Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke gps en waarom - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welke gps en waarom

Hoi,

gebruik al jaaaaren de Garmin Emap en dit zowel op de motor als op de fiets.
Uiteraard niet te vergelijken met de moderne navigatietoestellen maar voor mij nog steeds voldoende. Alhoewel het toestel niet waterdicht is (enkel spatwaterdicht) na meer dan 100K Km gebruik nog steeds top. Motor is een BMW 2-cilinder boxer. Trillingen, stof, vocht, ... hebben dus blijkbaar weinig invloed op dit toestel. Mbv een zelf ontworpen houder vlot te monteren op zowel motor als fiets. Zodra je de manier van navigeren als elektronisch kompas snapt, geraakt je werkelijk overal. Je kan op eender welk moment zelf bepalen of je op een bepaald punt nu links, rechts of rechtdoor gaat. Toestel blijft steeds de goede richting en de afstand naar uw doel aangeven. Eerder basic maar wel veel avontuurlijker dan de rechtoe rechtaan navigatie.

Nadelen : Geen echte navigatie/(her)berekening op de wegenkaart (niet routeerbaar), geen kleurenscherm. Toestel werkt eerder als een elektronisch kompas. Beperkte opslagcapaciteit voor routes, waypoints en via-points. Hertekenen van de kaart niet zo snel. Indien je echt een specifieke route wenst te rijden moet je deze vooraf op PC maken en daarna uploaden naar het toestel.

Voordelen : Toestel wijst continu naar volgende doel/waypoint zodat je soms op de meest verrassende plekken voorbij komt. Werkt op twee (oplaadbare) AA batterijen en deze houden het min. 8 uur uit. Maakt gebruik van de diverse Mapsource versie's (werkt eveneens met BaseCamp). Uitbreidbaar extern kaartgeheugen. Steden, adressen, kruisingen, ... opzoeken kan rechtstreeks uit het toestel. (op voorwaarde dat de kaartinfo aanwezig is op het externe geheugen) Basiskaart met de grote wegen zit in toestel ingebouwd. Toestel slaat het gereden parcours op als een track. Veel info beschikbaar op het scherm. Handige vormfactor zonder uitstekende onderdelen (antenne, ...)

Grtz,

Stally
eindgebruiker schreef:
StFrancesco schreef:Na 3+ jaar en ca. 7.000-8.000 km. met een 60CSx zou ik Garmin categorisch afraden.
Hallo StFrancesco,

Kun je aangeven waarom je tot deze conclusie bent gekomen?
Natuurlijk.

1. Na enkele keren gebruik van de 60CSx in de RAM houder begon de rubberen "skin" van 't toestel te disintegreren. Na 20 of zo keer op de fiets (in een RAM-HOL-GA12U) was hij helemaal mee gedaan. N.B.: Ik moet zeggen dat de waterdichtheid van de 60CSx leek daardoor niet sterk gecompromitteerd, want hij werkte ook met gescheurde rubberen bodem naar behoren, al zag hij uit als 'n palestijnse zelf-onploffer na z'n ultieme daad.

2. Ik heb meerdere keren dure EU City Navigator mappen voor moeten kopen (eens in 2007, en dan in 2009… want de basismap was zo goed als nutteloos). Een EU City Navigator Map kost ca. €150,-. Dat is 2-15 keer duurder dan 'n iOS of Android navigatieapp (die jaren lang blijft updaten) voor dezelfde gebied. Een combinatie van GPS logger & propere navigatieapp in 'n smartphone is in praktijk veel nuttiger dan Garmin's mappen, en kost ook aanzienlijk minder.

3. De eerste 3 jaar of zo werkte mijn 60CSx allright, dan begonnen de echte problemen: de scherm - soms na 't starten, soms halferwege 't gebruik - zou vanzelf uitgaan. Nieuwe batterijen hielpen niet; andere merk batterijen ook niet.

4. De ding is lomp (en vrij zwaar).


5. Hij ondersteunt pas een sterk beperkte aantaal POIs, tracks, etc.. Een dedicated GPS logger (of een smartphone met 'n goede app daarvoor (N.B.: ik raad aan om voor 't grote tocht eerst tests te doen en reviews te lezen, want niet alle [iteraties van] GPS logger apps zijn goed).

6. Het merendeel van de gps tracks / POIs, "opgeslagen" gedurende mijn tochten naar Rome, na mijn komst bleken niet opgeslagen te zijn (had ik de optie aangeschakeld). Ik begrijp niet hoe Amazon reviewers over zo'n producten konden raven (4-5 sterren)! :?


Ik heb morele issues met "bedrijven", die uitrusting voor jagertjes maken / 't dierenschieterij populariseren. Garmin is zo'n bedrijf. De eerste en de laatste keer, die ik iets van Garmin kocht, deed ik met aarzeling, gedwongen door noodzaak (toen waren er geen alternatieven… Magellan misschien). Maar, mijn review hier is in geen enkele mate op morele issues gebaseerd, maar op ervaringen met de 60CSx, de paradepaardje van toen van Garmin. Ik had vast meer nadelen van de toestel op kunnen noemen als ik hem nog had. Het enige die ik over die apparaat mis, is de tijden, door welk hij mij vergezelde, de fietstochten zelf (vooral de eerste, in 2007)… nostalgia…

Trouwens, na meerdere fietstochten naar Rome, eentje naar Delphi, naar Athene, naar Saarbrücken en tientallen dagtochten door Nederland met iPhone & navigatie apps, kan ik zeggen dat voldoen prima voor (Europese, (Noord-)Amerikaanse, etc.) fietstochten: er zijn gebrekken, zoals 't ontbreken van fietswinkels in de POI database (wèl, autoservicepunten) of - relatief zeldzaam - van 'n fietspadje, etc. - maar Garmin toestellen (in elk geval, de 60CSx) zijn minstens even geplaagd door deze gebreken.

Navigatie app aanbevelingen:
- TomTom (aan de dure kant, maar goed, heeft o.a. goed leesbare (en mooie) navigatieinterfacekleuren onder relatief velle zon)
- Sygic (heeft de beste receptie van ze allen, goede opties, zoals, bijvoorbeeld, 't aangeven on-the-fly van de afstand naar de gewenste punt; 't aangeven van de richting simultaan met de route, sinds 'n update in 2011 heeft 'n mooie interface. Kost aanzienlijk minder dan TomTom. Sygic kan ook tracks opslaan, maar voor zover ik weet, in plaats van een offline logboek, deelt hij de routegegevens no alleen maar online via FaceBook/Twitter).
- Navigon (Goed. De interface is 'n beetje verouderd. Met de 3D weergave kan je de topgrafie van 't gebied een beetje zien bij 't navigeren. Keuse uit 3 routes voor de bestemming).
- Skobbler GPS Navigation 2 (heb ik weinig ervaring mee; je kan voor iets van €9,99 kaarten voor Europa, Nord & Zuid Amerika kopen, of voor €5,99 - van de gewenste continent… tot nu toe, alleen Europa, Z. Amerika & N. Amerika beschikbaar. Voor de rest heeft wat beperktere opties, goede interface).
- CoPilot (net, als Sygic, geeft keuze van 3 routes naar de bestemming, heeft mooiere interface. Heb nog geen ervaring mee; misschien test ik hem als 't warmer wordt).
- Waze (Sociale Navigatie app. Heb weinig ervaring mee, maar schijnt goede recensies te hebben).

Waarschuwing: de batterijduur van een standalone GPS is altijd langer dan die van een smartphone, maar met een goede dynamo & dynolader / accu (dynamo & lader combo is preferabel!) wordt de probleem volledig opgelost.

Aan te bevelen GPS track recorders (apps):
(N.B.: Ik heb ze, met de uitzondering van MotionX GPS, niet in 't buitenland getest).

