Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp: wiel loop stroef na crash - Forum Wereldfietser

Hulp: wiel loop stroef na crash

Hallo,

Gisteren gecrasht met de fiets in Hoi An, vietnam.
Na een flink pijnlijke pols, krassen en ern doorgedraaid stuur leek er niet zoveel aan de hand.

Echter ik merk dat het voorwiel nu zwaar loopt.
Als ik het op til en ronddraai stopt het vrij abrupt. Alsof het ergens aanloopt.

De remmen heb ik er al afgehaald on aanlopen uit te sluiten. Ook de snelspanner ter test wat losser gezet. Lijkt alsof de naaf (deore) zelf intern aanloopt.

Heeft iemand tips of suggesties wat ik hieraan kan doen?
Heb hier geen ervaring mee.



Ik kan niet 100% zeggen dat dit aanlopen door de val is gekomen. Of dat ik het simpelweg niet eerder gemerkt heb.
Beste Even-niets-anders (een echte naam zou leuk kunnen zijn),

Je kunt je voorwiel er even uit halen en dan in je handen laten draaien. Dan kom je er achter of er iets met de naaf is.

Zo niet, wiel terugzetten en heel goed kijken of ie echt nergens tegen aan loopt. Bijvoorbeeld onder tegen het spatbord of tegen de stangetjes van het spatbord. het magneetje van de kilometerteller?

Zit er een slag in het wiel? Heb je een naafdynamo (die lopen bij lage snelheden stroef)?

succes,

Sjirk
Hallo Sjirk,


Dank voor je reactie.
Los in de hand loopt het wiel niet goed.
Neem aan dat je het wiel bij de snel span sluiting enerzijds, en de moer anderzijds moet kunnen vasthouden?

Dat lukt nu niet, de snelsluiter wil altijd draaien en is met de hand dan niet vast te houden.

Klinkt als lagers stuk? ( en dus ws niet door de val, maar eerder slijttage?)



Groet
Martijn
Hoi Martijn,

Ga naar de site van M-gineering. Daar kun je lezen hoe je lagers van een naaf moet stellen. In jouw geval. Eerst losmaken, kijken hoe de kogels er uit zien. Is de as nog recht? Is alles nog ok, dan weer in elkaar zetten met genoeg vet.

Overigens is dit een klus die fietsenmakertjes langs de weg in Vietnam ook kunnen. Als naaf hopeloos is, een nieuwe naaf inlaten spaken. Dat is iets kritischer. Gewoon tijdelijk een baggerwiel kopen en In Saigon of Hanoi het werk goed laten doen, is een optie. Voorwiel wordt niet zo zwaar belast dus iets minder kwaliteit is niet meteen een probleem. Misschien kun je gewoon met wat meer vet Hanoi of Saigon halen.

Sjirk
Naaf uit elkaar halen.
Goed schoonmaken.
Kogel loopvlakken en kogels controlen op beschadigingen.
Mocht de as conus beschadigd zijn die met een andere shimano naaf vervangen.
Mijn ervaring is dat een deore asconus past in een 105 naaf.
Dus ik verwacht niet veel varriatie daarin.
Anders nieuwe naaf er in laten vlechten.
Geen beschadigingen monteren met veel vet monteren.
En iets speling maar precies zoveel dat als je naaf in je frame zit met de snelspanner vast het wiel soepel en zonder speling draaid.

Succes.
Goede tips, dank jullie!
Ik trof net Australische fietsers die vertelden dat er in danang, 30km verder, veel goede fiets en wielmakers zitten in een bepaalde straat. Dus dat is het plan nu, de lagers daar laten vervangen (niet voldoende sleutels bij me om hetzelf los te halen).
Bedankt voor de tips en het meedenken.

Nu even wachten tot ik weer kan fietsen met de gekneusde pols.

Gr martijn
Succes, zeker ook met je pols. In Hoi An kun je goed eten, dus even extra rustdag inplannen. Dagtrip naar het tempelcomplex iets het binnenland in is ook wel aardig.

groet,

Sjirk
En bij geschikt weer zijn de stranden daar ook heerlijk!
Nou, uiteindelijk in Danang per toeval in contact gekomen met superaardige vietnamese studenten. Een daarvan z'n vader was een 'mechanic' van de marine. En die had genoeg gereedschap om de naaf open te halen.. De as bleek aan beide kanten krom.
Volgens hun was er geen shimano spul te krijgen hier. Maar na enig zoeken een gebruikte passende as met snelsluiting voor een op de kop kunnen tikken. WWiel loopt weer helemaal vrij en goed.

Dus de oorzaal wellicht de valpartij of mogelijk een te snelle afdaling en door een gat gereden in de dagen ervoor.

Pols doet het ook weer aardig inmiddels. Dus hopelijk eind goed al goed.
Dit maakt nu een fiets reis achteraf veel mooier!