Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langs oude wegen naar Santiago - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Langs oude wegen naar Santiago

Rein32 schreef:Hartelijk dank voor jullie reacties.

Prima, Soetens ga ik gebruik van maken dan . Daarmee valt de terugreis over Duitsland af, wel een leuke optie :)

Trouwens, voor de mensen die later in het jaar gaan: zo te zien gaat Vueling vanaf 20 juni 2x per week van La Coruna rechtstreeks naar Amsterdam vliegen.

Peter misschien schraap ik er een paar dagen van af, dank voor je link. Leuke website heb je, ben hem al vaker via Google tegengekomen, op zoek naar stedentrips e.d.

Oei en campings, daar zeg je me wat. Ik had steekproefsgewijs in het routeboekje wat campings op internet opgezocht, en die ik kon vinden gingen meestal per 1 april open. Dus ik ging er van uit dat dat wel snor zou zitten. Naïef? Meer mensen ervaringen met kamperen in april/mei in Frankrijk?
Iberia vliegt niet meer op Amsterdam. Voorheen kon je van Santiago met een overstap in Madrid naar Amsterdam.
Als je de fietsen hebt afgegeven bij de agent van Soetens kun je ook vanaf Santiago met de trein naar Madrid en vandaar naar Amsterdam vliegen.
Air Europe,Transavia en KLM vliegen vanaf Madrid op Amsterdam.
De trein vertrekt om 9:05 uit Santiago en is om 14:43 in Madrid.

Helaas gaat die trein alleen op zaterdag. Op de overige dagen gaat deze trein om 16:05. Op zondag gaan er een extra trein rond 14:00 uur. Reistijd naar Madrid is hetzelfde. Kaartjes vanaf 21 Euro in de tweede klas.
Er gaat ook een nachttrein. Kaartjes vanaf 30 Euro na gelang het slaapcomfort dat je kiest.
Bedankt Bert, Madrid is een nog mooiere optie. nog nooit geweest namelijk :) Dacht eigenlijk dat Madrid veel verder van Santiago lag.
Rein32 schreef:Bedankt Bert, Madrid is een nog mooiere optie. nog nooit geweest namelijk :) Dacht eigenlijk dat Madrid veel verder van Santiago lag.
Het is toch 600 km, maar Spaanse treinen stoppen niet elke vijftien minuten, dat scheelt.
Leon
Leon schreef:
Rein32 schreef:Bedankt Bert, Madrid is een nog mooiere optie. nog nooit geweest namelijk :) Dacht eigenlijk dat Madrid veel verder van Santiago lag.
Het is toch 600 km, maar Spaanse treinen stoppen niet elke vijftien minuten, dat scheelt.
Leon
Overigens stopt deze trein wel in León! :lol:
Nog een vraagje: ik heb een prima fiets maar niet al te lichte spullen verder. Met gevulde bidons zit ik totaal op zo'n 23 - 24 kg geloof ik. Naar Praag lukte dit wel maar vroeg me af of ik op dit traject in de problemen kan komen met zo veel gewicht?

Op een nieuwe tent (heb nu oude Coleman Nevada, ong. 3.2kg) kan ik relatief het meest besparen waarschijnlijk, maar budget voor een tent is niet echt.
Zag deze: http://www.futurumshop.nl/coleman-rigel-x2-tent.phtml .In de reacties rechts is niet iedereen even enthousiast.

Iets rond de 1.1 kg tegen de 175 euro van redelijke kwaliteit bestaat zeker niet? :)
Rein32 schreef:Nog een vraagje: ik heb een prima fiets maar niet al te lichte spullen verder. Met gevulde bidons zit ik totaal op zo'n 23 - 24 kg geloof ik. Naar Praag lukte dit wel maar vroeg me af of ik op dit traject in de problemen kan komen met zo veel gewicht?

