Carl schreef:(Behalve als je precies weet op welke hartslagfrequentie je 200 fietskilometers op een dag niet-sport als je nog geen horloge bij je hebt om seconden te meten, dat lijkt mij wel een unicum.)
Maar het aardige aan de voedingsleer is dan weer dat, als je maar lang genoeg zoekt (of wacht), er altijd wel een deskundige is die iets aantoont of beweert wat bij jouw ervaring past. Neem het wijdverbreide afval-advies 'veel water drinken om een vol gevoel te hebben', in deze discussie ook al genoemd.
Las ik toch nog niet zo lang geleden dat water (zonder iets erin) vrijwel onmiddellijk de maag passeert en doorgelaten wordt naar de darmen!
*) Over eieren eten en voedingsadviezen gesproken: denk maar aan het eitje dat eerst goed voor je was, vervolgens helemaal niet meer mocht (cholesterol!), daarna mocht je wel een omeletje eten van alleen eiwit, en nu mag je gelukkig je ei weer met dooier en al eten.
Groeten, Carl
Ik rij niet op tijd, maar controleer een paar keer per jaar mijn hartslag bij diverse soorten van bewegen. Ik wordt jaarlijks gecontroleerd door een cardioloog en gecontroleerd door een internist wegens ongemakken na intensief sporten in het verleden. De cardioloog vertelde me dat als ik zou sporten een sporthart zou hebben, maar dat kan niet omdat ik nooit meer sport.
Je gelooft toch zeker niet meer in een dieet- , sportvoedings- en cholesterol-mythe. Een dieet werkt niet om af te vallen. Te veel gericht op calorieen. Sporten ontregelt je lijf, tenzij je zeer regelmatig sport en je energie-balans op orde houdt als je tijdelijk stopt.
Sportvoeding is voor topsporters. Die staan onder medische begeleiding. Isotoon is ook een mythe. Of de drank hypotoon, isotoon en hypertoon wordt bepaald door het percentage suikers in het water. Niet door de hoeveelheid zout wat is toegevoegd. Over osmose geschreven. Je betaalt dik geld voor commercieel suikerwater. Zelfs de jeugd is aan de energiedrank. Het wachten is op diabetes type 2. Te veel suikerwater drinken, maak je vroegtijdig insuline-resistent.
Als je beweegt en normaal vezelrijk eet en matig zout consumeert. kunnen je darmen voldoende vocht opnemen en afgeven als dat nodig. Volgens mij wordt het zout in sportdrank alleen toegevoegd om de opname van suikers vanuit de darm in het bloed te reguleren, ter voorkoming van een te hoge bloed-glucose-spiegel, die onmiddellijk wordt gepareerd door een hoge insuline afgifte.
Een gemiddeld mens heeft circa 100 gr natrium in zijn lijf. Omgerekend 250 gram keukenzout. Ik gebruik circa 3 gram keukenzout per dag en heb nog nooit gemerkt dat ik zout te kort kwam of overmatig moest plassen na het drinken van puur water.
Cholesterol wordt aangemaakt in de lever. Als die aanmaak wat verstoord is, moet je pas gaan letten op je voeding. De cholesterol-mythe is afkomstig van de Amerikaanse pillenmaffia. Met wetenschappelijke ondersteuning van betaalde artsen. De Amerikanen deden het vet in de ban en aten daarvoor in de plaats suikers. Suikers bevatten geen vetten en is dus gezonder. Nederland gaat Amerika achterna.
Piet.