Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Degelijke carbon voorvork - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Degelijke carbon voorvork

Gijsbert Visser schreef:@Eric, voor de duidelijkheid; er kunnen gewoon lowriders op de vork. Ook de metalen 'busjes' met schroefdraad zitten er keurig in gelamineerd.
Jahwalla heeft voordragers te koop op dit forum. In 2000 was ik werkzaam voor een bekende japanse onderdelen leverancier en betrokken bij een 6sigma implementatie op onr andere hun nieuwe wielen, auto-D, 10v en ook Carbon producten. Er was voldoende te registreren om te verbeteren. Het is inmiddels 2013 en ik verwacht dat Koga leveranciers kiest met en minimale variatie (*) waardoor de kwaliteit van de voorvorken anno 2013 verbeterd is ten opzichte van 2000. Kies je voor staal, dan ga je terug naar de IJzertijd. Proven technology in marketing termen. Carbon is Innovating technology in marketing termen. Voor early adopters als Koga die nieuwe technology graag implementeerd in nieuwe producten. Het gebruik zal uitwijzen of deze carbon technology, uitontwikkeld is en fit for purpose is. Ht is wel vervelend om daar met 55 km/uur in de afdaling achter te komen. Vandaar het overwegend behoudende advies op deze site m voor proven technology als staal of inmiddels proven technology aluminium te kiezen. Succes met je keuze, maar vergeet niet eerst op je potentiele fiets te fietsen zodat je ervaart hoe je dat ervaart hoe jij er op fietst. http://nl.wikipedia.org/wiki/Six_Sigma
Yes yes, it is me what :wink:
Eric op de Fiets schreef:Het gebruik zal uitwijzen of deze carbon technology, uitontwikkeld is en fit for purpose is.
Goed dat Koga geen vliegtuigen maakt :lol:
Leon
Nogmaals allemaal hartelijk bedankt voor het geboden advies. Ik er een heel stuk mee geholpen. De uiteindelijke keuze slaap ik nog een nachtje over en hangt van nog een paar kleine dingen af. Ik hak de knoop eerdaags door en wellicht heb ik hem dan tijdens het beginnersweekend, waar ik probeer bij te zijn.
Belangrijkste wat betreft de vork is dat ik er 'tussen de oren' niet 'bang' voor ben.
Robbert10 schreef:Het orakel uit Windeveer heeft gesproken.
De toon van deze dialoog komt niet heel prettig over.
Ik ken Marten niet maar uit wat ik opmaak uit dit forum en van zijn website is dat hij een kundig man is en niets opschrijft waar hij aan twijfelt.
Ik ben zelf werktuigbouwkundig ingenieur en heb toevallig bij een grote nederlandse fietsfabrikant aan de ontwikkeling van een koolstofcomposiet frame gewerkt.
Om wat duidelijkheid te scheppen. Wanneer een dergelijke voorvork blijvend vervormd is hij kapot, heel erg kapot. Er zijn dan namelijk vezels gebroken. Deze vezels kunnen enkel in hun lengterichting worden belast (als een touwtje).
Doordat 99,9% van de 'carbon' producten uit galamineerd prepreg materiaal bestaat (voorgefabriceerde matjes die uitharden wanneer ze uit de koelkast worden gehaald), is het risico op 'delaminatie' bij een impact groot. Je hoeft dit niet meteen te zien aan het oppervlak maar het component is wel blijvend beschadigd. Dit kan eenvoudig gebeuren door een steen, het vallen tegen een stoeprand of impact van een hard object. Hierdoor laten de laagjes lokaal van elkaar los doordat de vezels niet door de lagen heen lopen maar op elkaar liggen.

De huidige betaalbare koolstofcomposiet componenten raad ik niet aan voor gebruik in een vakantiefiets. Voor mij staat robuustheid bovenop en daar versta ik ook onder, de mate waarin een beschadiging te herstellen is. Voor wedstrijd doeleinden en 1001 andere toepassingen is het een schitterend materiaal.

Nog een paar jaar wachten dan komt er een betaalbaar alternatief waar je waarschijnlijk wél mee kunt reizen...
Afgezien van hele lichte carbon voorvorken (gemaakt voor races) heb ik nog geen kapotte carbon voorvorken gezien.
Hmm, 30km/u, voorwiel glijdt weg over bladeren en 2 meter verder een paaltje. Oke, naast de voorvork waren ook de fietshelm en twee middenhandsbeentjes kapot :roll: . Ik maak me overigens ook geen illusie dat een stalen of alu voorvork het wel overleefd had.