Op een nieuwe tent (heb nu oude Coleman Nevada, ong. 3.2kg) kan ik relatief het meest besparen waarschijnlijk, maar budget voor een tent is niet echt.
Zag deze: http://www.futurumshop.nl/coleman-rigel-x2-tent.phtml .In de reacties rechts is niet iedereen even enthousiast.

Iets rond de 1.1 kg tegen de 175 euro van redelijke kwaliteit bestaat zeker niet? :)
Lijkt mij een tent met veel condens en daar heb je veel last van in het voorjaar. Bovendien nogal krap, waardoor je voortdurend tegen het natte doek aanstoot.
Zo rond de 2 kilo hebben je ruimere tenten, zonder condens op de binnentent, maar die zijn over het algemeen wat duurder dan 175 Euro. Een goede tent is echter een verantwoorde investering. Kijk niet alleen naar deze tocht, maar ook een verder tochten en schrijf de tent in vijf jaar af. Hoeveel ben je per nacht kwijt voor je tent?
Kijk voor gewicht eens naar de Leon/Jim tabel op een ander draadje op dit forum en beoordeel wat je kunt meenemen en thuislaten. Houd rekening met koude nachten en mogelijk slecht weer op sommige bergpassen.
Mij lijken de workshops van Wim Jongman tijdens de Fiets en Wandelbeurs komende weekend in de RAI erg interessant voor jou
bert sitters schreef:Kijk niet alleen naar deze tocht, maar ook naar verdere tochten en schrijf de tent in vijf jaar af.
Precies, maar voor die 3 beklimmingen zou ik me niet druk maken over een verschil van een paar kilo. Het grootste gedeelte is vlak/heuvelachtig en op die paar beklimmingen ga je gewoon wat langzamer omhoog; past wel in de Pelgrimstraditie 'n beetje ontbering :wink:
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Kijk niet alleen naar deze tocht, maar ook naar verdere tochten en schrijf de tent in vijf jaar af.
Precies, maar voor die 3 beklimmingen zou ik me niet druk maken over een verschil van een paar kilo. Het grootste gedeelte is vlak/heuvelachtig en op die paar beklimmingen ga je gewoon wat langzamer omhoog; past wel in de Pelgrimstraditie 'n beetje ontbering :wink:

Het gaat om meer beklimmingen. Zeker bijna in het zicht van de haven heeft Clemens nog voor wat leuke hellingen gezorgd.
bert sitters schreef: Een goede tent is echter een verantwoorde investering. Kijk niet alleen naar deze tocht, maar ook een verder tochten en schrijf de tent in vijf jaar af. Hoeveel ben je per nacht kwijt voor je tent?

Mij lijken de workshops van Wim Jongman tijdens de Fiets en Wandelbeurs komende weekend in de RAI erg interessant voor jou
Mja het ding is een beetje dat dit heel goed mijn laatste tocht "alleen" zou kunnen zijn. Dus liever koop ik nu geen 2persoonstent terwijl ik er volgend jaar misschien een driepersoons-tent nodig heb.

Workshops: goed idee, ik had al een kaartje dus ik ga zeker kijken, bedankt! :)

Michael denkt dat 24 kg wel te doen is geloof ik, en Bert vindt het aan de zware kant, klopt dat? Ik heb na mijn eerste fietsvakantie al aardig lopen strepen en wat lichtere spulletjes gekocht maar erg veel ben ik er niet mee opgeschoten.
Ik zou eerder aan 15 kg denken. Kom naar mijn workshops en die van anderen, en we laten je zien hoe.
Wim
Rein32 schreef: Michael denkt dat 24 kg wel te doen is geloof ik, en Bert vindt het aan de zware kant, klopt dat?
Ik vind 24 kg wel erg veel hoor, dan zou ik voor de Pyreneeën minstens 7 kg terug naar huis sturen :wink:

Wat neem je allemaal wel niet mee dan ?
bert sitters schreef:
Rein32 schreef:Hartelijk dank voor jullie reacties.

