Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Groot-Brittanie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in Groot-Brittanie

jazzz75 schreef:Mijn ervaring is dat Engelse automobilisten juist veel ruimte geven bij inhalen.
Ze schrikken zich dood! Negen van de tien gaan van schrik overdreven ruim om je heen, de tiende ontkent het "gevaar" en rijdt gewoon door.
jazzz75 schreef:Uiteraard moet je de drukke A-roads vermijden als fietser, maar je gaat in Nederland ook niet op de autoweg rijden.
Er bestaat een digitale kaart met wegen in de UK waarop fietsen is toegestaan. De A10 rond Amsterdam zou daarin niet misstaan.
jazzz75 schreef:Blijkbaar is het rondom Londen een ander verhaal.
In de binnenste boroughs is fietsen geen enkel probleem, er zijn zelfs speciale doorgaande fietsroutes en er wordt genoeg gefietst om automobilisten alert te houden. De buitenenkant is inderdaad een ander verhaal, al is het probleem vooral dat automobilisten gewoon niet rekenen op een fiets. Zorg dus dat je goed zichtbaar bent en laat je niet van de weg drukken.

Frank
frank bueters schreef:Er bestaat een digitale kaart met wegen in de UK waarop fietsen is toegestaan. De A10 rond Amsterdam zou daarin niet misstaan.
Ik kan me inderdaad een aantal lange discussies met Anke en de gps herinneren. Hoe nu verder? Ik denk: A-weg, dus niet fietsen. Maar ondertussen zie ik alle "commuters" deze weg op fietsen. Er is ook geen alternatief. (Dat is er vaak wel, maar ik zie dat pas als ik er voor de tweede keer kom). Wij zijn uiteindelijk over het voetpad gaan lopen. Maar je mág daar dus - soms - fietsen, ondanks dat het een A-weg is?
frank bueters schreef: Hou er op die stukken waar dat niet lukt rekening mee dat veel automobilisten je zien als een linkse activist met ingebakken autohaat. Misschien wel terecht.
Haha, dat kan goed kloppen. Ik ging tijdens mijn eerste fietsvakantie in 2010 op "pelgrimstocht" naar Totnes in Devon, geboorteplaats van het concept van Transition Towns, om te zien hoe men daar minder afhankelijk van olie leeft. Ik ben tijdens die fietstocht er goed van doordrongen geraakt dat autorijders erg gewend zijn geraakt aan de goedkope energie uit olie en benzine. Dat merk je pas echt als je noodgedwongen een paar kilometer over een iets te smalle A-weg aflegt.

Overigens heb ik dus altijd gemerkt dat auto's keurig achter je blijven rijden en alleen inhalen als het echt overzichtelijk is. Op de smalle en bochtige weggetjes kan dat dus wel een paar honderd meter duren.
ankeric schreef:Maar je mág daar dus - soms - fietsen, ondanks dat het een A-weg is?
Het is eerder andersom: Officieel mag je overal fietsen, behalve op "motorways" (M-roads) of wanneer het expliciet wordt aangegeven door een wit bord met rode rand en afbeelding van een fiets:
Afbeelding

Maar ik zou A-wegen inderdaad zo veel mogelijk vermijden: Vrachtwagens kunnen je van de weg blazen en ik vervloekte op m'n fiets dit soort in- en uitvoegstroken op A-wegen als achteropkomend verkeer met 100km/u linksaf wil slaan. levensgevaarlijk! :roll: (Overigens was dit in Noord-Engeland en niet in Zuid-Engeland)

En hierrrr had ik ook een flinke file auto's en vrachtwagens achter me aan. Het lijkt een rustige weg, maar het is een A-weg en is behoorlijk steil, dus ik ging als een schildpad omhoog.

Nee dan toch liever dit plaatje van Engeland!
Afbeelding
ankeric schreef: Maar je mág daar dus - soms - fietsen, ondanks dat het een A-weg is?
Je mag op A-wegen fietsen. Ik heb ze vorig jaar genomen daar waar echte fietspaden niet bestaan. De moeilijkste waren rond London en een stuk tussen Taunton en Bristol in het westen. Te druk en soms gevaarlijk.

Als je die neemt, let op rioolputjes. Die kunnen soms diep zijn en verborgen als het regent. Helm en reflecterend hesje zijn aan te raden! Reflecterend voor- en achterlicht op A-wegen waar het snel donker wordt wegens overhangende bomen. Overwoekerde fietspaden kunnen de bewegwijzering uit het zicht onttrekken. Ik heb 2 keer verkeerd gereden omdat ik de borden achter de bomen niet zag!

