Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Installatie nitto racebocht - Forum Wereldfietser

Installatie nitto racebocht

Hoi, ik wilde dit weekend een nitto randonneur 135 racebocht op mijn koga fietsje zetten; ik heb het maar kort geprobeerd maar hij lijkt niet (zonder te forceren) door de standaard verstelbare stuurpen te gaan.

Nu wilde ik tzt toch al een vaste stuurpen installeren (nitto technomic) maar ik vroeg me af of er nog bepaalde tips/zaken zijn om in de gaten te houden wanneer je de racebocht installeert, ik zie namelijk dat die technomic niet 'open' kan; m.n. om beschadigingen van de racebocht te voorkomen... heeft er iemand tips/ervaringen? (ja het is allemaal 25.4mm)
Matthie9000 schreef:Hoi, ik wilde dit weekend een nitto randonneur 135 racebocht op mijn koga fietsje zetten; ik heb het maar kort geprobeerd maar hij lijkt niet (zonder te forceren) door de standaard verstelbare stuurpen te gaan.

Nu wilde ik tzt toch al een vaste stuurpen installeren (nitto technomic) maar ik vroeg me af of er nog bepaalde tips/zaken zijn om in de gaten te houden wanneer je de racebocht installeert, ik zie namelijk dat die technomic niet 'open' kan; m.n. om beschadigingen van de racebocht te voorkomen... heeft er iemand tips/ervaringen? (ja het is allemaal 25.4mm)

1) wat voor stuurpen heb je, iha moet een klassieke stuurpen voor een racestuur aan de sleufkant wat smaller zijn
2) rol het stuur door de pen met de binnenbocht van de buis over de sleuf
3) bij de klemming aangekomen spreid je de klem zodat je geen krassen maakt. Spreiden kan met twee schroevendraaiers, een spreidtang, iets slims met een boutje-moertje-ringetje...
Het is een klassieke (niet-ahead) 1" verstelbare koga stuurpen; ik heb er helaas geen foto van; het stuur zelf zit in C-vormige cillinder met een kleine gleuf erin. Ik heb wel even gekeken of ik die gleuf kan spreiden met een schroevendraaier maar dat kostte behoorlijk wat kracht. Het stuur wordt vastgezet via een grote wig die met een inbusbout klemt op de stuurpen. Er heeft nooit een racebocht op deze fiets gezeten en ik wil niks forceren dus ik wacht even op een nitto technomic pen voordat ik (met deze tips) aan de slag ga en de boel af maak met barendshifters en racegrepen! Fotos volgen natuurlijk ;-)
Technomic en Randonneur gaan prima samen, zoals mag worden verwacht. Die Koga verstelbare stuurpen is een onding. Weg ermee.

.tsooJ
Erg interessant! Ik wil namelijk dezelfde ombouw gaan doen, maar ik heb nog geen fietsenmaker gevonden die met me mee kan denken.

Graag hoor (en zie!) ik je ervaringen.
Jaco v. Westenbrugge schreef:Erg interessant! Ik wil namelijk dezelfde ombouw gaan doen, maar ik heb nog geen fietsenmaker gevonden die met me mee kan denken.

Graag hoor (en zie!) ik je ervaringen.

In Kiel Windeweer kun je het proberen :wink:

Jan
Ik hoop die stuurpen van de week te ontvangen, kan me niet voorstellen dat het met de tips van m-gineering niet gaat lukken, ik zal mijn ervaringen in dit topic plaatsen ;-).
Jan van den Berg schreef:
Jaco v. Westenbrugge schreef:Erg interessant! Ik wil namelijk dezelfde ombouw gaan doen, maar ik heb nog geen fietsenmaker gevonden die met me mee kan denken.

Graag hoor (en zie!) ik je ervaringen.

In Kiel Windeweer kun je het proberen :wink:

Jan
Ik heb even gekeken, maar dat is vanuit Vlissingen nog best wel een eindje fietsen. :shock:

Ik wacht de bevindingen even af en ga gewoon zelf aan de slag.
Zo, kinderspel; als je (zoals m-gineering al aangaf) het stuur door de stuurpen geleid met de binnenbocht steeds over de sleuf gaat het zelfs zonder spreidtoestanden eigenlijk al goed.

(wordt gecombineerd met Tektro RL-520's, dura ace 7700 9sp bar end shifters en een brooks stuurlintje; fotos volgen...)
Zoiets dan... brooks stuurlintje 'honey' komt er nog overheen...

Afbeelding

Nog wel een opmerking voor eenieder die iets dergelijks wil gaan doen: voor de remmen (en als je zoals in mijn geval geen downtube nokken hebt óók voor de versnellingen) moet je ergens in de bekabeling inline verstellers opnemen ik heb gebruik gemaakt van jagwire inline adjusters. Misschien weet iemand nog een andere oplossing?
Mooi resultaat! Prachtig!

