Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag en Antwoord met Frank van Rijn - Forum Wereldfietser

Vraag en Antwoord met Frank van Rijn

Beste Wereldfiets fans,
Frank van Rijn is jullie natuurlijk welbekend. Deze fietsfanaat heeft zo'n beetje de hele wereld rondgefietst en al vele avonturen op twee wielen beleefd.

Frank staat bekend om zijn boeiende lezingen; helaas kan niet iedereen hier bij zijn.
Dus hebben wij van Uitgeverij Elmar Frank bereid gevonden hier vragen te beantwoorden.

Helaas is Frank niet zo bekend met alle online communicatiemogelijkheden (hij fietst en schrijft liever), dus wij gaan dit voor hem regelen. :D

Zet je vragen in dit topic; alles wat je wil weten over Frank en zijn reizen.
Maandag 25 februari zullen we de vragen bundelen en naar Frank opsturen.
De antwoorden volgen dan woensdag 27 februari.

Groet,
Mark

Uitgeverij Elmar

Edit: data gecorrigeerd (dank voor de vermelding)

Edit:
Bedankt voor alle reacties!
Eerste serie antwoorden volgen hieronder:

Hoeveel lekke banden heeft Frank gehad?
Die heb ik nooit want ik rijd op Schwalbe banden. 8)

Frank, waarom fiets jij nooit mee met de Wereldfietser?
Ik heb wel eens meegefietst met de Wereldfietser (en ben zelfs bij de oprichting aanwezig geweest), maar ik ben nog al eens in het buitenland en dan gaat het helaas niet. Ook vergeet ik wel eens goed in het blad te kijken waar en wanneer er een weekend van de Wereldfietser is. Vandaar dat ik er niet zo vaak ben. Dit voorjaar is er, als ik het goed heb, weer zo'n weekend. Als ik dan de gelegenheid heb en de zon schijnt kom ik ook.


Frank,
Je hebt nu zoveel gezien, zoveel kilometers landschap, zoveel situaties. Als je nu aan het fietsen ben, op een nieuwe reis gaat, zie je dan nog iets nieuws of is een aaneenschakeling van flashbacks (mooi en minder mooi)?

Er zijn natuurlijk wel veel vergelijkbare landschappen en situaties op mijn reizen, maar met mooi weer is het toch elke keer weer nieuw voor mij.


Dag Frank,
Heb je onze kaart van Cambodia nog?
Hallo Bert en Illissa,
Jazeker heb ik die kaart nog, maar inmiddels ben ik weer terug in Nederland. Die kaart heb ik t.z.t nodig als ik een artikel ga schrijven (of een boek?) over mijn reis door Zuidoost Azie.

Beste Frank,
Je bent inmiddels ook al wat ouder aan het worden. Is er voor jouw persoonlijk een verschil tov. pakweg 30 jaar geleden in de manier waarop je op reis gaat?
Vroeger hoofdzakelijk als solo fietser en nu?
Doe je voorzichtiger, minder risico,s?
Kan je fysiek nog alles aan?
Vroeger veel onverhard en nu?
Nog steeds in een tentje?
Heb je veel buitenlandse contacten overgehouden aan je reizen.
Wat , als je echt oud wordt?


Oudere worden? Fietsen houdt je jong! Maar ik voel het natuurlijk wel een beetje. Als je echter in beweging blijft kun je een tijd doorgaan met fietsen , lopen en reizen. Bovendien ben ik nog een jonge kerel!
Ik rijd tegenwoordig nog vrijwel alles alleen, maar soms fietst er wel eens iemand een stukje mee.
Risico's: Ik doe altijd voorzichtig, de ene keer wat meer dan de andere keer.
Fysiek kan ik het meeste nog aan maar het moet niet te koud worden. Daar kan ik steeds minder goed tegen. Ik ben een echte mooi-weer-fietser.
Verhard en onverhard, ik doe het beide nog, maar aangezien de wereld steeds verder geasfalteerd wordt, krijgt verhard meer en meer de overhand.
Op sommige tochten, zoals dicht bevolkte delen van Azië, slaap ik in hotelletjes of guesthouses, maar mijn tent heb ik altijd bij me en in bijv. de VS en Europa zet ik mijn tent altijd op, meestal in het wild omdat de campingprijzen de pan uit rijzen. In dun bevolkte gebieden zoals bijv. Mongolië of Centraal Azië is er weinig alternatief voor kamperen in het wild.

