Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ATB of trekkingfiets? - Forum Wereldfietser

ATB of trekkingfiets?

Hoi,

Ik zou graag willen weten of er iemand op dit forum is, die lange afstanden heeft gefietst met een ATB. Ik wil namelijk lange afstanden gaan combineren met scheuren door de bossen (lange afstanden met bepakking en scheuren uiteraard zonder). Ik weet dat het beter is om daar verschillende typen banden voor te gebruiken.
Mijn grootste vraag is of het veel vermoeiender/zwaarder is om op een ATB over lange afstanden te fietsen (andere houding dan met een trekkingfiets) met bepakking?

Groet,
Jorrit

Ik ben een aantal jaren geleden vanuit Zuid-Frankrijk terug naar Nederland wezen fietsen op een ATB. De laatste jaren maak ik gebruik van een trekfiets. De laatste bevalt mij vele malen beter omdat:
-De rolweerstand veel lager is;
-De houding beter is vol te houden en meer variatie kent.;
-De versnellingen over het algemeen dichter bij elkaar liggen en dus prettiger rijdt op vlakke stukken
-Je toch nauwelijks gaat raussen als je onderweg bent;
-als je dat al doet het een stuk lastiger is omdat je je ATB als het goed is toch hebt omgebouwd met bagagedragers en dergelijke.

Kortom; of het een of het ander.

Ik heb wel eens een fietstocht van anderhalf jaar gemaakt op een mountainbike. Daarvoor heb ik veel op een randonneur gefietst. Een randonneur rijdt mijns inziens iets lichter en rustiger. Heb ik gemerkt dat de ATB zwaarder reed? Nou niet echt. En wat je houding betreft is het een must om 'gekrulde' bar-ends op je stuur te zetten (vergeet geen foam eromheen te doen anders trekt de koude in je vingers).
Je hebt ook een Vittorio 'randonneur' met 26 inch wielen met een iets langere wielbasis, zodat deze wat 'loop' betreft dicht in de buurt komt van een trekkingfiets

Succes!

Joo...Biker. Als ik het goed begrijp wil je tijdens een langere trektocht af en toe stukken OFF-ROAD biken :?: Doe je dit dan vanaf je standplaats of als je een ATB-route tegenkomt onderweg? Om dan weer via die atb-route je weg te vervolgen. In beide gevallen zou ik kiezen voor de Trekking-bike. Deze is er voor gebouwd om zowel voor- als achterdragers te kunnen monteren, wat bij een ATB niet altijd past. Als je nog een fiets moet aanschaffen, ga dan voor de trekking-bike. Heb je reeds een ATB (zoals ik :? ) probeer dan dragers te monteren en schaf goede tassen aan. Kijk even op onze web-site :wink: want daar hebben we het over meerdaagse tochten, biken met Kaart en Kompas, tochten over Lange Afstands Wandelroute's, kortom biken met een OUTDOOR gevoel. Veel tips, route's, wat je meeneemt onderweg, links naar buitensport-gebeuren etc. :idea: Monteer semi-slick banden van Schwalbe, de Black Jack, dit zijn geweldige banden voor zowel asfalt als in het terrein. Nou...neem maar een kijkje op http://members.lycos.nl/ymondbikers daar vind je vast de info die je wilt. Grtz ymondbikers
Mensen die gereageerd hebben bedankt.

Guurtje, ik wil vanuit een standplaats off-road gaan crossen. Met tassen en al lijkt dat me sowieso geen optie. Maar je link werkt helaas niet... misschien ligt de server plat, maar ik kom er niet in, helaas.

Groet,
Jorrit
Je hebt gelijk.... kom net uit de nachtdienst 8) en kan geeneens m'n eigen webbie bekijken 8) dat is lekker. ik denk inderdaad dat lycos ff plat is :D

Ik heb zowel in australie als nieuw zeeland 3 maanden op een mountainbike rondgereden met bepakking.
Als je het rijden op een mountainbike gewend bent kun je er de wereld mee rond. Als je er niet aan gewend bent kom je er waarschijnlijk de ardennen nog niet mee door.
Tijdens het reizen heb ik er altijd semislicks onder zitten(continental goliath). Deze voldoen bij het crossen redelijk goed behalve als het erg nat en modderig wordt dan heb je te weinig grip om echt te kunnen crossen.
Dus als je echt wilt baggeren zul je noppenbanden mee moeten nemen. Je hebt ze tegenwoordig gelukkig ook in opvouwbare uitvoering die nemen iets makkelijker mee.
Momenteel heb ik nog een merkloze australische band om mijn achterwiel ziten die een flinke middenrail heeft met een flink profiel aan de zijkanten. Hier heb ik op beide terreinen erg veel plezier van. Je moet maar eens het een en ander uitproberen, er zijn tegenwoordig vele soorten banden.

gr

erik
Guurtje,

Hele handige/bruikbare website. Bedankt.

Groet,
Jorrit

Hi,

wel het hangt altijd van je bereidheid af om een compromis af te sluiten of niet.

Hoe meer profiel een band heeft hoe meer weerstand hij geeft. In het terrein heb je hier geen last van maar juist baat, op het asfalt is het gewoonweg waardeloos rijden.
Ik heb bv de eerste keer dat ik van west naar oost ging in de Pyreneen, over asfaltwegen, profiel banden gebruikt. Het idee was dus om vanuit een aantal standplaatsen dag tochten te maken in de bergen.
Over de weg merkte ik het verschil met de slicks die ik altijd gebruikte in het dagelijkse verkeer en andere reizen. In de bergen had ik natuurlijk baat bij die profielbanden. Het is dus afwegen wat je belangrijker vindt.

Ik ben niet zo kapot van semi-slicks in echte berg achtige omstandigheden omdat deze vaak niet breed genoeg zijn of te weinig grip geven als het echt nodig is.
Je kan ook een extra set meenemen en die op je standplaats erom gooien. DUs een slick en een zware profielband. Betekend wel dat je per standplaats 2x 2 banden moet verwisselen :)
Ha Jorrit,

De oplossing heet BOB; het bagagekarretje.
Ik heb er vorig jaar mee gerondgefietst: geweldig !
Pak je gewone ATB. Via een langere quick release wordt het karretje aan je fiets gemonteerd. Tijdens het fietsen merk je hoegenaamd niets van je bagage. Je trekt alleen wat minder snel op.
Op je standplaats aangekomen hoef je alleen nog maar je karretje te ontkoppelen en klaar is klara. (karretje is omgekeerd trouwens ook een handig tafeltje)
Aan het verwisselen van banden ontkom je niet. Neem slicks van 1.4 breed en vouwbare noppenbanden. De beste combo.
BOB adverteerd ook met het fietsen met karretje door het terrein.
Dat gaat niet altijd helemaal goed. Zeker niet met 30 Kg bagage en de eerste versie van BOB (ik spreek uit ervaring !).
Maar als je een latere versie neemt (eventueel met een geveerd achterwiel) en eventueel voortassen (die kun je wat makkelijker middels een drager aan je geveerde voorvork bevestigen) kun je het gewicht verdelen en moet het geen probleem zijn.
Niets staat je avontuur in de weg !

Succes

Martijn

Ik combineer al enkele jaren ´scheuren door het bos´ en wereldfietsen. Ik heb 1 fiets die voor beide doeleinden tot grote tevredenheid leidt.
Ik ben uitgegaan van een 26 inch randonneur en kleed deze gewoon uit voor het mountainbiken.

Ik heb een Koga World traveller uit 1999 (zonder vering en andere poespas). Deze fiets heb ik ook voor mijn fietsreizen stevig uitgekleed (slot, standaarden, verlichting) van sterkere velgen (Mavic D521) en veel sterkere dragers (Tubus) voorzien. Als ik ga mountainbiken haal ik natuurlijk ook de dragers eraf. Ik denk overigens dat andere 26 inch randonneurs net zo goed kunnen voldoen voor jouw doel.

Het enige verschil tussen de ATB´s en de 26inch randonneurs is vaak de balhoofdshoek. De iets luiere randonneurs rijden inderdaad veel lekkerder tijdens de lange reizen. Tijdens het mountainbiken heb daar alleen een klein beetje nadeel van op zeer technische parcours.
Ik vond het zadel van de WorldTraveller te hard en de stuurvoorbouw te diep. Ook deze heb ik aangepast en functioneren naar alle tevredenheid voor beide doeleinden.

