Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een dipje na 3000 winterse kilometers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

een dipje na 3000 winterse kilometers

Jij beleeft het typische leven van een wereldfietser; er loopt iets anders dan je gepland hebt. Heeeeeeerlijk. Geniet ervan! Loes
lars de wit schreef:Ps ohja, dat heb ik ook nog bij me, een flesje met daarin 25 % sterke ammonia.

Volgens een amerikaans stel waar ik deze tip van heb gekregen : ' strong enough to knock a bear down '

Dus als je er een beer mee naar beneden krijgt, wat wil zo'n zielig hondje dan wel niet beginnen :lol:
Een goede tip zeg, nooit aan gedacht!

Nu nog een handig flesje waar het spul in kan, zoals een suipbus ...
Jij beleeft het typische leven van een wereldfietser; er loopt iets anders dan je gepland hebt. Heeeeeeerlijk. Geniet ervan! Loes
Dat is inderdaad het geval:-) en het beste is, ik hou van improviseren:-)perfect dus!:-)

Ik heb trouwens sinds gisteren een Dazer. Ben eens benieuwd. Dat metalen plaatje aan de voorkant van het apparaat lijkt me behoorlijk fragiel. Ik ga zo lang mogelijk proberen met zelfvertrouwen op die beesten af te stappen. De dazer is voor noodgevallen!
Paf schreef: Mijn volgend dilemma is:ga ik het noodweer in Oost-Turkije trotseren? Ik heb gisteren in een restaurantje in Istanboel het nieuws gezien. Beelden van ingesneewde dorpen, anderhalve meter sneeuw en meer. Dit is abnormaal zeggen ze hier ook.

Wat zijn de alternatieven? Zuidelijkere route? Eerst langs de kust via de Antalaya? Daar zal het wel warmer zijn? Dan dichter tegen syrie en irak blijven plakken om naar iran te rijden?is dit een interessante route?
Hej Raf, ik ben een van je blogpost volgelingen geworden, mooi hoor die korte verhaaltjes!

Ik was jaren geleden in januari, februari en maart in het binnenland van oost Turkije en het was toen vreselijk koud. Veel sneeuw en sommige delen van wegen waren door lawines weggeslagen. Bergdorpen werden voorzien van water dmv jerrycans op vrachtwagens, eten en brandstof was er bijna niet. Ik was samen met een vriend (lopend en liftend) en werden vaak door de lokale bevolking gewaarschuwd voor wolven. Eerst begrepen we dat niet want ze zeiden steeds het woord 'kurt' en wij dachten dat ze de Koerden bedoelden, dat we voor hun moesten oppassen ofzo maar 'kurt' betekent dus ook wolf. :D We werden ook vaak tegengehouden en meegenomen door langsrijdende busjes en trucks. Ze vonden het maar niets wat wij deden en misschien hadden ze ook wel gelijk. Misschien waren we te jong, te onervaren en te enthousiast en was het ook te koud, ik weet het niet.
Het was iig een zeer spannende reis en een grote ervaring rijker. Hebben urenlang in sneeuwbuien in trucks gezeten, geholpen met sneeuwkettingen om- en afdoen, overal werd gestopt en hebben veel gelachen met die fantastische aardige mensen en héél veel zoete thee gedronken. :D
En toen sloeg de aardbeving toe. We hadden net een uur de stad Erzincan verlaten toen deze bijna geheel door de aardbodem werd gezwolgen. Dat was vreselijk, de hulpdiensten konden niets doen, de wegen waren weg, iedereen lag bedolven in die vrieskou onder het puin en wij, ja wij konden ook niets doen, we waren toeristen met enorme mazzel.
Heel vreemd was dat, dat we ook dood hadden kunnen zijn en de reislust was ook gelijk verdwenen.
Maar ja, je gaat toch gewoon verder en toen we dagen later bij de Syrische grens kwamen en niet meer verder mochten hebben we twee oude fietsen gekocht, rugzak achterop gebonden en zijn langs de middellandse zeekust tot Istanbul gefietst. Hebben veel gezwommen en fruit gegeten, zijn nog naar Cyprus geweest, afgebogen naar Konya en andere plaatsen. Het kustgebied bij Antalya vond ik zelf nogal toeristisch maar verder was alles prachtig mooi!

Veel plezier en succes met je reis!

