Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (hoofd) lampje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

(hoofd) lampje

Tnx allemaal voor de reacties.
Het soort lampje waar ik eigenlijk naar opzoek ben is een soort http://shop.topbikes.nl/onderdelen-coll ... og-strobe/ (Knog Frog Strobe).

Voor m'n stadsfiets heb ik een clone van dit soort lampjes. Gaan zeker acht uur mee (volgens mij voldoende voor mijn drie weken vakantie) op één batterij. Als je zoiets met zo'n touwtje zoals pretzl heeft om je hoofd kunt binden is dit volgens mij het perfecte (lichte) lampje dat weinig pakvolume heeft.
Ik ben eigenlijk verbaasd dat zoiets niet op de markt is. Kan het natuurlijk zelf knutselen, maar ik had verwacht dat er een leverancier zou zijn die zoiets op de markt zou hebben gebracht.
fietsjunks schreef:We hebben gewoon een Petzl, die zijn klein en licht.
Heb zelf een Petzl Tikka, takka of hoe het ook heet en die is inderdaad relatief klein met een touwtje dat zich steeds in het lampje rolt als een stofzuigersnoer. Het nadeel is dat het behoorlijk snijdt aan de zijkant van m'n hoofd.

Ik zit wel eens te kijken naar wat nieuwers, maar kleiner worden de lampjes niet, integendeel zou ik zeggen.
Xyuny schreef:Men (=de algemene ledlampklant) wil dus fellere lampjes. Dan kan de ontwerper ofwel meer licht genereren (zwaarder-vermogen led steken die meer verbruikt met alle gevolgen vandien), ofwel het in vele richtingen uitgestraald licht goed bundelen. Daar heb je toch wel iets van reflector voor nodig om het licht in dezelfde richting te krijgen. Hoe groter de reflector, hoe smaller de te bereiken lichtstraal. Vandaar dus het compromis tussen felheid (gebundeldheid) en kleine reflector.
Ipv een reflector kan een lensje ook. De Petzl tikkina heeft heel basic uitziende ingegoten leds, effectief zonder reflector, met een best smalle straal en tegelijk een diffuus gedeelte.
Leon
Leon schreef:Ipv een reflector kan een lensje ook. De Petzl tikkina heeft heel basic uitziende ingegoten leds, effectief zonder reflector, met een best smalle straal en tegelijk een diffuus gedeelte.
Leon
Ja, soms wordt ook een lens gebruikt in plaats van een reflector. Sommige merken (bvb Ledlenser) noemen dat dan collimator (is eigenlijk niet echt een lens maar een kunststof transparant stuk voor en rondomrond de led waarbinnen het licht wordt weerkaatst op de buitenwand van het kunststof stuk. Maar wezenlijk wijzigt dat niet zoveel: al het zijdelings uitgestraalde licht moet afgebogen worden naar vooruit. Dit geldt dus voornamelijk voor de krachtiger leds.
Ik heb wel al krachtiger leds (als component) gehad met een geïntegreerde lens, maar die zijn nooit zo gebundeld als wat bereikbaar is met reflector.

Met de 5mm-leds (of zelfs 3mm-leds maar die zijn zo krachtig niet) was elke ledchip ingekapseld met zijn eigen lens (van deze leds kon je dan modellen bestellen met diverse uitstralingshoeken volgens de noodzaak), maar ik vermoed dat het omwille van de thermische warmte-afvoer is, dat deze structuur niet meer vol te houden was (alle warmte kan maar afgevoerd worden via de 2 poten). Daarna kwamen er de leds met 4 poten, krachtiger wegens meer poten voor de warmteafvoer en deze gebruiken we nog steeds in de verkeerssignalisatie maar steeds met een individuele reflector, maar waar er wat lichtsterkte nodig is zit je dan al gauw aan 60 leds per lamp en wordt het dus wat volumineus.