Prima, Soetens ga ik gebruik van maken dan . Daarmee valt de terugreis over Duitsland af, wel een leuke optie :)

Trouwens, voor de mensen die later in het jaar gaan: zo te zien gaat Vueling vanaf 20 juni 2x per week van La Coruna rechtstreeks naar Amsterdam vliegen.

Peter misschien schraap ik er een paar dagen van af, dank voor je link. Leuke website heb je, ben hem al vaker via Google tegengekomen, op zoek naar stedentrips e.d.

Oei en campings, daar zeg je me wat. Ik had steekproefsgewijs in het routeboekje wat campings op internet opgezocht, en die ik kon vinden gingen meestal per 1 april open. Dus ik ging er van uit dat dat wel snor zou zitten. Naïef? Meer mensen ervaringen met kamperen in april/mei in Frankrijk?
Iberia vliegt niet meer op Amsterdam. Voorheen kon je van Santiago met een overstap in Madrid naar Amsterdam.
Als je de fietsen hebt afgegeven bij de agent van Soetens kun je ook vanaf Santiago met de trein naar Madrid en vandaar naar Amsterdam vliegen.
Air Europe,Transavia en KLM vliegen vanaf Madrid op Amsterdam.
De trein vertrekt om 9:05 uit Santiago en is om 14:43 in Madrid.

quote]

Helaas gaat die trein alleen op zaterdag. Op de overige dagen gaat deze trein om 16:05. Op zondag gaat er een extra trein rond 14:00 uur. Reistijd naar Madrid is ongeveer hetzelfde. Kaartjes vanaf 21 Euro in de tweede klas.
Er gaat ook een nachttrein. Kaartjes vanaf 30 Euro naar gelang het slaapcomfort dat je kiest.
Michael W schreef:
Rein32 schreef: Michael denkt dat 24 kg wel te doen is geloof ik, en Bert vindt het aan de zware kant, klopt dat?
Ik vind 24 kg wel erg veel hoor,
is dit dan niet met fiets?
Zal ik doen Wim!

Bert, thx had het gezien ja. Blijft een goede optie.
Michael, op zich het broodnodige. Misschien kan ik wat vrijetijdskleding nog wel wat besparen. Misschien slippers ipv sneakers. En een lichter leesboek. Verder is alles op zich niet heel zwaar. Wel veel frutsels; zakmes, wereldontvanger, dat soort dingen. En Ortlieb tassen (niet de lichte variant). Zal ook eens kijken of de weegschaal wel klopt...
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Kijk niet alleen naar deze tocht, maar ook naar verdere tochten en schrijf de tent in vijf jaar af.
Precies, maar voor die 3 beklimmingen zou ik me niet druk maken over een verschil van een paar kilo. Het grootste gedeelte is vlak/heuvelachtig en op die paar beklimmingen ga je gewoon wat langzamer omhoog; past wel in de Pelgrimstraditie 'n beetje ontbering :wink:
ik weet niet Of ik je Daar in volg. Zeker De ardennen is iets Waar je Je niet op Moet verkijken. Kan Ook te Maken hebben met Het feit datik Geen geoefende fietser was.
(Brakke tekst En hoofdletters door Mijn tablet)
aapje99 schreef:ik weet niet Of ik je Daar in volg. Zeker De ardennen is iets Waar je Je niet op Moet verkijken. Kan Ook te Maken hebben met Het feit datik Geen geoefende fietser was.
Ik zwak het ook wat af ...
maar tegen de tijd dat je bij de Pyreneeën bent heb je natuurlijk een goede conditie opgebouwd voor de bergen en het Cruz de Ferro.
Daarnaast is een berg beklimmen meestal minder inspannend dan langs de kust van Bretagne :wink:
Michael W schreef:
aapje99 schreef:ik weet niet Of ik je Daar in volg. Zeker De ardennen is iets Waar je Je niet op Moet verkijken. Kan Ook te Maken hebben met Het feit datik Geen geoefende fietser was.
Ik zwak het ook wat af ...
maar tegen de tijd dat je bij de Pyreneeën bent heb je natuurlijk een goede conditie opgebouwd voor de bergen en het Cruz de Ferro.
Daarnaast is een berg beklimmen meestal minder inspannend dan langs de kust van Bretagne :wink:
Michael, onderschat Galicia niet. Daar daal je ook bijna af naar zeeniveau om vervolgens weer onmiddellijk te stijgen. Om de drukke weg langs het vliegveld te ontwijken heeft Clemens een paar extra colletjes ingelast.
bert sitters schreef:Michael, onderschat Galicia niet.
Lekker pittig daar ja, maar ook weer heel mooi groen :wink:
heej...als je 32 jaar bent dan ben je in de bloei van je leven!!... en dat betekent..als je eenmaal in het zuiden bent.dat je naar Santiago "vliegt" .dus maak je daar geen zorgen over ..moet lukken in 35 dagen..
en als je tijd over hebt doorfietsen naar Finisterra.! uniek en echt het einde van de route....van Finisterra gewoon de bus terug naar Santiago (fiets onderin..) geen problemo..of naar Porto...300 km ?/

