Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagagedrager voor - Forum Wereldfietser

bagagedrager voor

Hallo , ik ga met de fiets op vakantie naar Spanje en heb rond de 18 kg aan gewicht bij.
Mijn vraag is nu of het verstandig is dit allemaal achteraan te laden of het beter te verdelen en ook voordragers te plaatsen.
Ik weeg zelf 80 kg en heb een fiets van het merk Santos.
Graag een reactie.

Mvg,

Jan
janengelen schreef:Hallo , ik ga met de fiets op vakantie naar Spanje en heb rond de 18 kg aan gewicht bij.
Mijn vraag is nu of het verstandig is dit allemaal achteraan te laden of het beter te verdelen en ook voordragers te plaatsen.
Ik weeg zelf 80 kg en heb een fiets van het merk Santos.
Graag een reactie.

Mvg,

Jan
Aan jou om te beslissen. Zelf laat ik de voortassen liever thuis en heb ze ingeruild voor een frametas en camelbak rugzakje.... (je eten moet immers ook nog mee). De balans in het stuur wordt dan niet meer verstoort door ongelijk verdeelde voortassen. Het is ook iets aerodynamischer en ik vindt het prettig om soms even een stukje met de handen los te fietsen ;).
18 kilo kan makkelijk achterop vrijwel elke Santos, aannemende dat de drager geschikt is. Maak anders even een foto van je fiets en laat die hier zien.
Leon
Zoals Leon zegt kan je drager dat gewicht zeker aan. Wat je kiest is echter persoonlijke voorkeur: het gewicht van een voordrager en voortassen uitsparen is zeker zinvol, toch geef ik er persoonlijk de voorkeur aan om wat gewicht vooraan te hebben omdat:
- ik niet houd van een zware achterkant (die bij het rechtstaan duidelijk anders reageert dan de voorkant)
- ik op vakantie wel houd van het wat zwaardere stuurgedrag door het gewicht op het voorwiel.
- ik op steile hellingen nogal makkelijk mijn voorwiel van de grond hef, en daar heb ik minder last van met wat extra gewicht vooraan.
Maar,
- ik merk ook dat mijn fiets iets makkelijker zwabbert.
- je sleurt extra gewicht mee
- je fiets blijft minder gemakkelijk staan
- voortassen hangen relatief laag, op sommige erg smalle paadjes hindert dat.
- door het extra gewicht op het voorwiel is het moeilijker of onmogelijk om al rijdend je voorwiel op te heffen om bv een hogere drempel te nemen. (nu ja, ideaal is dat sowieso niet met een beladen achterwiel).
Ik vind het stuurgedrag van een Santos zonder gewicht aan de voorwielen nogal zenuwachtig. Als je alles aan de achterkant hangt, jezelf en alle bagage, lijkt me dat minder prettig.
Met wat gewicht aan de voorkant ligt het ding als een huis.

Peter
(al jaren op een Santos)
Hoewel het duidelijk is dat verdelen over voor en achter extra gewicht geeft (dragers en tassen) zijn de meningen hier in huis verdeeld: alleen met (zware) achtertassen fietst voor mijn vrouw niet prettig als we echt bergop gaan: zij trekt aan het stuur en loopt risico te steigeren (was zo met de stadsfiets).
Met de nieuwe Gaastra's hebben we het nog niet geprobeerd zonder voortassen, misschien is de stabiliteit heel anders. Met alles verdeeld fietst het echter prima.
ik had voorin voornamelijk lichte spullen zoals mijn regenpak en mijn eten voor de dag en een extra fles water. ik heb nooit last gehad van ongelijkheid in het gewicht, althans nooit opgemerkt.
Peter M schreef:Ik vind het stuurgedrag van een Santos zonder gewicht aan de voorwielen nogal zenuwachtig. Als je alles aan de achterkant hangt, jezelf en alle bagage, lijkt me dat minder prettig.
Met wat gewicht aan de voorkant ligt het ding als een huis.

Peter
(al jaren op een Santos)
Godzijdank. Het mag nog gezegd worden :)

In mijn nederige mening rijdt het ook voor geen meter, alleen achtertassen. Maar ik heb dan ook een slappe stalen Vittorio :roll: . Grootste voordeel van wat extra plek is natuurlijk dat als je onderweg boodschappen moet doen, je makkelijk alles kunt wegstoppen.
Met 18 kg bagage vind ik een voordrager ook erg prettig ivm stuurgedrag/wegligging van de fiets. Het extra gewicht (voordrager+tassen is ca. 2 kg) neem ik dan voor lief.
Natuurlijk mag alles gezegd worden, al was het maar omdat situaties kunnen verschillen. Op mijn (stalen) fiets met rustige geometrie is 18 kg het maximum wat mee kan met alleen achtertassen en een stuurtas (plus twee drinkbidons in de driehoek van het frame en een fles brandstof van een liter onder de onderbuis). 15 kg fietst net iets fijner, en kan ik meestal zonder probleem halen. Maar het succes hangt of van de stuurgeometrie van je fiets, en van je houding op de fiets. Ik fiets met een racestuur en dan zit je toch altijd wat meer met je gewicht naar voren.
Kortom, voor expedites gaat het in mijn ogen niet lukken met alleen achtertassen. Maar op minder woeste tochten moet het vaak prima kunnen, en valt erover te denken het uitgespaarde budget voor voortassen en een voordrager te benutten om bijvoorbeeld het slaapspul lichter en compacter te krijgen (of wat dan ook maar nodeloos zwaar was). Kortom, er is inderdaad een soort omslagpunt, en afhanklelijk van de situtie kan het de moeite lonen daaronder te blijven. Mij lukt dat vrij makkelijk.
Wim
zijn er ook mensen die met dagtochtjes uitsluitend met voortassen rijden?
of zonder bagage maar dan met 2kg lood aan de voorvork?
Zeker, dat gaat prima met een Franse stijl randonneur met een stuurgeometrie met korte naloop.
Wim
Wim schreef:Zeker, dat gaat prima met een Franse stijl randonneur met een stuurgeometrie met korte naloop.
Wim
stuurt het stabieler met tas dan zonder tas?
Zelf ooit eens met uitsluitend voortassen een pas in Colorado opgefietst (de zwaardere achtertassen kregen een lift aangeboden). Kan me niet herinneren of dat nou wel of niet beter stuurde.
Kan me wel herinneren dat ik eens een dag (na vier weken met volle tassen gefietst te hebben) zonder bagage ging fietsen. Ik viel bijna om, de fiets leek wel een stuiterbal, puur omdat de hersenen een bepaald stuurgedrag verwachtte. Omgekeerd zal dan nu ook wel gelden als ik opeens met zware tassen zou gaan fietsen, dan voelt een scherp bochtje opeens ook compleet anders. Veel zit tussen de oren.

Wat niet tussen de oren zit is gewichtsverdeling.
met voortassen grofweg 60/40
zonder voortassen grofweg 70/30
als percentages van het totaalgewicht verdeelt over beide wielen.
In de praktijk moet een goed gespaakt wiel die 70% vh totaalgewicht makkelijk aankunnen (in mijn geval zo'n max. 140kg totaal, dus ca 98kg op het achterwiel)
Is het nog mogelijk om wat van die 18kg weg te schaven? minder bagage fietst altijd fijner is mijn ervaring. Je moet overigens nog wel ruimte over houden voor eten etc. onderweg dus hou daar rekening mee.

Ik heb geen ervaring met 18kg in achtertassen maar als je de zware dingen zo veel mogelijk onder/voor in de tassen stopt zal het niet zo'n probleem zijn, kwestie van uitproberen.