- Cyclemeter GPS (een van de beste. Werkt betrouwbaar)
- Cycle Tracker Pro
- MotionX GPS
- Road Bike Pro
- Strava
- RubiTrack
- RouteBuddy Atlas


PS: Mijn excuses de uitvoerigheid van mijn review en voor mijn taal: ben 'n allochtoon :wink:
Xyuny schreef:Ik heb steeds voor Garmin gekozen omwille van de samengang met de computerprogramma's. Begonnen bij een Etrex Vista, dan Edge 705, nu Montana 650 (enorm lomp, maar wel heel groot luxueus touchscreen: heel aangenaam).
Ook ondersteunt Garmin Apple-computers, wat bvb niet van Polar (hartslagmeters) kan gezegd worden.

Het is wel verre van perfect, in mijn ogen. De gebruiksvriendelijkheid van Basecamp kan nog veel beter, het maken van routes veel vlotter.
Indertijd kocht ik Fugawi bij de etrex: die stonden tien jaar geleden al zo ver als Basecamp nu. Eigenlijk verder: het was mogelijk papieren kaarten in te scannen en te kalibreren, om daar je routes op uit te stippelen. Die routes kwamen dan in de GPS (de kaarten jammer genoeg niet).
Tot ergens in 2009 had Garmin nog geen OS X ondersteuning.
bergbeklimmer schreef:
eindgebruiker schreef:
StFrancesco schreef:Na 3+ jaar en ca. 7.000-8.000 km. met een 60CSx zou ik Garmin categorisch afraden.
Hallo StFrancesco,

Kun je aangeven waarom je tot deze conclusie bent gekomen?
Ik zou wel een aantal redenen kunnen bedenken. Ik heb een garmin en als ik daar probeer mee te navigeren in Nederland dan is het volgende me al overkomen:

- Ik ben ovet het erf van een boer gestuurd

- Ik ben over onverharde wandelpaden gestuurd, terwijl ik echt asfalt had geselecteerd.

- als ik stil staat, geeft het ding aan dat ik 7 kmh fiets. Als fietscomputer is het dus ook waardeloos.

- Ik wordt over wegen heengestuurd maar ik niet mag fietsen. En dat zijn soms echt gevaarlijk autowegen waar je als fietser ook niet durft te komen.
IDEM (had bijna vergeten hoe ik door de maïs- en tarwevelden in Duitsland kilometers lang moest lopen en over de autobahn moest fietsen, en over onfietsbare "pad" fietsen, en zo voort - op Garmin's aanbeveling).
StFrancesco schreef: IDEM (had bijna vergeten hoe ik door de maïs- en tarwevelden in Duitsland kilometers lang moest lopen en over de autobahn moest fietsen, en over onfietsbare "pad" fietsen, en zo voort - op Garmin's aanbeveling).
Je had wel van te voren de gebruiksaanwijzingen goed gelezen? 8) :? :wink:
Michael W schreef:
StFrancesco schreef: IDEM (had bijna vergeten hoe ik door de maïs- en tarwevelden in Duitsland kilometers lang moest lopen en over de autobahn moest fietsen, en over onfietsbare "pad" fietsen, en zo voort - op Garmin's aanbeveling).
Je had wel van te voren de gebruiksaanwijzingen goed gelezen? 8) :? :wink:
Jawel, en ook in en rondom de stad gebruikt om het min of meer onder de knie te krijgen, voordat ik naar Rome vertrok.
Welke kaart gebruikte je?
StFrancesco schreef:
Michael W schreef:
StFrancesco schreef: IDEM (had bijna vergeten hoe ik door de maïs- en tarwevelden in Duitsland kilometers lang moest lopen en over de autobahn moest fietsen, en over onfietsbare "pad" fietsen, en zo voort - op Garmin's aanbeveling).
Je had wel van te voren de gebruiksaanwijzingen goed gelezen? 8) :? :wink:
Jawel, en ook in en rondom de stad gebruikt om het min of meer onder de knie te krijgen, voordat ik naar Rome vertrok.
Klink allemaal heel vreemd, ik heb 4 jaar naar volle tevredenheid met de 60csx gefietst, enige probleem het kleine aantal te laden tracks en daarom nu een 62s aangeschaft die perfect werkt!