Ja, ik heb nogal wat buitenlandse contacten overgehouden aan mijn reizen. Uit sommige zijn blijvende vriendschappen ontstaan. Andere vervagen door de grote afstand weer. Soms verras ik iemand door na vele jaren opeens weer aan te kloppen.

Wat, als ik echt oud word (of zal zijn)? Wie zal het zeggen. De toekomst zal het onthullen. Dus nog maar lang wachten voor het antwoord op deze vraag!


Beste Frank,
Ik heb een paar van je reisverslagen gelezen en zag op enkele foto's dat je met veel bagage reist.
Wat is het ideale gewicht om mee te fietsen?
Heb je ooit licht gefietst?
Zo niet, zou je dat ooit overwegen?
Welk stuk uitrusting wil je op reis absoluut niet missen?
Met de hartelijke fietsgroeten!


Het ideale gewicht van de bagage is 0 kg.
Licht is een relatief begrip. In verhouding tot sommigen ben ik zwaar beladen, maar anderen vinden het licht. Over het algemeen is mijn fiets wel zwaarder beladen dan die van anderen. Ik heb altijd veel kleren bij me omdat ik benauwd ben van de kou en ik wil me ook indekken tegen allerlei (technische) problemen. Soms denk ik dat ik het hele zooitje er af wil gooien, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Ik denk dat ik alles nodig heb of althans eventueel nodig zou kunnen hebben. Misschien ben ik te voorzichtig.

Op mijn eerste fietsvakanties in de jaren zeventig heb ik wel lichter gefietst maar als er dan een probleem was moest ik gaan knoeien, lopen en wachten. Nu kan ik vrijwel alle problemen zelf oplossen.

Wat ik op reis absoluut niet wil missen, vooral in Azië, Spanje en steden in Afrika is een doosje met oordoppen.


Allereerst moet ik zeggen dat ik altijd geniet van de geschreven boeken.
(ben momenteel bezig in Pelgrims en pepers.. met handtekening )
Mijn vraag is eigenlijk heel erg simpel en van toepassing op mezelf.
- Nog een belangrijke tip voor de wereldfietsbeginner?
Dan nog:
- Nooit de neiging om richting het noorden of oosten te gaan? (dus Scandinavië, voormalig Oostblok, Rusland enz)


Een belangrijke tip voor de beginnende wereldfietser: Eigenlijk geen. Gewoon er aan beginnen en kijken of het bevalt.

Ik ben door alle voormalige Oostbloklanden gekomen en ook door Rusland, maar Scandinavië.....?! Ik ga liever naar de zon en de warmte. Misschien komt Scandinavië nog wel eens. Je hoort wel eens van die theorieën dat de aardas gaat draaien. Als Noorwegen in de tropen komt te liggen ben ik de eerste om er te gaan kijken.

Je hebt al meer dan 500.000 km afgelegd.
- Wat waren nu de mooiste kilometers en het mooiste gebied (mag ook in een top 10)?
- Waar wil je nog eens gaan fietsen waar je nog niet hebt gefietst?

Het mooiste land of continent? Dat wordt mij vaak gevraagd, maar elk continent heeft zijn mooie en minder mooie dingen. De Andes vond ik prachtig en ook de Sahara, de Himalaya en de parken in de VS, maar Spanje, Frankrijk en nog zo'n 100 landen vond ik mooi. De vraag is dus niet te beantwoorden of misschien toch: lees al mijn boeken, maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan.
Ik zou nog graag naar Afghanistan gaan en ook Yemen, maar die landen zijn momenteel niet zo plezierig. En verder ga ik ook graag naar landen terug waar ik al geweest ben, want daar zijn nog zoveel gebieden die ik niet gezien heb. De wereld is groot! De wereld wordt voor de echte reiziger steeds groter!


