Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dubbel of enkel spd? - Forum Wereldfietser

Dubbel of enkel spd?

Hallo,

Ik heb een vraagje voor advies over aanschaf van SPD pedalen.
Sinds begin vorige zomer zit ik veel op de racefiets, gewoon als hobby.
Vorige zomer 1100 kilometer gefietst met "normale" pedalen.

Nu word ik volgende maand 18 en krijg ik van mijn ouders een nieuwe fiets uitrusting met SPD pedalen.

Nu is mijn vraag, wat is slimmer/makkelijker? dubbel SPD of enkel?
Dubbel.
Wim
Hangt volledig af van de plannen die je met de fiets hebt. M.a.w. wat voor fiets wordt het en hoe, wanneer, waarom ga je hem gebruiken?

Renaat
Persoonlijk gebruik ik op mijn racefiets spd pedalen (shimano spd sl pd 5700) uitsluitend te gebruiken icm racefietsschoenen. Dit voor de meest efficiënte krachtoverbrenging en het verminderde risico op blessures vanwege de 'beste' positie op de pedalen. Voor op de vakantiefiets gebruik ik combi pedalen, fietst prettig maar bied ook de mogelijkheid om eens met sandalen oid te fietsen.

Wellicht bied dit forum http://www.fiets.nl/forum/ meer informatie over racefietsen!
Ricie schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje voor advies over aanschaf van SPD pedalen.
Sinds begin vorige zomer zit ik veel op de racefiets, gewoon als hobby.
Vorige zomer 1100 kilometer gefietst met "normale" pedalen.

Nu word ik volgende maand 18 en krijg ik van mijn ouders een nieuwe fiets uitrusting met SPD pedalen.

Nu is mijn vraag, wat is slimmer/makkelijker? dubbel SPD of enkel?
enkel moet je altijd eerst met de goede kant boven draaien door je voet naar achteren te trekken. Op een vakantiefiets met tassen lukt dat vaak niet omdat je net niet genoeg ruimte hebt.

SPD-sl is trouwens altijd enkel, maar met die raceschoenen kun je niet lekker lopen (of duwen)
Een enkele spd mtb heeft wat mij betreft geen voordelen, tenzij je gevoelig bent voor zeikerds in tourclubs die beginnen te mauwen als je mtb pedalen op je racefiets hebt :wink:
Wat bedoel je met dubbel en enkel SPD? Bedoel je met dubbel SPD mountainbikepedalen die aan 2 kanten inklikbaar zijn? En bedoel je met enkel SPD racepedalen (SPD-SL) die aan 1 kant inklikbaar zijn?

In dat geval zijn SPD pedalen makkelijker dan SPD-SL. Als je weinig in- en uitklikt maakt dat echter weinig uit. Op de racefiets vind ik SPD-SL prima. Op de mountainbike zou ik ze niet willen. Gewone SPD op een racefiets zou wel prima kunnen. SPD-SL heeft echter wel een groter oppervlakte, waardoor je (theoretisch) een betere krachtsoverbrenging hebt. En ze zijn (denk ik) lichter, en gestroomlijnder...
Met SPD-sl kun je harder door de bocht, want die steken minder uit aan de onderkant dus kun je in de bocht langer doortrappen.

Als je racefietsen puur uit hobby doet heb je misschien de kans dat er ooit een mtb bij komt. op de mtb wil je met modder onder je schoenen ook kunnen inklinken en dat lukt vaak niet met spd-sl. Dus dan wil je spe omdat die meer opengewerkt zijn valt de modder er uit. Als je ook gewoon 1 paar fietsschoenen wilt hebben voor je racefiets en je toekomstige mtb kun je beter spd nemen in plaats van spd sl.
Als je totaal niet van plan bent om ooit te gaan mtb-en neem je wel lekker spd-sl want die zijn mooier en zoals al gezegd heb je een betere krachtoverbrenging. Ook omdat de schoenen die daarbij horen vaak een stijvere zool hebben. Met mtb schoenen wil je ook een beetje kunnen lopen dus is de zool iets flexibeler. Met race schoenen lukt dat lopen dan weer niet zo goed. Mijn ervaring met spd schoenen was dat ze ook te warm waren in de zomer omdat ze zijn ontworpen om modder en vuil buiten te houden. Maar dat kan per schoen verschillen.

maar om een lang verhaal kort te houden, spd op de racefiets is logischer dan spd-sl op de mtb.
Ik gebruik enkel, naar het werk en in de winter kan ik er met gewone of bergschoenen op. Voor tochten maken fiets ik met spd. De pedalen staan in stilstand altijd hetzelfde, dus je weet vanzelf welke beweging je moet maken. Ik heb shimano PD-350.
Als je al de keus hebt laten vallen op specifiek spd-pedalen (en daarmee voor atb-schoenen op de racefiets, omdat je op de meeste raceschoenen geen spd-plaatjes kunt schroeven), dan zou ik dubbelzijdige pedalen nemen, dan klik je altijd makkelijk in.

Als je racepedalen wilt, zit je altijd aan enkelzijdig vast.