gekampeerd heb ik in Spanje niet meer gedaan...tent ed teruggestuurd in Saint Jean pied de porte Jean...
waarom niet in de Spaanse refugio s slapen..dat is pas echt ervaren wat de route naar compostela is..zeker als je alleen reist..altijd wel aanspraak..wandelaars een ander slag dan fietsers weliswaar..maar ik neem aan dat je naar compostela gaat om een reden..nou dan moet je op deze wijze gaan en niet op die altijd veilige nederlandse manier....
stel je open op..en er is al respect dat je van zover komt fietsen..maakt echt verschil tussen een fietstocht naar compostela of naar waar dan ook..

nadeel; je kan er maar een nacht overnachten....maar er zijn er genoeg dicht bij elkaar dus korte routes kan ook..In Saint Jean pied kan je orienteren en krijg je een lijst met alle refugio s..ook leuk de nederlandse en belgische refugio s in Spanje.. of gewoon de oude kloosters (nonnen inbegrepen)..en heel goedkoop.!!
een enkele refugio weigert fietsers...let hier op..maar ik heb ze gezien in alle soorten en maten ..en veelal met veilige fietsenstalling!! oordoppen mee..je slaapt ook met meerdere op een slaapzaal.
Oja Finisterre is maar 300 km van Porto....

sterkte! met je keuze s..

ik ben met air berlin gevlogen..ook een optie..
guubguub schreef: en als je tijd over hebt doorfietsen naar Finisterra.! uniek en echt het einde van de route....van Finisterra gewoon de bus terug naar Santiago (fiets onderin..) geen problemo..of naar Porto...300 km ?/
Inderdaad, fietsen naar Finisterra, doen!
guubguub schreef: gekampeerd heb ik in Spanje niet meer gedaan...tent ed teruggestuurd in Saint Jean pied de porte Jean...
waarom niet in de Spaanse refugio s slapen..dat is pas echt ervaren wat de route naar compostela is..zeker als je alleen reist..altijd wel aanspraak..wandelaars een ander slag dan fietsers weliswaar..maar ik neem aan dat je naar compostela gaat om een reden..nou dan moet je op deze wijze gaan en niet op die altijd veilige nederlandse manier....
stel je open op..en er is al respect dat je van zover komt fietsen..maakt echt verschil tussen een fietstocht naar compostela of naar waar dan ook..
Mee eens!

Ik heb kampeerspullen gewoon meegenomen over de pyreneen, maar inderdaad ook eigenlijk alleen nog maar geslapen in de refugio's, prachtige ontmoetingen, veel intensere tijd gehad door de andere pelgrims om je heen.
Plan ook eens een dag in met een 'wandel-afstand', zodat je de mensen die je de vorige avond hebt ontmoet ook weer de volgende avond ziet. Met die dagen heb ik de meest mooie contacten opgedaan, waarmee ik nu nog regelmatig email of zie.
Bijzondere tijd die camino, Geniet ervan!