Beste Frank,
verwacht je in de toekomst nog eens noordelijker dan Groningen te gaan fietsen?

Noordelijker dan de stad Groningen? Daar ben ik al geweest: Ameland!


Beste Frank,
Wat betekent het voor je om ambassadeur voor CooP-Africa te zijn
?
Cycling outof Poverty. Ja, daar ben ik ambassadeur van. Geen mooie dienstauto met chauffeur en vlaggen, maar dat wil ik ook allemaal niet. Verder ben ik geen mens voor vergaderingen en grote stapels gewichtige dossiers op mijn bureau, maar wel probeer ik op mijn manier, door artikelen en lezingen het werk van deze kleinschalige hulporganisatie, waarvan het ingezamelde geld voor vrijwel 100% terecht komt bij de mensen voor wie het bedoeld is, onder de aandacht van een groter publiek te brengen.

Ik heb twee jaar geleden op een reis door Kenia en Uganda een aantal projecten van CooP bezocht en ben daar nu een boek over aan het schrijven, ook met het doel CooP meer bekendheid te geven. Mocht u lid zijn van een Rotaryclub, een Lionsclub of welke andere vereniging dan ook en u wilt iets voor CooP doen, dan kunt u contact met CooP opnemen: jansje@coop-africa.org . Dan houd ik een lezing over die Afrika-tocht en schenk mijn honorarium aan CooP.

Edit:
Nieuwe antwoorden hieronder toegevoegd


Beste Frank,
Ik heb de volgende vragen:
1. Wordt je sterk nostalgisch over de gemaakte fietstochten na 't niet te hebben gefietst een tijdje?
2. Zoja, wekken bepaalde fietstochten meer nostalgia dan anderen? Mis je vooral de allereerste grote fietstocht (net als men vaak 't over de eerste liefde heeft)? Heb je soms de drang om de lievelingsfietstocht zo precies mogelijk te herdoen (uit sentimentaliteit)?
3. Wat mis je 't meeste - vertrek (en de eerste helft van de tocht - of de aankomst / de latere etappe van de tocht)?
4. Fiets je altijd solo, of ook met vrouw / vriendin / vriend(-en)? Wat vind je 't prettigst (afgezien van de tempo issue)?
5. Je fietst, voorzoveel ik 't weet, gewoonlijk self-supported. Wat vind je van "credit card" fietsreizen? Wordt je eens in verleidning gebracht om, 't, bijvoorbeeld, met een titanium of carbonnen road- / mountainbike met tour-aanpassingen, een GPS / smartphone (gekoppeld aan de dynamo) te doen?
6. Het fietsen door welke gebieden voel je 't meeste voor?


1 Naar sommige tochten en plaatsen verlang ik nog wel eens terug.
2 Ik zou graag mijn eerste fietsvacantie uit 1971 nog eens precies nafietsen.
3 Ik vind zowel het vertrek als het midden als het laatste stuk van een reis fijn, afhankelijk natuurlijk van factoren als weer, landschap en andere onstandigheden. Ik heb een enorme hekel aan de voorbereiding, vooral visa, prikken het boeltje bagage bij elkaar zoeken en meer van dat soort triviaal ongerief.
4 Ik fiets meestal solo. Als je fietst met iemand met wie je het goed kunt vinden is het erg plezierig, maar als je het niet goed met je fietsmaat kunt vinden wordt het een verschrikking.
5 Ik heb nog nooit 'creditcard' gefietst. Ik eigenlijk ook niet wat dat is. Ik heb ook geen creditcard. De bank vond het niet zo'n goed idee om mij er een te geven.
6 Ik fiets het liefst door woestijnen, bergen, in cultuur gebrachte gebieden, savannes, weilanden, heide (Drenthe) heuvelland etc. Kortom ik fiets graag waar het mooi is en vooral waar het mooi weer is.


