ho effe, voor je ook nog gaat beweren dat je benzine in een fiets moet gooienChristophorus schreef:Inderdaad. Handgeschakelde versnellingbakken in auto's werken net als Pinion met een ingaande en uitgaande as en twee rijen tandwielen. Per versnelling draaien er maar twee tandwielen.
Automatische versnellingsbakken werken net als Rohloff met planetaire stelsels. In bijna alle versnellingen draaien er meerdere tandwielen rond.
Bij de twee-assen bak is er een koppeling nodig, bij de planetaire automatische bak wordt een koppelomvormer gebruikt.
Versnellingsbakken moet je zo maken dat je maar een versnelling tegelijk kunt gebruiken, anders blokkeert alles. Of het een gewone of een planetaire bak is, ze werken allemaal op het principe dat er een aantal versnellingen klaar staan, en dat je de gewenste versnelling schakelt door daar het tandwiel van vast te zetten op de in of uitgaande as. De andere versnellingen draaien dan loos mee. Je moet dus een systeem maken waarmee je om te schakelen het ene tandwiel loslaat en dan pas een volgend tandwiel vast zet. De meeste grendelsystemen willen niet schuiven als de volle kracht op de tandwiel-as verbinding staat, en bewegen pas als je de druk van de pedalen haalt.Om Pinion en Rohloff soepel te laten overschakelen dien je te ontkoppelen door iets kracht te minderen. Daar moeten veel derailleurrijders erg aan wennen.
Koppelingen in auto's zijn vooral om met draaiende motor weg te rijden, onderweg kan het ook zonder