Nog een paar vragen:
Zijn de bar-end shifters nog te krijgen? Ik kon ze op internet namelijk niet (goed) vinden (binnen Nederland).
Kan deze exercitie ook uitgevoerd worden met Sunrace remschakelgrepen? Of loop ik dan tegen allerlei andere problemen aan?
Moeten alle kabels ook vervangen worden? Of kan ik de bestaande kabels nog gebruiken?
Jaco v. Westenbrugge schreef:Mooi resultaat! Prachtig!

Nog een paar vragen:
Zijn de bar-end shifters nog te krijgen? Ik kon ze op internet namelijk niet (goed) vinden (binnen Nederland).
9,10 of 11 lukt wel bij shimano, 8 of 9 lukt wel bij Sunrace (bij sunrace kn het indexn rechts niet uit)

Kan deze exercitie ook uitgevoerd worden met Sunrace remschakelgrepen? Of loop ik dan tegen allerlei andere problemen aan?
ik zie geen problemen
Moeten alle kabels ook vervangen worden? Of kan ik de bestaande kabels nog gebruiken?
is meestal een goede manier om jezelf heel veel werk en ellende op de hals te halen ;)
m-gineering schreef:
Jaco v. Westenbrugge schreef:Mooi resultaat! Prachtig!

Nog een paar vragen:
Zijn de bar-end shifters nog te krijgen? Ik kon ze op internet namelijk niet (goed) vinden (binnen Nederland).
9,10 of 11 lukt wel bij shimano, 8 of 9 lukt wel bij Sunrace (bij sunrace kn het indexn rechts niet uit)

Kan deze exercitie ook uitgevoerd worden met Sunrace remschakelgrepen? Of loop ik dan tegen allerlei andere problemen aan?
ik zie geen problemen
Moeten alle kabels ook vervangen worden? Of kan ik de bestaande kabels nog gebruiken?
is meestal een goede manier om jezelf heel veel werk en ellende op de hals te halen ;)
Dank voor de snelle reactie!

Ik ga nu snel aan de slag! Op mijn huidige vlinderstuur zit op dit moment veel te veel speling. :(

Eerst even een verlanglijstje maken en dan bestellen!
Remschakelgrepen is goed mogelijk maar niet wanneer je ze wil combineren met V-brakes (ipv canti/remklauwen), dan heb je namelijk weer speciale zog. 'travel' adapters nodig omdat de kabeltrek anders is.

Dura Ace 2/3 + 9sp barend shifters kun je oa hier bestellen.

De oude bekabeling was bij mij aan de stuurzijde te kort (omdat de bekabeling nog een extra deel langs de racebocht geleid moet worden). Mocht je de bekabeling gaan vervangen: er zit veel verschil tussen buiten en binnenkabels. Ik heb teflon gecoate buitenkabels en goede kwaliteit (veel gladder dan ik gewend was) binnenkabels gehaald. Verder heb ik er voor gekozen om 3mm liner+verloopstukjes te halen om de bekabeling naar de derailleurs af te schermen tegen vuil e.d.

Afbeelding
Ziet er mooi uit! Zeer geslaagde ombouw.
Bevallen die bar-end shifters? En hoe bevalt het racestuur als vervanging van het vorige stuur? (recht met barends was dat toch he?)
Dank je! Ik vind die bar end shifters erg fijn schakelen hoewel het (m.n. de positie op het uiteinde van het stuur) wel even wennen is natuurlijk. Het is zo veel handiger dan die rottige plek waar downtube shifters zitten. Aanvankelijk had ik liever STI's gehad maar ik vind de oplossing met travel adapters of canti's niet mooi en ben blij dat ik het zo heb gedaan.

Het racestuur (en vooral dit type) bevalt erg goed, maar ik was er op een ander fietsje al achter gekomen hoe fijn een goed afgesteld racestuur eigenlijk is ;-)
Matthie9000 schreef:Remschakelgrepen is goed mogelijk maar niet wanneer je ze wil combineren met V-brakes (ipv canti/remklauwen), dan heb je namelijk weer speciale zog. 'travel' adapters nodig omdat de kabeltrek anders is.
Shimano maakt sinds kort ook V-brakes voor STI-grepen, in Sora, Tiagra of 105 kwaliteit. Deze zijn 90mm lang, waar MTB-varianten van Shimano 107mm zijn. De allerdikste banden zul je er dus niet onder kwijt kunnen, maar de eerste ervaringen die ik op internet kon vinden stemmen hoopvol. Beter dan de Tektro Mini-V's, in elk geval. Ik hoop binnenkort een setje op m'n Randonneur te bouwen.

.tsooJ