Hallo,
ik was op de fietsbeurs in Mechelen en luisterde naar het interessante verhaal over Madagascar.
Op een bepaald moment zei hij lachend: is hier een geoloog in de zaal? Ik heb niet gereageerd maar weet er wel iets van.
Vandaar een kleine aanvulling over het geologisch verleden van Madagascar. Madagascar is niet op weg naar Afrika. Ik zocht het nog eens precies op en geef hier een verkorte versie mee, gehaald uit een tekst van prof. Sintubin.
[uitleg ivm ruimte verwijderd]
Vriendelijke groeten,
Sabien


Hallo Sabien,
Bedank voor de geologische informatie. Dan was dus het wereldkaartje van 80 miljoen jaar geleden niet correct. Ik zal er bij komende lezingen rekening mee houden.
Groeten,
Frank


Dag Frank,
Wij worden er allemaal niet jonger op strammer, pijntjes hier pijntjes daar, hoe ga je hier tijdens je fietsvakantie mee om?
Heb je nooit eens angst om in de middle of knowhere een acuut iets te krijgen waardoor je een dokter of erger een ziekenhuis moet consulteren?
Je fietst immers altijd solo.
Heb je ook SOS gegevens van jezelf (o.a. bloedgroep etc) bij je?
Ga je, nu de jaren gaan meetellen, overwegen om de fietsvakanties wat dichter bij huis te zoeken of is de drang nog steeds aanwezig om mooie gebieden met de fiets te doorkruisen.
Je hebt altijd Gazelle gereden (Gazelle is je sponsor), maar nooit eens overwogen om een ander merk uit te proberen?
Ben je onderweg nooit eens angstig geweest, omdat mensen je iets wilde aandoen?
Ben benieuwd naar je antwoorden.
Frits


Hallo Frits,
Met strammer worden en pijntjes valt het allemaal nog wel mee bij mij. Fietsen houdt een mens jong!
Angst om in the middle of nowhere een accuut fisiek probleem te krijgen heb ik niet. Meer angst dat ik met een vliegtuig naar beneden stort of in de auto op weg naar een lezing door een dronkelap naar de eeuwige jachtvelden gezonden te worden. Ik dek me wel tegen een aantal dingen in, zoals malaria.
Bedankt voor die SOS vraag. Vroeger had ik altijd een bloedgroepkaart bij me, maar nu realiseer ik me dat ik die al in geen jaren meer gezien heb. Slordig! Ik ga er meteen achteraan.
Zolang ik me goed voel blijf ik de wereld verkennen op de fiets, zowel ver weg als dicht bij huis.
Sinds ik op Gazelle rijd heb ik nooit meer overwogen om een andere fiets te proberen. Sinds een half jaar maak ik mijn reizen op een Goldline, maar dat is ook een Gazelle.
Ik ben wel eens een paar keer erg angstig geweest dat ik een kogel door mijn hoofd kreeg of dat mij de strot werd afgesneden met een grote machette. Voor meer informatie: lees mijn boeken.
Groeten,
Frank


Hoi Frank,
Wat voor gereedschap en reserveonderdelen neem je altijd mee op een reis?
Groet Karlijne


Hallo Karlijne:
Wat ik aan gereedschappen meeneem: gewoon wat sleuteltjes en verder speciale gereedschappen, die je niet bij een gewone werkplaats kunt lenen, zoals: pignonsletel, Kettingpons, spakenspanner, bandenlichters, conussleutels etc.


Frank,
Word je wel eens al die vragen zat?

Soms word ik al die vragen wel eens zat. Dat hangt van mijn stemming af en ook van hoe druk ik het denk te hebben. Maar soms vind ik het ook leuk en een enkele keer zelf vermakelijk.

Frank,
- Wat vind je het meest vervelende aan reizen per fiets?
- Krijg ik korting als ik al je boeken in één keer koop?

