Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik zoek nog een voorlicht - Forum Wereldfietser

Ik zoek nog een voorlicht

Ik zoek nog een voorlicht voor mijn vakantiefiets.
Ik beschik niet over een dynamo. Kan geen licht bevestigen op stuur want stuurtas zit in de weg. Plaats die over blijft is de kroonvork en eventueel één van de zijarmen van de voorvork.
Misschien met een oplaadbare accu.
Ik vind niet direct iets, met nog genoeg lichtopbrengst om iets te zien in donker.

Iemand een idee ?

Serge
relatief goedkoop vind je de B&M Ixon lampen. Verder is er enorm assortiment batterij lampen, met keuzes tussen lange autonomie of schijn dwars door mensen heen lampen. (b&m bigbang)

Google leert je al snel deze test kennen ;-)
http://reviews.mtbr.com/2013-bike-lights-shootout
Even zoeken want hier is recent nog over gediscussieerd; nadeel van een acculamp is dat die met een hoge lichtopbrengst maar een paar uur meegaan; kijk dus even kritisch naar hoeveel je een voorlicht nodig hebt:

- zeer incidenteel/in nood: overweeg om alleen een hoofdlamp (petzl oid) mee te nemen
- zelden: overweeg een acculamp; zie zoekfunctie!
- regelmatig: ik zou hier een goede naafdynamo (SON, Shimano LX/XT) + goede (SON, B&M) led voorlamp adviseren!
De tussenoplossing op een bestaande fiets is een goede traditionele banddynamo als de B&M Dymotec 6 en een Lumotec rond halogeenlamp of een Lyt led lamp, allebei van B&M. Dat geeft genoeg licht voor incidenteel gebruik, en dan is de extra weerstand ook niet zo'n punt.
Wim
ik ben zeer tevreden met mijn SON naafdynamo + SON koplamp. Een betrouwbare verlichtingsset die altijd werkt, geen lege accu's of lampen die je van het stuur af kunt stelen en een hoge lichtopbrengst. Kwalitatief veel beter dan de goedkope kunststof troep van B&M.

Over Philips koplampen lees ik ook regelmatig positieve verhalen.
Bedankt voor jullie antwoorden.

Wim, dat zou inderdaad een oplossing zijn. De B&M banddynamo is blijkbaar ook te gebruiken met een 'bevestigingsbeugel'(voor rond voorvork of achtervork).

Eventjes laten bezinken.

Serge
jeroen_ schreef:Over Philips koplampen lees ik ook regelmatig positieve verhalen.
Over de nieuwe bevestiging van de batterijversie is men anders niet echt te spreken, de dynamo-versie geeft wel een bak licht, vergelijkbaar met de Son.

Peter
Pman schreef:
jeroen_ schreef:Over Philips koplampen lees ik ook regelmatig positieve verhalen.
Over de nieuwe bevestiging van de batterijversie is men anders niet echt te spreken,

Peter
De dynamoversie bevestiging is ook niet alles, die past alleen op zijn eigen beugeltje
m-gineering schreef:
Pman schreef:
jeroen_ schreef:Over Philips koplampen lees ik ook regelmatig positieve verhalen.
Over de nieuwe bevestiging van de batterijversie is men anders niet echt te spreken,

Peter
De dynamoversie bevestiging is ook niet alles, die past alleen op zijn eigen beugeltje
Met een dremel is dat prima aan te passen 8)
Op de fiets- en wandelbeurs zag ik het lichtje zoals via de link. Gaf goed licht om zichtbaar te zijn, was klein en dmv het bekende knogg elastiek systeem aan de fiets te bevestigen.

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=86378
Op vakantie/reis ben ik om te genieten van de omgeving. Die zie ik niet in t donker , dus reen verlichting. Alleen een goede hoofdlamp. en een led achterlichtje. Die hoofdlamp gebruik ik wel al jaren hier voor woonwerkverkeer. (voorloper van de mammut xshot)
Ik heb gekozen om mijn LedLenser P5R zaklamp als "koplamp" te gebruiken op mijn MTB. Er is een goede steun voor te koop en op gedimt licht is het nog ruim voldoende om tegenliggers te verblinden (als hij te hoog gericht zou zijn) en de oplaadbare accu gaat ook lang mee.

Groeten Boy
lennart schreef:Op vakantie/reis ben ik om te genieten van de omgeving. Die zie ik niet in t donker ,
Vroeger (voor het een pretpark met slagboom werd) kon je nog met volle maan de Grossglockner op en af fietsen. Ik vond het fantastisch, ook zonder eten!
Kijk eens naar de Busch & Müller Ixon IQ LED-koplamp. Daar hoef je de batterijen niet uit te halen om ze op te laden. De lamp is zelf dus ook een oplader. Er zijn ook voorvork montage beugels voor.
Guido_j schreef:Kijk eens naar de Busch & Müller Ixon IQ LED-koplamp. Daar hoef je de batterijen niet uit te halen om ze op te laden. De lamp is zelf dus ook een oplader.
Om de batterijen op te laden moet je er een losse oplader bij kopen. Het enige wat de lamp heeft is een stekkeraansluiting.
m-gineering schreef:
Guido_j schreef:Kijk eens naar de Busch & Müller Ixon IQ LED-koplamp. Daar hoef je de batterijen niet uit te halen om ze op te laden. De lamp is zelf dus ook een oplader.
Om de batterijen op te laden moet je er een losse oplader bij kopen. Het enige wat de lamp heeft is een stekkeraansluiting.
De batterijen kunnen er redelijk makkelijk uit, dus als je geen B&M oplader hebt, maar wel een losse oplader van willekeurig welk merk dan kan je daar ook mee opladen.
Serge Goedertier schreef:Kan geen licht bevestigen op stuur want stuurtas zit in de weg. Plaats die over blijft is de kroonvork en eventueel één van de zijarmen van de voorvork.
Creatief zijn met bar-ends? Onderstaand is niet verkrijgbaar, maar op het uiteinde met de zaklamp zit een ding waar je normaal een bar-end mee aan het rechte stuur monteert. De stuurtas past er in dit geval tussenin.
Afbeelding
Leon schreef:
Serge Goedertier schreef:Kan geen licht bevestigen op stuur want stuurtas zit in de weg. Plaats die over blijft is de kroonvork en eventueel één van de zijarmen van de voorvork.
Creatief zijn met bar-ends? Onderstaand is niet verkrijgbaar, maar op het uiteinde met de zaklamp zit een ding waar je normaal een bar-end mee aan het rechte stuur monteert. De stuurtas past er in dit geval tussenin.
Afbeelding
Mooie bermverlichting. Nu nog iets voor rechtuit:).