Het is een mooi land met fietsvriendelijke chauffeurs! Je zult ook andere lokale fietsers tegenkomen die je ongevraagd waarschuwen en advies geven!

De kaart met A-wegen die ik heb genomen:
http://tinyurl.com/a6eulwm

Veel plezier!
Inmiddels weet ik het weer.
We hebben destijds een zeer dringend advies gekregen om A-wegen te vermijden. Dat is met een maand voorbereidingstijd ook bijna overal gelukt.
Met uitzondering van een kort stukje Bishop's Stortford (A1250) en een langer stuk bij Southborne (A259) waar zelfs de National Cycle Route 2 overheen loopt.
Dus onze ervaring met A-wegen is - gelukkig - zeer beperkt. Maar het kan dus nog erger?! :?
Ik heb A-wegen gezien waarvan ik veronderstelde dat je daar - uiteraard - niet mag fietsen. Maar dat mag dus gewoon! Soms zelfs als enige alternatief?
Complete and utter Madness! :evil:
Dit heeft dus alles te maken met de manier waarop het Engelse wegennet gegroeid is. Met een beetje voorbereiding hoeft het zelden een probleem te zijn.
Wim
Wim schreef:Dit heeft dus alles te maken met de manier waarop het Engelse wegennet gegroeid is. Met een beetje voorbereiding hoeft het zelden een probleem te zijn.
Wim
:?:

Mijn serieus bedoelde waarschuwing 'Do I feel lucky' was gebaseerd op B-wegen en unclassified roads.
Met een gedegen voorbereiding zijn wij er dus in geslaagd A-wegen bijna altijd te vermijden. Gelukkig, want anders was het nog erger geweest.

Ik heb tientallen Engelsen gesproken die ons compleet voor gek verklaarden.
Mensen die graag op de fiets naar hun werk zouden willen rijden. Maar dat of niet durven of onverantwoord vinden.

Wat hoeft nu dus zelden een probleem te zijn met een beetje voorbereiding?
En waar baseer je dat op?


Plonk :!:
Han schreef:Je mag op A-wegen fietsen. Ik heb ze vorig jaar genomen daar waar echte fietspaden niet bestaan. De moeilijkste waren rond London en een stuk tussen Taunton en Bristol in het westen. Te druk en soms gevaarlijk.
Rond Londen is het inderdaad lastig om rustige doorgaande fietsroutes te vinden. Toch kom je met een combinatie van Sustrans routes en binnenweggetjes een heel eind, al kost dat wel tijd en energie als je de er de weg niet goed kent. Vergeleken met andere wereldsteden - ook in Europa - is Londen niet de beroerdste stad om door of langs te fietsen. Parijs, Rome, Barcelona of Brussel zijn ook geen fietsparadijzen. Veel buitenlandse fietsers vinden het trouwens erg gevaarlijk om door Amsterdam te fietsen, vanwege de doodsverachting waarmee Amsterdamse fietsers van alle kanten voorbij scheuren...
Tussen Taunton en Bristol hoef je overigens niet over een drukke weg te fietsen. Je kunt hier route 3 van het National Cycle network nemen via Glastonbury (zie kaartje). Wij hebben deze route, ook wel de West Country Way genoemd, genomen op onze tocht van Harwich naar Cornwall (zie hier).

Afbeelding
ankeric schreef::?:Ik heb tientallen Engelsen gesproken die ons compleet voor gek verklaarden.
Mensen die graag op de fiets naar hun werk zouden willen rijden. Maar dat of niet durven of onverantwoord vinden.
Mensen die je voor gek verklaren als je een flink stuk wilt fietsen, vind je overal. Voor woon-werkfietsers is Engeland inderdaad geen feest. Voor hen gelden immers andere maatstaven dan voor vakantiefietsers. Woon-werkfietsers willen niet alleen veilig fietsen, maar ook een beetje op kunnen schieten.
Sluippaadjes met klaphekjes zijn wel te doen als je op vakantie bent, alle tijd hebt en er maar één keer langs hoeft.
ankeric schreef: "Barriers" zijn een verhaal apart. We zijn er zelfs één tegen gekomen waar we met de tandem niet door/over/langs kwamen. Omrijden was de enige optie. De normale barriers zijn vaak gelijkvormig, maar in breedte verschillend. Sommige rij je gewoon doorheen, bij anderen volstaat het inklappen van je spiegel en weer anderen zijn smaller dan ons stuur. Dus afstappen, stuur diagonaal en fiets optillen. En aangezien die dingen alleen bedoeld zijn om auto’s (en brommers) tegen te houden vind je er – dus - soms 3 achter elkaar op een fietspad; :evil:
De Britten zijn inderdaad meesters in het barricaderen van fietspaden. Soms moet je om de 5 à 10 minuten afstappen. Klaphekjes kom je ook op Nederlandse fietsroutes wel eens tegen (vooral langs dijken met schapen), maar op Britse fietspaden moet je regelmatig een intelligentietest ondergaan om verder te mogen naar de volgende horde. Je wordt eerst even aan het denken gezet, maar na een paar keer ken je de trucs en de volgende keer is je IQ weer wat hoger. Zelfs met ligfietsen hebben we altijd verder kunnen rijden (soms rij je dan simpelweg onder een obstakel door!), maar ik kan me voorstellen dat met een tandem de rek er echt uit is.