Het meest vervelende van reizen vind ik de voorbereiding.
<redactie: mbt de kortingsvraag kan men informeren bij de uitgever: info@uitgeverijelmar.nl>

Zit je antwoord er niet bij?
Morgen de laatste serie antwoorden!


Edit: De laatste serie vragen en antwoorden.

Frank, waar gaat je volgende reis naartoe?
Leon

Hallo Leon,
Deze zomer wil ik door Marokko, Spanje, Portugal en Zuid Frankrijk gaan fietsen en ik hoop dat het een beetje lekker warm is.
Groeten,
Frank

Wanneer trek je de grens en zeg je "dit was mijn laatste tocht"?
Als ik niet meer zou kunnen fietsen zou mij dat niet relaxed maken. Ik denk dat het niet veel zin heeft om over zulke dingen na te denken. Het dak kan ook op mijn hoofd vallen en daar wil ik ook niet te veel over denken. Ik reis en schrijf gewoon door totdat het niet meer gaat en dan kijk ik wel weer. Dat moment is hopelijk en waarschijnlijk nog ver weg.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben:
--Stel dat je niet meer zou kunnen fietsen....hoe kijk je naar dat leven (angst en beven? het leven komt zoals het komt? Of misschien ook wel relaxed?)
--Stel je was altijd huisje-boompje-beestje gebleven, was je dan een ander mens geweest? (wat het heeft het altijd maar fietsen met je hoofd/persoonlijkheid gedaan?)
--mijn grote angst bij hele lange fietsreizen (en daarom doe ik dat niet) is dat je er raar van kan worden. Kan je me geruststellen?)

Als ik altijd huisje-boompje-beestje, zoals u dat noemt, was gebleven zou ik natuurlijk een ander mens zijn geweest, nl een huisje-boompje-beestje-mens. Het fietsen en reizen heeft mij natuurlijk erg veranderd sinds ik er mee begon. Om uw te beantwoorden zou ik een dozijn boeken moeten vol schrijven. En laat ik dat nu al gedaan hebben! Als u die allemaal gelezen heeft is uw vraag waarschijnlijk grotendeels beantwoord en voor het geval u ze niet gelezen heeft: Uitgeverij Elmar heeft ze nog allemaal in de handel.

Beste Frank,
Bedankt voor het signeren van je nieuwste boek.
Je rijdt al sinds jaar en dag op hele conventionele fietsen met derailleurs en pas sinds vrij recent op een aluminium frame, ipv staal.
Hoe kijk je aan tegen alle hightech technische ontwikkelingen zoals Rohloff versnellingsnaven, hydraulische remmen, tandriem overbrengingen, aluminium en titanium frames, enz, enz.?
Ben je er wel eens nieuwsgierig naar en zou je de nieuwste technieken (die je sponsor Gazelle niet in haar assortiment heeft) wel eens graag uitproberen? Of kijk je alleen maar of er Schwalbe banden en een Brooks zadel op zitten en maakt alle moderne techniek je verder niet zo veel uit?

Hightech ontwikkelingen aan de fiets zijn natuurlijk erg interessant, want ze leveren geanimeerde gesprekken op tijdens het fietsen. Als ik het maar bij het oude kan houden. Old tech is voor mij high genoeg. Schwalbebanden en een Brooks zadel moeten er natuurlijk wel op zitten. En een goede bel die op 25 meter afstand duidelijk hoorbaar is.