Of je hebt een "maandag" toestel getroffen of het ligt aan welke kaarten je gebruikt en de instellingen in de 60csx.

Na 4 jaar waren er natuurlijk wel gebruikerssporen maar is het toestel toch nog voor €140 verkocht.
PS misschien heeft Michael W wel gelijk :wink:

Peter.
Aan de gebruiksaanwijzingen van Garmin zelf heb je weinig tot niets. Door veel trial en error, tips ervaringsdeskundigen, filmpjes op youtube of een goede cursus op DVD bv kom je al heel wat verder.
Inderdaad, ik ben blij dat ik mijn GPS in oktober heb gekocht, hierdoor kon ik tijdens mijn eerste vakantie zonder problemen de weg naar huis terugvinden.
Robertjan schreef: Overige weetjes
Toch nog belangrijke aspecten vergeten, zoals de leesbaarheid van het scherm bij zonlicht (of duisternis). Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de verschillen zouden zeer groot zijn en het lijkt me niet fijn om in één of ander zonnig land te fietsen met een gps met een in zonlicht onleesbaar scherm.
Robertjan schreef: Touchscreen:
Ook regen speelt hier een rol. Er zijn Touchscreens die slecht bruikbaar zijn bij regen en anderen die daar nauwelijks hinder van ondervinden.

M.a.w. er zijn nog veel meer aspecten waar rekening met gehouden kan worden.

Renaat
De tovenaar schreef:Aan de gebruiksaanwijzingen van Garmin zelf heb je weinig tot niets. Door veel trial en error, tips ervaringsdeskundigen, filmpjes op youtube of een goede cursus op DVD bv kom je al heel wat verder.
En veel lezen op deze site.
Peter
Navigeren jullie op het kompas of via de peil op de kaart.

Mario
supermario schreef:Navigeren jullie op het kompas of via de peil op de kaart.

Mario
op het spoor die ik thuis voorbereid en of die hij tekent als ik navigeren gebruik.
Ja, ik doe het ook op die manier.
Navigeren jullie op het kompas of via de peil op de kaart.

Mario
Mijn vakantie plezier begint thuis bij slecht weer achter de PC: ik zoek tracks op, controleer ze in OFM, zoek campings op via de kaart, Google map/satalite of gewoon googelen op "camping plaatsnaam" en zet deze als POI in de kaart en laad ze in de GPS.
Als het moment daar is kijk ik met een half oog op de GPS en volg de track op het scherm; met 1 1/2 oog kan ik dan genieten van de omgeving, wetende dat ik daar kom waar ik wezen wil.

Mvrgr Erik
Polling schreef:Welke kaart gebruikte je?
City Navigator Europe (aangeschafd in 2007 - ik meen, 2007 of 2008, en in 2009 - City Navigator Europe van dezelde of de volgende jaar; die kon ik werkelijk maar een paar weken benutten, want snel daarna ging het toeste vanzelf kapot).
Ow en kaarten heb ik altijd de laatste versie van City navigator EU en de openfietsmap.
Openfietsmap staat aan.
De city navigator voor de poi(zit erg veel poi punten in van hoge kwaliteit zoals supermarkten en campings incl. telefoonummers enz)
Zitter er ook poi op de benelux sd-kaart

Mario
supermario schreef:Zitter er ook poi op de benelux sd-kaart
Ja, kijk maar bv op de online OSM kaart: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.07 ... 8&layers=M

Je kan het ook bekijken zonder GPS, download Basecamp en stop die SD kaart in een kaartlezer