urje schreef:Ik vermoed wel dat men niet zo creatief is voor het weren van auto's (want dat is niet zo moeilijk), maar dat men vooral rare dingen doet in de poging om motors en brommers te weren.
Brommers en motorfietsen zijn we op deze routes inderdaad niet tegengekomen. Gewone fietsers trouwens ook niet. Waarschijnlijk tot grote tevredenheid van de werkelijke gebruikers van deze paden: hondenuitlaters, joggers, wandelaars en marathonlopers. Met dank aan Europese subsidies voor fietspaden.
PeterFokkinga schreef:Ja, die fietspadversperringen in Wales staan me nog goed bij. Frustrerend gewoon, mooi fietspad (oude spoorweg vaak, minimaal klimpercentage, lekker) en dan in driehonderd meter drie keer je fietstassen los moeten halen omdat je anders niet door de barriere komt.
Zo zijn wij ook begonnen, maar de leercurve van die hekjes valt mee. Na een dag lukte het ons steeds beter om de fietsen er doorheen te wurmen zonder de bagage er af te hoeven halen, waarmee we het oponthoud bij de lastigste hekjes terugbrachten van dik 5 minuten tot 10 à 20 seconden.
PeterFokkinga schreef:De "gewone" fietspaden lijken in onze ogen vaak op het trottoir; weliswaar geasfalteerd, maar je deelt de ruimte met voetgangers en bij elke uitrit of zijstraat wordt je geacht voorrang te verlenen, en moet je "stoep af, stoep op"; niet fijn met een afgeladen fiets.
En in elk Brits dorp worden deze stoepen veel gebruikt door zeer breed uitgevallen moeders met dito kinderwagens.
Ook fietsen we wel eens op een stoep waar het officieel niet mag, omdat het veiliger voelt. Geheid komt er dan een boze bewoner op je af: "Why are you cycling on the pavement?" Soms volgt dan een gesprek waarna we eensgezind concluderen dat fietsstroken ontbreken op de plekken waar ze het hardst nodig zijn. En dat degenen die hier wat aan zouden kunnen veranderen, corrupte ijdeltuiten zijn.
PeterFokkinga schreef:Vreselijk fietsland dus? Nou nee, verre van (ben er 4x geweest).
Klopt. Zelf heb ik er wel 15 keer geweest, Ierland, Wales en Schotland incluis. Altijd weer leuk, net als Monty Python en Midsomer Murders.