Hoi Frank,
Ik volg je al jaren, (niet op de fiets overigens ) heb al je boeken gelezen, lag soms schaterlachend bij mijn tentje als ik je onderkoelde humor lees. Ook heb ik vele lezingen van je bijgewoond. Heb zelfs een stuk met je op gefietst op weg naar Bredevoort destijds over het fietserspad samen met Dries van Agt.
Je bent altijd een voorbeeld en held voor me.
M,n vraag; wat is/was jouw idool? Je hebt Gerard Monnink persoonlijk gekend, kan me voorstellen dat hij jouw inspiratie was?
Welk slaapmatje gebruik jij?
Welke brander gebruik jij?
Hartelijke groet,
Henk Kamphuis


Hallo Henk Kamphuis.
Het doet me genoegen dat mijn boeken je zo goed bevallen. Gerard Monnink was inderdaad een man die ik bewonder: met een fiets zonder versnellingen en gekleed in een lange broek en colbertjasje, in het jaar 1938 naar Palestina! En dan nog te laat vertrekken waardoor hij en zijn maat Toon Damhuis in de winter door Turkijke reden zonder deugdelijke slaapzak. En wat ze ook niet hadden: een mobiele telefoon uitgerust met aps. Dat is niet meer voorstelbaar.
Ik heb een slaapmatje van stevig schuimrubber.
Mijn brander: een Optimus uit 1977. Alles werkt prima.
Groeten,
Frank


Iedereen bedankt voor de reacties en de belangstelling!
Schaamteloze plug:
Alle boeken van Frank zijn hier te bestellen.
Mark
Uitgeverij Elmar
UitgeverijElmar schreef:Maandag 20 februari zullen we de vragen bundelen en naar Frank opsturen.
De antwoorden volgen dan woensdag 27 februari.
Het is nu woensdag 20 februari! Bedoel je 20 maart en 27 maart?

Sjirk (die natuurlijk het liefst vraagt hoeveel lekke banden Frank heeft gehad :lol: )
SjirkM schreef:
UitgeverijElmar schreef:Maandag 20 februari zullen we de vragen bundelen en naar Frank opsturen.
De antwoorden volgen dan woensdag 27 februari.
Het is nu woensdag 20 februari! Bedoel je 20 maart en 27 maart?

Sjirk (die natuurlijk het liefst vraagt hoeveel lekke banden Frank heeft gehad :lol: )
Datum aangepast. Dank !
:oops:
Frank, waarom fiets jij nooit mee met de Wereldfietser?

Mario
Frank,

Je hebt nu zoveel gezien, zoveel kilometers landschap, zoveel situaties. Als je nu aan het fietsen ben, op een nieuwe reis gaat, zie je dan nog iets nieuws of is een aaneenschakeling van flashbacks (mooi en minder mooi)?

Sjirk
Dag Frank,

Heb je onze kaart van Cambodia nog? :-)

Bert en Illissa
Beste Frank,
Je bent inmiddels ook al wat ouder aan het worden. Is er voor jouw persoonlijk een verschil tov. pakweg 30 jaar geleden in de manier waarop je op reis gaat?
Vroeger hoofdzakelijk als solo fietser en nu?
Doe je voorzichtiger, minder risico,s?
Kan je fysiek nog alles aan?
Vroeger veel onverhard en nu?
Nog steeds in een tentje?
Heb je veel buitenlandse contacten overgehouden aan je reizen.
Wat , als je echt oud wordt?
Beste Frank,

Ik heb een paar van je reisverslagen gelezen en zag op enkele foto's dat je met veel bagage reist.

Wat is het ideale gewicht om mee te fietsen?
Heb je ooit licht gefietst?
Zo niet, zou je dat ooit overwegen?
Welk stuk uitrusting wil je op reis absoluut niet missen?

Met de hartelijke fietsgroeten!
Allereerst moet ik zeggen dat ik altijd geniet van de geschreven boeken.
(ben momenteel bezig in Pelgrims en pepers.. met handtekening :D )
Mijn vraag is eigenlijk heel erg simpel en van toepassing op mezelf.

- Nog een belangrijke tip voor de wereldfietsbeginner?

Dan nog:

- Nooit de neiging om richting het noorden of oosten te gaan? (dus Scandinavië, voormalig Oostblok, Rusland enz)
Je hebt al meer dan 500.000 km afgelegd.