Er bestaan veel (soms heel goedkope) lampen met een gewone lens voor de led. Daar gaat echter veel licht verloren. Het werkveld bestaat dan (soms) uit een heel scherp afgelijnde schijf, met aan de rand (soms) wat kleurfouten door de lichtbreking door de niet-perfecte lens. Naast die lichtschijf is het dan (soms) pikdonker. Van dit type zaklamp heb ik nog maar weinig goeie zien passeren... Allemaal vertoonden ze een of meerdere hierboven opgesomde nadelen.

Net eens die Petzl tikkina 2 bekeken. Het lijken me twee 5-mm leds. Heel bruikbaar in de tent maar dit is qua lichtsterke dan toch wel heel ver van de Fenix-lampen die voor enkel tentgebruik dan wel wat overkill zijn, maar naar mijn (zij het betrokken) mening meer omnivalent. En dit voor hetzelfde gewicht. Welliswaar een andere prijs. :wink:

Tegenwoordig is het bij een ontwerp nog steeds de vraag of je je hoeveelheid licht zult creëren door vele goedkope 5mm-leds te gebruiken of door één hoog-vermogen-led waarbij die laatste veel hogere integratie-eisen stelt: die moet worden gemonteerd op een meestal aluminium plaat voor warmteafvoer. In de praktijk zijn het dan (dure) PCB-aluminium-laminaten (PCB voor de elektrische verbindingen - alu voor de warmte). Dit wordt meestal de duurste oplossing, maar waar het klein moet zijn is er geen keuze.
Alle commentaren en reacties zullen wel kloppen. Mocht je echter liever kiezen voor een goede prijs kwaliteit verhouding koop dan voor een paar euro een hoofdlampje bij de Xenos (functioneel, simpel, laag energie, verbruik, comfortabel, klein en goedkoop)
Xyuny bedanklt voor de technische toelichting, het maakt het warmte-probleem van de fellere leds duideljk.
Pessoa, ik heb zo'n goedkoop lampje van de Xenos gehad. Dat deed het prima tot het de eerste keer in de tent weigerde; niet leuk. Later thuis heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald en de enige mogelijkheid was dat er iets in het chipje fout was gegaan. Duidelijk toch iets té goedkoop. Je kunt natuurlijk geluk hebben, maar ik kies dan toch liever een fabrikant die hopelijk iets minder tolerantie in de electronische componenten toelaat.
Leon
Heb ooit eens een paar van die Xenos lampjes gekocht voor de kinderen. Ze hielden het nauwelijks een vakantie uit. Dan is een Tikkina een betere koop (ook goedkoop en veel degelijker).
Wim
Net als Pessoa beschik ik over zo'n Xenos lampje.

Na zeven jaar zeer beperkt gebruik doen 4 van de 5 ledjes het nog en zit er een barstje in het plastic venstertje waar ik geen last van heb. Kortom, prima prijs/kwaliteitsverhouding, met name te danken aan de noemer!
Overigens ben ik mijn eerste hoofdlampje direct op de eerste vakantie verloren, maar behalve het ongemak slechts financiële pijn ter grootte van een biertje. Dat zou bij zo'n Petzl wel anders geweest zijn.

Als eventuele vervanging (én omdat de huidige ledjes meer licht lijken te geven) recent bij de Action een, tot nu toe nog niet gebruikt, hoofdlampje gekocht met 4 ledjes én rode ("grote pupillen verlichting") verlichting. Extreem goedkoop, maar thuisgekomen bleek deze niet goed te werken, ook de volgende 3(!) omruilexemplaren bleken allemaal uiteenlopende fouten te bevatten! Uiteindelijk met nummer 5 de winkel uitgegaan, toch maar de gok genomen! Zojuist getest, paar maanden kast heeft ie vooralsnog goed doorstaan :)

(kennelijk had de Action een partij inferieure lampjes op de kop getikt. Ruilen en/of geld terug was echter geen probleem)
Dit is het lampje dat ik gebruik op de fiets met 1 AA batterij.

http://www.batteryjunction.com/rayovac-se1whlt-ba.html

$22,- excl. verzend kosten. Ik heb een aantal dingen op die site besteld waardoor de verzend kosten per product laag waren.

Het lampje heeft een 60 lumen wit ledlampje.
Voor energie besparing twee rode ledjes en nog zuiniger 1 blauw ledje.

