Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak NL-gebruik + thermo-kleding, in Scandinavië genoeg? - Forum Wereldfietser

Slaapzak NL-gebruik + thermo-kleding, in Scandinavië genoeg?

Hallo allemaal,

In de gedachte van grammenjagen heb ik onderstaande slaapzak de Western Mountaineering - Mity Lite, op het oog. De bever-catalogus vermeldt dat hij slechts 740 gr weegt. Wat betreft temperatuurbereik (Bever-catalogus geeft de slaapzak 2 sterretjes), voldoet hij voor kamperen in Nederland en zuidelijkere landen.

Maar ik zie het best gebeuren dat ik over een paar jaar bv in Scandinavi?/IJsland ga fietsen. Dat zal dan in de zomer worden. Nu liet ik mij vertellen dat het in Scandinavi? ook in de zomer zelfs -8 graden Celsius kan vriezen. Nu vraag ik mij dus af, of deze slaapzak even goed geschikt is om naar aldaar mee te nemen, mits ik bij het slapen thermo-kleding aantrek. Of verkijk ik me hier op?

Afbeelding

In de omschrijving staat als temperatuur-indicatie 40 graden F, dat is ongeveer +4 graden C. Nou is dat altijd een riskante zaak, want de temperatuur waarbij de zak nog comfortabel is hangt ook af van o.a. de isolatiewaarde van je matje en de mate waarin je een koukleum bent. Maar van +4 naar -8 lijkt me wel veel om te overbruggen met thermo-ondergoed. Misschien een fleece lakenzak erbij? En een zilverfolie nooddeken onder je matje?

Ik ben benieuwd naar reacties van anderen, want zit zelf met een soortgelijk probleem i.v.m. een reis naar o.a. de altiplano van Bolivia.

Lisette

Je hebt ook lakenzakken die de temperatuur-indicatie met 10 graden oid kunnen verlagen, misschien een goedkope oplossing?

Ben je een erge koukleum? Wat voor mat heb je bij je? Wanneer ga je?

De nachten kunnen best fris zijn, wij hadden soms ijs op de tent! :)

Succes met je keuze!

El & El

Hier kun je het tempertuurbereik van alle Western Mountainnering slaapzakken vinden: http://www.westernmountaineering.com/in ... ing%20Bags
Waarom neem je niet gewoon een heel klein beetje zwaarder model? Voor weinig meer gewicht (100-200 gram) heb je een slaapzaak die wel echt warm genoeg is. In prijs maakt het evenmin veel uit.
Wim
Het beste advies is van Willem: koop een warmer model. Zo'n groot temperatuurverschil is niet te overbruggen. Een donzen is wel aan te raden: kleiner in te pakken en een groter temperatuurbereik. Goedkoper ook, op de lange duur. Op de Altiplano kan het 's nachts zeker heel fris zijn. Op dit moment zal het regelmatig flink vriezen, maar ook "'s zomers" kan het er koud zijn (m'n handen vroren er zowat af toen ik in maart van Huatajata naar La Paz fietste)! En in september in Noorwegen (500km boven poolcirkel) had ik gewoon 20 graden... Het kan dus allemaal nogal verschillen.
Dus gewoon een wat warmere donzen slaapzak, en dan ben je op vanalles voorbereid.

Mensen, bedankt allemaal voor de tips. Ja, met zo'n slaapzak naar/door Scandinavi? is geen goed plan. Maar mogelijk wel de Western Mountaineering Ultralite; 'n mummy-model van (volgens de Bever-catalogus) 765 gr.
http://www.westernmountaineering.com/in ... ntentId=17

20?F komt ongeveer overeen met -7?C (*)
Verder: Ik ben niet zo'n erge kouwkleun. De dikte van m'n thermarest-matje is 4 cm. En ik wil gaan fietsen in, of rond juni.

Afbeelding

(*) Om temperaturen van Fahrenheit naar Celsius om te zetten, is dit een goede tip:
http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm
Voor gebruikers van Windhoos XP heeft Microsuf een Rekenmachine Plus gemaakt (te downloaden op de volgende pagina: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=nl), waarmee je nog makkelijker temperaturen (en meer) kunt omrekenen.
Oow ja, de Western Mountaineering ultralite wordt daarmee 737,08760125 gram :lol:.

Lijkt me een prima zak. Overigens kunnen ze bij Bever ook de Western Mountaineering modellen die niet in hun catalogus staan bestellen. De keus is dus veel ruimer. Heel efficient zijn ook de POD 15 en 30, met geintegreerd matje (al weet ik niet of je die matjes ook hier zou kunen krijgen).
Wim
Robertjan schreef:Voor gebruikers van Windhoos XP heeft Microsuf een Rekenmachine Plus gemaakt (te downloaden op de volgende pagina: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=nl), waarmee je nog makkelijker temperaturen (en meer) kunt omrekenen.
Oow ja, de Western Mountaineering ultralite wordt daarmee 737,08760125 gram :lol:.
Heerlijk, hoef ik nog minder de helling op te trekken... :) :wink:

En ja, die POD 15 is ook zeker interessant.
Ziet er leuk uit inderdaad, die POD. Alleen: een zichzelfopblazend slaapmatje met uitgeknipte stukken foam isoleerd niet genoeg op een bevroren/erg koude ondergrond... De grondkou komt dan op veel plaatsen namelijk geen foam meer tegen en kan zo vrolijk en vrij (net als in een luchtbed) rondtouren tussen grond en gebruiker. Die Max-Lite van P.O.E. (Pacific Outdoor Equipment) heeft net als de ProLite-serie van Therm-A-Rest "plukjes" uit de foammat, waardoor dit dus het geval is. Dus tja, dan misschien toch liever de Trail 4 van Therm-A-Rest... (zou ik zeggen, navenand de mogelijk te verwachten omstandigheden).