.
Je bent net te laat. Een paar weken geleden bood Bever de B-17 aan met een vorstelijke korting (voor 39,95 euro).

Gerd
Ze waren laatst voor 25 euro te koop bij Theo Schilder in Alkmaar. Die doet ook aan verzenden (6,75). Dan heb je een cognacbruine B17-S.
Ik twijfel er sterk aan of dit wel het ideale zadel is om te reizen. Had er ooit een en gaf het maar cadeau aan een andere liefhebber. Op zijn beurt deed hij het ook al vlug weer weg. Vroeger reden de wielrenners ook allen met iets dergelijks. (Bij gebrek aan beter). En die zitten heus wel lang op hun fiets.
Mijn fietsenboer heeft een ganse set zadels om uit te testen. Na een paar uur daarmee rondfietsen, weet ik wel of het past of niet.

Misschien eerst eens proberen. Merendeel van de handels hebben probeer zadels.
Ieder is weer anders en ieder heeft weer andere voorkeuren, maar er zijn ook wel wat meer objectieve criteria. Voor lange ritten zijn bijvoorbeeld harde zadels toch echt beter dan zachte. Je moet op een zadel zitten in plaats van erin. Dus zachte gel zadels lijken leuk voor een kort ritje, maar zijn het niet voor een dag in het zadel. Een tweede criterium is dat het zadel niet broeierig mag worden.
Een andere manier is de intersubjectieve methode: er zijn geen zadels die door zoveel wereldfietsers en brevetrijders gebruikt worden als leren zadels.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen op elk leren zadel lekker zal zitten. Al was het maar omdat er grote verschillen tussen leren zadels zijn. Er zijn bredere en smallere modellen, en geveerde en ongeveerde. Dat laatste verschil spreekt voor zich. Smallere zadels zijn beter voor mensen met zitbotjes die dichter bijeen staan, en bredere voor mensen waar de zitbotjes verder uiteen staan. En je zadel moet smaller naarmate je meer voorover zit.
Overigens is Brooks niet meer de enige aanbieder van leren zadels. De leren zadels van Gilles Berthoud zijn wat moderner van constructie, en hebben dikker leer (zoals de Brooks zadels van vroeger). En ze hebben weer een iets ander model. Kortom, het blijft een zoektocht als je niet lekker zit.
Wim
Van de week kwam een klant met een Avaghon. Vrij sportieve zit op de fiets.
Hij klaagde over zijn brooks zadel. Nu bleek dat hij een B67 kreeg aanbevolen.
Ik heb hem een B-17 laten proberen. De eerste keer dat hij het zadel probeerde vond hij het prettig zitten maar het was hem net niet. Hij wilde toch een ander zadel uit proberen. Dit heb ik niet gedaan en vroeg naar zijn klacht en heb het zadel in een andere stand gezet. Nog een proefrit en hij is dol blij! Hij had nooit verwacht dat dit zo erg zou schelen.

Ik wil niet zeggen dat de b17 goed voor je zal zijn, maar probeer wat standen uit.
Speel ermee. En draag een fiets broek ;)
Mijn 'probleem' met de meeste zadels is dat ze vaak slechts geschikt zijn voor één houding, óf meer rechtop, óf meer diep zittend, maar niet allebei. Op zich waarschijnlijk logisch, maar op mijn tochten (tegenwoordig op de 26" tractor (Travelmaster) van Santos) wissel ik beide houdingen nu juist geregeld af.
Momenteel heb ik er een Terry Liberator op zitten en die is helemaal niet slecht, maar het moet toch beter kunnen. Ik weet dat ik lang geleden een Brooks had die me erg goed beviel, maar dat zadel is gejat (ja, met de fiets er nog aan vast :evil: ) en ik weet niet welk type zadel dat was.
Ik weet dat de afstelling heel nauw luistert, de eerste paar tochten heb ik de benodigde inbussleutel altijd bij de hand. Ik weet ook dat je bij de meeste fietsenmakers zadels mag proberen, maar dat heeft slechts in zoverre zin dat ik meestal wel snel weet of een zadel voor geen meter zit, maar niet of ie na 150 km nog goed zit en daarbij moeten leren zadels een tijdje ingereden worden voordat ze hun pasvorm krijgen. Ook ben ik er inmiddels achter dat de meeste herenzadels voor mij wat te smal zijn waardoor ik heen en weer schuif, dameszadels daarentegen zijn vaak wat korter (zoals helaas de B17S die inderdaad belachelijk goedkoop is daar in Alkmaar) en dat is weer niet prettig met een diepe zit. Kortom, het blijft een kwestie van af en toe weer eens wat uitproberen en nu is dus de B17 (imperial, denk ik) aan de beurt omdat die net wat breder is dan de zadels die ik al geprobeerd heb.
Heb sinds kort een brooks b17, kan nog niet zeggen dat ik wild enthousiast ben. Ik las dat het wel 1000 km kan duren voordat een brooks is ingereden. Ik weet niet of ik het geduld daarvoor heb, heb er nu zo'n 250 km mee gereden en de afdruk van mijn zitbotjes is nog niet eens te zien. De eerste 100 meter is echt pijnlijk en ook tijdens het rijden moet ik regelmatig verzitten. Geef het zadel nog een paar 100 km en daarna ben ik denk ik dermate gefrustreerd dat ik hem de sloot inschop.
Abacus schreef:Ik weet dat ik lang geleden een Brooks had die me erg goed beviel, maar dat zadel is gejat (ja, met de fiets er nog aan vast :evil: ) en ik weet niet welk type zadel dat was.
Het is vooral de breedte die bepalend is, de look maakt niet zo veel uit.

quote="wielkneus"
> sinds kort een brooks b17
>250 km mee gereden en de afdruk van mijn zitbotjes is nog niet eens te zien.
Dat zou ook wel al te snel zijn.

> De eerste 100 meter is echt pijnlijk
Dat lijkt me inderdaad niet zo goed.

>Geef het zadel nog een paar 100 km
> en daarna .... de sloot inschop.
Ze zijn tweedehands goed verkoopbaar. Maar er iemand gelukkig mee.

Leon
Ben er geen voorstander van, maar je kan de komende maand het zadel 3x invetten aan de onderkant. Dit versnelt het inzit proces enorm.
Pipopopo schreef:Ben er geen voorstander van, maar je kan de komende maand het zadel 3x invetten aan de onderkant. Dit versnelt het inzit proces enorm.
Klopt. Ik heb het onvrijwillig eens enorm versneld door de fiets een nacht in de regen te laten staan en daarna 40 km ermee te fietsen met een plastic zak erover; ik moest naar huis vanuit een onmogelijk oord ergens in de Ardennen.
Welke methode he beste is weet ik niet. Het zou kunnen dat het inzitproces na opdrogen van het water sneller stopt dan de truc met het vet.
Leon
Ik heb de mijne eigenlijk maar vrij kort hoeven inrijden. Heb overigens niets voor het inrijden gedaan. Niet natmaken, geen vet, helemaal niks. Enkel wat kilometers maken, na ongeveer 300 a 400km was die bij mij prima. Aan het einde van de groene weg heeft ie een volle nacht in de regen gestaan en overdag in de regen gefietst. Daar werd ie wel erg slap van zodat ik de schroef flink heb moeten aandraaien.

Vind de brooks een ideaal zadel, hij zit heerlijk. Draag overigens nooit een fietsbroek, gewoon een afritsbroek en ik vind het wel prima.