Maar ik heb de indruk uit je tekst dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Spd is een Shimano-systeem voor de mountainbike. Spd-SL is een Shimano pedaal voor race. Spd en Spd-SL zijn twee totaal verschillende dingen. Buiten Shimano is er natuurlijk nog een wereld van goede merken die race- en spd-pedalen maken (bv. Look, Speedplay, Time, Crank Brothers).
Pedalero schreef: Spd is een Shimano-systeem voor de mountainbike.
Er zijn ook al 20 jaar enkelzijdige SPD racepedalen
Daar heb ik ook een paar oudjes van liggen, maar je kunt tegenwoordig toch nauwelijks een raceschoen vinden waar spd-plaatjes onder passen?
Pedalero schreef:Daar heb ik ook een paar oudjes van liggen, maar je kunt tegenwoordig toch nauwelijks een raceschoen vinden waar spd-plaatjes onder passen?
Geen idee, maar in de 2013 dealercatalogus van shimano is nog genoeg keuze (ook in wit, met carbonzool, met rateltjes en danishettocheenraceschoen?)
Onder raceschoenen passen prima SPD plaatjes. Voordeel van MTB- (of trekking-)schoenen is dat de plaatjes verzonken in de zolen zitten. Als je op raceschoenen meer dan sporadisch loopt, help je die plaatjes zo naar de gallemiezen.

.tsooJ
Alien schreef:Onder raceschoenen passen prima SPD plaatjes.

je moet toch opletten
SPD: twee draadgaten in sleuven op ca 2.5cm afstand
SPD SL/ Look: drie draadgaten in een driehoeksopstelling, ca 5cm uit elkaar
Als je zuiver schoenen en plaatjes koopt voor wielrennen, dan kan ik spd alleen maar hartgrondig afraden. Hoe kleiner het plaatje hoe groter de druk op de ene plaatje. Hoe eerder dat gaat irriteren aan je voet. Als lopen op schoenen niet belangrijk is, dan raad ik toch heel sterk aan om Look, SPD-XL of een ander systeem te kiezen met grotere plaatjes.

Spd is alleen maar nuttig als je ook de schoen wil of moet lopen. Spd plaatje kunnen namelijk in de zool verzonken zitten. In alle andere gevallen, niet doen! Zeker niet bij langere tochten. Op den duur gaat dat ene drukpunt toch op je voorvoet irriteren
Heehoi,

kijk vooral ook verder dan SPD. Er zijn veel meer kliksystemen dan SPD, en ze zijn in mijn ervaring bijna allemaal beter. Als je een MTB-achtig pedaal wilt, zou ik sowieso eens kijken naar Look Quartz en Time ATAC. Zelfde prijsklasse, maar lichter en beter.

Mijn uitgebreide mening vind je hier.

Veel fietsplezier,

Walter
m-gineering schreef:
Pedalero schreef:Daar heb ik ook een paar oudjes van liggen, maar je kunt tegenwoordig toch nauwelijks een raceschoen vinden waar spd-plaatjes onder passen?
Geen idee, maar in de 2013 dealercatalogus van shimano is nog genoeg keuze (ook in wit, met carbonzool, met rateltjes en danishettocheenraceschoen?)
Die witte zijn toch (ook) voor in de sportschool? Da's ook een gouden handel, rpm of spinning schoenen met spd. Dat laat Nunspeet niet aan zich voorbij gaan. De SPD ontwikkeling komt overigens voort uit de skibindingen productgroep van shimano. Die skibindingen van shimano kom je in Nederland niet tegen, daar is geen (nog) markt voor.http://www.google.com/patents/US5368320
Eric op de Fiets schreef:
m-gineering schreef:
Pedalero schreef:Daar heb ik ook een paar oudjes van liggen, maar je kunt tegenwoordig toch nauwelijks een raceschoen vinden waar spd-plaatjes onder passen?
Geen idee, maar in de 2013 dealercatalogus van shimano is nog genoeg keuze (ook in wit, met carbonzool, met rateltjes en danishettocheenraceschoen?)
Die witte zijn toch (ook) voor in de sportschool?
er staat road competition boven, maar die marketeers zeggen zoveel. Ze hebben al 7 pagina's voor de zonnebrillen nodig :roll:
Bedenk ook dat als je ooit nog gaat koersen, dwz wielrennen met strakke bochten rijden :), (ps gezien je leeftijd : probeer het nog eens) : de 'standaard' SPD pedalen zijn vanwege het hogere profiel minder geschikt daarvoor, en zeker dubbelzijdig niet, want die zijn nog eens 'dubbel zo hoog'. Vroeger....waren nog SPD-R pedalen verkrijgbaar voor wegrennen, het mooiste systeem dat Shimano op dat gebied geproduceerd heeft. maar er zijn genoeg alternatieven qua race pedalen.

Mocht uitwisselbaarheid van je schoenen met een eventuele mountainbike of trekkingfiets (dit is dan toch het juiste forum..) belangrijk zijn of worden, zou ik ook kiezen voor 'standaard' SPD (maar ik koers niet meer).
Ricie schreef:Nu word ik volgende maand 18 en krijg ik van mijn ouders een nieuwe fiets uitrusting met SPD pedalen.
Wat voor een fiets heb je gekregen?

ben benieuwd of hier antwoord op komt. :roll: