Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebroken ketting - Forum Wereldfietser

Gebroken ketting

In de categorie stuk en ik vermoed dat ik weet waarom:
Afbeelding
Ketting (SRAM PC-870) van vriendin's 'stads'fiets:
* was volgens rohloff 100% versleten.
* periode met pekel gehad
* paar weekje rust gehad in het schuurtje
* keertje optrekken bij stoplicht met 32-15 (daar stond de fiets daarstraks nog op, zoals meestal)

Ik heb de ketting er maar ietsje korter weer opgezet. Als het weer buiten beter is moet de fiets toch al beter onder handen worden genomen. Ketting, cranckstel en kransjes liggen al een jaartje klaar. :D
Leon
Ja dat komt voor bij kettingen. Goed of minder goed onderhouden het maakt niets uit. Standaard een kettingpons bij mijn gereedschap. Heb je de pech zit je sneller op je fiets dan een band plakken, wel vuile handen. :(
Er zijn verschillende soorten corrosie. De foto van de ketting toont interkristallijne corrosie. Dit wordt veroorzaakt door de samenstelling van het staal i.c.m. een corrosieve omgeving (strooizout). Je ziet dit ook vaak bij gebroken veren van auto's, vooral net na de winter.
Heel lang geleden kocht ik altijd gewoon een Sedis ketting, was altijd goed.
Sinds Sedis door Sram is overgenomen vindt ik hun kettingen niet zo denderend meer.
Ben nu maar op KMC overgestapt.

BTW: Kristallijne corrosie is een materiaalfout. Door wat roest aan de oppervlakte zou staal niet mogen breken.