Als fiets voor verlichting gebruik ik heb blauwe lampje met difuser.

Het voordeel van de rode en heb blauwe ledje is dat je nachtzicht er niet aan gaat. Tevens trekt het minder of geen muggen aan :) In gezelschap wordt het ook gewaardeerd dat je niet met je 200 lumen...mensen verblindt...zelfs als je naar de grond schijnt :D

Het is mijn ervaring dat er in de bewoonde wereld altijd meer licht is dan je denkt...als je ogen er eenmaal op zijn ingesteld.

Groeten, Willem
Wilm schreef:Als fiets voor verlichting gebruik ik heb blauwe lampje met difuser.
Handig vind ik dat niet, dat geëxperimenteer van medeweggebruikers met kleurtjes. (Daarnaast is het ook niet legaal, maar dat maakt me minder uit.)
Wilm schreef: Tevens trekt het minder of geen muggen aan :)
Steekmuggen (en bijna alle andere muggen) worden helemaal niet aangetrokken door licht, welke zichtbare kleur het ook is. Licht trekt wel bepaalde andere vliegende insecten aan, maar geen muggen.

Renaat
Toen mijn oude Petzl hoofdlamp met gloeilampje (op twee AA batt) een aantal jaren geleden uiteindelijk toch de geest gaf, heb ik daarna weer voor een Petzl gekozen, bekend en vertrouwd maakt soms bemind. De techniek in uitvoering is er intussen zeker op vooruit gegaan: 70 lumen (echt verblindend!) in vol- vermogen stand , half licht, rood licht, alles dankzij 1 LED. Branden doet dit lampje heel lang op 2 aaa batt, waardoor het een zeer zuinig, compact en licht lampje is, ideaal voor kampeerders/fietsers.
Ik koos voor de Petzl Tikka Plus 2 , ong 32 eur. Voor ongeveer 15-20 eur meer heb je een Tikka XP 2, deze heeft nog iets meer licht (80 lumen) en een brede straler stand.

De lampjes zijn ook handig voor:
- Fietsverlichting voor: Als ik een wiel zonder naafdynamo steek, bevestig ik de hoofdlamp aan mijn stuurtas met de hoofdband om de klep van de tas heen, voor zo af en toe gebruik volstaat dat wel.
- Als ik op weg naar mijn werk in het donker een lekke band heb, of andere fiets pech, dan zie ik ook wat tijdens het repareren daarvan (polderwegen!)
- Klussen aan kleine dingen en onderdelen, Fiets, computers etc., en in slecht verlichte ruimtes etc.
Ter info: Fenix komt met een nieuw hoofdlampje uit: de HL10. Het lijkt erop dat sommige hun wensen verhoord zijn.
Werkend op 1xAAA-batterij. Weegt zonder batterij 45g (geen idee of dit met of zonder hoofdband is -een AAA-NiMH weegt 12g), en kost normaal 29,95 EUR.
Interessant is dat ie een redelijk brede lichtbundel geeft.

'k Heb nog geen binnen, dus 'k kan zelf nog geen op de weegschaal leggen.

@ moderators: verwijder dit maar als je het te commercieel vind, maar 'k vond het hier wel passen.
Ik heb net mijn eerste levering van HL10-lampjes (waarvan sprake hierboven) binnengekregen. Net op tijd om dit weekend te testen bij mijn rondje Zeeuws-Vlaanderen.
Het gewicht inclusief batterij (=1xAAA NiMH) is 59,4g.

In tegenstelling tot de andere hoofdlampjes van Fenix geeft dit standaard een heel breed lichtveld. Lijkt me eigenlijk redelijk ideaal te zijn voor in de tent. Hopelijk ontdek ik geen nadelen. Het is een lampje dat uit de houder (op je hoofd) kan genomen worden en apart ook kan gebruikt worden.
Ben benieuwd naar je ervaringen.
pinkbike schreef:Ben benieuwd naar je ervaringen.
Het vervolg hiervan betreffende dit bepaalde lampje, heb ik onder de rubriek commerciëel nieuws geplaatst.