De gekste verrassingen op Sustrans routes troffen wij in Wales. Hieronder wat sfeerbeelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sommige fietsroutes lijken te zijn aangelegd als filmdecor: je ziet het voor je, met Mr. Bean als fietser. De afmetingen van al die hekken en barrières zijn natuurlijk afgestemd op de ultieme Britse fiets, waarvan de belangrijkste eigenschap is dat die in de kofferbak van elke auto past: de Brompton. Al met al levert het National Cycle Network veel inzicht op in de Britse cultuur. :wink:

Afbeelding
keesswart schreef: De Britten zijn inderdaad meesters in het barricaderen van fietspaden
nog meer voorbeelden in the ' facility of the month' :
http://homepage.ntlworld.com/pete.meg/w ... /index.htm
keesswart schreef:... verzameling foto's...
Prachtig! Die gekke britten ook. En dat ze zoveel verschillende 'oplossingen' voor hetzelfde probleem verzinnen...
keesswart schreef:Vergeleken met andere wereldsteden - ook in Europa - is Londen niet de beroerdste stad om door of langs te fietsen.
Het zou binnen een paar jaar nog veel beter moeten zijn: http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lan ... Goes+Dutch

(En nog veel meer info te vinden via google.)

Renaat
urje schreef: Prachtig! Die gekke britten ook. En dat ze zoveel verschillende 'oplossingen' voor hetzelfde probleem verzinnen...
Grappig inderdaad. Al lijkt het me met momenten heel frustrerend, zeker als je een Brit bent die functioneel de fiets gebruikt (b.v. voor woon-werk verkeer) en zo'n toestanden tegen komt.

Ik vermoed wel dat men niet zo creatief is voor het weren van auto's (want dat is niet zo moeilijk), maar dat men vooral rare dingen doet in de poging om motors en brommers te weren.

Renaat
Ja, die fietspadversperringen in Wales staan me nog goed bij. Frustrerend gewoon, mooi fietspad (oude spoorweg vaak, minimaal klimpercentage, lekker) en dan in driehonderd meter drie keer je fietstassen los moeten halen omdat je anders niet door de barriere komt.

De "gewone" fietspaden lijken in onze ogen vaak op het trottoir; weliswaar geasfalteerd, maar je deelt de ruimte met voetgangers en bij elke uitrit of zijstraat wordt je geacht voorrang te verlenen, en moet je "stoep af, stoep op"; niet fijn met een afgeladen fiets.

Vreselijk fietsland dus? Nou nee, verre van (ben er 4x geweest). Gewoon op de weg blijven fietsen (vooral ook op de rotondes, dat gaat stukken makkelijker dan het "fietspad" ernaast te nemen en te wachten tot je de wegen over kunt steken).