- Wat waren nu de mooiste kilometers en het mooiste gebied (mag ook in een top 10)?
- Waar wil je nog eens gaan fietsen waar je nog niet hebt gefietst?
Beste Frank,

verwacht je in de toekomst nog eens noordelijker dan Groningen te gaan fietsen?
Beste Frank,
Wat betekent het voor je om ambassadeur voor CooP-Africa te zijn?
Leuke vragen!
Keep 'em coming :lol:
Beste Frank,

Ik heb de volgende vragen:

1. Wordt je sterk nostalgisch over de gemaakte fietstochten na 't niet te hebben gefietst een tijdje?
2. Zoja, wekken bepaalde fietstochten meer nostalgia dan anderen? Mis je vooral de allereerste grote fietstocht (net als men vaak 't over de eerste liefde heeft)? Heb je soms de drang om de lievelingsfietstocht zo precies mogelijk te herdoen (uit sentimentaliteit)?
3. Wat mis je 't meeste - vertrek (en de eerste helft van de tocht - of de aankomst / de latere etappe van de tocht)?
4. Fiets je altijd solo, of ook met vrouw / vriendin / vriend(-en)? Wat vind je 't prettigst (afgezien van de tempo issue)?
5. Je fietst, voorzoveel ik 't weet, gewoonlijk self-supported. Wat vind je van "credit card" fietsreizen? Wordt je eens in verleidning gebracht om, 't, bijvoorbeeld, met een titanium of carbonnen road- / mountainbike met tour-aanpassingen, een GPS / smartphone (gekoppeld aan de dynamo) te doen?
6. Het fietsen door welke gebieden voel je 't meeste voor?
Hallo,

ik was op de fietsbeurs in Mechelen en luisterde naar het interessante verhaal over Madagascar.
Op een bepaald moment zei hij lachend: is hier een geoloog in de zaal? Ik heb niet gereageerd maar weet er wel iets van.
Vandaar een kleine aanvulling over het geologisch verleden van Madagascar. Madagascar is niet op weg naar Afrika. Ik zocht het nog eens precies op en geef hier een verkorte versie mee, gehaald uit een tekst van prof. Sintubin.

Zo’n 150 miljoen jaar was er in het zuidelijk halfrond een reuzegroot continent Gondwana. Het continent scheurde en Madagascar en India scheurden los van Afrika. Madagascar en India zijn dan nog één geheel. Er is dus een plaatgrens tussen Afrika en Madagascar/India.
Maar dan gebeurt iets raars. De plaatgrens verdwijnt en verlegt zich als het ware. En dan komt Madagascar los van India.
Madagascar en Afrika liggen sindsdien op één plaat en de afstand tussen Madagascar en Afrika is sindsdien gelijk gebleven. Madagascar is dus niet op weg naar Afrika.

Vriendelijke groeten,
Dag Frank,

Wij worden er allemaal niet jonger op strammer, pijntjes hier pijntjes daar, hoe ga je hier tijdens je fietsvakantie mee om?
Heb je nooit eens angst om in de middle of knowhere een acuut iets te krijgen waardoor je een dokter of erger een ziekenhuis moet consulteren?
Je fietst immers altijd solo.
Heb je ook SOS gegevens van jezelf (o.a. bloedgroep etc) bij je?
Ga je, nu de jaren gaan meetellen, overwegen om de fietsvakanties wat dichter bij huis te zoeken of is de drang nog steeds aanwezig om mooie gebieden met de fiets te doorkruisen.
Je hebt altijd Gazelle gereden (Gazelle is je sponsor), maar nooit eens overwogen om een ander merk uit te proberen?
Ben je onderweg nooit eens angstig geweest, omdat mensen je iets wilde aandoen?
Ben benieuwd naar je antwoorden.
Frits
Hoi Frank,
Wat voor gereedschap en reserveonderdelen neem je altijd mee op een reis?

Groet Karlijne
Frank,

Word je wel eens al die vragen zat?

8)
Frank,

- Wat vind je het meest vervelende aan reizen per fiets?
- Krijg ik korting als ik al je boeken in één keer koop? :lol:
Poe, wat een vragen. De eerste serie is al naar Frank toe!
:D