Mijn advies is dus, koop een goed passende 26inch randonneur. Tijdens het mountinabiken hoeven alleen de dragers eraf en eventueel een andere set banden erop. Als je tijdens het mountainbiken dieper wilt zitten, eventueel andere stuurvoorbouw monteren. Veel goedkoper dan twee fietsen dus. Een ATB ombouwen tot randonneur is vrijwel onmogelijk en maakt rijden met een karretje noodzakelijk.

Met karretjes heb ik geen ervaring, maar ik heb er wel ´onderzoek´ naar gedaan. Ze kosten geld (meer dan dragers), hebben een vrij groot gewicht (meer dan dragers), zijn in het algemeen vrij kwetsbaar, extra gereedschap en/of reserveonderdelen meenemen is noodzakelijk. Ze gaan stuiteren op slechte wegen. Het maakt het reizen per vliegtuig of bus ook niet eenvoudiger. Voordeel is dat de achteras ontzien wordt hetgeen soms noodzakelijk is voor zware of zwaar beladen reizigers.

Hmm vaag verhaal hierboven ...

Ik heb 3 Mountainbikes, een Race fiets en een Randoneur in mijn bezit waarvan als ik ff om de hoek kijk er 2 van kan zien. Ik moet zeggen dat er nogal wat verschillen zitten tussen me Viscount AeroSpace Pro (racefiets) en me GT Zaskar LE (mountainbike). Eigenlijk is de enige overeenkomst de zithoek omdat het beide race-frames zijn en dus kort gebouwd zijn. Voor de rest verschillen ze als dag en nacht.

Sterker nog ik zou mijn Randoneur van zijn levensdagen niet het terrein innemen waar ik soms kom met mijn mountainbikes. De meest voor de hand liggende reden is dat ik binnen een paar seconden met een gebroken randoneur frame zou komen te zitten op een gemiddeld parcours. Los daarvan is een mountainbike frame gewoon veel sterker, dus als je een keer valt, of je verliest controle over je fiets dan kan je een mountainbike rustig laten stuiteren. Daar gaat niks kapot aan.
Op een Randoneur is het mij trouwens ook nog nooit gelukt om over zand te rijden, omdat ik daar niet brede zandbanden op kan monteren. Kan wel eens handig zijn als je in dat soort gebieden wilt fietsen. Geldt trouwens ook voor drassige gebieden na een monsoen ofzo.

Een fietskarretje is een prima optie; bij dragers horen fietstassen die veel duurder zijn dan een tas voor in een BoB-kar bv, fietskarren wegen hooguit een paar kilo, de BoB is onverwoestbaar ( hij is bij mij al een keer een helling afgedondert en er was niks mee aan de hand), je kan alles prima met een Multi-Tool doen die je toch al bij je hebt, hooguit een paar spaken en een extra asje meenemen alhoewel ik ze nog nooit heb hoeven gebruiken.
Een gewone fiets kan ook gaan stuiteren als je hem niet goed inpakt, dat is niet alleen voorbehouden aan fietskarretjes.
Reizen per bus of vliegtuig is juist veel eenvoudiger. Je demonteert alle uitstekende delen zoals ophangbeugel, wiel en spatbord (lukt mij al binnen 3 minuten). Zet ze vast op je Reistas met een paar tieraps of snelbinders dat het compact is. Op die manier zorg je ervoor dat de koffersmijters bij vliegtuigen het makkelijk hebben. Het voordeel van bv de BoB is ook nog dat de kooi constructie om je tas zit en deze dus beschermd. Sterker nog je hoeft maar 2 dingen in de gaten te houden op een vliegveld, namelijk de fiets en de kar. Bij een 'gewone setup heb je een fiets plus meestal 2 voor + 2 achtertassen. Dat is dus 3 extra dingen terwijl een gemiddeld mens maar 2 handen heeft.

Als je een fiets koopt moet je allereerst afvragen wat je ermee wilt gaan doen en hoe vaak dat zal zijn. Die 2 dingen bepalen namelijk je keuze voor een type fiets en wat voor budget reeel is.
Een fiets die zowel op de weg als in het terrein top prestaties levert moet nog uitgevonden worden. Anders zou ik namelijk ook niet zoveel verschillende fietsen hebben hier.

@jorrit, ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt maar ik rijdt al meerdere jaren fietsvakanties met mijn mtb en dat bevalt uitstekend. heb het eerste jaar ook met een BOB gereden maar ben overgestapt op Ortlieb tassen omdat de fietskar niet de trein in mag.