Grtjes Yopie
Paf schreef: Mijn volgend dilemma is:ga ik het noodweer in Oost-Turkije trotseren? Ik heb gisteren in een restaurantje in Istanboel het nieuws gezien. Beelden van ingesneewde dorpen, anderhalve meter sneeuw en meer. Dit is abnormaal zeggen ze hier ook.

Wat zijn de alternatieven? Zuidelijkere route? Eerst langs de kust via de Antalaya? Daar zal het wel warmer zijn? Dan dichter tegen syrie en irak blijven plakken om naar iran te rijden?is dit een interessante route?
Een flink aantal jaren terug was ik voor onderzoek in Turkije in de periode januari - maart. Met name in het gebied Ankara - Samsun. Wat was het koud en wat een hoeveelheden sneeuw. Zo koud dat wij op de lokale markt dekens kochten en een houtkachel hebben aangeschaft voor de kamer die wij huurden. Een enorm avontuur.

Om toch even uit de kou te geraken zijn wij naar Izmir gegaan en zijn daar overgestoken naar een Grieks eiland. Kostte even wat, maar uiteindelijk zaten wij in T-shirt in februari aan een Griekse koffie. Ik raad je aan om vanuit Istanbul de kust naar beneden te volgen en vervolgens langs de zuidkust verder te gaan. Voorheen een prachtig gebied, nu een en al resortbeton. Maar dat betekent voldoende onderdak in kleine pensions, genoeg mogelijkheden om te eten.

Vanaf Gaziantep ga je richting Koerdistan. Onderschat ook daar de temperaturen niet. Maar dan ben je inmiddels wel een paar weken verder. Let op in Koerdistan gezien de ontwikkelingen met Syrië.
Koerdistan is werkelijk prachtig, maar laat je per dag informeren over het te verwachten weer en grensgeschillen. In alle dorpen is onderdak mogelijk, maar ga bij twijfel (koude, sneeuw, storm) niet verder op de fiets. Pak eventueel de bus of wacht een paar dagen.

Een andere mogelijkheid is, mits je genoeg tijd hebt, om vanuit Turkije (kust Antalya - Icel, informeer goed vanaf welke plaats nu de ferry's varen) over te varen naar het Turkse deel van Cyprus. Een soort overwintermaand houden.

Heel veel succes en een mooie reis toegewenst.

Groet,

Arno
Hoi Paf,

Fijn dat het beter gaat met de honden. Dat is ook onze ervaring geweest. Wij vonden de honden in Bulgarije het agressiefst, in Turkije hadden we beduidend minder last, al hebben we wel een situatie gehad met Anatolische herdershonden die niet fijn was. (Gelukkig schoot er op het juiste moment een vrachtwagenchauffeur te hulp. Eerst door lang- en hard, te claxoneren, vervolgens sprong hij met een ijzeren staaf de cabine uit om ons te hulp te schieten. Daarna is hij zo mogelijk nog bozer geworden op de herders die op hun dooie gemak de berg af kwamen sjokken.)

Wat betreft de route: Wij zijn vanuit Istanbul met de ferry naar Yalova gegaan en vervolgens via Ankara richting Cappadocië - een waanzinnig landschap! Mocht je door het gebied heen fietsen, trakteer jezelf dan op een ballonvlucht daar. Wij zijn vervolgens richting het oosten gaan rijden maar ik kan me voorstellen dat je i.v.m. het weer nog wat zuidelijker gaat fietsen.

Wil je meer weten, stuur dan gerust een PB.

Maarten
wouter93 schreef:Ik had altijd een steentje in m'n broekzak zitten. Nu zal dat wel niet veel schade aanrichten, maar hun baasjes gooien ook stenen, dus dat kennen ze wel.
Dit is ook mijn ervaring.

Vorig jaar werd ik in Turkije opeens belaagd door drie grote honden toen ik net mijn tentje op wilde zetten. Het waren grote en vreselijk blaffende beesten, maar toen ik (uit wanhoop) één steen in hun richting gooide gingen ze er jankend, met de staart tussen de benen, vandoor.
Ik maak eruit op dat ze dit wel vaker meegemaakt hebben en er vreselijk bang voor zijn.
Hej Raf, ik ben een van je blogpost volgelingen geworden, mooi hoor die korte verhaaltjes!
Leuk om te horen:-) blijven volgen, het wordt vanaf nu alleen maarvspannender vermoed ik:-) jouw verhaal is anders ook wel straf!