Het betrof hier weliswaar een voorvork in een racefiets, maar zeker geen extreem licht exemplaar, eerder van het heel blijven type. Ik zit nu te dubben wat ik ga doen, een nieuwe voorvork, voor de zekerheid ook een nieuwe stuurpen en stuur en mogelijk wat andere ellende (het voorwiel is wonderbaarlijk genoeg kaarsrecht) gaat ook aardig in de papieren lopen. Misschien masr een goeie tweedehands op mp scoren.

Groet Remco
Het is simpel: een carbonvork heeft voordelen die niet van tel zijn op een vakantiefiets. Een carbonvork aanpassen om er een vakantiefiets mee uit te rusten (dus voorzien van lowrider oogjes enzo) zou net hetzelfde zijn als een bulldozer aanpassen om ermee op de autostrade te kunnen: het kan wel, en als je hard je best doet lukt het ook redelijk, maar het blijft een bulldozer.

Als die fietsenmaker een fietsenmaker is, en geen fietsenverkoper, dan monteert hij gewoon een stalen vork voor je voor dezelfde prijs (of een kleine surplus). Zeker met bepakking erop moet je als berijder gewoon blind kunnen vertrouwen op je voorvork, carbon is niet het materiaal dat daarvoor geschikt is.
EnriceV schreef:Het is simpel: een carbonvork heeft voordelen die niet van tel zijn op een vakantiefiets.
Tuurlijk wel, gezichtsbesparing is altijd een voordeel en er wordt grif voor betaald. Interessant zou zijn om van alle fietsonderdelen en uitrustingsonderdelen eens een standaardversie en een lichte versie naast elkaar te zetten en met het prijsverschil te bepalen hoeveel het kost om een gram te besparen.
Echter, er zijn ook prioriteiten zijn die roet in het eten kunnen gooien. Je wilt tamelijk zeker weten dat je niet door een lullig ongelukje strandt in een lullig dorpje op vijftig kilometer kronkelweg van een stad waarvan je ook nog niet weet of er een goede fietsenmaker is en al helemaal niet of die de komende twee dagen open is. Dat probleem kun je op een paarhonderd kilometer van hier al meemaken.
Leon
Helemaal mee eens Leon. Gewichtsbesparing is voor sommigen een belangrijk onderdeel bij het fietsen. De "fietsvakantie industrie" is ingesteld op degelijkheid. Er mag niets kapot gaan. Hoe doe je dat: overdimensionering (dikkere buizen, zwaardere velgen, meer rubber in de banden etc.). Met als gevolg dat de fietsen zwaarder werden, er meer bagage meegezeuld kon worden, waardoor de fietsen weer zwaarder moesten worden etc. Prima voor wie dat wil maar ik kijk graag naar het andere uiterste van het spectrum: hoe licht kan ik mijn fiets maken zonder dat ik wezenlijk ga inleveren op veiligheid/levensduur van het product. Ik ben vorig jaar sinds een groot aantal jaren weer eens "traditioneel" op fietsvakantie geweest, d.w.z. met 2 tassen voor, 2 tassen achter, tentje etc. Hoewel ik enorm genoten heb, zag ik wel in dat het ook anders kan. M'n fiets woog 14,5 kg en zal binnenkort 11,5 kg wegen, zonder wezenlijk in te leveren aan degelijkheid. Hoe ver ik daarin ga moet nog blijken. Ik heb geen haast en het is heel leuk om te doen.
Ook ik ben een groot liefhebber van lichtgewicht. Gewichtsbesparing is echter veel makkelijker te bereiken in je uitrusting dan bij je fiets. Reduceer dat bagagegewicht tot iets van 12 kg, en je fiets kan inderdaad ook heel wat lichter. Een kilo of 11 is dan wel de ondergrens voor een stalen fiets met spatborden en verlichting. Een carbon vork is mij daarbij op een vakantiefiets te link.
Wim
Ik ben groot voorstander van carbon. Vergeet niet dat in het mountainbiken en wielrennen carbon al "proven technology" is geworden. Ook bij lange afstands mountainbike tochten (à la Transalp) heeft carbon zich al ruimschoots bewezen, ook in (verende) voorvorken. Als je daar vertelt dat je carbon nog niet vertrouwt, zullen ze je meewarig aankijken. Maar de vakantiefietser is traditioneel ingesteld, wat in veel gevallen ook wel terecht is. Als ik buiten Europa fiets dan zal ik ook niet een carbon fiets nemen. De hamvraag is natuurlijk: hoe stabiel is een carbon fiets met 10 kg bepakking achterop. Ik heb vorig zomer in Zwitserland wat proefritjes gemaakt op een carbon cyclocros fiets met bepakking en dat voelde heel goed. Je kunt dat alleen maar weten door het te proberen, alleen al door het feit dat er weinig of geen ervaring door anderen is opgedaan. Maar ging het met aluminium frames ook niet zo 20 jaar jaar geleden? Ik ben van plan om dit jaar een carbon frame uit China of Taiwan te importeren en daarmee een vakantiefiets te bouwen. Gewoon omdat het leuk is.
Robbert10 schreef:Vergeet niet dat in het mountainbiken en wielrennen carbon al "proven technology" is geworden
http://www.youtube.com/watch?v=Zn29u7GoqPk etc. etc.
Let ook op wat de mate zegt: crash it means replace it.
Robbert10 schreef:Ik ben groot voorstander van carbon. Vergeet niet dat in het mountainbiken en wielrennen carbon al "proven technology" is geworden.
De meeste vakantiefietsers realiseren zich dat er geen autootje achter ze aan rijdt met een reservefiets. Als een metalen beladen vakantiefiets omvalt tegen een paaltje zit er een deuk in en rij je verder. Doe hetzelfde met een carbonfiets en er zit een gat in en je vakantie is vermoedelijk over.
Een van de reacties bij het filmpje is ook wel interessant:
My mate crashed his carbon bars and the carbon fibers got stuck in his ass. The surgeons spent many hours pulling them out.
Dank je! Ik geloof dat dit bericht mij definitief heeft overtuigd dat ik niet voor deze fiets met carbon vork moet kiezen .....
Gijsbert Visser schreef:Dank je! Ik geloof dat dit bericht mij definitief heeft overtuigd dat ik niet voor deze fiets met carbon vork moet kiezen .....
Heel slim
Leon schreef:
Robbert10 schreef:Vergeet niet dat in het mountainbiken en wielrennen carbon al "proven technology" is geworden
http://www.youtube.com/watch?v=Zn29u7GoqPk etc. etc.
Let ook op wat de mate zegt: crash it means replace it.
Leuk filmpje, maar het zijn wel allemaal voorbeelden van (peperdure) ultralichte fietsen. Die zijn sowieso natuurlijk niet geschikt voor een fietsvakantie. Maar het filmpje zegt verder niet veel over carbon op zich. Want carbon kan ook heel sterk zijn. De monocoque van een Formule 1-wagen is bijvoorbeeld ook van carbon gemaakt. En hoewel een F1-wagen compleet aan gruzelementen lijkt te breken bij een crash (dat is ook precies de bedoeling) is de schaal waar de rijders in zitten wel zo sterk gemaakt dat die intact blijft, om zodoende de rijders te beschermen bij crashes. Tegelijkertijd zijn die monocoques ook heel licht, want ook de F1 draait veel om gewicht...