Wales is prachtig, Schotland nog mooier. Misschien dat ik dit jaar nog maar een keer ga ;-)
urje schreef:Ik vermoed wel dat men niet zo creatief is voor het weren van auto's (want dat is niet zo moeilijk), maar dat men vooral rare dingen doet in de poging om motors en brommers te weren.
Brommers en motorfietsen zijn we op deze routes inderdaad niet tegengekomen. Gewone fietsers trouwens ook niet. Waarschijnlijk tot grote tevredenheid van de werkelijke gebruikers van deze paden: hondenuitlaters, joggers, wandelaars en marathonlopers. Met dank aan Europese subsidies voor fietspaden.
PeterFokkinga schreef:Ja, die fietspadversperringen in Wales staan me nog goed bij. Frustrerend gewoon, mooi fietspad (oude spoorweg vaak, minimaal klimpercentage, lekker) en dan in driehonderd meter drie keer je fietstassen los moeten halen omdat je anders niet door de barriere komt.
Zo zijn wij ook begonnen, maar de leercurve van die hekjes valt mee. Na een dag lukte het ons steeds beter om de fietsen er doorheen te wurmen zonder de bagage er af te hoeven halen, waarmee we het oponthoud bij de lastigste hekjes terugbrachten van dik 5 minuten tot 10 à 20 seconden.
PeterFokkinga schreef:De "gewone" fietspaden lijken in onze ogen vaak op het trottoir; weliswaar geasfalteerd, maar je deelt de ruimte met voetgangers en bij elke uitrit of zijstraat wordt je geacht voorrang te verlenen, en moet je "stoep af, stoep op"; niet fijn met een afgeladen fiets.
En in elk Brits dorp worden deze stoepen veel gebruikt door zeer breed uitgevallen moeders met dito kinderwagens.
Ook fietsen we wel eens op een stoep waar het officieel niet mag, omdat het veiliger voelt. Geheid komt er dan een boze bewoner op je af: "Why are you cycling on the pavement?" Soms volgt dan een gesprek waarna we eensgezind concluderen dat fietsstroken ontbreken op de plekken waar ze het hardst nodig zijn. En dat degenen die hier wat aan zouden kunnen veranderen, corrupte ijdeltuiten zijn.

Afbeelding
PeterFokkinga schreef:Vreselijk fietsland dus? Nou nee, verre van (ben er 4x geweest).
Klopt. Zelf heb ik er wel 15 keer geweest, Ierland, Wales en Schotland incluis. Altijd weer leuk, net als Monty Python en Midsomer Murders. :wink:
keesswart schreef: Zo zijn wij ook begonnen, maar de leercurve van die hekjes valt mee. Na een dag lukte het ons steeds beter om de fietsen er doorheen te wurmen zonder de bagage er af te hoeven halen, waarmee we het oponthoud bij de lastigste hekjes terugbrachten van dik 5 minuten tot 10 à 20 seconden.
Je leert inderdaad op den duur van afstand te herkennen hoe de volgende barrière moet nemen. Zo reed ik in Engeland eens op een kissing gate af, waarvan ik al zag dat die erg krap was. Grootste hindernis waren echter 3 Engelse jongens van het kaliber die je liever niet tegenkomt, die boven op het hek zaten.
Om de sfeer er in te houden groet ik maar vriendelijk en probeer mijn fiets door het hek te wurmen. Wat dus niet lukte.

"Can we help you, Sir."

In vlekkeloos Oxford-Engels. Waarop ik maar beleefd maar arglistig mompelde dat enige hulp welkom was. Met zijn drieën pakken ze de fiets zeer deskundig op tillen hem over het hek en zetten hem netjes neer.

"Have a nice day, Sir."

Rare jongens, die Engelsen.

Peter
ankeric schreef: Zuid-Oost-Engeland, rondje Londen... kennelijk een aanrader?
Alleen als je op het ergste bent voorbereid. Dan blijken er ook aan aantal stukken prima te fietsen en een aantal stukken zijn zelfs mooi om te fietsen.
Een half jaar terug ben ik van Dover via Hastings en Brighton naar het Isle of Whight en het New Forest gefietst. Regelmatig heb ik National Cycle Route 2 gevolgd, maar niet blindelings, want deze route mijdt soms juist de mooiste plekken aan de Engelse zuidkust (zoals de krijtrotsen bij Beachy Head en het Isle of Wight) en kent ook saaiere stukken kust, waar het dan iets meer landinwaarts juist heerlijk fietsen is.

Afbeelding

In Hastings en Brighton zijn fietspaden op de strandpromenades of pal onder de krijtrotsen, waar veel gebruik van wordt gemaakt.

Afbeelding

In het conservatievere Eastbourne wordt fietsen langs het strand echter beschouwd wordt als een subversieve daad die bestraft dient te worden met een boete van 500 pond!

Afbeelding
keesswart schreef:
In het conservatievere Eastbourne wordt fietsen langs het strand echter beschouwd wordt als een subversieve daad die bestraft dient te worden met een boete van 500 pond!

Afbeelding
Dat valt nog mee. In Hexham krijg je 1000 pond boete als je het hek niet sluit. :oops:

Afbeelding

Peter
... en in Ierland kost het 1500 pond om je auto in het water te parkeren. :)
Afbeelding
geen auto's dumpen a.u.b. by urje, on Flickr