Capdocië staat inderdaad op mijn programma. Ik wacht nog even af in Istanboel voor ik beslis hoe ik het juist aanpak. Hier in istanboel ga ik me niet rap vervelen denk ik:-) prachtige stad!
Cappadocië is inderdaad heel mooi, zeker nu er weinig toeristen zijn. Maar ook langs de kusten zijn de nodige bezienswaardigheden die de moeite waard zijn. Dus hoe je ook gaat, er is veel te zien. Met vrieskou en overdag zon is het nog goed fietsen, zodra er sneeuw ligt wordt het op de Turkse wegen een ander verhaal. Als het mogelijk is, zou ik zeker Cappadocië in je reis meenemen.
Neem in ieder geval de adviezen van de lokale bevolking serieus.

Groet,

Arno
En vergeet vooral niet naar de hamam (badhuis) te gaan!
Was voor mij een leuke belevenis, gezellig samen met andere tot aan m'n nek in een ontzettend heet bad en toen ik vervolgens zo rood als een gekookte kreeft voor wat afkoeling naar een andere badruimte liep werd ik gelijk onder handen genomen door een paar enorm dikke vrouwen. Ze klikten misprijzend met hun tong en vonden me maar een mager meisje want hoe dikker de vrouw hoe beter je het hebt dus ik moest wel erg arm zijn. Een man met een goedgevulde vrouw laat ook op deze manier zien dat hij goed boert en ik moest dus ook wel een slechte man hebben. :D
Werd met een ijzeren greep tussen gigantische dijen van de dikste vrouw vastgehouden en vervolgens van top tot teen geschuurd, gewassen en gekneed tot ik helemaal akelig was en zelfs geen 'piep' meer kon zeggen. De vrouwen zaten ondertussen zeer gezellig te babbelen en te lachen, hadden geloof ik de dikste pret om m'n gekreun en m'n hollandse dunne lijf.
Ze hadden ook m'n haar gewassen met een blok handzeep zodat ik nog dagenlang rondliep met een zeer pluizige bos stro haar. 8)

Hoe het bij de mannen aan toe gaat weet ik niet, misschien staat daar ook een reus van een kerel op je te wachten? Zou ook goed kunnen dat er badhuizen zijn waar het gemengd is.

Groet, Yopie
Lol :P

Dat moet ik ook eens proberen dan. Maar eerst stevig eten, want ik ben ook niet van de dikste!

Heeft er eigenlijk ooit iemand geprobeerd een verhalenbundel verzameling te maken? Hier op dit forum moet toch een schat aan straffe of plezante verhalen aanwezig zijn?
Paf schreef:Heeft er eigenlijk ooit iemand geprobeerd een verhalenbundel verzameling te maken? Hier op dit forum moet toch een schat aan straffe of plezante verhalen aanwezig zijn?
Jazeker....jaren geleden al.... 8)

Afbeelding

http://www.tijdschriftwereldfietser.nl/ ... Itemid=611
Ai, ben weer goed op de hoogte, of gewoon nog groen achter mijn oren.:-)
Han schreef:
lars de wit schreef:Ps ohja, dat heb ik ook nog bij me, een flesje met daarin 25 % sterke ammonia.

Volgens een amerikaans stel waar ik deze tip van heb gekregen : ' strong enough to knock a bear down '

Dus als je er een beer mee naar beneden krijgt, wat wil zo'n zielig hondje dan wel niet beginnen :lol:
Een goede tip zeg, nooit aan gedacht!

Nu nog een handig flesje waar het spul in kan, zoals een suipbus voor glazenwassen ...
Ik blijf het een bizarre tip vinden.

Als men echt aangevallen wordt, dan kan ik dat nog begrijpen, maar hoe zeker is men in de meeste gevallen dat een hond echt wil bijten?
En bij welke verdunning worden honden niet enkel verjaagd, maar lopen ze permanente oogschade op? Ammoniak in de ogen doet meer dan wat pijn veroorzaken.

Renaat
Ik blijf het een bizarre tip vinden.

Als men echt aangevallen wordt, dan kan ik dat nog begrijpen, maar hoe zeker is men in de meeste gevallen dat een hond echt wil bijten?
Mijn idee ook, kom op zeg je gaat toch geen ammoniak in de ogen van een dier spuiten die zijn kudde beschermt ?
Pas als hij echt aanstalten maakt om je te bijten zou ik het doen, maar een blaffende hond ? Nee.