Er komen tegenwoordig dan ook nog zelden coureurs om bij crashes (in de F1 zelfs al bijna 20 jaar niet meer) en zelfs zwaar gewonden zijn zeldzaam. Dat heeft veel (maar niet alles) met die carbon monocoques te maken...
Maar carbon is ook heel sterk, totdat het een klap krijgt in de richting waarin het niet sterk is en onherstelbaar beschadigd raakt. Daarmee lijkt het ook mij niet zo'n verstandige keuze voor een vakantiefiets die toch wel tegen een stootje moet kunnen (bij vervoer in vliegtuig ofzo..)...

Interessant dat je carbon zo kunt construeren dat het éénmalig een flinke klap kan opvangen in een F1-raceauto maar wat is de relevantie daarvan voor een vakantiefiets?
Henrie schreef: Er komen tegenwoordig dan ook nog zelden coureurs om bij crashes (in de F1 zelfs al bijna 20 jaar niet meer) en zelfs zwaar gewonden zijn zeldzaam. Dat heeft veel (maar niet alles) met die carbon monocoques te maken...
Als je kijkt naar de geschiedenis en de evolutie van veiligheid in F1, dan vind ik die uitspraak wel erg kort door de bocht.

Renaat
Revanho schreef:
Henrie schreef: Er komen tegenwoordig dan ook nog zelden coureurs om bij crashes (in de F1 zelfs al bijna 20 jaar niet meer) en zelfs zwaar gewonden zijn zeldzaam. Dat heeft veel (maar niet alles) met die carbon monocoques te maken...
Als je kijkt naar de geschiedenis en de evolutie van veiligheid in F1, dan vind ik die uitspraak wel erg kort door de bocht.

Renaat
Er zijn uiteraard veel meer redenen aan te wijzen dat de F1 steeds veiliger is geworden. De circuits zelf zijn veiliger geworden (m.u.v. Monaco), het dragen van helmen heeft veel geholpen, de brandwerende raceoveralls hebben veel brandwonden (en erger) voorkomen, enz. Maar zo'n monocoque heeft wel degelijk veel voor de veiligheid van de coureurs betekend...